Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wederopbouw zwitserse baan: 161129 Nieuw Topic SBB-BLS Dwergseintjes

Gestart door Has-bls zaterdag 30 maart 2013, 21:56:56

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Deze week is het een aparte week geweest: afgelopen maandagavond eerste kleinzoon geboren van mijn partner. Dus kraambezoekjes afgelegd. En dan ben je ineens een soort van opa geworden...  8o :D

Deze pret is helaas van korte duur geweest: 29 november kreeg ik te horen dat onze relatie voorbij is. Baanplannen e.d. zullen voor alsnog weer in de ijskast belanden: uitwerken van ideeën echter niet.

Verder zijn de pogingen om beugels te buigen op niets uitgelopen en heb het draad naar de prullenbak moeten verwijzen. Mijn hoofd stond er even niet naar.

Gisteren in Werkendam wilde het maken van een malletje om het draad in de juiste vormen te kunnen buigen ook al niet lukken.
Dus Kees: nog even je geduld; het komt er aan zij het met enige vertraging .... 
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 31-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Gefeliciteerd, soort van opa!?  8o
Prima Henk, ik zit toch nog wel even in de bergen, heb het model zo'n beetje af van de afneembare top. Nu moet er een deel nog afgewerkt worden, dan alles geverfd en bestrooid met gemalen boomschors, vezeltjes, polletjes etc. Ik maak wel foto's, dus die serie komt als het af is.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 31-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Hi Henk,

Hebben ze je, met hun geklets, je van het werk afgehouden?
Het was wel gezellig ... toch?

groet
Harald
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Het is me toch gelukt uiteindelijk: de maatvoeringen van de beugels vastleggen, maar niet in een mal. Gewoon op tekening en stuk voor stuk buigen.

Heb de foto's nog eens van het grootbedrijf bekeken: daar blijken de hartlijn van hoofd- en voorsein in elkaar over te lopen. Over het eerste combi-sein (gemonteerd aan mastklamp met dubbeloog) was ik niet ontevreden. Alleen dat seinen niet centrisch boven elkaar hangen stoorde me toch wel. Ik ga hem niet slopen.

Zie hieronder het korte bouwverslag van montage met behulp van mastklamp SO-#064 en een tekeningetje met maatvoeringen om te bewaren als handig hulkpje!
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Hey Opa,

Netjes gedaan  :thumbup:

Nog gefeliciteerd. Moet een bijzondere ervaring zijn wanneer de volgende generatie zich aandient.
Nu maar hopen dat die kleine er vanaf kan blijven  :D
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Hey dank je Arjan,

Ja zeker is dit een mooie ervaring! Ik hou er alvast rekening mee dat ie bij me komt kijken en maar hopen met zijn ogen!  ;) ;)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 31-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 31-10-2013 zijwaartse montage SBB seinen -3
Citaat van: Haradigi op zondag 03 november 2013, 13:52:56
Hi Henk,
Hebben ze je, met hun geklets, je van het werk afgehouden? Het was wel gezellig ... toch?
groet
Harald

:D :D tuurlijk was het gezellig!!  :thumbup: :thumbup: maar het schoot alleen niet zo op voor mij gisteren. Was er met mijn hoofd al slecht bij  :? Maar je ziet: het is uiteindelijk allemaal nog gelukt.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Fraai resultaat! Je hebt het over andere leds, vanwege de kleur neem ik aan? Welke gebruik je dan? (Dan blijft het topic compleet....)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Dag Kees, onder mijn bericht heb ik klikkie doen opgenomen waar je de LED's kunt bestellen voor een prikkie.

Ik heb ze nog niet brandend gezien: hoop ik eind van de middag te kunnen aansluiten en zien hoe deze LED's oplichten. Dat resultaat zien jullie vanavond: dan ben ik weer in mijn eigen huissie.

Ik verwacht een mooier resultaat oranje dan die van Schneider. LED'jes zijn ietsje groter, maar passen in de lenskapjes van de bouwpakketten. Achterzijde afwerken met mat-zwarte lak (HUMBROL, REVELL o.d.).
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Goedemorgen Henk,

Nog van harte met je opa-schap. Led je even niet op en weer een dimensie erbij. :thumbup:

Over led's gesproken; Ben benieuwd naar de led's die je nu hebt ingebouwd. Het is mij opgevallen dat de oranje lampen in de seinen op een station minder fel branden als op de streck. Of ik verbeeld het mij, dat kan natuurlijk ook...
Wat ook nog kan is dat het ene sein een ander soort lampen heeft als het andere.

Succes met aansluiten in ieder geval.

Gr. Joachim

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Ha Joachim,

Bedankt!! Ja joh die dingen overkomen je zo, maar wel erg leuk moet ik zeggen.

De felheid van de lampen: misschien is de oorzaak het omgevingslicht?? Heb geen idee eigenlijk.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Hi Henk,

Waarschijnlijk zaterdag even gemist dat je opa was geworden alsnog gefeliciteerd.
En, had het ook niet anders van je verwacht, de seinen zien er goed en strak uit.

groet
Harald
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Hoi Henk,

Van harte nog met je opa-schap  :).

Volg je op de voet! Erg leerzaam voor mij waar je mee bezig bent!

Groet Jos
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Ben nog eens diep in mijn fotoarchief gedoken en nog wat leuke dingen gevonden  :D


Rode lamp in de midden komt meer voor dan dat je denkt. Dit sein is het uitrijsein van Kandersteg wel even je winterjas aan trekken  :mrgreen:
Boven zit groen, gevolgd door oranje, rood, oranje en onderin rood  (not-rot) Het sein kan naast rood de seinbeelden groen (FB-1) ook dubbel oranje (FB-6) geven
Groen/oranje (FB-2) is voor dit spoor niet van toepassing. Rood zit dus in de midden omdat groen en oranje er boven moeten zitten om de seinbeelden te kunnen laten zien die op dit spoor van toepassing zijn.
Het is dus een wed van meden en persen dat rood op de tweede positie zit.




Sein op het einsstation St Gingolp. 3-lischtsein met twee posities afgedekt. Geeft dus alleen rood.


Bestaat ook rechts slechts een twee lichtsein. Station st Maurice


Goppenstein. Stootjuk van de autotrein, één rode lamp. De voorseinen zijn van de hoofdsporen. Grappig dat voor het rechtse voorsein een kooi van een seinbrug is gebruikt.


Kandersteg. Eén voorsein hangt in de bovenleidingmast de ander staat er gewoon naast de baan.
Net hoe de ruimte er is.


Uitrijseinen van Spiez. Deze seinen kunnen naast rood de seinbeelden dubbel groen (FB-3), groen/oranje (FB-2) en dubbel oranje (FB-6) geven. Het linker sein K3 heeft de bovenste positie afgedekt en het rechter sein K4 heeft de onderste positie afgedekt. Beide seinen kunnen dezelfde seinbeelden geven.


Sein K4 nog eens nader bekeken. De zon beschijnt de glaasjes zodat je de kleuren kunt zien zonder dat de lampen branden. Duidelijk groen/oranje/groen/oranje. Daatnaast brand boven rood met daaronder ook rood voor Not-rot.


De foto is gemaakt voor het vertrek van de proefrit met de DB 185 227, 185 226 met de 128 001 (12X)
Maar rechts zien we het dubbel groen sein (FB-3) met daaronder een waarschuwend voorsein voor het rood sein er achter. Het betreft hier een inrijsein van Spiez.
Daarmee laat ik zien dat dubbel groen (FB-3 60 km/h) zowel gebruikt wordt voor een inrij en uitrij seinen.
Ook doorgaande treinen die door Spiez rijden krijgen dan twee maal dubbel groen te zien.
FB-3 en FB-5 zijn dus niet specifiek bedoeld om snelheid te verminderen bij het naderen van een station zoals Robin (Hero) dacht.

Ik weet ook niet alles maar dacht dat deze foto's wel waar wat duidelijkheid schept in het Zwitserse sein leven van Henk (toch ......  :roll: )

Mvg, Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Hallo Johan,

Niet alleen voor Henk, maar voor alle swissfanaten zijn dit schitterende foto's. Dank je.
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Het opa, gefeliciteerd!
Strak werk met je seinen....
Ben nagenoeg niet meer aan modelbaan toegekomen afgelopen weekend :(
Vanwege andere verplichtingen en beloftes....
Hoop hinnenkort te starten met eea....
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Mannen, bedankt voor de felicitaties, complimenten, ondersteuning (Johan met zijn prachtige en leerzame foto's!) enz.

Maar nu: de seinen aangesloten, Fahrbegriffe opgebouwd. Maar wat blijkt nu: de oranje LED's van klikkie doen schijnen tegen het rood aan.

Dit is dus geen goede koop en raad het jullie af. Dan is het oranje LED van Schneider een betere. Rood en groen van klikkie doen kun je prima aanschaffen en schijnen wat minder fel dan die van Schneider. Gebruikte weerstanden: 820 Ohm.

Omdat het nu bijna bedtijd is en morgenochtend vroeg de wekker rammelt; morgen de foto's om jullie in spanning te houden.

Nou vooruit: één foto dan met het duidelijke verschil in kleur.

Als iemand na het plaatsen van de foto's een goede suggestie heeft voor betere oranje LED's, dan graag de tip.

Morgenavond gaat de SOMMERFELDT bestelling per mail weg: degenen die de bestelling hebben geplaatst houd ik via PB op de hoogte.

Slaap lekker en morgen weer gezond op!
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Leuke updates heren!! Ik heb vandaag met 10% korting mijn eerste "bundeltje" seinen besteld bij C*. 2 gecombineerde (4 pitter met voorsein), 5 maal drie pitter en 1 los voorsein. Ook nog ff 2 S* afspanmasten besteld. Ik ga de seinen aansturen met de Signalchef van CDB, dus dat geeft weer een nieuwe combinatie. Wordt in mijn bouw topic vervolgd.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Opa , Opaaaaaaa zakgeld.......... :D

Mvg: Alex
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Citaat van: Has-bls op maandag 04 november 2013, 23:01:52

Als iemand na het plaatsen van de foto's een goede suggestie heeft voor betere oranje LED's, dan graag de tip.

Morgenavond gaat de SOMMERFELDT bestelling per mail weg: degenen die de bestelling hebben geplaatst houd ik via PB op de hoogte.


Gewoon geel nemen en aflakken met Tamiya X26.

Over Sommerfeldt: ik weet niet waar je gaat bestellen maar Lippe heeft scherpe prijzen en nu ook gratis verzenden naar NL. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Citaat van: Frotter op dinsdag 05 november 2013, 06:00:28
Over Sommerfeldt: ik weet niet waar je gaat bestellen maar Lippe heeft scherpe prijzen en nu ook gratis verzenden naar NL. :thumbup:
Gr, Ben.

Dag Ben,

Als je een paar berichten terug leest: het gaat om de mastklampen die winkeliers EN niet in voorraad hebben EN een type die alleen op speciaal verzoek kan worden geleverd.

Ik heb nu een kleine 95 oranje ledjes die tegen rode aan oplichten. Kan dit ook met een zwaardere weerstand worden opgelost? Ik neem eerst maar eens contact met de leverancier.

De TAMIYA tip houd ik in gedachten!
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Henk,

met een zwaardere weerstand zal de led ook minder licht produceren. Mogelijk, waarschijnlijk, zal dit een meer oranje kleur geven. Als ik de foto's zo zie - ik weet dat dat niet altijd eruit ziet als in het echt - vind ik je leds behoorlijk fel. Ongeacht de effecten op de kleur, lijkt een zwaardere weerstand (bv, 1,5kΩ) me niet verkeerd.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Bedankt voor de tip Arjan,

Het voorsein is uitgerust met weerstanden (820 Ohm) die Schneider meelevert, het hoofdsein er achter zelfde weerstanden maar met LED's van eerder genoemde leverancier. Het verschil wordt duidelijk met de groene LED's en de oranje.

Ik ga nog eens stoeien met de weerstanden: seinen 'slopen' voor andere LED's zou beetje zonde zijn van al het werk, dus vanmiddag even naar DIL in Rdam Zuid (soort van Conrad in het klein).

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Hangt ook af van de spanning die je gebruikt. Daar heb ik Henk nog niet over gehoord.
Klik wat door uit komt doe ik nog iets bij. Ik laat meestal 10 ma door de led gaan. Te fel is nooit mooi.
Bij digitale spanning kom ik soms wel tot 2k2 voor een led.
Ieder kleur led heeft ook een andere specificatie wat startspanning betreft.

Mvg, Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Johan,

Dank voor het handige linkje!! De spanning die ik nu gebruik komt uit een M*-trafo: 16V analoge spanning. Als ik die in het tabelletje opvoer met een voedingsspanning tussen 16-18 Volt kom ik op een waarde uit van 820 Ohm (die geeft Schneider mee in zijn pakketjes).

Specs van de (oranje) LED'jes: 2,1 Volt, 20 mA, Vermogen 0.042 W,

Als ik het bericht van Arjan lees, zou ik grotere weerstanden in moeten zetten? 

Ik ben op gebied van elektronica een absolute leek!
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Hallo Henk

Eerst en vooral nog gefeliciteerd met het Opa zijn !

Zou als het kan ook willen meebestellen voor de mastschellen als ik hiervoor nog niet te laat  ben.
Heb je een PM gestuurd ( was even een paar dagen net niet op het forum )

Tx en groetjes

Peter
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Henk als je wat ik zei 10 milli ampère laat stromen kom je met 16V op 1K5 uit wat Arjan al aangaf.
Dan brand de led minder fel.

Mvg, Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Citaat van: Petdig1 op dinsdag 05 november 2013, 12:54:07
Hallo Henk

Eerst en vooral nog gefeliciteerd met het Opa zijn !

Zou als het kan ook willen meebestellen voor de mastschellen als ik hiervoor nog niet te laat  ben.
Heb je een PM gestuurd ( was even een paar dagen net niet op het forum )

Tx en groetjes

Peter

Je bent nog net op tijd: zie PB.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 05 november 2013, 15:04:50
Henk als je wat ik zei 10 milli ampère laat stromen kom je met 16V op 1K5 uit wat Arjan al aangaf.
Dan brand de led minder fel.

Mvg, Johan

Dank je Johan, ik ga ze halen: is daar ook een berekening voor?? (elektrobeet die ik ben  :D)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Verander in dat linkje 20 ma in 10 ma en vul 16 volt in zie je vanzelf het resultaat.

Mvg, Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
En de berekening erachter is ook niet zo moeilijk:

R= (Uv-Uled)/I

Met:
Uv = voedingsspanning (V)
Uled= Spanning led (V)
I=Stroomsterkte led (A of mA)
En dan rolt R (Weerstand) eruit. (Ω, bij mA ingevuld dan in kΩ)

Zelf pak ik de weerstanden altijd gewoon uit de opbergdoos zonder te rekenen, maar dat zal de ervaring wel zijn :D.
Maar als ik het soms terug reken dan gaat er wel eens 1 of 2 mA door die led heen. (Maar dat is voornamelijk bij de witte en blauwe het geval)

Gr, John
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Citaat van: Has-bls op maandag 04 november 2013, 23:01:52
De oranje LED's van klikkie doen schijnen tegen het rood aan.

Dit is dus geen goede koop en raad het jullie af. Dan is het oranje LED van Schneider een betere. Rood en groen van klikkie doen kun je prima aanschaffen en schijnen wat minder fel dan die van Schneider. Gebruikte weerstanden: 820 Ohm.

Morgenavond gaat de SOMMERFELDT bestelling per mail weg: degenen die de bestelling hebben geplaatst houd ik via PB op de hoogte.

Slaap lekker en morgen weer gezond op!

Wel nu: weerstanden van 1,5 K er tussen geplaatst. Dat levert een mooi groen of rode pit op zonder dat ie de halve baan verlicht.

Maar dat ORANJE! Er is niets aan te doen: schijnsel blijft oranje/rood. Ik blijf ook bij mijn advies om deze LED's niet aan te schaffen bij LED's-Buy. Ik word morgen door deze leverancier teruggebeld voor een oplossing. 

Voorlopig zit ik met een dilemma: uit het opgebouwde sein moeten de LED's voorzichtig worden verwijderd maar ook uit zowel het hoofd- als voorsein. Voorts nog twee losse seinen waar de LED's ook uitgebouwd moeten worden.

Balen maar het is niet anders.

Voor degenen die bij mij de mastklampen hebben besteld: mail is vandaag naar Sommerfeldt verstuurd. Zodra de pro-forma factuur is ontvangen krijgen jullie bericht per P.B.

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
OK, ik wacht af!
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Overleg gehad met de leverancier LED's-Buy te Rosmalen: er worden 4 gele LED's opgestuurd om te zien of deze meer naar oranje neigen met oplichten.

Dat wordt dus OF omruilen OF oranje terugsturen met terugstorting aankoopbedrag. En dat is nu eens service!!

Hij was het met me eens dat verschil tussen rood en oranje erg mariginaal is. Ik wacht af en laat jullie uiteraard weten en zien d.m.v. foto's.

Dat zal dan vrijdag worden schat ik zo in.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Dat is idd service Henk,  :thumbup:
Wel balen dat de led rood oplicht....
Als ik weer in Duitsland ga bestellen zal ik er eens wat mee laten komen, kijken of die kleur beter is....

Ik heb onlangs een weerstandenreeks uit China laten komen Klikkie
Hier bestel ik wel meer zaken (krimpkous bijvoorbeeld) Scheelt enorm in de prijs, en ?0,01 verzendkosten.
Let op dat je probeert onder de ?21,50 te blijven ivm invoerrechten.
Misschien niet voor iedereen interessant, maar wel erg handig om op vooraad te hebben en een stuk voordeliger als C*
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Citaat van: Leeeke op woensdag 06 november 2013, 13:05:01
Dat is idd service Henk,  :thumbup:
Wel balen dat de led rood oplicht....
Als ik weer in Duitsland ga bestellen zal ik er eens wat mee laten komen, kijken of die kleur beter is....

Nou Leo,

Ik denk dat hier best geïnteresserden zijn voor mooie oranje LED's. Dus laat maar eens hier weten wat de prijs is per ...stuks. Gebundeld bestellen is altijd handig toch???

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Hallo Henk.
We wachten af,wanneer de mastklemmen worden geleverd.
Ik heb nog even een vraagje,wat is de mooiste lengte tussen de masten,i.v.m de rijdraden die ik wil
bestellen. (de lengte tussen de rechte stukken)
Groet Wim
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Tja Wim,

dat is een lastige vraag omdat we de omvang van je baan niet kennen en de materialen die je gebruikt of wilt gebruiken ook niet. 

Dat je 2-railer bent maakt voor ons niet uit: je bent niet de enige op dit forum die 'anders spoort' ;-) ;-)

De langste Sommerfeldt lengte is dacht ik 50 cm. Als je een baan hebt van 3 meter lengte schiet dat aardig op maar of het zo fraai is?????

Ik hou tussen 27 - 36 cm aan. Dat zijn mooie lengtes voor een gemiddelde baan; bogen kennen natuurlijk weer andere mastafstanden.

Een suggestie voor je: open eens een eigen topic met je baanontwerp met afmetingen en eventueel wat foto's. Dan krijgen wij wat meer indrukken zodat we je ook gerichter advies kunnen geven; desnoods met raad en daad. Er zijn een paar zwitserland-rijders die eigenlijk bij jou 'om de hoek wonen' (waaronder moi).


Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Hoi Henk,

Wat ik heb begrepen is dat de palen op een recht gedeelte ongeveer 60m van elkaar staan, zie ook laatste Railhobby. en ik heb mijn palen op het station nu op 45cm staan op het  rechte gedeelte dan. Boven de wissels en bochten staan ze natuurlijk dichter bij elkaar. Maar het blijft natuurlijk altijd je eigen keuze.

groeten Martin.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Was dat in CH niet juist minder?? Maar als het in een artikel over CH staat, zal het wel kloppen, of gaat het dan over nieuwe Strecken voor high speed?
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Hey Martin / Kees,

In het geval dat 60 meter op lange rechte trajecten de maat is, betekent dit 52,2 cm op de schaal 1:87. Dan voldoet bijna de langste rijdraad van S* (50 cm).

De afstand van 45 cm die Martin hanteert, zou in het echt 51,7 meter zijn? Rijdraden van 36 cm = 31,3 meter in werkelijkheid.

Lange rijdraden zoals Kees schetst lijken mij ook idd op de R-trajecten voor te komen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Citaat van: Has-bls op donderdag 07 november 2013, 07:34:41

In het geval dat 60 meter op lange rechte trajecten de maat is, betekent dit 52,2 cm op de schaal 1:87.


:help:

Bijna goed, blijf oefenen: KLIK :D

Gr, Ben.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Leuk linkje Ben, maar het werkt niet (bij mij). Wat ik ook klik: ik krijg de melding 'copyright by Eclecticsite.be'


Werkt alsnog Ben! http://www.eclecticsite.be/model/modelBouw.htm

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Ik ken ook een hele mooie Klik
Zie de foto's kijk rond in CH dan zie je dat op rechte trajecten ongeveer twee rijtuigen tussen de masten passen en in bogen past vaak één rijtuig niet meer tussen de masten. Dat is dus visueel gezien. Een rijtuig is 30 meter dus reken maar uit.

Mvg, Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Johan, ik moet inloggen op die website???? Dat wordt hem dus ook niet.

Maar als 2 wagens tussen de palen passen: dan wordt het 2x 303mm = 606 mm.

@ Ben: het werkt alnog! 

Dan heb ik idd onjuist berekend en zou een afstand van 60 cm in werkelijkheid, 68 cm betekenen op de schaal 1:87 
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Werkt zonder inloggen wel is de juiste java versie nodig. Werkt hier al een speer een iedergeval  B)

Mvg, Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Vanavond nog maar eens proberen.

Berekening via link van Ben is gelukt schaalcalculator
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Hallo Henk.
Nou ik heb wel wat losgemaakt,wat de lengte van rijdraden betreft.

Henk de lengte van mijn baan is 3,90cm met 2zijpoten van resp 240X100/220x90.

Ik een eigen blog beginnen,ben nl niet handig met baanplannen en foto,s op de

computer plaatsen.Ik wil dit wel echter gaan leren.Verder rij ik met ROCO/BEMO/PIKO,

alles zwitsers+IB+Koploper.En ja ik weet dat je in de buurt woont.

Groet Wim.

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Hee Wim,

Dat is wel een heeeeeeeeelllllll erg klein baantje 3,90 cm!!!!!!  :D :D

Ik snap dat dat 3,90 m moet zijn natuurlijk.
Ben benieuwd naar je baan.


Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 03-11-2013 zijwaartse montage SBB seinen -4
Hallo Peter.
Ik ben net nog even bij de baan wezen kijken,ik wist zelf ook niet

dat ik een mini baantje had. :)

Maar moet inderdaad 3,90m zijn

Groet Wim