Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Asindelingen stoomloc's

Gestart door wimdekker zondag 18 december 2011, 16:34:54

Asindelingen stoomloc's

Asindelingen stoomloc's
Bij stoomloc's word gesproken over asindeling.

Zo heeft de BR 05 asindeling 2'C2', de BR 38 2'C en de BR 78 2'c'2
Ik kan niet echt vinden hoe dit werkt, waarschijnlijk de knappe koppen hier wel  O:-D

Wat is het systeem voor de asindelingen of waar kan ik hier meer informatie over vinden?

Re:Asindelingen stoomloc's

Glenfinnan viaduct, Schotland

Wim,

De cijfers geven het aantal niet aangedreven assen weer, de letters het aantal aangedreven assen
Voorbeeld: Br 05 heeft twee loopwielen voor, dan drie aangefreven assen en dan weer twee loopassen. Hetzelfde geldt voor de BR 78. De BR 38 heeft twee loopassen voor maar geen loopassen achter.

Groet,

Dick
Ik heb deze asindelingen aan mijn dochter geleerd (4)  :D
Thomas is een C-tje, Toby een B-tje, Gordon een 2-C-1, edward een 2B enzovoorts. Belangrijke dingen moet je ze vroeg bijbrengen  >:-D. Mijn vrouw wordt er gek van  :D

Hartelijk dank, bedankt voor de snelle en duidelijke antwoorden! Weer wat geleerd!
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

De aanhalingstekens betekenen dat de as(sen) in een afzonderlijk frame is(zijn) gelagerd.
Dus bijv bij 2'C2' heb je een voorloop en naloop stel met elk twee assen.
Bij een o achter een letter zijn de assen afzondelijk aangedreven.
Dus bijv: Co'Co' betekend twee keer drie assen, per drie in een afzonderlijk frame (draaistel) waarvan elke as door een eigen motor wordt aangedreven.
De o komt eigenlijk alleen voor bij electrische en dieselloks, omdat bij stoomloks alle aangedreven assen door dezelfde 'motor' worden aangedreven.

Dus de BR 96 is een D'D'

En een BR 80 een C?
Citaat van: doef op zondag 18 december 2011, 17:12:01
Ik heb deze asindelingen aan mijn dochter geleerd (4)  :D
Thomas is een C-tje, Toby een B-tje, Gordon een 2-C-1, edward een 2B enzovoorts. Belangrijke dingen moet je ze vroeg bijbrengen  >:-D. Mijn vrouw wordt er gek van  :D

Haha, briljant.

dan heb je nog :
n = Nassdampf
h = heissdampf ( oververhitter )
t = tenderloc

een 03.10 heeft dus de formule 2'C'1'h3 +2'2'T34 st

een loc met 2 voorloopassen , 3 aangedreven assen , een achterloper met oververhitter en 3 cilinderparen , gekoppeld met een gestroomlijnde ( afk. st ) tender met 2 draaistellen van 2 assen met 34 m3 water aan boord .

De Br 80 is een Ch2t
nou, dan saal we maar even aan het in de war brengen. Wat je nu heb gezien is de UIC notatie. In het amerikaanse/engelse systeem (de Whyte notatie) tellen ze het aantal wielen met cijfers per draaistel, zo is een big boy dus een 4-8-8-4 of te wel vier voorloopwielen, 8 aangedreven wielen, nog eens 8 aangedreven wielen, en 4 naloop wielen. volgens het UIC is het een 2'D'D'2. De zwitsers geven het aantal assen aan met het aantal aangedreven assen separaat genoemd, een krokodil is dus een 6/8, de big boy zou een 8/12 zijn.
Dan heb je in Duitsland ook nog eens het 'gattungszeichen' waar nog wat meer info op staat: een BR01 is bv een S36.20, een sneltreinlok (S) met 3 aangedreven assen en in totaal 6 assen, meet een aslast van 20 ton. Da's handig voor de planners, die zo weten welke lok waar mag rijden..... Er is een hoop over te vinden bv op wikipedia, zoek maar eens in Wikipedia op asindeling en gattungszeichen :-)

Walter
Re: Asindelingen stoomloc's

Een mens heeft af en toe buffers nodig

En is er ook de Franse telling. Daar worden bij stoomlocs het aantal assen geteld. En 231 heeft een loopstel van 2 assen, 3 aangedreven assen en dan een loopstel met 1 as. Ofwel een 2C1 in uic-telling. Geen loopagenda worden aangeduid met een 0. Een 140 is een loc met een 1-assig loopstoel en 4 aangedreven assen.
Keurige opsommingen en overzichten hierboven!
Het systeem met de / dat de Zwitsers gebruiken, was ook in de stoomtijd in Beieren in gebruik.
De 2/6 en de 3/6 zijn daar bekende voorbeelden van; 2 resp. 3 van de 6 assen zijn aangedreven. Het is wat minder secuur dan de UIC-methode want je weet de precieze indeling niet.

Groet,

Peter

Bij de web-buren.

Willy

dan heb je ook nog de namen
Atlantic
Pacific
Jervis
Bicycle
Four-wheel switcher
Columbia
Mogul
Prairie
Hudson
Mikado
Consolidation
Berkshire
Decapod

en nog véééééééééééél meer
Hebben jullie wel eens van die beruchte bomen in het bos gehoord?

Ik ben het nu al helemaal kwijt, sorry.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

"Zonder rails ben je spoorloos"

Dit gaat niet over rails maar over as-notaties ...
Logisch dat je dan de weg kwijt raakt.

@citaat  @citaat

Dat is het grote voordeel van ISO KLIK

Spijtig genoeg bestond dit nog niet bij het begin van de stoomtijd en iedereen deed maar waar hij goesting in had  >:-D
Zo moeilijk is het niet. Er zijn verschillende notaties en die hebben allemaal toch een zekere logica.
Alleen de benamingen als Pacific, Atlantic, Prairie zijn gerelateerd aan plaatsen die niet echt logisch zijn. Maar ach, je hebt het zo opgezocht als je het weten wilt.

Groet,

Peter

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

waarmee we maar willen zeggen dat er meer manieren zijn om de asindeling van locs weer te geven dan dat er wegen naar Rome zijn.
Beste,

In mijn zelfgemaakte DB in Access, heb ik een lijstje gemaakt, Zie bijgaande foto.

@citaat
Iets tegen de Franse notatie beste 1211??
Nee hoor, had ik ook kunnen doen.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.