Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Project K53 - EP I en II

Gestart door pennystoxx zaterdag 20 november 2010, 12:31:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
even een paar fotos van het servo mechanisme op de slanke wissels..

het werkt prima ik heb echter nog wel een probleem met de servo decoders van esu.. zie apart draadje.. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=28393.0

bij gebruik externevoeding op die decoders treden er 2 problemen op ..
1) de servo doet een maximale uitslag als het geheel wordt aangezet (en dan schiet het mechanisme los)
2) de servos staan te jitteren.. das irritant..

als ik de decoder uit de baanspanning voedt gaat het prima...  (het verschil is dan dat er geen spanning op de baan ingang van de decoder staat totdat je op de tams de "go" konop hebt ingedrukt die de booster aanzet..

anyways..  het mechanisme werkt in ieder geval maar is niet foolproef dus ... 
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
het malletje gebruik ik om 3 gaatjes in het plaatje te boren.. het middelste gaatje boor ik daarna uit tot 7 mm..

de servo wordt door 2  moertjes op de boutjes op ca 9mm van het plaatje gehouden..

het boutje/schroefje wijst naar de wissel toe want dat is veel makkelijker monteren en afstellen (je kan een mertje niet meer ronddraaien vlak naast de servo

wat de zaak zou versnellen zijn 2 afstandbusjes / servo van 9mm (spacers) tussen de servo bevestigings plats en het plaatje... dat zou de 2 moertjes overbodig maken

dit mechanisme is heel snel te maken (ongeveer 10 minuten / wissel) en zeer eenvoudig af te stellen want het zit aan de wissel vast..

verder heb ik boormalletje gemaakt en met 20mm gatenboor maak ik gat in de tafel en de wissel met servo zakt er dan zo in.. ideaal want je hebt geen last als er toevallig een balk ofzo precies op de plek ligt waar je servo komt..

op 1 van de fotos is ook te zien hoe het servo armpje over het nokje valt van het wissel mechanisme

verder gaat er wat nagellak op alle schroefjes ter borging
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
en de servo aansluitsnoeren gewoon verlengen door er stuk draad tussen te solderen (doorknippen) .. indien langer dan een meter moet ik de draadjes ff door een ferriet halen
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

bedankt voor het plaatsen van deze foto's. Het ziet er allemaal goed uit :)

Citaat van: 3railkoen op donderdag 17 februari 2011, 08:44:46

.. indien langer dan een meter moet ik de draadjes ff door een ferriet halen


Wat bedoel je hier precies mee en waarom?

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
hi,  ik las ergens dat dat nodig is om storingen te minimaliseren


gr
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
ff een kleine update: inmiddels 22 wissels (de blauwe in het schema) voorzien van servos en nog 10 te gaan om laag-0 klaar te hebben. Verder bijna alle secties aangesloten in 3 groepen geel / blauw / groen (worden drie ldt hsi-88 strings). Rood zijn destop secties in een blok. Dus binnen elke sectie een aansluitrails emaakt met baanspanning en terugmeding inclusief een diode gesoldeert..  baanplan ietwat aangepast en paar opstel sporen erbij.. Nadat alles aangesloten is de ringleidingen leggen en decoders aansluiten. Dan laag-o testen totdat alles robuust werkt en tegelijkertijd ga ik de 3 spiralen naar boven bouwen (bij d en j)

Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

wat zul jij blij zijn als je eindelijk de treinen kunt laten rijden, wat is dit toch een kl... fase waar je doorheen moet :D

Groetjes en tot binnenkort, John
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
hi john, precies, maar het schiet op.. ik werk toch vrij nauwkeurig en toch haal je er dan her en der een aansluit foutje uit bij nameten met de mulimeter..pffff

vandaag ook ff nog wat boutjes m2x16 gehaald gehaald om de laatste 10 servo mechanieken te maken.. dus dat wordt eerst weer ff massa productie doen

gr koen
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
Gisteren de laatste draden aan de rails gemaakt en de baan op 1 punt ff snel op de booster/centrale  aangesloten en vervolgens kon de eerste trein het eerste rondje rijden... Het valt me reuze mee dat er ook aan het uiteinde van de baan genoeg spannng overbljft want ik heb nog geen "ring" liggen.. dat is de volgende stap.. daarna op de terugmelding aansluiten en servo decoders eraan

Re:Project - Kudel18
basboy13
gast

Re:Project - Kudel18
heey

:O nice baan egt zoo mooi  ik ga dit zeker volgen:)
bas
Re:Project - Kudel18
dlagerwey
gast

Re:Project - Kudel18
Hé Koen...

Spoor jij wel  :D haha...
Nee hoor grapje, dat ziet er echt indrukwekkend uit. :thumbup:
Ik kom gauw eens bij je kijken.

Groetjes, Dave
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
hee dave.. ook een spoor  man ..?. cu koen
Re:Project - Kudel18
Kokkie NS 6400
gast

Re:Project - Kudel18
Koen,

wat maak jij er een mooie baan van, wat een effort steek je erin.
Zou ik nog een klein vraagje mogen stellen, die diode die je in het begin van het draadje
onder een railstuk maakt, waar dient die voor?

ik blijf je draadje met veel belangstelling volgen.

Groet,
bram
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
hoi, omdat ik massa detectie gebruik is er binnen de blok secties dus slechts 1 van de 2 rails met de massa verbonden.. de andere rails hang aan de terugmeld decoder.. dmv de diode komt er weer deels massa contact terug op de detectie rails met behoud van de detectie

Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
Ff een korte update, aansluiten van laag0 is bijna klaar. Alleen nog een DC voeding tbv de servo decoders aanschaffen en dan kan ik rijden. Verder wat getekend aan de bovenlaag.. bijgaand een eerste schets... er komt nog een tussenlaag om eea met elkaar te verbinden en om nog wat opstelsporen toe te voegen.
Ik probeer zoveel mogelijk flauwe bochten te gebruiken (24912) zoals b.v. de ruime bocht links het station in vanuit de onderlaag en spiraal... recht de hosentrager die ik gebruik op basis standaard stukkies..
Het geheel past nog net niet helemaal precies maar dat komt nog wel.


mvg koen

Re:Project - Kudel18
Dennis1984
gast

Re:Project - Kudel18
Koen,

Ik ben benieuwd! Binnenkort een video met rijdende treinen op laag 0? Je zichtbare baan ziet er leuk uit trouwens!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Project - Kudel18
Citaat van: 3railkoen op maandag 11 april 2011, 19:43:00
...Alleen nog een DC voeding tbv de servo decoders aanschaffen en ...

Leuk om de voortgang te zien.
Weet jij al wat voor DC voeding je gaat kiezen/maken? Ik moet er namelijk ook een hebben voor mijn LocoNet.
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
Hoi, ik zat hier aan te denken :

http://www.display.nl/Voedingen/Voeding-closed-frame/Voeding-closed-frame-S-serie-Meanwell/S150-15.html

Er zijn er diverse uitvoeringen qua spanning / vermogen


Gr Koen
Re:Project - Kudel18
chester2203
gast

Re:Project - Kudel18
kijk op ebay zijn ze 40 euri's gezien jij er volgens mij een paar nodig hebt scheelt het toch!!!
zie: http://cgi.ebay.com/MEANWELL-MEAN-WELL-DC-Power-S-100-15-15V-6-7A-100W-NEW-/110564960706?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19be2f69c2
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
hoi,thanks  maar ik heb er niet zoveel nodig en voor die paar euri ga ik niet moeilijk doen en 20 dagen wachten op pakketje uit verre oosten... wil ze geoon vrijdag ophalen

gr koen
Re:Project - Kudel18
chester2203
gast

Re:Project - Kudel18
Snap ik.. Ik begreep niet helemaal waar je ze voor nodig had....
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
hi, om wat servo decoders te voeden dus ...
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Project - Kudel18
Citaat van: 3railkoen op dinsdag 12 april 2011, 12:27:40
Hoi, ik zat hier aan te denken :

http://www.display.nl/Voedingen/Voeding-closed-frame/Voeding-closed-frame-S-serie-Meanwell/S150-15.html
...Gr Koen

Mooi! Zie ik het goed dat je verschillende strommkringen kan inrichten? En hoevel VA per kring dan?
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
volgens mij hebben deze types gewoon 1 stroomkring / voeding... ze hebben ook wel types met meer dan 1 stroomkring b.v. : http://www.display.nl/Voedingen/Voeding-closed-frame/Voeding-closed-frame-T-Meanwell/T40B.html

ik zet gewoon 2 van die dinmgen neer
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

ik vandaag ook geprobeerd om een servo in te bouwen volgens de door jouw gepresenteerde methode maar helaas, de wisseltong komt iedere keer niet helemaal tot zijn eindpositie. Lukt het bij jouw wissels wel allemaal?

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18
chopper
gast

Re:Project - Kudel18
Wat een werk zeg, succes!
Je bent een schitterende baan aan het bouwen.

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
hi john, ik heb er een paar draaien en die lopen goed..(helemaal tot uiteinde) ik heb totop heden niet dat probeem gehad wat we bij jou zagen ..ik kan dat ook niet echt verklaren want die wissel liep gewoon soepel...  deze week ga ik de rest inregelen (ca25 stuks) en ben benieuwd of ze dan allemaal goed lopen.. het inregelen is wel wat werk want zolang de tams geen POM ondersteund naar de decoder toe en moet je dus heen en weer onder en boven de baan.. ik hou je op de hoogte ..

op zich moet dit systeem werken want je beweegt gewoon het wieltje heen en weer.. ik had wel ietwat het gleufje in het armpje ruimer gemaakt.. het zou wellicht kunnen dat de servo nog iets maar gecentreerd moet worden naar de midden positie tissen de ene en andere uiterste stand..   ik wil ook nog een servo tester kopen om in ieder geval de midden van de positie servo zelf zere te weten

keep uou posted

gr koen

Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
Hi, na weekje vakantie nu lekker wat tijd om aan de baan te sleutelen. Zojuist nieuw cockpit in gebruik genomen. Zie foto. GA me nu focussen op inregelen laag 0 (servos / hsi88 terugmelding / traincontroller)

keep you posted

Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Project - Kudel18
Ziet er stoer uit!
ff twee vraagjes: hoe heb je die dubbele schermen gekoppeld...ook aan je laptop?
En welk versie traincontroller: silver or gold... :idea:
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
hi, schermen hangen aan een pc (windows 7 - 64bit) die eronder staat (dvi en vga). Dus laptop is standalone. Aan PC hangt de TAMS en HSI-88 beide via RS-232. Traincontroller is de gold versie.

gr koen
Re:Project - Kudel18
Citaat van: ernstcramer op dinsdag 07 juni 2011, 21:23:01
Ziet er stoer uit!
ff twee vraagjes: hoe heb je die dubbele schermen gekoppeld...ook aan je laptop?
En welk versie traincontroller: silver or gold... :idea:

Hiervoor bestaan ook splitters...  :idea:


groeten Dylan
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
dat zal wel maar ik wil die dingen helemaal niet aan mijn laptop.. de pc is voor  baanbesturing
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
vandaag de hsi-88 aan de praat gebracht en alle indicators gekoppeld aan de blokken in TC.. werkt op zich heel simpel. Ik heb gewoon ff een switchboard gemaakt met alle contacten van alle modules (18 stuks * 16 contacts) verdeeld over alle 3 de terugmeld strings. Ik had de terugmeld draden onder de baan willekeurig in de meest dichtbijzijnde terugmeld module geprikt.
vervolgens op elk baandeel even een stukkie ijzer leggen .. dan licht de bijbehorende terugmelder op in het switchboard en die heb ik dan overgenomen in het juiste blok of baandeel .. en verwijderd uit het switchboard.. zo blijft precies over welke contacten nog niet gebruikt zijn en de rest hangt bij een blok of detectie rails..

morgen aan de servos sleutelen .. ga eerst ff een servo tester halen om de middenpositie goed te zetten..

keep you posted
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re:Project - Kudel18
Ey Koen,

Ziet er allemaal degelijk en mooi uit hoor!
Keep up doing the good work :thumbup:

De cockpit zal vast menig uurtje bezet zijn :D

Hou je vorderingen met plezier in de gaten.

Pr.weekend.

Gr. Joachim
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

mooi controlecentrum B)

Hoe gaat het met de servo's?

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
nog niks aan kunnen doen vandaag .. wel gister een servo testertje gehaald bij quartel
hopelijk mrgn

gr
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
Hi, ff een update van inregelen servo decoders.

Zolang er geen POM mogelijk is vanuit de TAMS MC naar de ESU SwitchPilot Servo decoders moet je bij reeds ingebouwde decoders constant onder de baan duiken om op knopjes te drukken en dan aan de bovenkant kijken wat het effect is ... dat werkt dus niet ...

Ik heb daarom een andere procedure gebruikt waarmee de decoders EN de servos van te voren worden ingesteld (adres , snelheid van bewegen , uiterste stand A en uiterste stand B ).

1) Servo met een Servo Tester  (ik heb de BMI 19823 a 13,5 euri  bij quartel) in de neutrale stand zetten (pulse 1.5 msec)  ... en het servo armpje dan haaks monteren
2) de servo decoder VOOR inbouwen op de DCC programmeer aansluiting van de TAMS MC aansluiten
3) Decoder resetten (waarde 8 in cv 8 schrijven)
5) Decoder adres instellen (CV1 en CV 9 zetten conform tabel handleiding ESU Switchpilot Servo Decoder)
6) Nu per servo de 3 CV waardes wegschrijven (voor de eerste servo CV37 / 38 / 39) voor respectievelijk de snelheid / stand-A en Stand B.. De default waardes voldoen niet. Ik heb de snleheid op 20 gezet , waarde A op 20 gezet en waarde B op 40 gehouden. Daarmee komt in mijn situatie de servo arm goed uit vwb het mechaniek dat ik gemaakt heb en de uiterste stand van de wisseltong .. die waardes moet ik nog ietwat fine tunen om de uitslag perfect te krijgen
7) herhalen voor de overige 3 servos
8 ) inbouwen (decoder / mechaniek / wissels )
9) herhalen voor de volgende decoder


voor zover
Re:Project - Kudel18 - Inregelen Servo Decoders
Vandaag de eerste servo decoder conform bovenstaande procedure via cv programming ingeregeld. Er hangen 3 linker en 1 rechter wissel aan. De in te stellen waardes voor een linker en een rechter wissel zijn nu bekend en nu kan ik de overige 12 decoders inregelen. Bijgaand een filmpje van de wisselstraat die uit de eerste 4 wissels bestaat (als je goed kijkt zie je de wisseltonen langzaam heen en weer gaan en je hoort het lopen van de servos) :

http://www.youtube.com/user/3railkoen#p/a/u/0/e9x83Hhi4bg

gr koen
Re:Project - Kudel18 - Filmpje Wisselstraat 4 servo bediende wissels
Hey Koen,

Dat ziet er piekfijn uit hoor. Motiveert mij alleen maar meer om ook servos te gaan gebruiken.

Gr. Daan
Re:Project - Kudel18 - Filmpje Wisselstraat 4 servo bediende wissels
Hallo koen,

Het ziet er prachtig uit met zo'n rustige beweging. Volgens mij zou ik iedere keer de neiging moeten onderdrukken om niet telkens te controleren of het wissel wel is om gegaan. Je verwacht die harde, droge en onnatuurlijke KLIK.

groet,
Michiel
Re:Project - Kudel18 - Filmpje Wisselstraat 4 servo bediende wissels
hi, klopt ja.. maar je hoort wel wat geratel.. het is wel ff wat inregel werk maar dan loopt het ook wel lekker.

gr koen
Re:Project - Kudel18 - Filmpje Wisselstraat 4 servo bediende wissels
Hoi Koen,

zier er goed uit :thumbup:

Komen de wissels iedere keer mooi in hun eindstand?

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18 - Filmpje Wisselstraat 4 servo bediende wissels
hi john, ik heb er nu 7 aangesloten en die lopen allemaal keurig netjes precies zodanig dat de wisseltong aansluit.

Morgen / overmorgen doe ik de rest (nog 23 stuks verdeeld over 7 decoders)

Het inregelen gaat heel soepel met de beschreven methode. Met de servo tester de nulstand zetten en  servo arm plaatsen en via de cv waardes kan je de exacte stand van de servo initieel instellen en eventueel  fine tunen zodat elks wissel optimaal loopt (bij 3 stuks moest ik de uitslag a of b ietwat bijstellen

gr koen
Re:Project - Kudel18 - Filmpje Wisselstraat 4 servo bediende wissels
Hoi Koen,

als je thuis klaar bent dan moeten we maar weer eens afspreken ;)

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18 - Filmpje Wisselstraat 4 servo bediende wissels
prima, strak plan...

probeer nu TC door te krijgen .. de basale zaken configureren allemaal heel simpel..

en vandaag ook de (marklin) draaischjf en LDT TT-DEC draaischijfdecoder maar eens uitgepakt en neergezet voor mijn dubbele lokloods .. die wil ik binnekort ff provisorisch aan gaan sluiten om te kijken hoe dat werkt vanuit TC.. uiteindelijk komt ie in de bovenbouw

gr koen
Re:Project - Kudel18 - Filmpje Wisselstraat 4 servo bediende wissels
vandaag nog een stuk of 15 wissels / servos ingeregeld  en ze lopen allemaal als een zonnetje..

mvg koen
Re:Project - Kudel18 - Filmpje Wisselstraat 4 servo bediende wissels
Hoi Koen,

Mooie baan ben je aan het maken, geen problemen meer met de servo's?
Ik ben zelf ook nog met de servo's bezig en met het solderen van de diodes, nog een hoop te doen. Blijf je volgen.

groetjes Martin
Re:Project - Kudel18 - Filmpje Wisselstraat 4 servo bediende wissels
hi, ik gebruik gewoon de booster (baan) spanning als (externe) voeding voor de servo decoder en dat gaat prima (doorlussen op de aansluiting). Ik ga daar wellicht 2 boosters kringen voor gebruiken maar ook nog evene met een dc voeding experimentreren voor die tijd

Verder is het belangrijk de servo goed af te regelen zodat er geen druk onstaat op de servo arm bij de eindstanden.

gr koen
Re:Project - Kudel18 - Filmpje Wisselstraat 4 servo bediende wissels
Wat in TC lopen klussen met de layout van het switchboard. Loopt wel lekker nu. Ben nu bezig met maken schedule om laag 0   (l0) automatisch in bedrijf te nemen. Treinen rijden / remmen al met autodrag. Servos doen het allemaal goed en geen rare storingen. Ik heb 4 booster kringen actief met provisorisch aangesloten draden. Moet nog een nette ringleiding analeggen en alle draden inkorten.   Binnenkort ook wat demping onder de rails schuiven en met lijmpistool her en der fixeren.

Re:Project - Kudel18 - Baanplan in TC
Goedemiddag Koen,

Het is al geruime tijd stil bij je.
Ben wel benieuwd hoe het vorderd bij je. B)

Groeten Wim