Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Project K53 - EP I en II

Gestart door pennystoxx zaterdag 20 november 2010, 12:31:23

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
nog 2 te koop
Re:Project - Kudel18
RoCoMaDu
gast

Re:Project - Kudel18
Goeiemorgen Koen,

Dat ziet er allemaal goed uit.
Succes met bouwen.

Groet Ron.
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
korte update: vanmiddag maar eens begonnen met het aanpassen van de rails voor massa detectie en de wissel voor de servo bediening...

Dus uit alle slanke wissels het binnen werk gesloopt en afgetekend waar het gat onder de wisseltong moet komen

verder een paar 100 rails aangepast voor massa detectie.. dus per railstuk 2 maal een dwarsverbindeing doorknippen... lipje platdrukken en wat er overblijft weg draaien met platbektangetje... en bij de rails aan het begin/einde van een sectie heb ik de buitensteconnector eruit getrokken... kortom...hoop werk..

next is gaten boren voor draaddoorvoer en een gat van 20 mm onder de wisseltongen tbv de servo bediening...

to be continued..


Nog 3 Marklin NIEUWE OVP 60052 Trafos te koop voor 50,- stuk (60va 16v AC) .. koopje dus ..

gr koen
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

het is inderdaad allemaal veel werk en er lijkt geen einde aan te komen maar als het klaar is dan heb je ook wat :D

Dus verstand op nul en gewoon doorgaan :mrgreen:

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
jajaja.. ben nog ff bezig met 3e setje 46030... dat wordt dan wellicht 60 stuks .. kijken of die je spiraal opkomen.. gr koen
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Koen,

neem je dan een Big-Boy mee :mrgreen:

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
die heb ik nog niet... maar wat niet is ...
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
lekker weer de halve avond c-rails aan lopen passen

2 knipjes .. lipjes platdrukken .. hoekjes omvouwen .. connector eruit slopen (bij de eerset of laatste rail in een sectie) .. railstaaf inkorten .. lipjes vertinnen .. 3 draden eraan solderen .. diode eraan solderen ...

fijn...

Re:Project - Kudel18
Dennis1984
gast

Re:Project - Kudel18
Dat mag ik zaterdag ook weer doen, heb er nu al zin in! :shock: Gelukkig in iets bescheidener hoeveelheden en daarna komen leuke dingen (met nieuwe transformatoren ofzo :P).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
hi dennis , veel plzier ermee .. ik krijg een soort c-rail rsi

gr koen
Re:Project - Kudel18
Citaat van: 3railkoen op woensdag 19 januari 2011, 20:04:14
hi dennis , veel plzier ermee .. ik krijg een soort c-rail rsi

gr koen
:lol: Tja en Tilly dan die heeft het denk ik al  :mrgreen:


groeten minitreintje/Dylan
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
Vandaag eens gekeken hoe op de meest ideale flexibele manier een servo aan een slanke c-rails wissel te bevestigen... en ik denk dat ik het heb...

Het eerste plan was om het hele binnen werk uit de wissel te slopen en een servo via dun veren staal met het oogje van de wisseltong te verbinden... dat is best een lastige oplossing ivm precies op maat afregelen en het gat onder de wisseltong valt soms samen met een spant onder de tafel en dan loop je te klooien met de plek van je servo etc .

Nu wat anders verzonnen.. het binnenwerk in de wissel blijft dan gewoon zoals het is en aan het ronde draaischijfje onder de wissel komt een lange plastic tie-wrap  waarin een klein gaatje is geboord zodat ie over het vrije pinnetje op dat draaischijfje valt.. dee tie-wrap is flexibel en ergens midden onder de wissl boor je een wat groter gat (of 2 gaten achter elkaar) in de tafel... die tie-wrap gaat daar doorheen en onder de tafel kan de servo arm eraan bevestigd worden... ik heb een proefopsteling gemaakt en de wissel gaat heel soepel om en je kan ook nog een beetje spelen met waar die tie-wrap previes door de tafel gaat (dus b.v. net voorbij een spant ofzo...)   en waar je de servo zet  ik moet eea nog beetje robuuster maken maar het werkt al prima .. in de tie wrap heb ik klein gaatje geboord en het laatste stukje van de tie wrap valt precies onder het afdek plaatje...   ik wil nog even kijken hoe de tie-wrap ietwat te fixeren is op het ronde draaiwieltje (b.v. modelbouw quicklink) onder de slanke wissel en hoe op een eenvoudige wijze aan servo draaiarm vastmaken..   maar deze oplossing is deaal.. je kan ook makkelijk eerst de tie-wrap bevestigen en daarna de wissel neerleggen en de tie-wrap door het gat steken en de plek van de servo wijst zich vanzelf dan ... bijgaand wat fotos : ... gr koen
Re:Project - Kudel18
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Project - Kudel18
Er bestaan voor tyreps zelfklevende ( kan ook schroeven ) zadels om bv onder een tafel te monteren dit zou je kunnen gebruiken als geleider.

Ik hoop dat je weet wat ik bedoel.

Leuk bedacht trouwens.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
ja het werkt perfect .. ook het feit dat je flexibel de plek van de servo kan bepalen want er zit altijd wel iets in de weg onder de tafel.. en jekan de servo heel makkelijk op maat stellen.. en het kost amper niks..  en je kan het bevestigfen voordat je de wissel neerlegt op zijn plak..

alleen ik ben nog niet tevreden over de koppeling aan dat ronde schijfje op dat kleine palletje.. een gaatje  in die tie wrap gaat wel maar zit ietwat los .. ik wil eigenlijk ook wel ietwat borgen zodat het niet los laat

bedoel jeeen geleider als tafel doorvoer .. op zich loopt het doordat een tiewrap hard plastic is al best wel soepel...

gr koen
Re:Project - Kudel18
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Project - Kudel18
Ik bedoelde dat je met deze oplossing de tyrep kunt begeleiden bv dat hij strak onder je baan blijft zitten en toch kan bewegen.

Deze zadels zijn bedoeld om een tyrep doorheen te halen en dan de draden netjes onder je tafel of zo te houden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
ok
Re:Project - Kudel18
chester2203
gast

Re:Project - Kudel18
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
ok thanks... als iemand nog een briljant idee heeft om een tiewrap te verbinden aan het ronde zwarte schijfje (of het palletje daarop) onder een slanke c-rails wissel .. dan hou ik me aanbevolen...

het is allemaal best wel krap en teer spul..

gr koen
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
ff een plaatje van de onderste laag... alle rails zijn nu aangepast hier...

rood is stop sectie in een blok
groen is rem/doorrij sectie
blauwe wissels zijn van servo voorzien
grijze wissels zijn staan altijd zelfde kant op

D wordt een spiraal naar boven naar laag 2
C gaat naar boven en wordt parade track laag 1 en daarvandaan naar laag 2
I gaat naar boven ook nara parade track op laag 1 en daarvandaan naar laag 2


gr koen
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

leuk verslag van je servomontage. Kun je bij de methode die je nu laat zien eerst alle (mutiplex) platen monteren en daarna pas de servo en de wissel?

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
ja!.. en je kan ook wat spelen met de plek van het gat door de onderplaat heen .. en als je kan ook eventueel schuin boren.. en de servo kan ook op diverse manieren en wellicht ook wel wat verder weg.. en het veer mechanisme va nde wissel blijft intakt..

ben alleen nog niet tevereden over de koppeling tiewrap en dat ronde schuifje ..

gr koen
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Project - Kudel18
Citaat van: 3railkoen op vrijdag 14 januari 2011, 17:33:33
...
Ik heb ook een mooi aanbod voor een big boy dus daar moet ik ff over beslissen want het blijft een niet echt goedkope lok......
...gr koen

Ha Koen, Ik volg de ontwikkelingen met belangstelling, vooral ook over je ervaringen met Traincontroller. Je geeft aan dat de BigBoy niet echt goedkoop is... O:-D ...maar als ik zie wat je verder besteld denk ik dat we kunnen veronderstellen dat die BigBoy er wel komt  8)
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Project - Kudel18
Citaat van: 3railkoen op zondag 16 januari 2011, 18:07:20
...
Nog 3 Marklin NIEUWE OVP 60052 Trafos te koop voor 50,- stuk (60va 16v AC) .. koopje dus ..

gr koen

... 8o :help:...
wat is nu de status van het aantal?
Ik heb wel belangstelling...
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
hi, ik heb er nog 2 voor de verkoop liggen (nieuw / ovp)

gr koen
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
Vandaag ff bewzig geweest met draden doorvoeren onder de baan en ik heb een simpele manier verzonnen om draden onder de tafel door bij elkaar te houden en van de ene kant naar de andere te brengen .. gewoon een dikke pvc electra buis inzagen en openingen maken waar je de draden in kan voeren en doorsteken.. werk erg makkelijk .. bijgaand een fototje van een teststuk warain ik wat draden gepropt heb..

verder nieuwe aanwinst in de vorm van 2 lokloodsen opde foto gezet

Re:Project - Kudel18
Dennis1984
gast

Re:Project - Kudel18
Dat is een handige truc Koen.

Ik gebruik (althans, mijn vader heeft dat bedacht) van die vierkante kabelgootjes die je normaal op je plafond plakt. En als we ergens draden willen invoegen dan zagen we hem daar volledig door :P.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
hoi dennis , dat is ook prima .. ik merk bij dit systeem dat het makkelijk schuift / doorlust en dat de draden dus in de buis blijven hangen tussen de openingen.. anyways alles heb zijn voor en nadeel..  strekte met de bouw !


ik zit ook nog met de servos te pielen... met name dat tie wrappie zodanig op het wieltje in de slanke wissel monteren dat ie bljft zitten.. to be continued..


gr koen
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

leuke tip met die PVC-buis B)

Ik neem aan dat je die deuren van de loods ook gaat bedienen met servo's?

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
hi john. in priccipe gaan die deuren door de lok open / dicht maar daar moeten idd paar servos aan komen.. ik wil er eigenlijknog 1 loods bij.. dus ff ebay afstropen
gr koen
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

Heb vandaag je hele draadje doorgekeken en gelezen.
Ben zeer onder de indruk.
Wat een geweldig project.
Ik blijf je volgen.
Sukses,

Leo
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
ff een korte update, ben bezig geweest met nadenken over de ideale servo montage op een marklin slanke wissel en op basis van een idee van john / tilly heb ik het gevonden en ga morgen een prototype maken...

De gedachte is dat je eea wil voormonteren aan de wissel en het geheel dan op zijn plek legt. het afstellen is dan altijd hetzelfde.

Ik ga de servo met 2mm boutes monteren op het afdekplaatje van de onderkant van de slanke wissel. De servo wordt op 7 mm afstend gehouden door stukje hout met gaatje 2 mm erin (ik kwam precies een 7mm geschafd grenen latje tegen bij de gamma)
. Het veertje gaat uit het mechanisme en het servo armpje beweegt onder het plaatje het draaiwieltje heen en weer (er komt een gleufje in het servo armpje) wat op zijn beurt het schuifje aanstuurt waar de wisseltong op zit.


In de tafel kan je gewoon een uitsparing boren ter grottte van de servo (3 maal een 22mm houtboor... als er toevallig een spant onderzit heb je daar dus geen last van ..


Ik ga van aluminium plaatje een boormal maken om precies op de juiste plaats te kunnen boren op dat afdekplaatje... want ik moet dus ca 90 servos monteren dus dat wordt massa productie...  voordeel van deze oplossing is simpel, goedkoop, reproduceerbaar , rechtlijnig, het blijft verend, en je hebt geen last als er een spant ofzo direct onder je wissel zit ...

morgen meer en hopelijk wat fotos en test results
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Koen,

ik ben benieuwd, kom maar op met die foto's 8)

Groetjes, John
Servo op een slanke wissel
Vandaag een prototype gemaakt en het werkt perfect en is heel simpel in massa productie te maken...

1) afdek plaatje en veertje verwijderen
2) 3 gaten boren in het afdek plaatje (door een boormal heen)
3) het servo armpje iets aanpassen zodat er een sleufje in komt
4) de serov monteren op 2 maal 2mm boutjes van 20mm .. dmv moertje de afstand op 9 mm van het plaatje gezet
5) de servo uitslag instellen vanuit de switchpilot servo decoder
6) het plaatje met de servo onder de wissel op zijn plek drukken
7) een paar gaten in de tafel/plaat boren onder de servo zoda tde servo verzonken wordt 22mm
8) wissel met servo op zijn plek leggen

zie fotos en ik zal als dat lukt een flimpje neerzetten

gr koen

Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
filmpje

http://www.youtube.com/user/3railkoen?feature=mhum

kan nog wel langzamer trouwens ...
Re:Project - Kudel18
chester2203
gast

Re:Project - Kudel18
Ziet er goed uit Koen.. 90 servo's inbouwen pfff je mag bijna wel personeel in dienst nemen omdat te doen.....
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

dit is het :) Neem je hem de volgende keer mee?

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18
Spoorman
gast

Re:Project - Kudel18
Slimme constructie.

Maar wat te doen als de servo defect gaat? Gehele wissel uitbouwen?

Gr, Ben.
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Ben,

dat is dus de keuze. Als je er van onderen niet bij komt dan moet je er voor kiezen om het halve landschap af te breken of de wissel uit de bouwen. Persoonlijk kies ik dan liever voor het laatste :)

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
tja .. laten we dan maar hopen dat dat niet te vaak gaat gebeuren..

Re:Project - Kudel18
Wat is eigenlijk de kosten van de aandrijving eigenlijk? Is die goedkoper dan die van M*?

groeten minitreintje:/Dylan
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
hoi, dit is veel goedkoper. Een servo kost je 3-5 euro / stuk. Een m* 74490 kost ruim 10-12 euro / stuk en die moet je ook allemaal  aanpassen op de eindafschakeling. En dan nog paar cent aan boutjes-moertjes / servo. Een servo decoder (b.v. esu lokpilot servo) kost je ca 24 euro voor 4 servos. Dat kost een magneet/spoel wissel decoder ook ongeveer (of nog meer zelfs tot ruim in de 30 euri).
En het loopt fenomenaal.

Het beste is wel om je servo decoders extern te voeden dus 1 ringleiding 16v ac is aan te bevelen. Kost je 50 euro voor een 60VA trafo. Maar die micro servos gebruiken zo weining dat ik eigenlijk betwijfel of het echt nodig is.

gr koen
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2006

offline
Re:Project - Kudel18
Hallo Koen,

Wat voor servo's heb jij dan want al mijn servo's mogen niet meer dan 6V DC hebben.

Mvg, Jos
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
die van mij ook niet maar de esu switchpilot servo decoder zorg voor de juiste servo spanning
Re:Project - Kudel18
robert9368
gast

Re:Project - Kudel18
dit is echt en mooie baan en leuke uitvindingen

robert
Re:Project - Kudel18
hmmm als dat zo zit... Zou je systeem ook werken bij een gewone wissel dus geen slanke?

groeten minitreintje/Dylan
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
ik denk het wel, maak eens een foto van de onderkant van een gewone wissel ... dus eerst met het afdekplaatje en dan zonder het afdek plaatje zodat ik het mechanisme kan zien

zet maar in dit draadje

koen
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen

ik ben er ook wel benieuwd naar hoe jij dit nu gemaakt hebt. Kun je eens een foto plaatsen van hoe je precies de koppeling tussen de servo en de wisseltong uitgevoerd hebt?

Groetjes John
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
hi john, heel simpel. dat langwerpige gleufje in dat servo armpje (ik moest daarvoor even de kleine gaatje opboren en er een gleufje van maken) schuift gewoon heen en weer over dat opstaande nokje op dat zwarte wieltje.. dus van het wissel mechanisme is alleen het veertje verwijderd... de rest is as-is- voordeel is dat de vering in takt blijft.. ik zal proberen een detail foro te maken morgen

eigenlijk denk ik dat ik gewoon hetzelfde nokje heen en weer beweeg als een marklin 74490 spoel dat doet..

gr koen
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Project - Kudel18
Als je zoveel wissels moet ombouwen, is het misschien de moeite om naar een alternatieve servo aandrijving te kijken.
Voor rond de 10 euro, kan je zelf servo decoders bouwen, waarop je 4 servo's kan aansluiten, en werkt even goed als zo'n commerciële servo decoder :-)


groeten,
Kris
Re:Project - Kudel18
3railkoen
gast

Re:Project - Kudel18
thanks, maar ik heb al van die esu gevallen voor alle servos, het is allemaal al zoveel werk dat ik ook niet nog eens de decoders zelf ga bouwen

gr koen