Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Project K53 - EP I en II

Gestart door pennystoxx zaterdag 20 november 2010, 12:31:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Project K53 - EP I en II
pennystoxx
gast

Project K53 - EP I en II
Hallo, ik heb regelmatig van dit forum gebruik gemaakt om vragen beantwoord te krijgen (daarvoor dank) en ben inmiddels met mijn eigen baan begonnen. In dit draadje zal ik trachten mijn bevindingen te delen.

Mijn uitgangspunten/keuzes (in willekeurige volgorde) zijn :

1) Marklin c-rails (qualiteit prima, acceptabele looks, ik wil niet ballasten, het moet wellicht nog een keer uit elkaar). Alleen slanke wissels (uitgangspunt overgenomen van John/tilly). Alleen bochten R3-R4-R5 (ook nav idee van John). En een draaischijf  is een "must".

2) Marklin loks (alleen 39xxx mfx - sound)  / wagens / rijtuigen - tijdperk 2-3-4

3) Betrouwbaarheid van het geheel moet maximaal zijn. Geen concessies op dit gebied.  Dit werkt door in netjes werken, simplificeren en goede componenten gebruiken.   Met name een betrouwbare terugmelding uit de baan is daarin 1 van de meest wezenlijke componenten.

4) Alle te bedienen wissels met servo.  Een wissel die open gereden wordt ga ik niet bedienen. Net als wissels die altijd dezelfde kant op staan.

5) Een eenduidig digitaal systeem qua systeem architectuur. Ik zal mijn keuzes (centrale / besturings software / servo decoders / boosters / terugmeld systeem (massa of stroom detectie) en terugmeld decoders etc etc ) seperaat toelichten.     

6) Automatische computer gestuurde treinenloop (dus terugmelding uit de baan) waarbij er 10-20 treinen tegelijk moeten kunnen rijden. Multiple PCs moeten aan te sluiten zijn in de toekomst.

7) Handmatig bediening moet mogelijk zijn op rangeer terrein etc. Dus het digitale systeem moet handregelaars aan kunnen.

8 ) Kruip hoogte onder tafel minimaal 70 cm. Ruimte tussen (de bredere ) lagen minimaal 25 cm ivm bereikbaarheid

9) Baanspanning aansluiting (0,5 mm2) via de "2,5 mm2 ring" achter de boosters om de maximaal 2,5 meter. Boosters zo dicht mogelijk bij de baanvlakken die ze bedienen.

10)  Luchtvochtigheid op zolder mag maximaal 60% worden dus ik heb een luchtontvochtiger neergezet

11) ik ben meer een baan/rails bouwer / rijder / automatiseerder dan een huisjes plakker en gips bergen bouwer... dus toekomstige scenery hou ik wel ruimte voor over in het ontwerp maar zal lage prio hebben...

Ik maak gebruik van de zolder van mijn huis en heb daar inmiddels een vrij grote tafel staan (7x4 met wat loop ruimte en openingen her en der en een trapgat) die als basis voor de baan gaat dienen. Momenteel ben ik nog bezig om her en der onder de baan 220v stopcontacten te leggen ivm de aan te sluiten boosters/trafos.

Rij schema voor de baan in hoofdlijnen is klaar. Er komt een 1 hoofdstation, 5 schaduw stations (waarvan 1 kop) , 1 rangeer terrein met draaischijf en 1 neven kop station. Baan ontwerp heb ik gemaakt met Anyrail en is ook redelijk klaat vwb de onderste en middelste laag (schaduw stations).

Voor zover. Fotos en wat schemas en een beschrijving van wat ik voor digitaal spul neer ga leggen komen eraan (tussen nu en de volgende update....)

Mvg Koen
Re:Project - Kudel18
Spoorman
gast

Re:Project - Kudel18
Citaat van: pennystoxx op zaterdag 20 november 2010, 12:31:23

3) Betrouwbaarheid van het geheel moet maximaal zijn. Geen concessies op dit gebied.  Dit werkt door in netjes werken, simplificeren en goede componenten gebruiken.   Met name een betrouwbare terugmelding uit de baan is daarin 1 van de meest wezenlijke componenten.

5) Een eenduidig digitaal systeem qua systeem architectuur. Ik zal mijn keuzes (centrale / besturings software / servo decoders / boosters / terugmeld systeem (massa of stroom detectie) en terugmeld decoders etc etc ) seperaat toelichten.     


Ben benieuwd wat het wordt Koen. Heb je gekozen voor LocoNet decoders i.p.v. de S88 bus i.v.m. betrouwbaarheid?

Gr, Ben.
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

de uitgangspunten klinken goed en ik kijk al uit naar de foto's en het plan :D

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
Hoi, wordt zeker loconet gebaseerd. Centrale IB-Basic ivm loconet en draaiknop en via usb aan PC. Verder Locobuffer via rs232 aan 2e PC. Vwb Servos kan ik geen fabrieks decoders vinden maar de Hans Deloof Servo decoder (8 servos)  lijken me prima - moet wel een 12vAC voeding aan en is een bouwpakket. Qua servos moet ik nog keuze maken.
Vwb terugmelding moet ik nog beslissen tussen stroom detectie (groot voordeel dat dat massa in zijn geheel in takt blijft - nadeel prijs en feit dat je slechts de stroom verbruiker detecteerd) en massa detectie (voordeel dat elke as getecteerd wordt - nadeel dat dubbele massa deels weg is ). Massaproblemen is veelal de oorzaak van stotterende treinen m.i. Het wordt afweging maken wat zwaarder weegt. Zowel van Uhlenbrock als Hans Deloof en MGV zijn diverse stroom en massa detecties te koop.
Boosters waarschijnlijk van Uhlenbrock power 4. Ze komen zoveel mogelijk decentraal in de baan. Alternatief Hand Deloof Loconet booster.
Op de PC RocRail. Verder nog een loconet handregelaar (b.v. fleischmann profi boss) in de baan.

gr koen
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
Paar fotos:
1) links nog met traphek - dat gaat dus weg
2) rechts nog met traphek - dat gaat dus weg
3) eerste deel tafel links trapgat en over trapgat heen
4) deel rechts trapgat

Inmiddels is er meer tafel klaar. Fotos komen.
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
2)
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
3)
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
4)
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
Eerste draft algemeen schema :
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

mooie ruimte en een mooi schema. In ieder geval genoeg rijmogelijkheden 8)

Citaat van: Spoorman op zaterdag 20 november 2010, 13:03:00

Ben benieuwd wat het wordt Koen. Heb je gekozen voor LocoNet decoders i.p.v. de S88 bus i.v.m. betrouwbaarheid?


Ben, vanwaar deze vraag?

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18
Spoorman
gast

Re:Project - Kudel18
Citaat van: Tilly op zondag 21 november 2010, 10:10:58

Citaat van: Spoorman op zaterdag 20 november 2010, 13:03:00

Ben benieuwd wat het wordt Koen. Heb je gekozen voor LocoNet decoders i.p.v. de S88 bus i.v.m. betrouwbaarheid?


Ben, vanwaar deze vraag?


Kan me de discussie herinneren toen Koen aan het nadenken was over toe te passen systeem en keuze van de centrale. Ik lees nu dat hij gekozen heeft voor de IB. Was een topic over: Ecos vs CS vs IB waarbij de IB als enige over de bus beschikt, vandaar.

Gr, Ben.
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Ok Ben.

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
Vandaag electra onder de baan af gemaakt (in elk deel een paar stopcontacten voor boosters en voor de computer) en verlichting boven de baan. En een paar nieuwe fotos gemaakt van de nieuwe tafeldelen die erbij gekomen zijn en de computer hoek. Er staan nu 3 grote dozen vol met rails te wachten om neergelegd te worden en allerlei loks / wagens die willen gaan rijden..
Bijgaand paar nieuwe fotos en het schema  van de onderste laag:

Het is nog wel een troep op de fotos maar ik probeer nu al het groffe werk af te maken (boren / zagen etc) om daarna alles op te ruimen en in een zo schoon mogelijke omgeving te kunnen rails leggen... wordt nog hele aansluit klus .. paar ring leidingen maken vanuit de boosters ... alle baanansluitingen doen om de 1,5 meter, alle massa of stroom detectie aansluitingen in de blok secties en niet te vergeten kijken hoe alle servos op de meest makkelijke manier aangelsoten kunnen worden... wordt vervolgd ..
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2010

offline
Re:Project - Kudel18
ziet er mooi uit allemaal,

gebruik je ook dempings materiaal?

anders word het een herrie denk ik op het hout wat je nu hebt,

MVG clint
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
hoi, ja het idee is om onder de rails van dat material te doen dat je bij de gamma koopt. Die blauwe platen. De rails komen er los op te liggen of in ieder geval niet door de platen heen geschroefd anders hef je je demping weer op
Re:Project - Kudel18
Ziet er al goed uit!


groeten minitreintje/Dylan
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
hoi, dat is geen probleem, ik kan aan de beide zijkanten makkleijk onder de tafel komen want daar hou ik een pad open. Hoef dus nooit tussen poten door te kruipen. En verder is het deel waar de schermen staan niet zo breed.

Ga nu eerst even wat planken maken onder de baan (opgehangen tussen de poten) om rails en locs/wagens op te slaan want dat zwerft nu overal rond

Bedankt voor alle reacties !

gr koen
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

mooie ruimte en het ziet er allemaal goed doordacht uit :D

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
gisteren kabel zooi opgeruimd die onder de pc hangt .. ik had nog een oude ikea kabel rek liggen en dat kwam goed uit.. verder verlichting aangelegd op paar plekken boven de tafels en planken gemaakt onder de tafel om dozen rails / locs etc en andere spullen op te slaan en alle overbodig spullen van zolder gehaald .. voordat ik aan de rails laag 0 begin ga ik denk vast de tafel delen maken voor laag 1 en laag 2 zodat eea er later met zo weining mogelijk boren  boven de tafel op kan ..

Dat is ook de reden dat die latten al op 2 hoogtes tegen de achtermuur geschroefd zijn.. op de onderste lat komt een ca 20 cm brede plank om wat sporenm van links naar rechts te dragen (laag 1) en op de bovenste lat komt de plaat voor het zichtbare deel (laag 2) te rusten icm draadeinden die de andee kan gaan dragen..

to be continued 
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
btw die platen zijn underlayment platen (met rondom messing en groef) die ik nog had liggen van een houten vloertje en die ik een keer voorzien had van wat parket lag.. het is daardoor een lekker glad oppervlak en dat werkt lekker
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
in het weekend de tafel afgemaakt.. nog paar planken eronder, alles opgeruimd en hele zolder goed stofvrij / schoon gemaakt (ook bovenop dakbalken etc) ... vervolgens alle m* die overal in huis  lag verzameld en op de planken gesorteerd en het allereerste stuk rails op de baan gelegd.

Ik ga nu

1) eerst laag 0 van de baan helemaal uitleggen en bepalen waar de gaten moeten komen voor draad doorvoer (baan spannnig / massa detetcie)

2) dan de gaten voor de wissel aandrijving. De servos komen onder de baan. De wissels zijn makkleijk aan te passen door het afdek plaatje te verwijderen en het veertje / wieltje / lipje... de servo kan direct op de onderkant wisseltong aansluiting

3) dan moet ik een hele berg c-rails aanpassen om de baan spanning aan te sluiten her en der op de ringleiding  en om ook meteen de massa detectie draad op een geisoleerde railstaaf te maken en ook meteen de diode truuk toe te passen.

Ik wil de blokken op een standaard manier in secties indelen met aan het begin 1 aansluit/detectie railstuk voor inrij / begin remmen .. en aan het einde van het blok 1 aansluit/detectie railstuk voor stoppen (dit railstuk wordt nog gevolgd door een 2e railstuk voor uitloop.

Als ik aansluiten baanspanning combineer met massa detectie in 1 rails heb je in ieder geval overal zat spanning op de baan.

Ik ga standaard aansluit/massa detectie rails maken (24188 stukkies) die er allemaal als volgt uitzien :

Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
In dit railstuk dus 4 maal een doorknip doen , 3 stukken draad solderen van ca. 10-20 cm lengte , en een diode  vast solderen.  De draden soldeer ik daarna onder de baan aan de draden die naar de ring cq decoder gaan (zo verspil je amper draad).

4) vervolgens alle rails weg / isolatie eronder op maat en rails terug inclusief de aangepast massa detectie/aansluit rails

5) ik moet nog ff kijken wat de beste manier is om de rails te fixeren..

6) en ik ga denk ik ook alle 24071 stukkies om wissels heen op massa detectie decoder aansluiten (net als tilly / john)

Bijgaand nog paar fototjes van de nog lege tafel ...
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Citaat van: pennystoxx op maandag 29 november 2010, 17:17:47

Ik wil de blokken op een standaard manier in secties indelen met aan het begin 1 aansluit/detectie railstuk voor inrij / begin remmen .. en aan het einde van het blok 1 aansluit/detectie railstuk voor stoppen (dit railstuk wordt nog gevolgd door een 2e railstuk voor uitloop.

Ik ga standaard aansluit/massa detectie rails maken (24188 stukkies) die er allemaal als volgt uitzien :


Koen,

je gaat dus niet voor volledige detectie? :?

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
hi john, ik moet nog ff wat verder testen... maar ik ga de aanname doen dat ik geen wagens ga verliezen.. alles is slanke wissels, grote boogstralen dus ik neem aan dat die wagens gewoon blijven hangen...  dus gaat het m.i. om de eerste melding dat er iets in een blok of sectie komt (terwijl er niks was) en in de "STOP" sectie blijf je door de assen van de loc en/of wat er allemaal achter hangt gewoon bezet melding houden..
volledige detectie heeft toch niemand ?  bij massa detectie pak je de wissel zelf niet mee (je komt een heel eind met die 24071 stukkies dat wel) en bij stroom detectie pak je de wagens niet mee..

gr koen
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

gisteren gebeurde het: na enkele maanden in dezelfde treinsamenstelling gereden te hebben verloor deze trein toch 2 wagens :? Op zo'n moment ben je wel blij dat volledige detectie toegepast wordt :D Doe er je voordeel mee :wink:

Groetjes, John
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Project - Kudel18
Citaat van: pennystoxx op maandag 29 november 2010, 18:19:41
volledige detectie heeft toch niemand ?  bij massa detectie pak je de wissel zelf niet mee (je komt een heel eind met die 24071 stukkies dat wel) en bij stroom detectie pak je de wagens niet mee..

gr koen
Hoi Koen,

Bij mijn analoge baan heb ik over het hele traject massadetectie, zodat vergeten wagons altijd het vorige sein bezet houden. Bij mij komt dit helaas regelmatig voor, omdat ik met modules werk en de overgangen door temperatuursverschillen gaan werken.

Groet,
Bert
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
even een korte update:

Inmiddels heb ik de rails gelegd van de schaduw stations op de onderste laag. Bijgaand een sporen plan. Het dubbelsporige rondje onderaan is tijdelijk totdat de rest getest is .. daarna komt hier een dubbele - dubbelspoor spiraal naar boven toe.. rechts komt ook enkelsporige spiraal.. Binnenkort zal ik ff een foto maken..

Nu wordt het de sporen exact uit lijnen... bepalen waar de wissels exact liggen waar de servos onder moeten komen .. gaten maken voor de bediening .. he twissel mechaniek verwijderen dat is een fluitje van een cent) en bepalen waar de massa detectie / aansluit rails komen dan kan ik gaten boren en die ertussen plaatsen. Dan komt er ook nog isolatie tussen op maat gesneden ..

voor zover ..
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
schema iets aangepast om kopstation in schaduw station een directe ontsluiting te geven naar een zijlijn
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Project - Kudel18
Hey,

Ik zou toch echt voor complete detectie gaan, want je verliest ooit wel een wagon.

Zelf heb ik klein baantje van 2,60 bij 2. Een gedeelte in een tunnel heb ik complete detectie (overal trouwens, behalve wisselstraten). Het is me tot nu toe 2/3 x voorgekomen dat ze een wagon verliezen. Je bent dan echt blij dat je het hebt. Voor mijn wisselstraten ga ik ook nog naar een oplossing kijken.

Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
ik ga ook wel op elk stuk baan waar mogelijk een massa detectie toepassen.. de kleuren in het schema kloppen trouwens nog niet helemaal met de detectie punten / secties / blokken..

De wissels blijven een uitdaging... zoals je bij john/tilly hebt kunnen zien heeft hij die 24071 stukkies allemaal aan detectie gehangen... wellicht zijn de wissels om te bouwen zodat ja daar ook de 2 railstaven qua massa kan scheiden (..

in het echt past men assentellers toe... dus tellen hoeveel assen er op bepaald punt langs komen en even later opnieuw...  weet je ook of je iets verloeren hebt

maar aan de andere kant... als je sporadisch een wagen verliest dan

1) soms zie je het en is het geen probleem
2) soms krijg je dus een botsing en dan gaat er wellicht iets kapot maar wellicht ook niet.. dus per saldo.. overal massa detectie doen moet je ook voor investeren...

bovendien hange er geen levens vanaf en zal modelspoorbaan nooit 100% error proof te maken zijn m.i.

Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2009

offline
Re:Project - Kudel18
Citaat van: pennystoxx op zaterdag 04 december 2010, 11:25:19
... als je sporadisch een wagen verliest dan

1) soms zie je het en is het geen probleem
2) soms krijg je dus een botsing en dan gaat er wellicht iets kapot maar wellicht ook niet.. dus per saldo.. overal massa detectie doen moet je ook voor investeren...

Over het algemeen krijg je situaties zoals op onderstaande foto. De volgende trein duwt de wagons  8)

Het is bij mij nog niet voorgekomen dat er een botsing kwam door het verlies van wagons.
Ook voor koploper is het geen probleem, trein stopt gewoon netjes waar hij moet stoppen.  8)

gr.

Ron
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Project - Kudel18
Citaat van: pennystoxx op zaterdag 04 december 2010, 11:25:19
in het echt past men assentellers toe... dus tellen hoeveel assen er op bepaald punt langs komen en even later opnieuw...  weet je ook of je iets verloeren hebt
Hoi Koen,

Er is nu ook een speciaal printje van Peter Giling, die als assenteller fungeert in RocRail. Om niet alle assen te hoeven te tellen in de software, doet de print dat en geeft het getal door aan de computer.
Kijk naar de MGV141.

Groet,
Bert
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
hoi bert, dat klopt ja.. ik kwam peter tegen op eurospoor en daar kreeg ik er een demo van..   dat werkte prima..  ik vraag me alleen af hoevel van die dingen je waar in zou zetten (ik bedoel bij de blokken)

vandaag de sporen afgenmaakt en wat kleine wijzigingen op het schema

gr koen
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Project - Kudel18
Over het algemeen gaat een marklin loc niet zo snel kapot. Alleen bij hoge snelheid of hoge val 'ervaring'
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Project - Kudel18
Citaat van: pennystoxx op zaterdag 04 december 2010, 22:57:37
ik vraag me alleen af hoeveel van die dingen je waar in zou zetten (ik bedoel bij de blokken)
Hoi Koen,

Ik denk bij enkele cruciale stationsingangen of -uitgangen en schaduwstation in- en uitgang.

Groet,
Bert
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
ja, en bij een overweg.. dus voor de overweg tellen hoeveel assen en dan meteen daarna... zodat je precies op tijd de bomen open kan doen

maar in relatie tot schaduw stations / blokken / wisselstaten zou je net voor de ingang en bij de 1e detectie van elk spoor ook een assenteller kunnen plaatsen.. dan wete je dus zeker dat alle wagons er zijn..

Re:Project - Kudel18
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re:Project - Kudel18
Hallo Koen,

Ik zie jou draadje voor het eerst  :? :? en vind je aanpak geweldig.

De ruimte die jij hebt leent zich ook prima voor zo,n grote baan.

Het voorbeeld met de rails waar de diode truuk is toegepast is slim en makelijk te maken.

Ik heb me voorgenomen om dit ( waar ik nog makelijk bij kan ) ook te doen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
thanks !

bijgaand paar fotos

Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
zit er bijvoorbeeld over te denken om zoiets voor ingang schaduw station te doen en bij inrij punt van elk opstel spoor
Re:Project - Kudel18
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Project - Kudel18
Dag Koen.
Nu ook jouw draadje even helemaal doorgekeken en gelezen.
Wat een prachtruimte heb jij op zolder, lekker breed en toch hoog dak.
Zelfs nog ruimte voor een extra zolder boven je treinbaan! 8)
Ook de voorbereiding voor de baan en de treintafel zelf ziet er degelijk en fraai uit.
Baanontwerp is ruim en rijtechnisch goed doordacht.

De draag constructie en het blad zien er fraai en solide uit.
Hoever heb jij de spanten onder de treintafel uit elkaar staan?
Kom je hier nog makkelijk tussen of is dit wringen?

Veel succes met bouw van de baan.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Project - Kudel18
Spoorman
gast

Re:Project - Kudel18
Citaat van: pennystoxx op zondag 05 december 2010, 09:07:55

ja, en bij een overweg.. dus voor de overweg tellen hoeveel assen en dan meteen daarna... zodat je precies op tijd de bomen open kan doen


Dat kun je eenvoudig doen door een trigger op basis van vrijkomen van een bezetmelder na je overweg.

Meer algemeen over assentellers: dure en storingsgevoelige oplossing voor iets wat in principe zelden gebeurt: het achterblijven van wagons. En als het gebeurt wat dan nog. Er rijdt een andere trein achterop en dat zie je gauw genoeg als er een rare treincombinatie opduikelt. 8)

Of er volgt een ontsporing. Baanspanning schakelt af......

Gr, Ben. 
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
hoi, bedankt voor alle reacties..

de spanten  zijn minstens 50 cm uit elkaar en de hoogte eronder is mninstens 70 cm .. dus kruipen gaat prima en draaien ook .. waar de tafel wat dieper is zit er een "mangat" waar je makkelijk in kan gaan staan (minstens 50*50cm) en rond bewegen..    en er zou idd nog een bergzolder met stahoogte boven kunnen .. maar heb de ruimte niet echt nodig en bovendien nog zo een kamer elders in het huis

qua detectie ben ik het deels  met ben eens..   de redenering dat je simpelweg met vrijkomen detectie kan meten of er geen trein meer is klopt wel maar het ging er juist om of de zelfde hoeveelheid assen langs was gekomenb (en dus weet dat je niks kwijt bent op een wisselstraat)
.. en dat weet je dan niet

maar ik ben het wel eens dat het waarchijnlijk niet veel zal voor komen en als het wel zo is dat pech en los je het ff op .. bovendien heb ik slanke wissels en dat loopt als een zonnetje.. 

ik heb geen idee of die assenteller mgv141 betrouwbaar is maar waarom ook niet .. hij werkt op basis van doorbreken lichtstraal dus ook een slpertje wordt aan beide kanten gewoon meegeteld..

kortom ik pas het hooguit toe omdat het leuke techniek is maar zal denk ik niet tot in het ultieme elke wissel en wissel straat gaan detecteren op aanwezigheid.

In een blok ga ik wel 3 detectie stukken maken .. inrij..remmmen .. stoppen.. en overal waar ik een massa detectie draad aansluit sluit ik ook gewoon massa/baan spanning aan .. dan heb je door de hele baan heen meteen genoeg punten

gr koen
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2007

offline
Re:Project - Kudel18
Hoi Koen,

ik zie dat je het leuke werk al achter de rug hebt: het leggen van de rails. Je denk dan: zo dat gaat snel :D Maar nu begint het pas, kabels solderen, railzen slijpen, kabels leggen, enz.

Groetjes en succes ermee, John
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
jajaja wrijf het er maar ff lekker in...  en wat denk je van 60 servos monteren ...
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
even wat kleine aanpassingen in het sporenplan laag-0 gedaan.. alle rails liggen en alle wagons / rijtuigen heb ik ook uitgepakt en neergezet.

Zojuist 200 diodes type 1n5408 (3ampere) besteld dus als die er zijn kan ik de gecombineerde aansluit/terugmeld/diodetruuk rails maken en aansluiten op de ringleidingen die er liggen (het is geen ring trouwens) voor baanspanning vanaf de boosters

Verder nog her en der wat wagons gekocht om de baan wat verder te vullen.

In het schema :

een GW wordt een GleisWendel op termijn naar boven (spiraal dus)
Sbf = Schatten Bahnhoff
Hbf = Haupt Bahnhoff   (in dit plaatje is dit een tijdelijk hoofdstation want in de toekomt gaat dit weg en komt de dubbele 4 sporen GW naar boven en een zijspoort eromheen hier te liggen)

Verder staat er her en der ee npijl vwb rijrichting.

Groen is een inrij detectie
Rood een stop detectie
Lichtblauw een rem detectie
Paaars een inrij/stop detectie (2r verkeer)
Donker blauw (een tussen blok)

Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2010

offline
Re:Project - Kudel18
Vraagje,
Het ziet er allemaal mooi uit,
maar waarom doe je niet eerst die blauwe platen erop?
scheelt een hoop werk, nu moet je dadelijk weer alles eraf halen.

MVG Clint
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
hoi, de blauw platen (het worden trouwens de ietwat paarse platen die de gamma ook heeft want die hebben niet van die gaatjkes) die komen er los onder als de rails exact op de juiste plek liggen. Dan snij ik stroken die de vorm van de sporen volgen. Die stroken kan je er dus heel simpel onder schuiven.. alleen op de plek waar de aansluit/detectie rails komen (die moet ik dus even uit het geheel halen om er draden en de diode aan te solderen) moet je eerst het dempings spul neerleggen omdat de draadjes door het gaatje door de bodem moet..

ik laat de blauwe stroken trouwens los liggen (ze worden een mm breder dan de rails bedding) omdat dat de beste geluidsdemping geeft... als je eea gaat lijmen bven je weer de helft van je demping kwijt..

ik moet nog even kijken hoe ik de rails ga fixeren voor zover nodig. het kan wel groten deels los blijven en door de draden naar beneden aan te trekken komt eea ook redelijk op zijn plek te liggen

in de grote bochten (het is allemaal r3-r5 wil ik verkanting toepassen want dat staat mooi dus daar ook nog ff kijken hoe de rail naar beneden vans te drukken

gr koen
Re:Project - Kudel18
Lid sinds: 2010

offline
Re:Project - Kudel18
2 schroeven aan begin en eind en je probleem is weg. evenveel demping en het zit vast
+ makkelijke eraf te hallen als keer iets misgaat

MVG Clint
Re:Project - Kudel18
pennystoxx
gast

Re:Project - Kudel18
ik wil niet direct de rails aan de onderplaatschroeven want dan doe je je demping teniet