Ergens in een tijdschrift gelezen en hier toegepast op het Lima model van de 1934 LBE dubbeldeksrijtuigen: de randen rond de ruitjes zwart maken, wat een rubber fitting indruk geeft.
Ik heb dit hele stel gesuperd en licht geweatherd. Echt een pracht ding vind ik.
Ik blijf lyrisch over dit ding, in het echt was dit een zeer vernieuwend ding:
Jacobs draaistel (twee bakken op één draaistel rustend),
eerste dubbeldeks
automatische Scharfenberg koppelingen
stroomlijn stoomlok
wendebetrieb stoomlok vanuit de stuurstand, dus duwende stoomlok met bediening vanuit stuurstand.
Anno 1934. Ga eens na wanneer deze zaken elders opvolging kregen...
Mooie is dat deze kleine private spoorwegmaatschappij Noordelijk van Hambug (Lübeck) het nog enige jaren zelfstandig heeft uitgehouden terwijl de rest van de Duitse spoorwegen al dik 10 jaar onder de Reichsbahn was geschaard.
En de vernieuwingen kwamen voort uit kostenoverwegingen: minder assen = minder slijtage = goedkoper en bouw en onderhoud. Zowel dubbeldeks rijtuigen als Jabobs draaistellen helpen dan. Snel en weinig arbeidsintensief draaien, en modern gestroomlijnd, allemaal maatregelen tot kostenreductie.
Het model: interieur geverfd en van reizigers voorzien. Ik meen dat hiervoor de 1:100 figuren via ALbertJan verkregen zijn gebruikt. De 1:87 is te groot hier.
Let speciaal op de relingen boven de rugleuningen. Volgens mij heb ik dit met een messing/goud-stift gedaan, niet met verf. Makkelijker aanbregen.
De kap boven de koppeling aan één kant weg, conform voorbeeld foto?s van gekoppeld treinstel. De gele kant leek altijd aan de lok kant te staan.
Het ontstane gat opvullen, schuren, verven met op zicht gemengde verf.
Wat ik trouwens niet meer weet is of ik de binnenkant van het geel ook geverfd heb destijds. Waarschijnlijk wel, maar hier op de foto is nog de licht doorlatende gele kap te zien. Bijna elk geel kunstof model kun en moet je verven, want geel plastic blijft zo translucent.
[edit] ik zie nu op de foto dat de gele binnenkant inderdaad geverfd is, iets lichter geel.
Tja, en hier is het gestopt bij dit project : de wagon heeft al een KKK, maar de lok nog steeds niet.
Zoiets moet het gaan worden.
Functionele Scharfenberg koppelingen van een klein serie fabrikant:
De Lima stroomlijn stoom-tenderlok, hier niet op de foto, is na (lichte) weathering in mijn ogen zeer acceptabel tot mooi. Ik heb ook al onderdelen om de aangegoten handrails daarvan als vrijstaand uit te voeren.
Technisch zit er een super oude 6081 decoder in, maar dat bleek toch heel mooi te lopen, mooier kan met Motorola 14 stappen bijna niet. Dus motor en decoder upgrade niet nodig wat mij betreft.
Ik kijk in elk geval nog met veel plezier naar dit model. Binnenkort toch maar eens afmaken en ergens laten rijden...