Hallo allemaal,
De informatie in dit topic is opgenomen in de 3rail Wiki op 28 augustus 2018. Hier weer eens een ombouwproject van mijn kant.
Ik heb de verlichtingsombouw van de Hag modellen even laten rusten en ben begonnen aan een zijprojectje.
Het betreft hier het bouwen van een dubbele kruisoverloopwissel. Ik heb geen idee of dit de juiste term is, maar het gaat in ieder geval om een dubbele overloopwissel in een traject waarbij de sporen (hart op hart) 57mm uit elkaar liggen. Dit is de standaard afstand bij gebruik van slanke wissels van het Marklin k-rail programma. Deze wisselcombinatie is niet mogelijk in het k-rail programma, omdat de sporen te dicht bij elkaar liggen voor een standaard kruising en omdat een kruising met een hoek van 2x 14,43 graden niet bestaat.
Het dichtste in de buurt komt de 2259 met een hoek van 22,50 graden. Hier had ik er toevallig nog eentje van liggen
Ik was al heel lang van plan om een dergelijke wisselcombinatie zelf te bouwen, maar het kwam er nooit van wegens gebrek aan slanke wissels (en tijd).
Recent heb ik een grote hoeveelheid slanke wissels kunnen overnemen voor een veel groter project waar ik mee bezig ben. Deze dubbele overloopwissel is daar onderdeel van.
Ik had dus een mooi excuus om eindelijk eens serieuze plannen te maken.
Ik heb ook geen idee of dit project al eens eerder door iemand is uitgevoerd. ik heb in ieder geval niets kunnen vinden op internet...
Omdat het een behoorlijke reken- en puzzelpartij is om het geheel passend te maken (niet kloppende hoeken e.d.) heb ik eerst een uitgebreide tekening in AutoCAD gemaakt. Hier kon ik dan ook meteen zien wat er waar af en bij moest. Ik kon nu ook meteen zien dat het inderdaad een haalbaar project was...
De tekening is erg uitgebreid en bestaat uit veel tekenlagen die aan en uit gezet kunnen worden voor de overzichtelijkheid. Vanwege het formaat een beetje nutteloos om hier foto's van te posten. Als iemand deze tekening toch wil hebben (om ook zo'n wissel te bouwen bijvoorbeeld of gewoon om eens te kijken) kan dat natuurlijk altijd. Stuur me in dat geval even een PB'tje met je e-mail adres.
Maar goed, genoeg gepraat. We willen natuurlijk allemaal foto's zien
Er moesten eerst een aantal dingen gebeuren aan de wissels zelf. Ik ben begonnen met één wissel om te proberen. Hierboven is te zien dat ik een stukje van de onderkant van het wissel verwijderd heb. Dit is het stuk onder het begin van de wisseltongen waar het mechanisme zich bevind om deze om te zetten. De bedoeling is namelijk om de wissel om te zetten met servoaandrijvingen van ESU. Daarover later meer.
De wissels die ik heb gekocht zijn allemaal nog van het ouderen type met het beweegbare hartstuk. Deze moest om meerdere redenen verwijderd worden. ten eerste zijn ze niet altijd even betrouwbaar. De belangerijkste reden was echter dat het mechanisme om het hartstuk mee te laten bewegen in de weg zat voor de ombouw van het wissel. Het hartstuk is dus verwijderd en zal op een later tijdstip vervangen worden door een vast hartstuk met bijbehorende strijkregels.
Omdat de wisseltongen nu direct worden omgezet in plaats van via de Marklin hendeltjes is het complete oude mechanisme voor het omzetten van de wisseltongen overbodig geworden. In principe kan je de onderdelen wel laten zitten, maar in verband met het eventuele ballasten van de wissel en omdat ik het mooier vind zonder, heb ik de hele handel met enig geweld verwijderd
Hierboven het betreffende wissel in (min of meer) originele staat. Een klein stukje railstaaf is al verwijderd, omdat het al los zat.
Je kunt zien dat ik een plankje heb gemaakt om het geheel op te fixeren. Ik heb hierop alle belangerijke maten uitgetekend en gaten geboord om de wissels en de kruising eventueel vast te kunnen schroeven. Hierdoor garandeer je een wisselcombinatie waarvan de maten kloppen. het geeft tevens een stabiel platform om bijvoobeeld op af te tekenen en op te solderen zonder dat de delen verplaatsen.
Nogmaals hetzelfde wissel, maar nu in detail.
Hierboven zijn de railstaven van zowel het wissel als de kruising op maat geslepen. Dit gaat gewoon met een Dremel met een slijpschijfje. De railstaven zijn zodanig ingekort, dat de hoek die de originele wissel maakt (14,43 graden) is verkleind tot de helft van 22,5 graden (11,25 graden). Dit is nodig vanwege de hoek die de kruising maakt.
Ik had nog wel wat problemen met het verwijderen van de railstaven vanwege de electrische verbinding van de diverse railstaven door de bielsen. Een metalen strip die beide railstaven verbond moest met geweld verwijderd worden, omdat deze erg goed vast zat.
Hier is van het wissel alle overbodige delen afgesneden/geslepen. Heel belangerijk is dat alles heel goed uitgemeten wordt zodat niet teveel wordt weggehaald. De uitdrukking: 'Twee keer meten één keer zagen' gaat hier zeker op
Nogmaals de verwijderde delen van het wissel. De kunststof bielsen werden eerst doorgesneden met een scherp hobbymes. Daarna werden aan de onderkant de metalen delen doorgeslepen met een Dremel en een slijpschijfje.
Zelfde verhaal, maar nu bij de kruising.
De onderkant van de kruising.
Na het netjes ontbramen van het metaal en afvijlen van eventuele ongewenste uitsteeksels hou je dan dit over.
Na enig passen en bijvijlen/slijpen van de delen krijg je dan het resultaat als op onderstaande foto's:
Ik moet zeggen dat het resultaat me niet tegenvalt. Het ziet er goed uit. Geen rare kronkels in de constructie of dingen die erg opvallen. Zelfs de overgang tussen de puko's is prima, geen onoverkomelijke hoogteverschillen hierin waar een sleper eventueel problemen mee zou kunnen hebben.
Hier nog even een detailfoto. ik heb het rood omcirkelde deel van de strijkregel omgebogen in de richting van de rode pijl. Dit heb ik gedaan zodat ik de strijkregel makkelijk kan verlengen in verband met het hartstuk van de kruising. De strijkregel wordt verlengd zoals in het rood getekend.
Let wel. Alles zit nog maar tijdelijk vast. De overige drie wissels moeten nog aangepast worden alsmede de rest van de kruising, maar dat is gewoon een kwestie van het voorgaande drie keer herhalen. Hierna moeten de delen aan alkaar worden gelijmt. De onderkant van de wissels moeten doorgesoldeerd worden en de nieuw benodigde strijkregels moeten nog gemaakt worden van overige stukje railstaaf.
Er moet dus nog een boel gebeuren.
Ondanks dat het wissel nog verre van af is, moest ik toch even proefrijden om eventuele problemen te vinden.
Het proefrijden verliep perfect. Beide typen veelgebruikte slepers op mijn baan (Hag sleper en korte Roco fluistersleper) hebben geen enkele moeite met het nieuwe wissel. Zelfs mijn zeer gevoelige BR146.1 met klokankermotor reed er op kruipsnelheid zonder enige problemen overheen.
Zoals altijd zijn vragen en/of opmerkingen van harte welkom
Groetjes,
Menno