Het is weer eens tijd voor een update.
Er is heel wat gebeurd de laatste weken.
Allereerst moest er een plekje komen voor de CS2.
Een uitschuifbare lade onder de baan:
Voor het geval je je afvraagt of hout op hout wel goed glijdt; de truc is om de de plank die op de rail schuift in te smeren met een beetje kaarsvet.
Vervolgens was het tijd om de ringleiding aan te gaan leggen.
Er zijn niet veel foto's van, maar een kleine indruk:
Kroonsteentjes voor de aftakking naar de baan:
En met de draden van de ringleiding eraan verbonden:
Voor de verdeelplaatjes gebruik ik solderplaatjes. Oorspronkelijk waren ze 30 lang, maar ik heb ze in drie delen gezaagd:
In totaal is er op 7 plaatsen een aansluiting van de ringleiding naar de rails.
De drie stopsecties worden bediend door een schakeldecoder van Viessmann:
Het schaduwstation is in totaal in 16 secties onderverdeeld. Elke sectie geeft via de S88 een signaal naar de CS2:
Om even snel alle contacten te testen heb ik op 1 pagina 16 contacten opgenomen.
Zo heb je een makkelijk overzicht:
En dan kijken of alles werkt met behulp van de CS2:
Er zijn drie plaatsen in het schaduwstation waar een trein stil kan staan. De S88 contacten schakelen verschillende rijwegen, waardoor het schaduwstation volledig automatisch wordt bediend.
Zoals te zien is, kun je dus altijd 'zien' waar in het schaduwstion zich een trein of losgeraakte wagon staat.
De volgende stap is om de rails op enkele plaatsen vast te leggen (bijv. bij wissels) en de tunnelbovenleiding te monteren.
De loshangende draden worden nog niet vastgemaakt. Het kan zijn dat het hele schaduwstation nog iets naar links of rechts moet worden verschoven voor een perfecte aansluiting met niveau 1 en 0. Dus dat blijft voorlopig een beetje rommelig eruit zien.
Groeten,
Ton.