Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Heel mooi die bruggehoofden
Gr mark
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Hoi John,

Dit ziet er wel heel erg mooi uit!

Vincent
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Hier worden we even stil van.
Schitterend die bruggenhoofden, de tand des tijds heeft het beton al aardig geraakt.

Stalenbrug kan je spuiten in de kleur AS-14 van Tamya Color en dan spaarzaam wat roest aanbrengen gevolgd door een drybrush met aqua color 36187 en een klein vleugje witte drybrush als finishing touch hier en daar.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Goedemorgen allemaal,

en weer bedankt voor jullie reacties :thumbup:

Citaat van: uermend op vrijdag 13 april 2012, 22:21:22

Voor wat betreft het roestig maken van de brug! Kijk hoe je de rest van de baan wil maken. Krijg je een goed onderhouden tracee, dan geen roest maar ga je ook de bovenleidingen en perronoverkappingen oud, (roestig maken) dan kun je dat mooi doorvoeren ober je gehele baan.


Hoi Sander,

is wel een goed tip :thumbup:

Citaat van: tomhas op zaterdag 14 april 2012, 09:32:21

Stalenbrug kan je spuiten in de kleur AS-14 van Tamya Color en dan spaarzaam wat roest aanbrengen gevolgd door een drybrush met aqua color 36187 en een klein vleugje witte drybrush als finishing touch hier en daar.


Hoi Tomhas,

ik zie dat AS-14 een olijfgroene kleur is en dat je een vergelijkbare brug op jouw (prachtige!) baan daarmee behandeld hebt. Kun je een close-up van die brug voor me maken?

Wat is 36187 voor een kleur? (merk?)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Hoi John,

Ziet er erg mooi uit, mooie kleurstelling.

g.r Henk
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Hoi John,

Prima gelukt. :thumbup:

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
John

Ziet er weer super uit

Ruud
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Citaat van: Tilly op zaterdag 14 april 2012, 10:19:46
Goedemorgen allemaal,

Citaat van: tomhas op zaterdag 14 april 2012, 09:32:21

Stalenbrug kan je spuiten in de kleur AS-14 van Tamya Color en dan spaarzaam wat roest aanbrengen gevolgd door een drybrush met aqua color 36187 en een klein vleugje witte drybrush als finishing touch hier en daar.


Hoi Tomhas,

ik zie dat AS-14 een olijfgroene kleur is en dat je een vergelijkbare brug op jouw (prachtige!) baan daarmee behandeld hebt. Kun je een close-up van die brug voor me maken?

Wat is 36187 voor een kleur? (merk?)

Groetjes, John

Hoi John, 36187 is van Revell Aqua Color Erdfarbe (Aarde kleur)

Close-up zal ik vanmiddag maken, dan heb ik net wat beter licht in de kamer.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Ik hoop dat je hier wat aan hebt anders hoor ik het wel.

Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
ziet er mooi uit die brug :D
ik vind hem er geslaagd uit zien
ik zie bij sommige modelbanen ook wel eens van dat mos of klimop planten bij dat soort bruggen staan
ga jij ook nog zoiets maken?

mvg oetbeem
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Hoi John,

Zie net dat je de bruggehoofden gedaan hebt. Ziet er prima uit zo en nu niets meer aan doen, ik bedoel dat meer omdat je als je tzt de scenery er om heen gaat aanleggen je altijd nog lichte nuances kan aanbrengen maar dan moet je eerst een totaal plaatje hebben. Ook de alg aanslag in de bogen zit er mooi rustig op.
Je ben nou maar eens een beetje tevreden hoor John :P

Vwb de brug sluit ik me aan bij Sander, als deze brug in een normaal bereden traject ligt zal het toch onderhouden worden en weinig roest aanwezig zijn althans niet intensief. Tom z'n kleur is zeker niet verkeerd maar Panzer Grau van Revell is ook een optie. Bekeek je brug nog even een paar pagina's terug maar bestaat uit veel L profiel dus je kan logisch na gaan waar je vuil gaat zitten en als ik het goed zie dan zitten er geen klinknagels aan je brug vind ik persoonlijk jammer maar m'n lenzen zijn momenteel ook af dus misschien zie ik ze over het hoofd.
Heb nog wel net maskers en filters binnen voor dit soort objecten te behandelen, kennen wij niet in onze modelbouw wereld maar komen uit een andere modelbouwhoek, prachtig spul voor subtiele resultaten.
Ga er nu niet verder over uitwijden want dat wordt een heel verhaal en zit zelf nog te expirimenteren hiermee maar als je interesse heb geef je het maar aan.
Succes verder weer John.


Mvg Ron :)

Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
John,

Die bruggenhoofden zien er top uit zo , allen nog een kleine stoflaag overje
brug dan is het hellemaal af.

grt Johan
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Goedemorgen allemaal,

weer super al die reacties :thumbup:

Citaat van: tomhas op zaterdag 14 april 2012, 14:15:09

Ik hoop dat je hier wat aan hebt anders hoor ik het wel.


Hoi Tomhas,

bedankt voor het plaatsen van de foto, dit ziet er super uit :thumbup:

Citaat van: oetbeem op zaterdag 14 april 2012, 14:19:28

ik zie bij sommige modelbanen ook wel eens van dat mos of klimop planten bij dat soort bruggen staan
ga jij ook nog zoiets maken?


Hallo Oetbeem,

misschien wel of misschien niet. Ik heb nog geen idee, we zien wel tijdens de bouw hoe het zich ontwikkeld.

Citaat van: ron van den broek op zaterdag 14 april 2012, 18:20:37

Je ben nou maar eens een beetje tevreden hoor John :P


Hoi Ron,

ben ik nu ook, het is ook mijn eerste weatheringsproject dus kan niet anders dan tevreden zijn. Gezien jullie reacties kan ik nu rustig deze bruggehoofden een definitieve plaats geven.

Citaat van: ron van den broek op zaterdag 14 april 2012, 18:20:37

Vwb de brug sluit ik me aan bij Sander, als deze brug in een normaal bereden traject ligt zal het toch onderhouden worden en weinig roest aanwezig zijn althans niet intensief. Tom z'n kleur is zeker niet verkeerd maar Panzer Grau van Revell is ook een optie. Bekeek je brug nog even een paar pagina's terug maar bestaat uit veel L profiel dus je kan logisch na gaan waar je vuil gaat zitten en als ik het goed zie dan zitten er geen klinknagels aan je brug vind ik persoonlijk jammer maar m'n lenzen zijn momenteel ook af dus misschien zie ik ze over het hoofd.


Even nog een paar nachtjes slapen over de kleur.

Deze brug van Hack is niet zo mooi gedetaillieerd als de Fallerbrug op de foto van Tomhas. De brug bestaat inderdaad uit hoekprofielen en er zijn jammer genoeg geen klinknagels nagebootst :?

Citaat van: brunigbahn op zaterdag 14 april 2012, 19:10:15

alleen nog een kleine stoflaag over je brug dan is het hellemaal af.


Johan,

dit is inderdaad ook een optie, de huidige kleur handhaven en alleen ietwat verwering aanbrengen.

Groetjes en allemaal weer bedankt, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Hoi John,

Het ziet er wederom prachtig uit. Roest op de boogbrug is echt geen must. In het echt is toch ook niet iedere brug verroest. Wat is wel zou doen is een drywash laag aanbrengen om zo iets meer detail aan te brengen.

Succes en groet,

Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Nog ideeën nodig voor het weatheren van een (betonnen) brug?
Klikkerdeklik

edit wakkie: link ingekort.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Hoi Piet,

bedankt voor de link :thumbup:

Als je op internet verder zoekt naar deze brug dan vind je meer interessante info. Zo ook op Wikipedia:

Laufenmuehle-Viadukt

Bij deze brug zie je nog de "afdrukken" van de bekistingen waarin de beton gegoten is. De betonmallen van Spörle hebben dit ook maar mijn brug heeft dit helaas niet. Mocht er op mijn baan ergens een tweede betonbrug komen dan wordt dit zeker overwogen ;)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Citaat van: Tilly op donderdag 19 april 2012, 00:35:39
Hoi Piet,

bedankt voor de link :thumbup:

Als je op internet verder zoekt naar deze brug dan vind je meer interessante info. Zo ook op Wikipedia:

Laufenmuehle-Viadukt

Bij deze brug zie je nog de "afdrukken" van de bekistingen waarin de beton gegoten is. De betonmallen van Spörle hebben dit ook maar mijn brug heeft dit helaas niet. Mocht er op mijn baan ergens een tweede betonbrug komen dan wordt dit zeker overwogen ;)

Groetjes, John

Op alle foto's van betonnen bruggen of pilaren zie je inderdaad afdrukken van de bekisting.  In vergelijking daarmee is jouw brug inderdaad erg glad.
Als je het eerste deel van mijn link pakt vindt een enorm overzicht aan kunstwerken in de spoorwereld
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Citaat van: Tilly op donderdag 19 april 2012, 00:35:39
Bij deze brug zie je nog de "afdrukken" van de bekistingen waarin de beton gegoten is. De betonmallen van Spörle hebben dit ook maar mijn brug heeft dit helaas niet. Mocht er op mijn baan ergens een tweede betonbrug komen dan wordt dit zeker overwogen ;)

Groetjes, John
Zou je dat niet alsnog kunnen doen? Niet met gips, maar met de airbrush en wat verf-mallen?
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Citaat van: EgMaf op donderdag 19 april 2012, 16:18:38
Citaat van: Tilly op donderdag 19 april 2012, 00:35:39
Bij deze brug zie je nog de "afdrukken" van de bekistingen waarin de beton gegoten is. De betonmallen van Spörle hebben dit ook maar mijn brug heeft dit helaas niet. Mocht er op mijn baan ergens een tweede betonbrug komen dan wordt dit zeker overwogen ;)

Groetjes, John
Zou je dat niet alsnog kunnen doen? Niet met gips, maar met de airbrush en wat verf-mallen?

Dat is zeker mogelijk met de airbrusch, gewoon een malletje maken en heel licht de contouren spuiten. Wel even proberen op een plaatje hout of zo, vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Piet, EgMaf, Arie,

ik laat de brug zoals hij nu is, hij ziet het er precies uit zoals ik mij van te voren voorgesteld had :)

Bij een volgend "betonnen" project gaan we weer iets anders proberen.

Ik ben momenteel wat aan het experimenteren met het verven van gips dat eerst behandeld is met een voorstrijkmiddel maar dit wil nog niet echt lukken. Voor de rest is het rustig want er zijn wat klusjes in en rondom huis te doen dus een volgende update zal nog wel even op zich laten wachten.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Hallo John,

Ik volg je nu al jaren en heb veel bewondering voor je gekregen in de loop van tijd.
Maar wat ik mij nu afvraag is stel er ontspoort een trein tegen de muur hoe kom je hier dan bij??
Moet je dan je halve baan afbreken.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Go go gadget arm!  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bruggehoofden geweatherd
Hallo John,

Ik heb weer met veel bewondering naar je kunsten gekeken hoe je dat bruggetje gemaakt heb. Ook je kasteel (ruïne) is super gedetailleerd en zal zeker een eyecatcher worden op je baan. Wordt wel kleuren mengen geblazen.... :D

Groeten Ronald  :)
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
Citaat van: Günther op vrijdag 27 april 2012, 11:19:10

Maar wat ik mij nu afvraag is stel er ontspoort een trein tegen de muur hoe kom je hier dan bij??
Moet je dan je halve baan afbreken.


Günther,

in dit gedeelte worden twee toegangsluiken gebouwd.

De bouw van de baan staat momenteel op een laag pitje maar dat wil niet zeggen dat we helemaal niets doen ;)

Gisteren gestart met het bouwen van een enkelsporig tunnelportaal tbv het bergtraject. Hier eerst een overzichtsfoto:



Het gaat dus om het bovenste spoor.

Eerst heb ik een tunnelportaal geplaatst met daarachter enkele tunneldelen en dan alleen die van de binnenboog. Portaal en tunneldelen zijn gemaakt met gips en mallen van Spörle.
Vervolgens zijn de naden dichtgemaakt en is dit gedeelte op kleur gebracht:



De tunneldelen tbv de buitenboog zijn ook op maat gemaakt en geverfd:



Vervolgens zijn deze provisorisch op z'n plaats gezet dus nog niet gelijmd:



Gezien(met flits) vanuit de "ingang" is dit dan het beeld:



Dit vind ikzelf al heel geslaagd maar nu komen we bij een probleem. Hoe krijg ik nu de rails geballast en geweatherd? Bij het dubbelspoor is er genoeg ruimte maar bij dit enkelspoor is de bereikbaarheid "van boven" zeer beperkt:



Hoe doen jullie dit?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
Hi John,

Voor het ballasten van de rails zou ik tewerk gaan met een "puntzakje".   Rol een A4 blad konisch op tot je een soort heel fijn trechtertje hebt, kleef het dicht, doe er je ballast in en knip dan een klein puntje af onderaan.  Zo krijg je een lange smalle trechter om ballast mee te strooien.  Voor het open wrijven of verdelen van de ballast gebruik je een penseel met lange steel en voor het indruppelen met lijm of latex gebruik je een grote spuit  (bvb eentje van 20 ml) met een stukje plastic of rubber slangetje er op zoals ze in de ziekenhuisen gebruiken om een infuus aan te leggen.
Dan kan je het ballasten alvast doen.  Het weatheren is een andere vraag, daar heb ik geen ervaring mee.

Succes
Dani
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
Hoi John,

Dat ziet er heel netjes uit :thumbup: Misschien moet je het wel andersom doen. Eerst ballasten en weatheren en dan de buitenste wand plaatsen. (of allebei)

Succes

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
Dani, Leon,

bedankt voor jullie reacties :thumbup:

Van beide voorstellen valt wel wat te zeggen :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
hallo tilly

prachtig gemaakt die tunnel!!

als je de binnenkant wil wheateren en ballastenzou ik ook indd eerst dat doen en dan pas de tunnel eromheen maken zodat je meer ruimte hebt

mvg danny
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
dat probleem heb ik opgelost door gebruik te maken van iets wat mijn zoon graag drinkt nl chocomelk.Ik heb nl het flesje daarvan ,met afneembare dop, omgebouwd als strooiflesje.Gewoon in de dop een gaatje iets kleiner maken dan een rietje wat gebruikt wordt bij coctails.Rietje in lijmen.Daar zit aan het uiteinde een plooibaar deel aan waardoor die plaatsen makkelijk bereikbaar zijn.Idem flesje voor de aangelengde houtlijm en probleem opgelost.Deze methode kan ik zelfs gebruiken als de tunnel al dicht was gemaakt.Strooit trouwens ook veel nauwkeuriger.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
Danny,

dit is inderdaad misschien wel het makkelijkste om één kant eerst te doen :)

Johnny,

geniaal, dit gaan we maken. Bedankt voor de tip!

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
Hallo John,

Het is jammer dat de meeste tunneldelen straks niet meer goed zichtbaar zijn.
Vind ze erg mooi gemaakt en geschilderd.
Het blijft elke keer weer een genoegen om naar je baan te kijken en de bouw te volgen.

vr.gr. Günther
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
John,

mss nog een kleine opmerking : laat het rietje aan de binnenkant van het flesje ongeveer 2 cm langer dan de bovenzijde van het deksel.Dan kan je beter doseren bij het strooien.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
Mercy Günther en Johnny :thumbup:

Ik heb zojuist de railstaven bruin geschilderd en de rails één zijde geballast. Dat ziet er dan zo uit:



Bij een volgens portaal ga ik wel de tunneldelen nog iets hoger plaatsen. Nu verdwijnen de onderste 3 - 4mm onder de ballast :?

Vanmiddag de andere delen lijmen en dan morgen de andere zijde ballasten.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
John,vind dat heel goed zo.Als die 3 a 4 mm verdwijnen dan komt dat echter over.Is dan juist of het ballast ertegenop is gelegd.Mss nog hier en daar een tikkeltje groen erbij.Heb je weer de indruk dat er wat onkruid groeit.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
In de tunnel zal niet veel onkruid groeien, beetje weinig licht... Dus, op z'n hoogst vlak bij de ingang en ach, het wordt toch donker, dus je ziet er niks van 😃😊
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
Je luistert goed ;)  :P Zo zie je maar dat het forum loont. Ben het met bellejt eens. Dit is mooier en niemand zegt straks iets over die 3 mm. Durf te wedden dat niemand het opvalt.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
Ziet er goed uit John! Gewoon op deze wijze  je rails "verroesten" en balasten. Dit werkt het beste.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
Hallo John,

Ziet er keurig uit, net als anders weer keurig gedaan.
Misschien een optie om langs de buitenkant van de railbedding het wat meer op te vullen met het blauwe isolatie zodat je minder ballast hoeft te gebruiken.
Vindt persoonlijk dat de tunnelwand vooral aan de binnenkant er licht van kleur is denk daarbij aan de stoomloc's die voor veel zwarte rook kunnen zorgen.

Sucecs en blijf je volgen.

Groet Wim.   
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw
Het is in ieder geval voldoende voer voor inspiratie. Zijn die mallen op zich nog steeds te koop? Ik heb wel email adressen en zo gevonden, maar had verwacht dat e.e.a. wel via een website zou zijn te bewonderen. Wel heb ik een ander vraagje, het balast en de tunnelwanden zien er zo prachtig uit. Maar wat doe je normaliter met het dak? En evt. dubbelspoor?
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw is opgelost
Heren,

allemaal weer bedankt voor jullie reacties :thumbup:

Inmiddels zijn alle muurdelen al verlijmd en zijn de rails voorzien van ballast. Hier een inkijkje:



Ik heb het nu als volgt gedaan: eerst een muurdeel met houtlijm geplaatst en vervolgens 30 min laten drogen. Daarna bij dit stukje muur ballast aangebracht en verlijmd. Vervolgens weer een muurdeel geplaatst en weer 30min gewacht zodat dit ietwat vast staat. Daarna weer ballast aangebracht en zo verder, werkt perfect :thumbup:

Citaat van: Wim N op donderdag 03 mei 2012, 14:46:39

Vindt persoonlijk dat de tunnelwand vooral aan de binnenkant er licht van kleur is denk daarbij aan de stoomloc's die voor veel zwarte rook kunnen zorgen.


Wim,

zodra de tunnelwand ook van boven afgedekt is, gaat het allemaal wat donkerder lijken. Deze foto is trouwens genomen met flits maar speciaal voor jouw nog ene zonder:



Beter? :D

Albert,

het "dak" ga ik hoogstwaarschijnlijk dichtmaken met op kleur gebrachte wegneembare 4mm multiplex plaatjes.

Ik zal je zo dadelijk een PDF sturen met info over Spörle.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw is opgelost
Bedankt voor de catalogus. Deze had ik al wel gevonden op het web, maar is fijn om te hebben. Ik vroeg mij alleen af of ze nog geleverd worden en wat de actuele prijzen zijn. Ik zal de leverancier zelf een mailtje sturen. Wie weet is er inmiddels een recente prijslijst. Ik blijf het super vinden wat je maakt overigens. Ik kijk zelf nog tegen een geheel houten plaat aan ;-) Maar het rijdt, en da's ook al heel wat.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw is opgelost
ziet er mooi gelukt uit, John !
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw is opgelost
Hallo John,

Ja dit scheelt wel dat het nu wat dichter is gemaakt maar neem niet weg om aan de bovenkant nog even de drybrush techniek uit te voeren. :thumbup:
Ik mis nog wel ballast tussen de railstaven, niet te snel gaan hoor.

Zo'n kwaliteit modelbaan met geen ballast tussen de railstaven John kop op man, nu het toch geen schilder weer is voor de buitenboel. ;)

Groet Wim.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw is opgelost
Citaat van: Wim N op donderdag 03 mei 2012, 17:02:30

Zo'n kwaliteit modelbaan met geen ballast tussen de railstaven John kop op man, nu het toch geen schilder weer is voor de buitenboel. ;)


Je weet niet wat je me hiermee aandoet :roll: :D
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw is opgelost
John

Het ziet er goed uit alleen lijkt het heel krap?We hebben laatst een paar nieuwe passagierswagons gekocht en konden direct her en der met de beitel aan de gang omdat ze aanliepen en dat was vooral in bochten.We hopen toch wel dat je het met je langste wagon getest hebt?

Harald & Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw is opgelost
Hoi John,

Tunnelportaal en -wand zien er mooi uit zo.
Ben ook benieuwd hoe het eruit komt te zien als de bovenzijde dicht is.
Zal het merk Spörle ook eens op m'n lijstje zetten.
Zelf moet ik ook enkele tunnels maken, dus kijk bij jou dan even goed af ;).

Groeten,
Ton.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Praktisch probleem tunnelbouw is opgelost
Hallo John,

Mooi gemaakt die tunnel zo met die zijwanden en de ballast komt het geslaagd over  :thumbup:
Mooie hobby allemaal en geniet ervan hoe mensen steeds iets naar eigen idee maken een ieder leert van elkander wat zo mooi is aan deze forum alleen kom vaak tijd tekort om het allemaal te kunnen volgen.
Met vriendelijke groeten,

Theo. :)
Re:Tilly?s modelbaanproject: Hochbogenbrücke antiek groen gespoten
Goedemiddag,

eerst enkele reacties:

Citaat van: harald en alex op donderdag 03 mei 2012, 20:07:17

Het ziet er goed uit alleen lijkt het heel krap?We hebben laatst een paar nieuwe passagierswagons gekocht en konden direct her en der met de beitel aan de gang omdat ze aanliepen en dat was vooral in bochten.We hopen toch wel dat je het met je langste wagon getest hebt?


Harald & Alex,

dit is natuurlijk getest. De straal is R3 dus ruimte genoeg :)

Citaat van: Yeoman op donderdag 03 mei 2012, 20:24:43

Zelf moet ik ook enkele tunnels maken, dus kijk bij jou dan even goed af ;).


Ton,

is geen probleem, daar is het forum tenslotte voor.

Citaat van: th op donderdag 03 mei 2012, 22:27:58

Mooie hobby allemaal en geniet ervan hoe mensen steeds iets naar eigen idee maken een ieder leert van elkander wat zo mooi is aan deze forum alleen kom vaak tijd tekort om het allemaal te kunnen volgen.


Theo,

en zo is het!

Ik spring nu een beetje van de hak op de tak maar om het bergtraject definitief te kunnen leggen moest de "Hochbogenbrücke" van Hack nog een kleur krijgen. Ik ben uiteindelijk op m'n gevoel afgegaan en heb besloten om de brug groen te maken. Om ervoor te zorgen dat jullie goed het verschil kunnen zien, hier eerst een foto van de orginele kleur:



Nu kreeg ik van forumlid Tomhas de tip van Tamiya color AS-14(olijfgroen). Zo'n spuitbus van 100ml kost tussen de ?8,- en ?11,- maar de ellende is dat daar ook nog verzendkosten bovenop komen :(
Toen maar besloten om Anita kleur "antiek groen" te gebruiken. Deze verf heb ik enkele maanden geleden gekocht op de beurs in Houten en komt uit een setje van ik meen 6 kleuren. Alles wat ik tot nu toe op kleur gebracht heb is afkomstig uit dit setje dus dat was de aankoop zeker waard.
Maar goed, deze potjes zijn niet zo groot dus maar flink aanlengen met water in de verhouding van 1 deel verf op 3 delen water. Hier een close-up van de kleur en het mengpotje:



Vervolgens de brug in twee keer met de airbrush gespoten en hier is die dan:



En nog een close-up:



De brug past nu net iets beter bij de bruggehoofden. Morgen nog wat weatheren en dan kunnen de rails definitief op hun plaats gelegd worden.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Hochbogenbrücke antiek groen gespoten
Mooi :important: :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject: Hochbogenbrücke antiek groen gespoten
John,

Ik volg al een tijdje je draadje, en elke keer weer weet je me verbazen met het ogenschijnlijke gemak waarmee je alles in elkaar zet of bouwt.
Nu ook weer met je tunnel en je brug, ik kan hier alleen maar van dromen.

Zeker zal ik je blijven volgen, om ideeen op te doen en om naar je vorderingen te kijken.


Groetjes Martin