Beste Sjaak,
Kan je het geluid van de motor van de BR 50 beschrijven?
Ik heb nu een Marklin 37842 en 37840 op de baan
gehad en heb op het moment een 29840 in
bedrijf. In mijn vitrine staan nog een 3082, 3315 en 3319. In totaal dus ervaring met 6 locomotieven van het type 50. Die drie nieuwere types (37*** en 29***) kunnen allemaal geen stille motor krijgen. Ik heb mijn 29840 gisteren (03-07) voorzien van een splinternieuwe motor maar ook daarmee is de 50 niet stil te krijgen. Onderdelen die ik uitwissel (kunststof lager, het tandwiel dat wordt aangedreven door het ankertje, het asje van dat tandwiel, de motoronderdelen, de koolborstels en zelfs complete frames) worden in de oudere locomotieven (3082, 3315 en 3319) opeens wél stil. De 3315 (DB 50 3143 met kuiptender) is de meest stille 50'er in mijn collectie.
In het geval van de Marklin 37842 (DB 50 1924 met kabinetender special model van Eurotrainz) ben ik ook gaan kijken of de oplossing te vinden was in de rollagers. Vandaar dat ik in november dit topic geopend heb. Ik heb de rollagers nauwkeurig ingebouwd ('k ben nl. in de luxe positie dat ik hulp kan vragen bij fijnmetaalbewerkers bij de Stoom Stichting in Rotterdam) en met vol verwachting een proefrit gereden. Maar het gaf absoluut niet het gewenste resultaat. De motor bleef even onrustig en lawaaierig lopen. Ergens ook wel logisch dat er geen verbetering optrad, want het ankertje is aan twee zijde gelagerd in kunststof. Met een goede smering kan dat nauwelijks lawaai geven. Het lawaai wordt eerder veroorzaakt door de frequentie waarmee de decoder de motor aanstuurt. Bij een verkeerde frequentie kan de motor lawaaierig werken. Ik denk dat dat op dit moment het geval is bij mijn 29840. Want zoals ik eerder schreef, onderdelen uit deze lok werken in een andere lok (in dit geval de 3315) subliem en geven een perfect motorgeluid. Als je ze terugplaatst in het oorspronkelijke model geeft het weer niet het gewenste resultaat. Het euvel moet dus ergens anders liggen dan bij de motor en de tandwielaandrijving.
Ik hoop dat andere forumleden met een elektro-technische achtergrond mee kunnen filosoferen over dit euvel. Ik ben zelf bij lange na geen expert op dit gebied. Ik ga af op m'n eigen interpretatie en ondervindingen (van het uitwisselen van onderdelen in verschillende locomotieven). Geen theoretische achtergrond

.
Ik hoor het graag.
Groeten, Vincent