Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ultrasoonreiniger

Gestart door hermanvk woensdag 23 september 2026, 20:14:51

ultrasoonreiniger

ultrasoonreiniger
Voor zover ik heb kunnen nagaan is er geen draadje met focus op ultrasoon reiniging, en dus probeer ik hier om wat ik al recentelijk vond bijeen te garen:
Met dank aan @Trainhenk , @Degeluidsman , @Magna

Eerst en vooral, de vraag wat gaat er in het bad?
Welke vloeistof is er te gebruiken:
water, water en dreft (afwasmiddel?), alcohol,  wasbenzine???

En dan verder:
-een hele wagon of enkel de wielen
-zelfs motors of hele locomotieven en liefst geen digitale - de decoders kunnen er blijkbaar niet goed tegen

Wat ik bijeensprokkelde en allicht ben ik zelfs nog wat vergeten... 🤔

KLIK: ultrasoon reiniger
Citaat van: Trainhenk op dinsdag 22 september 2026, 11:51:26Ik gebruik nu water met een flinke scheut afwasmiddel.
En dan 10 minuten op 250 C.
Op de club hebben we er ook een en we boeken daar goede resultaten met het schoonmaken van loks.
Misschien heeft iemand anders ook een goede link naar een gelijkaardige reiniger...
Deze hier lijkt mij niet groot genoeg om een hele wagon - zelfs alleen de onderkant - er in onder te dompelen... 🤔

Ook nog - samengevat:
  • Ik vraag mij af of de techniek in een analoge loc zo'n badje wel leuk vind Henk, zou het zelf niet doen.
  • Ik zou alleen de assen in de ultrasoon stoppen Herman, natuurlijk kun je de gehele wagon erin doen als die tegen water kan.

Hopelijk is dit een goede aanzet om één en ander over ultrasoon reiniging bij mekaar gepost te krijgen.
Alvast bedankt,
Herman

Re: ultrasoonreiniger

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Herman,

:reactie:

Het begin is er en we gaan zien waar het eindigt.

Ik ben benieuwd wat voor een toepassingen er met de ultrasoon reiniger gedaan worden.

Henk

Herman,

In de wiki van het forum van ik dit bericht:

KLIK: WIKI ultrasoon reinigen

Henk

@citaat Weer vergeten om naar wiki te gaan kijken, en dat terwijl ik die link zelf altijd aangeef bij nieuwe leden.... :roll:

Maar bedankt voor de link. Het is een prima toevoeging aan dit draadje...  :thumbup:

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Ik zou denken dat je vragen zijn beantwoord: niet alles kan erin, maar in onderdelen kun je er veel in kwijt, zoals wel het motorhuis maar niet het anker (de rotor). Wel de spoel maar niet de decoder. Wel de (tand)wielen en de sleper maar niet de vensters (?).

En daar komen we meteen bij een oude eigen vraag: vensters met daarop bison-tix, wel erin of juist niet?
Ik kan het antwoord er niet uit opmaken ...

Citaat van: Trainhenk op donderdag 01 oktober 2026, 20:11:53...in de wiki van het forum...

Deze informatie is 8 jaar oud. Het draadje kan mogelijk nieuwe inzichten/gebruiken opleveren en kan dus zinvol zijn om de Wiki te updaten.

Ik heb/had niet aan wiki gedacht, maar wel gehoopt dat er wat meer recentere commentaren hier kunnen gepost worden.
Wat ik tot nu toe had gevonden in verscheidene draden is allemaal vrij oud...

Jan,

Citaat van: Jan22 op donderdag 01 oktober 2026, 21:33:05En daar komen we meteen bij een oude eigen vraag: vensters met daarop bison-tix, wel erin of juist niet?
Ik kan het antwoord er niet uit opmaken ...

Ik ook niet.  :D
Maar wat is bison-tix?
Ik neem aan lijm van Bison maar zijn er specifieke kenmerken?

Citaat van: Cor op donderdag 01 oktober 2026, 21:43:03Deze informatie is 8 jaar oud. Het draadje kan mogelijk nieuwe inzichten/gebruiken opleveren en kan dus zinvol zijn om de Wiki te updaten.

Dat moet dan zeker gebeuren.

Henk

Citaat van: Jan22 op donderdag 01 oktober 2026, 21:33:05...een oude eigen vraag: vensters met daarop bison-tix, wel erin of juist niet?

Bisontix bevat een aantal oplosmiddelen, zoals MEK en nafta. Deze middelen lossen het acrylaat, waarvan de vensters veelal van zijn gemaakt, op. De vensters zullen dus niet vrij van de bisontix worden. En mocht het toch loslaten, dan is het onderliggende oppervlak beschadigd.

Meine (Landkreis Gifhorn)

Citaat van: Jan22 op donderdag 01 oktober 2026, 21:33:05......niet alles kan erin, maar in onderdelen kun je er veel in kwijt, zoals wel het motorhuis maar niet het anker (de rotor).

Ik lees nergens dat het anker er niet in mag. Die doe ik er altijd wel gewoon in.

Meine

:reactie:

Doe ik ook.
Alles behalve de nieuwe koolborstels.
De oude koperen doe ik er ook in.

Henk

Ik zie daarvan ook geen probleem, zolang de vloeistof in de ultrasoon geen oplosmiddelen bevat. Met voorverwarmde wasbenzine zou ik het kortstondig aandurven, aangezien was benzine schellak, wat om het koper van de wikkelingen zit, niet oplost.

Eindelijk wat tijd om in deze post en de volgende de informatie te posten (met dank aan en met goedkeuring van de originele posters), die ik tot nu toe vond  :thumbup:

Citaat van: Cor op dinsdag 29 september 2026, 20:34:46Een motor maak je vaak schoon met iets van wasbenzine. Doe wasbenzine in een glazen pot en daar de motor in, De pot zet je dan in de ultrasoon, die gevuld is met gewoon water, Gaat prima. Advies is wel om dit dan even buiten te doen aangezien de dampen.
Hou er wel rekening mee, dat een ultrasoon verf en kunststof wat dof kan maken. Gebruik dan liever iets van afwasmiddel, dat scheelt.
Zelf heb ik een ultrasoon van HBM. Er zal in Canada ook wel een bedrijf zijn, die dit soort machines verkoopt. Een kleine van een paar liter is hier al beneden de €100 verkrijgbaar.

@citaat
Cor, doe je dan wel een deksel op de pot of laat je die open. ( @Trainhenk )
Ik laat het open, omdat ik het buiten doe. ( @Cor )