Voor zover ik heb kunnen nagaan is er geen draadje met focus op ultrasoon reiniging, en dus probeer ik hier om wat ik al recentelijk vond bijeen te garen:
Met dank aan
@Trainhenk ,
@Degeluidsman ,
@Magna Eerst en vooral, de vraag wat gaat er in het bad?
Welke vloeistof is er te gebruiken:
water, water en dreft (afwasmiddel?), alcohol, wasbenzine???
En dan verder:-een hele wagon of enkel de wielen
-zelfs motors of hele locomotieven en liefst geen digitale - de decoders kunnen er blijkbaar niet goed tegen
Wat ik bijeensprokkelde en allicht ben ik zelfs nog wat vergeten... 🤔
KLIK: ultrasoon reinigerCitaat van: Trainhenk op dinsdag 22 september 2026, 11:51:26Ik gebruik nu water met een flinke scheut afwasmiddel.
En dan 10 minuten op 250 C.
Op de club hebben we er ook een en we boeken daar goede resultaten met het schoonmaken van loks.Misschien heeft iemand anders ook een goede link naar een gelijkaardige reiniger...
Deze hier lijkt mij niet groot genoeg om een hele wagon - zelfs alleen de onderkant - er in onder te dompelen... 🤔
Ook nog - samengevat:
- Ik vraag mij af of de techniek in een analoge loc zo'n badje wel leuk vind Henk, zou het zelf niet doen.
- Ik zou alleen de assen in de ultrasoon stoppen Herman, natuurlijk kun je de gehele wagon erin doen als die tegen water kan.
Hopelijk is dit een goede aanzet om één en ander over ultrasoon reiniging bij mekaar gepost te krijgen.
Alvast bedankt,
Herman