Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Motor Artitec DE2 kapot

Gestart door Steem maandag 21 september 2026, 13:37:22

Motor Artitec DE2 kapot

Ik hou van hobbies

Motor Artitec DE2 kapot
Laten we meteen maar open kaart spelen: dit is volledig mijn eigen schuld. Ik heb de trein een uurtje rondjes laten rijden om warm te worden voor ik een snelheidsmeting in iTrain startte. Daarvoor moest hij op een ander spoor, waar een wissel nog verkeerd stond. Dit heb ik gemist, en voor het eerste rondje af was werd ik afgeleid en ben ik weggegaan. Toen ik een half uur later terug kwam had de trein dus al een half uur lang tegen een andere trein aan staan duwen...

Ik rook meteen al dat het mis was. De motor was ook erg warm geworden. Rijden doet de trein nu niet meer. Licht en geluid werken wel nog prima. Ik heb de trein open gemaakt aan de motorzijde om te kijken of er überhaupt nog iets draait. Maar noppes.

Ziet iemand zo iets op de foto wat niet klopt? Of kan iemand mij vertellen hoe ik beter kan pinpointen waar het probleem zit?
Re: Motor Artitec DE2 kapot

Ik hou van hobbies

PS: Als ik handmatig de cardanas draai, draaien de wielen gewoon.

Waarschijnlijk een wikkeling doorgebrand. Daarmee hoeft de motor nog niet vast te zitten. Je kunt nog proberen de draden van de motor los te solderen en daar even 12 volt opzetten. Draait de motor niet, dan is het einde verhaal voor de motor. Dan even e-mail naar Artitec (info@artitec.nl) of ze hem nog hebben liggen. Anders klokankermotor overwegen. Bij de vakhandel wel verkrijgbaar.

Artitec heeft ze niet meer liggen, maar de Chinees nog wel.

Ik hou van hobbies

Motor los gesoldeerd, 12v batterij erop, draaiende motor! Motor weer vast gesoldeerd, terug op de baan, draaiende motor!

Hij lijkt het dus weer te doen. Bedankt voor de reacties.

Dan heb je geluk gehad! Veel plezier ermee :) :thumbup:

Ik hou van hobbies

Heel iets te vroeg gejuicht. De motor doet het nog, en de decoder dus ook. Maar de cardanas is versleten. De motor kan dus zijn beweging niet goed doorgeven aan de as. Nummer 38 op de geëxplodeerde weergave. Eens kijken of ik die nog ergens vandaag kan halen...

graag een glaasje wijn

is toch alleen het koppeldeel dat defect is ? Kan toch zo moeilijk niet zijn dat te maken als je een goede hebt ?

Of je vervangt het door een nieuwere versie #23 : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65277.0

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

En je treinen NOOIT laten rijden als je er niet bij bent.

Groet, Anne W

Ik hou van hobbies

Is inderdaad het koppelstuk maar die lijkt vooralsnog muurvast te zitten. Zelf ook niet de middelen een nieuwe te maken. Eerst maar even een mail naar Artitec gestuurd en daarna zien we wel verder.

Het gelinkte topic gaat trouwens over extra massaveren toch? Dat heeft mijn model al en heeft ook niks met het huidige euvel van doen.

Ik hou van hobbies

Citaat van: Anne W op maandag 21 september 2026, 15:31:21En je treinen NOOIT laten rijden als je er niet bij bent.

Groet, Anne W

Dát is mij meer dan duidelijk geworden. Maar soms duurt dat snelheid meten zo lahaaaang.

graag een glaasje wijn

was enkel als voorbeeld van de cardan in #23 .Je zou met een boortje het kapotte deel kunnen proberen te verwijderen en er een nieuw deel in monteren.Desnoods met wat lijm vastzetten in het vliegwiel en dan een gepaste cardan zoeken.
PS: zelfs als artitec nog dat deel heeft zal je het verbrande moeten verwijderen

doe maar een treintje

@citaat  @citaat
misschien doe je dit al;

bij een 126 rijstappen decoder begin ik bij de hoogte rij-stap en dan met 10 stappen naar beneden en vaak stop ik als bij rij-stap 10 want dan loopt de lok bijvoorbeeld slechts 5 km/h en dan vul ik bij rij-stap 1 0,5 km/h in.
bij een 28 rij-stappen decoder ook bij de hoogte beginnen en dan met 2 stappen naar beneden.

zo ben je redelijk snel klaar

groetjes,

Ruud

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Steven,

Ik ben geen iTrainer, maar volgens mij zijn er methoden om die meting te bekorten.

Groet, Anne W
Hoe lang is dat cardanasje?

Ik hou van hobbies

Citaat van: bellejt op maandag 21 september 2026, 15:44:31PS: zelfs als artitec nog dat deel heeft zal je het verbrande moeten verwijderen

Welk verbrande onderdeel bedoel je?

Citaat van: flyerman op maandag 21 september 2026, 16:15:57Hoe lang is dat cardanasje?

Het hele asje is ~4,15cm.
Help me even onthouden, zal morgen even kijken of ik iets van die lengte heb.

Welke kant is er versleten?

graag een glaasje wijn

verbrand of afgesleten .Ik zou gewoon het nieuwe systeem toepassen.Kost mss iets meer maar dan heb je een beter systeem
Forum Moderator

Steven heeft de nieuwere versie van de aandrijving...
De rode DE had ook een andere motor (nog van mashima), geen idee of die cardanassen uit te wisselen zijn.

Ik hou van hobbies

Citaat van: flyerman op maandag 21 september 2026, 17:25:26Help me even onthouden, zal morgen even kijken of ik iets van die lengte heb.

Welke kant is er versleten?

Bedankt! Rechts op de foto.

En anders is dit een optie lijkt het: https://www.micromotor.nl/micromotor-HAR001G-motor-ombouwset-voor-Artitec-DE-I-/-DE-II
Helaas, moet je teleurstellen.

Ik hou van hobbies

Geen probleem. Dankjewel voor het kijken.

Is de binnenkant van het messing, waar de cardan invalt, heel mooi glad?

Ik hou van hobbies

Nee, die is nog netjes een zeshoek. Of vijfhoek. Iets met hoeken. Het is echt het plastic wat versleten is. Logisch ook dat die eerder gaat dan het messing.

Light My Train

Ja, die veelhoek slijt helaas op een gegeven moment. Je kan uit een hard materiaal een nieuw onderdeeltje namaken met de vijl.... Of een ander vliegwiel plaatsen met een cardan koppelingshouder en kogel.

Je bent alleen wel even de gereedschappen nodig om het vliegwiel van de motoras te verwijderen. Alleen gezien je motor'tje ook wel wat heeft meegemaakt, zal die ook wel een keer uit elkaar moeten om het versleten koolstof tussen de lamellen te verwijderen.

Persoonlijk zou ik denk ik de Micromotor motorset bestellen, dan loopt het treinstel ook mooier. De overbrenging zorgt er ook voor dat je deze slechte plastic onderdeeltjes vervangt.

Hier is de Micromotor handleiding

Mocht je er niet zelf uitkomen om het treinstel te repareren, mag je altijd een berichtje sturen. Ik zal ook in mijn onderdelenbak loeren of er toevallig nog een 'originele' as over is gebleven. Heb ooit een DE1 dummy rijdend gemaakt, waarvan de 'originele' as is overgebleven......

Ik hou van hobbies

Dat is heel vriendelijk! Ik repareer liever nog even het bestaande asje, maar misschien bestel ik ook alvast het andere motortje.

Is het een idee om te proberen de kop van de cardan te renoveren met twee-componentenlijm? De messingvorm insmeren met dun laagje vaseline en dan de cardan erin steken met een druppel 2-componentenlijm. Daarna op maat vijlen/schuren.