Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Nieuw Baan: SSB Histroric, vraag over helling %

Gestart door NitroMan zondag 16 november 2025, 16:31:18

Nieuw Baan: SSB Histroric, vraag over helling %
Goedemiddag,

Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van een nieuwe Märklin C-railbaan. (voor nu 3,20 x 1,40)
Het thema wordt Zwitserland/bergachtig. Ik heb voornamelijk krokodillen en vergelijkbare locs, en geen echt lange stoomlocomotieven (ik begrijp dat die minder goed kunnen klimmen).

Het linkerdeel van de baan gaat na het station een tunnel in, waar het spoor in hoogte zal stijgen. Uiteindelijk overbrugt dit gedeelte het spoor waar de rest van de lay-out eindigt.
De totale lengte van het traject vanaf het station tot aan de brug/overgang is ongeveer 2,5 meter aan rails.

gaat dit lukken of zeggen jullie direct niet aan beginnen?
Re: Nieuw Baan: SSB Histroric, vraag over helling %

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Maak enkelspoor, leg het station diagonaal, laat de keerlus uit het zicht en plaats daar een passeerspoor in.
Op zo'n klein oppervlak is dat mooier, kost minder wissels en het maakt het direct spannend  ;) .
Wat is dat toch dat stations altijd schuin gelegd moeten worden?

Ik ben het eens met weghalen van het dubbele spoor. Wat mij niet helder is hoe je het naar boven wil organiseren. Zelf denk, dat er wel wat meer mogelijk is dan met dit plan.

graag een glaasje wijn

hou het wijd enkelsporig en in de lus na station een opstelspoor dan is er afwisselend treinverkeer mogelijk.Maak erboven een stadje a la vianden en op het bovengedeelte een kopstationnetje met wat rangeerwerk om de lok te laten omrijden

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Citaat van: Cor op maandag 17 november 2025, 18:05:18Wat is dat toch dat stations altijd schuin gelegd moeten worden?

Dan kan het stationcomplex groter en kan er met minder wissels meer gerealiseerd worden.

mooie 44er bij de VSM

Hallo Martin,
Je vraagt ook in je topic iets over de stijging van de Helling. Ik heb altijd begrepen uit de vakliteratuur dat de hellinghoek in graden nooit meer mag zijn dan 2% Kom je daar boven, dan krijgen de locs het zwaar om de helling op te komen. 3% mag ook nog maar meer dan dat is echt niet ok voor je locs.
Groet,
Jasper

doe maar een treintje

dit zegt de alleswetende chatGPT

mooie 44er bij de VSM

Zoals ik al zei. Ik houd altijd 2 - 3% maximaal aan. Komt alles netjes boven.
Groet,
Jasper

doe maar een treintje

@citaat
in post #6 zeg je dat de helling nooit meer dan 2%  mag zijn vandaar mijn reactie  ;)
buiten dat het is slechts maar 1%  :D
 @citaat het verschil tussen 2% en 3% is niet één enkele procent. Eventueel één procentpunt..

:D

BLIJ dat ik analoog RIJ

Topic starter wordt weer eens overspoeld met ongevraagde tips over hoe hij zijn baanplan wel of niet moet maken.
Zijn enige vraag was: is 2,5 meter baanlengte voldoende om te stijgen tot een kruising.
Als we uitgaan van 10cm stijging is dat 4% gemiddeld (begin en eind wat minder stijl). Bij 7,5cm is het 3%.
De vrije doorrijhoogte bij een stijging van 10cm dient nog wel verminderd te worden met de plaatdikte waar de rails op liggen. Met bovenleiding heb je uiteraard meer hoogte nodig dan zonder.
Dan maakt het nog uit of er analoog of digitaal gereden wordt; ondanks (of misschien wel juist dóór) digitale lastregeling etc. rijdt in mijn optiek een analoge loc gemakkelijker naar boven dan een digitale.
Alles met elkaar verwacht ik geen grote problemen met dit ontwerp; uitgaande van "zonder bovenleiding" en een zo dun mogelijk plankje (bv 6mm thv kruising).
Citaat van: Rudibeer op maandag 17 november 2025, 20:35:10@citaat
in post #6 zeg je dat de helling nooit meer dan 2%  mag zijn vandaar mijn reactie  ;)
buiten dat het is slechts maar 1%  :D
Ligt er wel aan waar je buiten kijkt. Er zijn ook spoorwegen (zonder tandrad of kabels) die een veel hoger hellingspercentage hebben.
Van wat ik zo weet heeft bijvoorbeeld de Bernina Bahn (Sankt Moritz - Tirano) al een percentage van 7% op sommige plekken. Het hoofdnet van de RhB heeft 3.5%.
In bochten kun je beter minder steile hellingen gebruiken, vooral als je met langere treinen wilt gaan rijden.

De helling op mijn treinbaan is op de rechte stukken 11cm over 2m44  (onder de 2%). In de bochten dus minder.

doe maar een treintje

Citeerhet verschil tussen 2% en 3% is niet één enkele procent. Eventueel één procentpunt..
volgens mij is 3 - 2 = 1 en dat heb ik gecontroleerd in excel  :D
Oei, de hogere wiskunde wordt er nu ook al bijgehaald  ;)
Citaat van: Tjoekedoris op maandag 17 november 2025, 19:06:59Dan kan het stationcomplex groter en kan er met minder wissels meer gerealiseerd worden.

En waarom zou iedereen, dat dan moeten willen?

BLIJ dat ik analoog RIJ

En is de topicstarter "nitroman" er ook nog of is die inmiddels afgehaakt?
Je zou op dit oppervlak het volgende ook kunnen doen:

met de volgende railstukken:

Citaat van: Cor op woensdag 19 november 2025, 05:54:12En waarom zou iedereen, dat dan moeten willen?
Lees het als een advies. Dan kun je het negeren als het advies je niet bevalt.
Het hangt er ook vanaf wat je wilt trekken. Met een sleep van 30 wagonnetjes zal dat lastig zijn, maar met een kortere treinlengte (enkele wagonnetjes bv. zo lang als je station) moet 4% wel lukken denk ik.
Als mijn herinneringen juist zijn vermeldde het oude Faller boek (eind jaren '90) dat er tot 6% gegaan kan worden...

Op mijn baan heb ik een helling van iets meer dan 4% in bocht-tegenbocht in R1 (om het nog erger te maken) en als het warm weer is gaat dit perfect (locomotief+5 blikken 24cm passagiersrijtuigen).
Als het heel koud is slipt de trein door maar dat ligt aan mijn rijtuigen met wat verharste olie op denk ik (gedeeltelijk expres, omdat ik worst-case testen aan het doen ben om zeker te zijn dat alle treinen zonder ontsporen door de tunnels kunnen :) )

doe maar een treintje

@citaat ook hier een S-bocht weliswaar in R3 waar sommige M* "lichte" loks met hun sleep het moeilijk hebben maar de zwaardere M* moeiteloos er doorheen jassen.
stijgingsgraad in deze is minimaal 3%
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 19 november 2025, 15:51:38
Citaat van: Cor op woensdag 19 november 2025, 05:54:12En waarom zou iedereen, dat dan moeten willen?
Lees het als een advies. Dan kun je het negeren als het advies je niet bevalt.

Maar waarom wordt het geadviseerd? Er moet toch een reden zijn waarom men dit vaak adviseert? Ik begrijp het gewoon niet. Waarom zou je dit advies geven, als je het ook net zo goed kunt negeren? Geef dan het advies niet, maar stel een vraag in de trend van: 'Is het ook een optie om het station schuin te leggen' of 'Weet je, dat je meer lengte voor het station krijgt, als je zou het station schuin zou leggen'.
In mijn beleving is het meestal beter mensen na te laten denken.