Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Enkel analoog rijden

Gestart door hermanvk zaterdag 06 januari 2024, 22:17:57

Enkel analoog rijden

Enkel analoog rijden
Hopelijk post ik dit in het juiste (sub)forum.  :help:

Ik ben heel nieuwsgierig of er nog (slechts enkele of zelfs vele) leden zijn, die enkel rijden.
Dus een beetje zoals mijn handtekening...

Ik doe hierbij niets af aan het feit dat er prachtige banen worden gecreëerd, waarvan vele foto's en filmpjes hier op 3rail getuigen.  :thumbup:

Zelf heb ik dus geen enkele opbouw, en draden en nog meer maken er een rommelhoop van...
Ik heb de sporen gewoon gelegd zoals ik het aanvoelde... en niet alles past perfect. Pas later vond ik software om banen te ontwerpen, wat ik dan later nog wel eens ga proberen. Weeral studiewerk... :wink:

Laat maar iets weten... ik ben wel nieuwsgierig, anders zou di dit topic niet begonnen zijn... :wink:

Re: Enkel analoog rijden
Wiki Redactie

Er zijn meerdere mensen die nog wel analoog rijden. Dit wegens ook heel wat treinen die je liever niet wilt ombouwen naar digitaal. Echter neemt het denk ik wel af. Een simple analoge baan is makkelijk om te bouwen naar digitaal en je krijgt meer functie's op een loc.

Waar wil je eigenlijk heen met je vraag stelling, informatie winnen of een baan bouwen.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Herman.

Ik heb een analoge modelbaan met M-rails gebouwd. Hield daar vroeger wel een website van bij, maar daar ging (te) veel tijd in zitten. Hierna heel veel (test-) gereden tot op zeker moment mijn interesse voor scenery werd gewekt en er een complete berg met dorp werd aangelegd, waarmee een vijfde van de baan van scenery was voorzien.
Het was in een periode dat er voldoende tijd voor vrijgemaakt kon worden. Er wordt nu sporadisch nog wat gereden, sinds de ziekte van mijn vrouw gaat quality-time vóór de tijd van de hobby.

Ik voedt de baan in meerdere secties met bijbehorende trafo's. Het voornemen is dat nu de blok-beveiligingen worden gemaakt, maar die werkzaamheden staan momenteel op een laag pitje. Zoals vermeld rijdt er af en toe een trein als bijvoorbeeld de kleinkinderen komen.

Groeten,

Erik.

Waar wil je eigenlijk heen met je vraag stelling, informatie winnen of een baan bouwen.

Goedemorgen Tony,
Ik ben gewoon nieuwsgierig of er nog leden zijn, die zoals ik enkel rijden. En dan nog analoog.. ook.

Zelf heb ik enkel 3 stroomkringen en probeer 2 locs samen te laten rijden  :wink:

Goedemorgen Erik:

Uiteraard gaat quality time vóór de hobby. Toch bedankt voor je reactie.

Of ikzelf ooit landschappen ga bouwen? Of digitaal ga rijden?

Momenteel is er enkel het "speelelement"...

Sterkte gewenst,
Herman

BLIJ dat ik analoog RIJ

Iedereen geniet op z'n eigen manier van deze hobby, dat is ook één van de leuke dingen ervan.
Analoog of digitaal, 2- of 3-rail. Met of zonder scenery, of juist het zwaartepunt op de scenery. Alles mag en kan.
En als jij er van geniet om lekker analoog op M-rails en zonder scenery rondjes te rijden dan is dat toch helemaal prima.
Ik rij ook nog steeds analoog op M-rails maar heb wel het nodige aan scenery gebouwd, echter op een manier zoals dat in de seventies/eighties gangbaar was en niet zo waarheidsgetrouw als tegenwoordig steeds meer gebruikelijk is. Hoewel dat waarheidsgetrouw in veel gevallen ook met een flinke korrel zout genomen moet worden.
Het gaat om het beeld dat de scenery op een baan geeft, de illusie, de...
En jij rijdt leuk zonder scenery, prima, en toch, zet eens heel simpel een stationnetje langs de rails neer, of een paar huisjes, gewoon los. Hoeft niet maar maakt het misschien nóg leuker ;) .

Iedereen geniet op z'n eigen manier van deze hobby, dat is ook één van de leuke dingen ervan.

En daar sta ik dus 100% achter. Het is/was zeker niet de bedoeling om een "gevecht" uit te lokken  :P

Ik zie enorm veel posts over digitaal en ombouwen en landschappen, en ben/was gewoon nieuwsgierig of er buiten mij nog "klassiekers" zijn, die alleen maar spelen, maw alleen rijden.

En dat neemt niet af aan het feit, dat ik vol bewondering kijk naar die prachtige landschappen, die worden gecreëerd :thumbup:

Ik ga even in mijn fotoalbums duiken... misschien vind ik nog wel foto's daarvan.. :idea:

zet eens heel simpel een stationnetje langs de rails neer, of een paar huisjes, gewoon los

Hoe kon je het weten?
Er ligt hier nog ergens een perronnetje met lichtjes, dat wacht op een mooi plaatsje... :wink: :thumbup:

Deelnemer vanaf 2007

Hoi Herman
Ik ben een verstokte analoog rijder. Op alle 3 de railsoorten.
25 treinen rijden volledig geautomatiseerd rond.
Met detectie ( zelfs op m rails)
Waaronder groot schaduwstation met 16 standplaatsen voor relatief lange treinen.
Dus ik ga zeker niet anders dan analoog rijden. Ik heb hier heel veel plezier aan.frans

Ik rijd ook analoog. Op 2 banen, die ogenschijnlijk één geheel vormen.
 Op de onderste baan met schaduwstation rijden 6 treinen, gestuurd via relais geheel automatisch hun rondjes. Daarnaast nog een pendeltraject met 2 treinen.
Op de bovenbaan rijden ook 6 treinen vanuit een kopstation en keerlus met wachtsporen voor 3 treinen. Station is volledig handgeschakeld, de vrije baan en keerlus beveiligd met relais. Daarnaast nog een kleine Bergbaan met één trein en 2 locs.

Groet,
Roel

Wow... da's pas een uitdaging.
Bij mij rijdt er niets automatisch, als het al rijdt.

Eén van mijn twee stoomlocs had ik -dacht ik- gekuist en nu rijdt ie niet meer! Altijd al problemen mee gehad.

Tussen haakjes: pas recent heb ik mijn 40+ jaar oude Märklin treinset terug uitgepakt.
En mijn baan gewoon opgebouwd zonder veel planning. Drie stroomkringen, en zes vrij korte "parkeerplaatsen", waarvan elke baan een afzonderlijke stroomkring heeft (via die geel/rode schakeldoosjes)

Het houdt mij dus wel bezig. Nu moet ik nog een zestal wissels aansluiten en dan kan ik effectief beginnen "spelen"... proberen alle drie de nog rijdende locs tezamen handmatig besturen.

Bedankt voor de reactie.
Nog veel rijplezier  :thumbup:
Herman

Hallo Roel,

Ik kan eigenlijk een deeltje van mijn post aan Frans overnemen.

Indrukwekkend al die automatisering... met relais.

En ik heb slechts één niveau.. gewoon een paar tafels met wat kunst- en vliegwerk tegen mekaar geplaats.
Dus gaten boren om de bedrading wat weg te steken zit er niet bij, laat staan voor een benedenbaan.
En daar ben ik dus sporen beginnen leggen... dus hier en daar zit het allemaal niet echt snor.. :wink:

Als ik deze opzet moe ben, ga ik misschien eens proberen om eerst een baan te plannen en dan te bouwen...:wink:

Bedankt voor je reactie,
Herman

Deelnemer vanaf 2007

Mocht iemand een deel van mijn baan willen zien. Heel toevallig heeft iemand een filmpje van mijn schaduwstation in actie op you tube gezet. App naar you tube ,vervolgens bij het vergrootglas Frans hufkens invullen dan volgt een kort filmpje.

Mocht iemand een deel van mijn baan willen zien.

Even vlug gaan kijken. Prachtig toch, hoe dat allemaal netjes werkt....
Daar ben ik nog lang niet aan toe... maar dromen mag natuurlijk... :wink:

M* en bezig te digitaliseren

Mijn oude treinspullen uit m;n beginperiode heb ik ook nog en dat is allemaal analoog en dat zal wel blijven ook, dus zal m'n nieuwe baan waarschijnlijk ook de optie blijven houden om analoog te kunnen rijden.
Op m'n testbaan was dat ook al zo, alleen heb ik daar later een omschakelaar gemaakt op de aansluitbox van de Ms, nadat ik 1 keer vergeten had om de Ms af te koppelen.
Toen deed ie t niet meer, uitgang opgeblazen.

Ik moet dus nog heel veel leren.. :wink:
Analoog en digitaal en wat nog meer kan en mag allemaal samen rijden op dezelfde banen?
Zelfs de verschillende typen rails kunnen gecombineerd worden... :O

Zoveel topics hier op het forum en zo weinig tijd...   :)

BLIJ dat ik analoog RIJ

M-, K- en C-rails zijn gewoon te combineren mbv overgangsrails (of zonder, maar dan met wat creatief hobbywerk).
Digitale locs rijden ook op een analoge voeding maar missen dan de digitale functies.
Analoge locs op een digitale voeding gaat niet.
Je kan niet tegelijkertijd analoog en digitaal rijden op hetzelfde baan(vak), je zal dan een dubbelpolige omschakelaar moeten plaatsen: ofwel analoog, ofwel digitaal.
Wiki Redactie

Je kan prima analoge locs op een digitale baan zetten. Geen problemen daarmee. Ze gaan er alleen als een bezetene er vandoor en het enige wat ze dan tegen houd is de stekker van je digitale controler.

Zover was ik al mee in de digitaal/analoog "samen" rijden.

Blijkbaar zijn er minder problemen met een digitale loc op een analoge baan?
Alleen niet omschakelen... want dan geeft de decoder het op?

Allicht dan ook best niet doen?
Tenzij men die decoder kan "afkoppelen" en de loc compleet analoog maken?
Dat zoek ik wel even op...

M-, K- en C-rails zijn gewoon te combineren mbv overgangsrails (of zonder, maar dan met wat creatief hobbywerk).
Zoiets had ik al ergens gelezen. Ondertussen heb ik ook iets meer geleerd over die C-rails.
(zie bijgevoegde links naar video's op youtube). Blijkbaar zijn er problemen met die overgangssporen?
Nog meer opzoekwerk.. :wink:

Digitale locs rijden ook op een analoge voeding maar missen dan de digitale functies.
Analoge locs op een digitale voeding gaat niet.

Zover had ik het ook al begrepen, omdat op een digitale baan een constante (18V?) spanning nodig is, net wat voor de snelheid van analoge locs nodig is.

Ergens las ik ook dat de blauwe (enkel de blauwe tranfos) een te hoge omschakelspanning genereren, wat dan de decoders opblaast.
Ik denk dan vooral aan mijn transfos: (onbeladen gemeten)
6413: #3:31.5V en  #2:31.9V
37540: #1: 32.3V

Omdat ik het digitaal rijden moeilijk kon voorstellen, ben ik even gaan zoeken en vond volgende (er zijn er allicht [veel] meer) videos:

Best prettig om te zien.
Wat mij best interessant leek is de digitale wissel sturing... geen in plaats van een massa draden naar een schakeldoosje (toch de blauwe - de gele kan gedeeld worden - wat ik ook heb gedaan op mijn huidige baan.
Mocht het mogelijk zijn om bvb. alleen de wissels digitaal te sturen... DAT zou interessant zijn.
Verkijk je niet op het verhaal dat twee draadjes genoeg zijn voor digitaal rijden en schakelen. Het gaat best veel stroom vragen bij een wat grotere baan (meer dan 5 locs en pakweg 10 wissels). Dan zijn boosters met voedingen nodig of toch extra voedingen voor de schakelstroom.
Met terugmelders erbij heb ik trouwens een hoeveelheid draden waar ik mij in analoge tijden geen voorstelling van maken kon. Maar het werkt wel super.

Alleen digitaal schakelen gaat overigens zeker niet met twee draadjes als je analoge baanstroom hebt.
Je zou wel met (externe) decoders de wissels digitaal kunnen schakelen, maar dan moet je toch draden trekken naar de decoders. En de decoders moeten gevoed worden met een digitaal signaal. Het voordeel lijkt me minimaal.
De meeste lol van digitaal is het rijden omdat je meer dan een locomotief per stroomkring kunt laten rijden. Geen gedoe met stroomloos zetten van rails, geen schakelaars en dergelijke. Daar kiezen veel mensen voor, terwijl ze analoog blijven schakelen.

Maar enfin, ik dacht dat je een gelukkige analoge rijder was die niets anders wilde en daar zijn er nog steeds best wat van. Met een beetje discipline en logisch denken kun je heel leuk rijden en schakelen!

Groet,

Peter

doe maar een treintje

@citaat wissels schakelen doe je in de regel met een aparte voeding, dus daar zijn de boosters niet voor nodig.

Ik heb toentertijd ook voor mijn analoge baan een afzonderlijke transfo voor wissels gekocht.

6611

https://search.brave.com/images?q=marklin%20%206611

Verkijk je niet op het verhaal dat twee draadjes genoeg zijn voor digitaal rijden en schakelen. Het gaat best veel stroom vragen bij een wat grotere baan (meer dan 5 locs en pakweg 10 wissels). Dan zijn boosters met voedingen nodig of toch extra voedingen voor de schakelstroom.
Zover ben ik nog zeker niet, en niet eens zeker of ik daar ooit ga geraken... :wink:

Alleen digitaal schakelen gaat overigens zeker niet met twee draadjes als je analoge baanstroom hebt.
Je zou wel met (externe) decoders de wissels digitaal kunnen schakelen, maar dan moet je toch draden trekken naar de decoders. En de decoders moeten gevoed worden met een digitaal signaal. Het voordeel lijkt me minimaal.
Je: het inderdaad niet evident....  :(

De meeste lol van digitaal is het rijden omdat je meer dan een locomotief per stroomkring kunt laten rijden. Geen gedoe met stroomloos zetten van rails, geen schakelaars en dergelijke. Daar kiezen veel mensen voor, terwijl ze analoog blijven schakelen.
Daar ga ik misschien later ook eens voor...

Maar enfin, ik dacht dat je een gelukkige analoge rijder was die niets anders wilde en daar zijn er nog steeds best wat van. Met een beetje discipline en logisch denken kun je heel leuk rijden en schakelen!
Je bent halfweg daar: ik ben een gelukkige analoge rijder, maar ik sta wel open voor andere opties.
En dat er nog vele analoge rijders zijn? Dat is de reden, waarom ik deze draad begonnen ben  :thumbup:
En de helft van het plezier voor mij is wel, de uitdaging om meerdere locs te laten rijden, door enkel gebruik te maken van wissels en verschillende gescheiden stroomkringen....

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: hermanvk op maandag 08 januari 2024, 20:41:33de blauwe (enkel de blauwe tranfos) een te hoge omschakelspanning genereren,
Dat is niet waar! De eerste productie witte trafo's (6647) doen dat precies hetzelfde. Alleen de opvolger 66741 niet. Dat is dan ook de reden dat deze trafo is uitgebracht.

Mag ik je nog een tip geven? Je zet alle citaten in cursief neer tussen je eigen tekst. Dat is niet zo duidelijk en prettig om te lezen. In de balk boven het tekstveld staan een rij icoontjes. Één hiervan is een tekstbalonnetje (derde veldje van rechts, rechter icoontje). Wanneer je daar op klikt opent een citeercommand, de te citeren tekst kun je daar op de plaats van de cursor tussen plakken. Heel makkelijk en ieder begrijpt dat het een citaat is.

Citaat van: Lobomotion69 op dinsdag 09 januari 2024, 03:42:01Mag ik je nog een tip geven? Je zet alle citaten in cursief neer tussen je eigen tekst. Dat is niet zo duidelijk en prettig om te lezen. In de balk boven het tekstveld staan een rij icoontjes. Één hiervan is een tekstbalonnetje (derde veldje van rechts, rechter icoontje). Wanneer je daar op klikt opent een citeercommand, de te citeren tekst kun je daar op de plaats van de cursor tussen plakken. Heel makkelijk en ieder begrijpt dat het een citaat is.
Even proberen... ik vond niet dat tekstballonnetje, maar ergens vond ik een citeer knop....

Het tekstballonnetje staat hier. Boven het invoerveld wanneer je op 'reageer' klikt.
tekstballon.jpg

CiteerHet tekstballonnetje staat hier. Boven het invoerveld wanneer je op 'reageer' klikt.

Hopelijk is het dit wat je bedoelt... het was even zoeken, maar toch gevonden. Weeral iets bijgeleerd vandaag, plus een hele boel opties, die ik vroeger niet kende:
-youtube video toevoegen
-afbeelding toevoegen
-link toevoegen
-email toevoegen

Bedankt voor de moeite :thumbup:

PS: eerst dacht ik, dat je nog heel laat op was, maar het is voormiddag voor jou... :wink:

Citaat van: hermanvk op dinsdag 09 januari 2024, 04:19:37PS: eerst dacht ik, dat je nog heel laat op was, maar het is voormiddag voor jou... :wink:

Graag gedaan, kleine moeite.

Yep, vandaag was ik laat op. Het was al acht uur hier.
En jij? laat of vroeg op, nachtdienst?

Ah zie nu dat je aan de andere kant van de aardkloot woont. Canada. Voor jou dus avond.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Thailand ontmoet Canada op Nederlands forum :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Zo kom je nog eens ergens op deze wereld.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

En misschien ook halverwege, ergens bij Schiphol of Den Haag, of zo.

Ook voor mij geld de lol van het analoge rijden, met meer treinen dan die 3 waar verstokte digitaalrijders
het altijd over hebben. En de meeste lol bij mij zit in de schakelingen die dat mogelijk maken.

Voor de rest, ja ach, modulair denken we allemaal.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 09 januari 2024, 19:10:07Ook voor mij geld de lol van het analoge rijden, met meer treinen dan die 3 waar verstokte digitaalrijders
het altijd over hebben. En de meeste lol bij mij zit in de schakelingen die dat mogelijk maken.

En daarboven op nog de juiste transfo gebruiken, wat bij mij niet altijd lukt.... en ik heb slechts 2 locs rijden. Mijn kleine stoomlocomotief is echt wat te traag en de andere rijdt niet meer...
Ik moet even op zoek naar iemand, die van wanten weet, want zelf ben ik hopeloos....

De enige winkel, die ik ken, vroeg al sowieso $80 CAD... enne euh... toch maar even verder zoeken.

80 CAN dollar? (ik heb familie in Canada)

Kweenie, maar een paar jaar terug (vóór Corona), werden ze gedumpt.
Ik heb toen 8 trafo's gekocht (Temsi, Titan) voor minder dan 100 €, en later nog wat van Kleinbahn.

Kleinbahn is/was DC en die trafo's vind je nu Europees breed (dus in Oostenrijk, waar het spul vandaan komt) voor een fooi.
Märklin analoog rijdt net zo makkelijk op DC als op AC, geen verschil, maar als je diodes in de locs zet (dat weet je zelf).

Citaat van: Jan22 op dinsdag 09 januari 2024, 19:57:5680 CAN dollar? (ik heb familie in Canada)
Märklin analoog rijdt net zo makkelijk op DC als op AC, geen verschil, maar als je diodes in de locs zet (dat weet je zelf).
Ja, wij wonen al sinds 1998 in Canada, Alberta meer bepaald.

En die $80.00 CAD was een minimum bedrag voor reparaties van locomotieven... Misschien was dat niet echt duidelijk?

Dat van die diodes, is zeker en vast geen kennis... momenteel heb ik geen andere keuze dan analoog te rijden met oude analoge locs... Omdat ik niet handig ben, in de eerste plaats en daarbovenop versteld sta van de prijzen om (eventueel) digitaal te gaan....
Of dat ooit gaat gebeuren... wie zal het zeggen? Joost? Want die mag het weten... :wink:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Hoi Herman, als die loc hiervoor gewoon reed en nu opeens niet meer dan zal het niets ernstigs zijn.
Om wat voor loc gaat het? Doet hij nu helemaal niets meer? Motor? Lampjes?
Een volgende stap is dat je wat detailfoto's plaatst van de loc met de kap eraf, zodat we kunnen meekijken en adviseren.

Citaat van: Hanzi op woensdag 10 januari 2024, 08:32:04Hoi Herman, als die loc hiervoor gewoon reed en nu opeens niet meer dan zal het niets ernstigs zijn.
Om wat voor loc gaat het? Doet hij nu helemaal niets meer? Motor? Lampjes?
Een volgende stap is dat je wat detailfoto's plaatst van de loc met de kap eraf, zodat we kunnen meekijken en adviseren.

Dankejewel voor het voorstel.
Ondertussen (nog vóór je berichtje) had ik een email conversatie met een kennis in Vlaanderen, en alhoewel ik vermoedde dat ik iets verkeerds had gedaan bij het opnieuw bevestigen van het sleepcontact, volgde ik zijn raad op, en testte een "eventuele" kortsluiting - een rijdende loc stopte zo gauw ik die niet-rijdende loc op het spoor zetten... bingo.

Even terug mijn prutswerk herbekeken (ook naar zo'n pdf bestand gekeken) en ondervonden dat ik effectief het sleepcontact verkeerd had aangebracht.

Dat bruine dingetje (zie foto) is een isolator, die ik aan de verkeerde kant van het sleepcontact aanbracht. Eenmaal dat tussen de loc en het sleepcontacgt opnieuw gemonteerd, reed de loc terug ...  :thumbup:

Het probleem is, zoals je kan zien, dat er drie lipjes ontbreken aan het sleepcontact, zodat die bruine isolator niet vast op zijn plaats zit. Dat denk ik toch...

Als dat inderdaad zo is, dan een nieuw sleepcontact proberen te vinden of de isolator aan het sleepcontact lijmen?

En probleem opgelost. Nou, niet helemaal.
Ten eerste vraag ik mij af hoe die lipjes afgebroken kunnen zijn. Heb je die opengebogen? Zo ja, waarom? Dat is nergens voor nodig!
Een nieuwe sleper kun je bij iedere Märklin handelaar verkrijgen, kost een paar dollar. Ze zijn er in diverse maten dus even opmeten welke jij hebt. Zo te zien een oude 3000, daar heb je sleper 7185 voor nodig.
Vast lijmen kan maar zou ik niet doen. Voornamelijk omdat de twee materialen moeilijk met elkaar te verlijmen zijn. Het houdt niet op de duur en een nieuwe sleper is niet duur. Dat is dus twee keer duur in één zin.  :D

Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 11 januari 2024, 02:29:28En probleem opgelost. Nou, niet helemaal.
Ten eerste vraag ik mij af hoe die lipjes afgebroken kunnen zijn. Heb je die opengebogen? Zo ja, waarom? Dat is nergens voor nodig!
Een nieuwe sleper kun je bij iedere Märklin handelaar verkrijgen, kost een paar dollar. Ze zijn er in diverse maten dus even opmeten welke jij hebt. Zo te zien een oude 3000, daar heb je sleper 7185 voor nodig.
Vast lijmen kan maar zou ik niet doen. Voornamelijk omdat de twee materialen moeilijk met elkaar te verlijmen zijn. Het houdt niet op de duur en een nieuwe sleper is niet duur. Dat is dus twee keer duur in één zin.  :D
Hoe en waarom die lipjes afgebroken zijn... daarvan moet ik het antwoord schuldig blijven. Ik kan mij zelfs niet meer herinneren waar, wanneer en hoe ik die loc te pakken heb gekregen....
En dat is allemaal 40+ jaar geleden. Pas onlangs heb ik alles uitgepakt en ben ik opnieuw begonnen.

Toen ik de sleeper losmaakte, kwam op een of andere manier die isolator ook los... allicht was dat heel lang geleden ook gelijmd... en is die lijm uiteindelijk losgekomen, door de alcohol, die ik gebruikte om te kuisen...

Ik ga inderdaad op zoek moeten gaan naar een nieuw sleepcontact. Alvast bedankt voor de nummers...

Ik heb dat pdf bestand (Marklin_manual_libble-eu_3000_89006.pdf - Einzelteile der Lokomotive 3000), wat ook verwijst naar 3000 en 89006, en heel raar... er zat een kleine fout in: op de tekening wordt verwezen naar 38, maar er is nergens een 38 op de tweede bladzijde te vinden, behalve dan dat tussen 37 en 39 het nummer 33 staat, met commentaar Schleifer en verwijzing naar (zoals je ook schreef) 7185. Ik had beter moeten opletten... :wink:

En nu op zoek naar die sleper... :thumbup:

Citaat van: hermanvk op zondag 07 januari 2024, 15:32:19Ik zie enorm veel posts over digitaal en ombouwen en landschappen, en ben/was gewoon nieuwsgierig of er buiten mij nog "klassiekers" zijn, die alleen maar spelen, maw alleen rijden.

Ik denk dat dit ook is omdat spelen/rondjes rijden iets is waar je gewoon zelf van geniet en dat niet op een forum terechtkomt: daar is geen hulp van anderen (en bijbehorende forumposts) voor nodig zoals voor ombouwen/herstellen, en je kunt het niet gemakkelijk met fotos delen zoals landschap bouwen...
Dus: de vraag over het vervangen van een defecte sleper komt op het forum, het rijden zelf niet :)

Dit gezegd zijnde vind ik voor 'enkel rijden' digitaal logischer dan analoog (analoog rijden is ook leuk, maar tenzij er automatisch gereden wordt is het een puzzle om met beperkte bedieningsmogelijkheid zo veel mogelijk treinen tegelijk te laten rijden zonder botsingen; de kindjes zijn daar nog te jong voor) en ik heb twee goedkope tweedehands digitale lokomotieven gekocht omdat dat amper duurder is dan zelf ombouwen

Citaat van: PieterB op donderdag 11 januari 2024, 10:21:15Ik denk dat dit ook is omdat spelen/rondjes rijden iets is waar je gewoon zelf van geniet en dat niet op een forum terechtkomt: daar is geen hulp van anderen (en bijbehorende forumposts) voor nodig zoals voor ombouwen/herstellen, en je kunt het niet gemakkelijk met fotos delen zoals landschap bouwen...
Dus: de vraag over het vervangen van een defecte sleper komt op het forum, het rijden zelf niet :)

Dit gezegd zijnde vind ik voor 'enkel rijden' digitaal logischer dan analoog (analoog rijden is ook leuk, maar tenzij er automatisch gereden wordt is het een puzzle om met beperkte bedieningsmogelijkheid zo veel mogelijk treinen tegelijk te laten rijden zonder botsingen; de kindjes zijn daar nog te jong voor) en ik heb twee goedkope tweedehands digitale lokomotieven gekocht omdat dat amper duurder is dan zelf ombouwen
Dit treinen tegelijk te laten rijden zonder botsingenis inderdaad wat ik probeer, maar ongevallen zijn legio....  :)  :D

Omdat ik vaak mij mispak aan de juiste trafo (ik heb 3 stroomkringen) en daarbovenop nog vergeet welke knopjes welke wissel bedienen...  >:-D

Het verschil tussen oud analoog robuust metaal en nieuw digitaal elegant en broos
is de prijs die je voor het puin moet betalen

Citaat van: hermanvk op donderdag 11 januari 2024, 18:01:39Omdat ik vaak mij mispak aan de juiste trafo (ik heb 3 stroomkringen) en daarbovenop nog vergeet welke knopjes welke wissel bedienen...  >:-D
Tja Herman,
De leeftijd komt met problemen. Ook in Canada.
In Thailand trouwens ook. De grootste reden waarom ik met de pc ga rijden. Die reageert veel sneller en doeltreffender dan ik ooit nog kan.