Citaat van: JvE op zaterdag 18 maart 2023, 21:45:50Is er een echte duidelijke reden dat het gebruik van stroom op de bovenleiding zinloos is?
Het kernbezwaar van digitaal rijders tegen bovenleiding berust op gebrek aan contact van stroomafnemer (pantograaf) met bovenleidingdraad.
Over het algemeen zijn dat rijders met stoom-locs en rijders met diesel-locs.
Er bestaat een modelbaan in Zwitserland die alleen op bovenleiding rijdt (digitaal).
Dat is de ChRB (Christoph-Röbi-Bahn)
En er is minimaal een video van:
Ooit zaten Christoph & Röbi op het
modellbahnforum.
Hun oude website (hun 2e ontwerp) met uitleg over het hoe en waarom van die baan (
http://www.chrb.ch) bestaat niet meer of is leeg getrokken
(althans: "Proudly Served by LiteSpeed Web Server at
www.chrb.ch Port 443"). Ze hebben
een video kanaal op vimeo gehad, voor die 2e baan)De makers zijn inmiddels aan de gang
met een 3e baan, ook weer met functionele bovenleiding.
Het kernargument van Christoph & Röbi is dat er op teveel wissels, kruisingen en engelsmannen een gebrek is aan massa-afname:
gebruik beide spoorstaven, dan heb je maximaal massa, en dus gebruik je bovenleiding voor prik.
Het spreekt voor zich dat ze geen stoomlocomotieven hebben en geen diesel-locs. Want daarmee gaat hun truc niet op.
Er bestaat een geleidende olie
(ATF of Automatic Transmission Fluid) die je op rails kunt toepassen, maar ook op bovenleiding, met het zelfde doel (contactverbetering). Maar
niet iedereen is er even blij mee; je moet het zeer spaarzaam gebruiken. Maar het werkt wel, en er zijn bovenleiding gebruikers (geweest, rip is op oudere leeftjd een groter risico) die erbij zweren.