Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Hosentrager aansturing digitaal

Gestart door Heynsbergen maandag 28 maart 2022, 09:18:13

Alles gaat op stoom

Vanuit het grootspoorbedrijf weet ik dat een Hosentrager, hoewel opgebouwd uit 4 wissels en een kruising, feitelijk als 1 wissel geldt. Vanwege flankbeveiliging staan de 4 wissels of op rechtdoor of op afbuigend. Nu vroeg ik mij af hoe je dit in de digitale modelspoorwereld oplost. Krijgen alle 4 de wissels hetzelfde adres?
Re: Hosentrager aansturing digitaal
Citaat van: Heynsbergen op maandag 28 maart 2022, 09:18:13
Nu vroeg ik mij af hoe je dit in de digitale modelspoorwereld oplost. Krijgen alle 4 de wissels hetzelfde adres?

Dat is een mogelijke simpele oplossing. Je kan eventueel ook de 4 wissels op dezelfde uitgang van decoder zetten als deze dat aan kan. Of fysiek alle 4 tegelijk omzetten zoals door anderen aangeven.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Nu vroeg ik mij af hoe je dit in de digitale modelspoorwereld oplost. Krijgen alle 4 de wissels hetzelfde adres?
In welke digitale modelspoorwereld?

Bij de buren zijn oeverloze discussies geweest. Zoek bij de buren op de trefwoorden wisselstraat en kruiswissel en je vindt 3 pagina's verwijzingen.

Ik pak er een paar uit:
Wil uit Drenthe, 2019, Zelf een kruising maken nu nog de polarisatie! (2015), hieruit zijn 3 bijdrages extra tricky #86Bert_Apd schetst hoe je rijwegen automatiseert als 1 of meer wissels engelsmannen zijn.

Daarop reageren Gerard van der Sel, Karst Drenth, en Henk.

Bert probeert nog bij te sturen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62789.msg3221536985#msg3221536985
Citeer
Als ik het goed begrijp zijn er twee strijdige rijwegen over de kruising en er mogen geen wissels geschakeld worden, ook niet automatisch in de (van te voren) vastgelegde kruisende rijrichtingen/rijwegen... Zonder schakelen werkt #86 zeker niet...

Da's een leuke puzzel, die heel eenvoudig opgelost had kunnen worden via #88 met plan Z...
Jammer dat er geen vonkje overslaat....

Maar het is Henk die benadrukt om welke detectieprincipes het gaat, en daarmee kan iedereen op dat moment leven, maar latere vragenstellers niet.
Henk's oplossing is geformuleerd als een 2-rail oplossing (polarisatie).
Het vergt wat denkwerk om het zelfde relais te benutten in een 3-rail wereld voor geheel andere logica ...

Zinvol of zinloos om je in de discussies van anderen te verdiepen?
Hangt ervan af. Je ziet b.v. dat sommige digitaalrijders kortsluitdetectie schuw zijn, en dat er andere manieren zijn.
Je ziet dat sommige programma's zoals Koploper en iTrain gewoon in staat zijn om Hosenträger te automatiseren.

En je ziet dat niet iedereen van mening is dat je alle vier de wissels tegelijkertijd op recht en afbuigend moet schakelen t.b.v. flankdetectie. Jij komt daar zelf mee, en ja, dat kan in theorie ook, zie LeenVdab en ronaldk, en het spaart zelfs decoderuitgangen uit (mits sterk genoeg).  In praktijk, b.v. met een ecos servo switch, zet je de 4 wissels met 1 decoder in de tijd pal na elkaar om, in plaats van tegelijkertijd om voldoende amperage te hebben voor de totale actie.

Het kan ook anders, juist bij een 3-rail systeem waarbij je wissels kunt open rijden én desondanks flankbewaking kunt automatiseren (maar hoe en of je dat kunt, hangt af van het door jou gebruikte digitale systeem).
Ja, als de centrale het mogelijk maakt kan je gebruik maken van wisselstraatbesturing of hoe het ook wordt genoemd. Dat wil zeggen dat de vier wissels allemaal een eigen adres houden, maar toch met één druk op de knop na elkaar omgaan. Bij gebruik van een computerprogramma is het al helemaal geen punt.

Overigens is het in Nederland volgens mij niet (meer) zo dat de vier wissels altijd allemaal recht of allemaal krom staan. De wisselstand is afhankelijk van de laatst gekozen rijweg. De moderne beveiliging doet de rest.

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

Een paar overloopwissels sluit ik meestal samen aan op één adres van een wisseldecoder (een m83 om precies te zijn). Daarvoor draai ik gewoon een paar draadjes in elkaar. Bij het omzetten betekent dat een dubbele piekstroom vergeleken met het omzetten van één wissel, maar dat is nog nooit geen probleem gebleken.

Omdat het tegelijk omzetten van vier wissels echter nogmaals een verdubbeling van de piekstroom zou betekenen, had ik toch wat twijfels. Dat zou misschien net te veel vragen van de voeding en als 'ie zichzelf dan al niet wegens overbelasting uitschakelt, is het mogelijk dat er nét te weinig vermogen is om alle wissels betrouwbaar om te zetten. Daarom heb ik er voor gekozen om mijn Hosenträger aan te sluiten alsof het twee paar overloopwissels zijn. De rode zitten samen op één adres, de gele op een ander.

Er is nog nog een bijkomende logica. De meest gebruikte configuratie is dat alle wissels op rechtdoor staan, alleen dan kunnen treinen elkaar immers veilig passeren. Af en toe wordt er een paar overloopwissels op afslaan gezet, maar vaak duurt het niet lang voordat ze weer op rechtdoor worden geschakeld. Als alle vier de wissels tegelijk omgezet zouden worden, zouden er twee keer twee wissels nodeloos omgezet worden, waardoor de aandrijvingen minder lang mee gaan.

Overigens gebeurt het wel eens dat een trein die rechtdoor gaat op de eerste wissel, maar vervolgens bij een wissel komt die op afbuigen staat. Aangezien al mijn wissels opgengereden kunnen worden, mag dat gewoon. Met wissels waarbij dat niet kan, is het wél iets om rekening mee te houden, hetzij door ze toch maar op hetzelfde adres te zetten, dan wel door de computer (of de centrale) de wissel om te laten zetten voordat 'ie opengereden zou moeten worden.
Forum Moderator

Met een relais is het omschakelen gewoon goed te doen. De decoder schakelt het relais, het relais de wissels met gewoon 16vac.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: LeenVdab op maandag 28 maart 2022, 22:09:39
geld teveel allemaal zeker  ;)
Bij gierende inflatie kun je beter wat meer in je treinhobby investeren. O:-D

Vanuit het grootspoorbedrijf weet ik dat een Hosentrager, hoewel opgebouwd uit 4 wissels en een kruising, feitelijk als 1 wissel geldt. Vanwege flankbeveiliging staan de 4 wissels of op rechtdoor of op afbuigend.

Dat is niet zo (of niet meer zo). Er wordt een rijweg gelegd via 2 wissels, niet alle 4 tegelijk. Ga maar kijken in het grootbedrijf op stations met A/B sporen.

Overigens zou ik op de modelbaan alles op één adres zetten, of dat ook op één decoder uitgang moet hangt af van hoe je de wissels stuurt.

De oplossing met één servo en stangetjes vind ik zelf niet heel erg KISS, het is best nog wel een dingetje om dat mechanisch voor elkaar te krijgen. Maar het is zeker mogelijk voor wie handig is.

Gr, Ben.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Met de CS3, indien van toepassing, niet nodig. Die verwerkt 4 adressen na elkaar.
Dan heb je nog wel 4 aandrijvingen nodig en 4 decoder uitgangen, Laurent. Niettemin zou het toch mijn voorkeur hebben; een mechaniek met stangetjes en palletjes met maar een motor lijkt me kwetsbaar en lastig te maken, zoals Ben ook opmerkte. Niet onmogelijk, maar wel moeilijker te maken dan vier losse (servo-) aandrijvingen. Kosten daarvan zijn ook niet zo heel hoog, € 25 voor de decoder en € 2 of zoiets per servo.

Groet,

Peter