Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Een E50 in groen, maar welke

Gestart door TomPaul vrijdag 16 januari 2026, 20:22:49

Beste 3Railer,

Ben me wat aan het oriënteren op een groene E50. Ik heb uiteindelijk 4 interessante locs gevonden, zie foto, maar ze hebben allemaal net een iets andere kleur. De 37853 heeft een donkergrijs dak en is ep. iv, de andere drie zijn ep. iii.

Ik neem aan dat ze alle 4 technisch hetzelfde zijn en hetzelfde rijden. Dat klopt, toch? Zijn de kleuren echt zo verschillend? Wie wil wat foto's van je eigen loc(s) delen?

Bedankt en fijn weekend,

Paul

Foto gecorrigeerd (bevatte incorrecte artikelnummers)
Re: Een E50 in groen, maar welke
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Ik heb de E50 047 uit de set 29500.

IMG_7269.jpeg

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Technische vergelijken doe je d.m.v. de onderdelenlijsten en de product beschrijvingen in https://www.maerklin.de/de/service/produktdatenbank

In de productdatenbank staan ook de "jaren" genoemd.

Groet, Anne W 

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Als ik op de ramen en roosters let (een Zwitserse gewoonte) kom ik ook al een eind, en ach die kleurverschillen kunnen tijdperk verschillen zijn, maar ook vervuiling als achtergrond hebben. Hoe kleurvast is de DB eigenlijk, qua RAL kleuren?

Duitsland TP III/IV

Zeer vast. RAL6020 Chroom-oxyde groen, 1959-1975 Alle electrische locomotieven met een maximum snelheid tot 120 km/u (uitgezonderd rangeer locomotieven).
RAL6007   Flessengroen, 1953-1959   Behuizing E41, E44, E60, E61, E63, E93 & E94.

Hoi Ronald,
Bedankt voor het Ral-nr. Wel vreemd dat er bij Märklin dan meerdere ,,interpretaties" van zijn binnen dezelfde epoche iii.
Fijne avond,
Paul
Forum Moderator

Het kleurverschil zit em in de foto's.
Kijk maar eens naar de 37854 die op de website van Märklin lichter/heller groen is en als je dan op ebay kijkt naar foto's van aanbiedingen, dan zie je dat de kleur echt wel chroomdioxidegroen is.
Vergelijk maar eens met de loc in deze aanbieding op ebay.
Speciale Gast

Leuk, een topic over de E50 van Märklin!
Ik denk dat Ad gelijk heeft en de kleurverschillen vooral door de foto's zelf komen. Vandaag heb ik even wat plaatjes van mijn 37852 genomen. Vergelijk die maar eens met de foto's uit het Wikiverslagje dat ik eerder maakte. Het gaat dan om precies dezelfde loc, dezelfde camera, dezelfde fotograaf (:D), alleen een andere belichting en wat andere instellingen.

Overigens ben ik zelf nog steeds heel tevreden over mijn E50. Ik vind het een prachtig exemplaar, die ook heel mooi rijdt.

Groet, Marc

De Marklin E50 heeft meerdere versies gehad qua motor en de eerste versies hadden ook een kunststof kap. Je had E50 locomotieven als analoog model met 3 polige motor, delta uitvoering, digitaal met vijfpolige motor en een paar versies met de oude sinusmotor. Ik heb een oude E50 met vijfpolige motor en een mfx decoder met uitgekleed geluid uit een startset. 

Daarna kwam er E50 locomotieven met een metalen kap en aandrijving op 4 assen. Toen gebruikten men de nieuwe sinus motor en soft drive sinus motor. Deze zijn relatief goedkoop te krijgen. Ook is model er kort geweest met een klokanker motor. Daarna kort met een 3 polige dc weggooi motor en later vanaf 2016 / 2017 met een dc 5 polige weggooi motor. Deze motoren kosten nieuw om te vervangen 40 euro adviesprijs huidige 2026 prijs weet ik niet uit mijn hoofd.

Kijk dus goed welke versie je wilt kopen. Versies met de softdrive sinus motor zijn wat goedkoper en dat gold ook voor de toenmalige 3 polige wegwerp dc motor. De nieuwe versies met alle toeters en bellen geven de beste prijs op de 2e handsmarkt. Kijk ook in de database van deze website voor de vele versies.
Hoi David,

Bedankt voor de info. Ik heb mijn keuze gemaakt, zie eerste bericht. Ze hebben alle 4 dezelfde middenmoter. Het wordt nu dus zoeken naar een goede tweedehandse loc.
Groet,

Paul
Speciale Gast

Nu ik de reactie van David lees, herinner ik me ineens dat de motor van mijn E50 al snel vervangen moest worden. De nieuwe motor die er toen in geplaatst is - dat is nog de huidige - was wat stiller. Volgens de onderdelenlijst van Märklin hebben de 37852, 53 en 55 dezelfde motor (E192 285), maar bij de 37854 heeft de motor een ander nummer (E246 923). Geen idee wat hier achter zit. Overigens staat bij beide motoren dat ze nu niet leverbaar zijn.

Groet, Marc
Marc kijk bij koop 2e handsmodel altijd naar jaartal uitgifte en of de motor nog op voorraad is. Sinds 2017 gebruikt Marklin een vijfpolige dc motor. Waarom ze nu gezien de hoge prijzen geen klokanker motor gebruiken geen idee. Waarschijnlijk prijstechnisch. Bovendien is ook een klokanker motor een wegwerp motor na 800 a 1000 uur is het over en uit.
Citaat van: TomPaul op zaterdag 17 januari 2026, 13:28:40Hoi David,

Bedankt voor de info. Ik heb mijn keuze gemaakt, zie eerste bericht. Ze hebben alle 4 dezelfde middenmoter. Het wordt nu dus zoeken naar een goede tweedehandse loc.
Groet,

Paul
Dat wordt zoeken want deze worden niet zo vaak aangeboden (of ik kijk niet goed). Enige tijd geleden wel tegen de AC-versie van Roco aan gelopen voor een redelijke prijs maar dat was ook de eerste keer dat ik die tegen kwam.
Hoi Ger,
Dat was me idd ook al opgevallen.
Ik koop ook veel in Duitsland, hopelijk zijn daar meer E50 verkocht.
Er is geen haast. Zou wel mooi passen bij mijn groene Ae 6/6, Re 6/6 en Rh 1010.

Hoi Marc en David,
Ik zal idd opletten met de motor, voor zover dat lukt.
Heb in het eerste bericht een onjuiste foto geplaatst met onjuiste artikelnummers van 4x E50.

Hier de correcte foto.

Heb het trouwens in het eerste bericht ook kunnen aanpassen.
E50 van marklin met een kunststof kap bestaan niet.

Bart
Forum Moderator

@citaat Ik wou net zeggen (of schrijven dan) dat de 39500 de allereerste E50 was die Märklin ooit heeft geproduceerd en die is digitaal met SDS en metalen kap.
Er is dus nooit een analoge E50 door Märklin geproduceerd.
Gaat over de br151dan. Maar dat is bijna hetzelfde model.
Forum Moderator

@citaat
Citaat van: David123 op zaterdag 17 januari 2026, 13:17:16De Marklin E50 heeft meerdere versies gehad qua motor en de eerste versies hadden ook een kunststof kap. Je had E50 locomotieven als analoog model met 3 polige motor, delta uitvoering, digitaal met vijfpolige motor en een paar versies met de oude sinusmotor. Ik heb een oude E50 met vijfpolige motor en een mfx decoder met uitgekleed geluid uit een startset.
Dat schreef je niet David, vandaar mijn reactie. ;)  Maar is dan bij deze uitgeklaard.  :)
Citaat van: David123 op zondag 18 januari 2026, 01:32:35Gaat over de br151dan. Maar dat is bijna hetzelfde model.

Een 151 lijkt meer op een 103 dan op een 150.

Bart

BLIJ dat ik analoog RIJ

Kleurverschillen groen zijn op dit soort plaatjes niet betrouwbaar te vergelijken. En maakt het iets uit? Op je baan staan er toch ook geen 4 naast elkaar.
In het echt zal de één trouwens ook wat meer verkleurd zijn dan de ander.
Citaat van: Hanzi op zondag 18 januari 2026, 22:51:10Kleurverschillen groen zijn op dit soort plaatjes niet betrouwbaar te vergelijken.
En je kan ze nog altijd vervuilen O:-D

BLIJ dat ik analoog RIJ

Er zijn ook propere lieden die met een fris gewassen loc willen rijden, Bas.
Heb er geen (groen  :P) gras over laten groeien.
Gisteren is de E 50 al binnengekomen. Is de 37855, ofwel de meeste recente groene E 50 van Märklin.
Ben er blij mee, maakt mijn gewenste set van vier 6-assige groene locs compleet (zie line-up foto's).
Fijn weekend,
Paul
Speciale Gast

Het zal je niet verbazen dat ik het een mooie loc vind!  :D
Veel plezier met deze E50.

Groet, Marc
Erg fraai Paul!
Mooie machine, Paul.

Ik moest eerder vandaag nog aan je denken toen ik een M 39500 tegen het lijf liep. Even gedubt maar 'm toch onder de arm genomen.
Gegeven de prijs is er een risico dat ie wat mankeert maar zonder geluk vaart niemand wel, was de wijze uitspraak van wijlen mijn oma :D