Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???

Gestart door Sascha maandag 10 december 2007, 23:06:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Hallo allemaal,

Hier is die onmogelijke man weer die te veel eisen stelt aan zijn nog te bouwen modelspoorbaan. Ik weet het, ik heb een mooie grote zolder, maar de beschikbare ruimte (T vorm met een pilaar in het midden!) maakt het nogal lastig om mijn wensen te verwezenlijken. Hier dan poging 6 :



Ik heb hier mijn wensen toch aardig kunnen vervullen, te weten, lange stationssporen. Een stationsspoor waar een loc kan omlopen. Een 2e kleine stationnetje voor de pendeldienst van de railbus. En natuurlijk de draaischijf met locloods en locwerkplaats niet te vergeten. Verder een (vind ik) redelijk imposante wisselstraat bij het inrijden van het station. En als laatste, maar toch misschien nog wel het belangrijkste, genoeg ruimte overlaten voor de scenery. Een schaduwstation mag ook niet ontbreken, en die zien jullie hier :



Nou, schieten maar. Willie maakt me t.z.t. nog een 3D plaatje (ik weet het, een IT'er die niet weet hoe dat moet is diep triest hahaha) die zal ik t.z.t. ook nog posten. Graag al jullie op en aanmerkingen, kritiek etc.

Alvast bedankt !!
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
ziet er erg goed uit zo op het 1ste gezicht
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Tja, het blijft behelpen he....

Maar goed... ik weet hoe lastig het is.  :D :D
Ziet er goed uit. Mis wat doorlopende en opstelsporen bij de draaischijf.
Waar laat je je wagons als de locs gaan slapen ??

Mijn baan-file heeft nu volgnummer 9.3  :( :(

Succes ermee, groeten,
Arjan
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Sascha,

Ik mis het goederengedeelte :cry: :cry:.

Marcel ;).
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Citaat van: Mister1736 op maandag 10 december 2007, 23:26:44
Sascha,

Ik mis het goederengedeelte :cry: :cry:.

Marcel ;).
Niet iedereen is gecharmeerd van heel veel / alleen maar goederentreinen. In mijn nieuwe plan zal je ook weinig goederensporen tegenkomen.
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Hi Sascha,

Een mooi baanplan.
Een idee voor de sporen naar de draaischijf, plaats de wissel voor de bevoorrading dichterbij de aftakkende wissel in het stations spoor.
Na het plaatsen van een paralel bocht twee overgangs rails van C naar K en deze op twee punten op de draaischijf aan laten sluiten.
Je hebt hiermee meer lengte voor verzorging en wanneer je een slakkenput wil aanbrengen is dit met K rails ook makkelijker, je hebt er de ruimte voor.
De aansluiting aan de andere zijde zou ik helemaal weg laten, dit omdat ik dan alleen maar vanaf een kant hoef te zorgen dat de rails aansluiten op de draaischijf, en ik persoonlijk het nut van zo een aansluiting niet zie.
Ik weet wel dat je vooral de K rails makelijker op maat kunt maken maar als ik het vermijden kan doe ik dat.

Die spiraal, heeft hij meerdere windingen?
Is er halverwege verbinding met het rechter binnenste spoor en wordt dat alleen in één richting bereden, of rij jij via de spiraal op de buitenbocht zowel omhoog als omlaag.
Ik kan dat niet zo goed inschatten dus wat ik hierboven geschreven heb kan we helemaal mis zijn.

Wat een goederen gedeelte betreft dat is inderdaad een persoonlijke zaak, maar onder het depot zou volgens mij de meest geschikte plek zijn.

Regards
Leslie
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Ga nou eens een keer bouwen man ! :mrgreen:
Uit de blote bol plannen is veel leuker :wink:

Mvg Gert
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Dag Sascha,

mooi baanplan. Net zoals de vorige baanplannen trouwens. Ben het eigenlijk helemaal met Gert eens en kan alleen maar zeggen;

GA POTVERDIKKE EENS BOUWEN INPLAATS VAN TEKENEN111111.
:P :P :P :P :P :P :P

Erik
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
ze zeggen altijd dat 3x sscheepsrecht is maar bij sasha is dat bij 6  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:(geintje )
maar het ziet er best goed uit toch zou ik er ook een rolbrug ergens bij plaatsen ( :D :D :D) je hebt de ruimte ervooor als ik het zo zie
en het geeft een mooi gezicht denk ik
succes met je baan
groet robert
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Hoi Sacha,

Ziet er goed uit, en je kan echt niet kritisch genoeg zijn in je baan-ontwerp.

Ik kan uit ervaring spreken, want heb mijn huidige baan al 3 keer in gedeelten afgebroken en weer opgebouwd om dat het weer anders en beter moest :D.

Ik zou persoonlijk op het onderste gedeelte (op tekening) ook nog wat industrie(spoor) inplannen, maarja dat is persoonlijk. Evenals je Bw, die zou ik toch iets uitgebreider maken. Je hebt ruimte genoeg, en vooral op het Bw kun je prachtig met scenery werken.

Veel succes, en het zal me benieuwen waarneer we de eerste foto's zullen zien van Sacha(Pro-rail)
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Dag Sascha,

Ik ben ook altijd een optimaliseerder wat betreft tekenen, dus ik vind een zesde versie nog helemaal niet zo gek.

Wat mij opvalt, is dat je op 'slechts' twee hoogtes werkt en niet op het hoogste niveau een verhoogd traject hebt liggen dat mogelijk over de geplande rails heen gaat. Ik weet niet direkt of je een D-A-CH of Nederlands landschap wilt nabootsen, dus weet ik niet of je bergen erbij wilt betrekken of meer spoordijken en bruggen. Aangezien ik minder plaats heb - ik moet mijn ega nog overhalen voor een uitbreiding - heb ik 1 traject hoger liggen, met een aparte stroomvoorziening en zonder een verloopstuk tussen het hogere traject en de lager gelegen hoofdbaan. Maakt het kijken naar de treinen in ieder geval een stuk afwisselender / playful.

Groet, Paul
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Hoi Sascha,

Vind het een mooi baanplan, ik weet hoe groot de ruimte op jou treinkamer is en vind dat je die optimaal gebruikt hebt voor je ontwerp. Een industrie gebied in het onderste baan gedeelte zou inderdaad een mooie uitbreiding zijn of komt hier misschien een dorp of stad? Blijf je volgen ben benieuwd wat het gaat worden verder, blijf je volgen.

Fred
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Mooi plan alleen vind ik de draaischijf een beetje raar liggen net alsof je die er zo graag in wilt hebben en dacht dan moet ie daar maar wellicht is dit een idee:




even snel met paint gespeelt.
Ik weet ook niet in wat voor tijdperk je rijd maar je zou nu eventueel van je pilaar een kantoorgebouw/flat kunnen maken.

Bas

Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Hallo allemaal,

Wow - wat een hoop reacties al zo snel met goede tips.. Ik zal even reageren :

Citaat van: Mister1736 op maandag 10 december 2007, 23:26:44
Ik mis het goederengedeelte :cry: :cry:.
Citaat van: Gerard op maandag 10 december 2007, 23:40:02
Niet iedereen is gecharmeerd van heel veel / alleen maar goederentreinen. In mijn nieuwe plan zal je ook weinig goederensporen tegenkomen.

Tja Marcel, ik vind goederen inderdaad net als Gerard niet zo heel boeiend.. maar er zal wel doorgaand goederen verkeer door de stations gaan rijden. Maar wil wil mijn baan ook weer niet tè vol leggen met rails, en zodoende genoeg plaats overlaten voor scenery, om zo toch meer een harmonie te vinden tussen rails, scenery en rijmogelijkheden. Er ligt nu eigenlijk al te veel, maar nog minder rails/rijmogelijkheden krijg ik niet over mijn hart (Sorry Erik ;) )

Citaat van: Rbs op dinsdag 11 december 2007, 00:38:08
Een idee voor de sporen naar de draaischijf, plaats de wissel voor de bevoorrading dichterbij de aftakkende wissel in het stations spoor.
Na het plaatsen van een paralel bocht twee overgangs rails van C naar K en deze op twee punten op de draaischijf aan laten sluiten.
Je hebt hiermee meer lengte voor verzorging en wanneer je een slakkenput wil aanbrengen is dit met K rails ook makkelijker, je hebt er de ruimte voor.
De aansluiting aan de andere zijde zou ik helemaal weg laten, dit omdat ik dan alleen maar vanaf een kant hoef te zorgen dat de rails aansluiten op de draaischijf, en ik persoonlijk het nut van zo een aansluiting niet zie.

Ik ben nog aan het knutselen met de aansluiting van het station naar de draaischijf. Wilde zowiezo al de twee parallel spoortje wat verder uit elkaar leggen. Wat je moet weten is dat de werkplaats, en de draaischijf een niveau hoger komt te liggen, dan het 'onderste vierkant' wat een klein dalletje moet gaan vormen. Dus te veel naar voren maken, wil ik niet doen
De andere aansluiting laat ik inderdaad vervallen. Met die gedachte speelde ik al langer. Zou je die aansluiting zowiezo tweerichting willen maken, dan moet er weer een engelse wissel bij, en dan heb je alweer een wisselstraat te pakken, en ik vind een langer stuk zonder wissels ook erg mooi.

Citaat van: Rbs op dinsdag 11 december 2007, 00:38:08
Die spiraal, heeft hij meerdere windingen?
Is er halverwege verbinding met het rechter binnenste spoor en wordt dat alleen in één richting bereden, of rij jij via de spiraal op de buitenbocht zowel omhoog als omlaag.
Ik kan dat niet zo goed inschatten dus wat ik hierboven geschreven heb kan we helemaal mis zijn.

Ja als je het grote station als niveau 1 ziet, dan ligt het kleine stationnetje onderin op 0, en het schaduwstation ligt dan op -1. Er is halvewege de spiraal een aansluiting met de buitenste ring. Deze aftakking is voor de treinen die uit het schaduwstation komen, en de 8 op willen rijden, maar dan de andere richting op, dan als ze helemaal naar boven rijden. de sporen in de spiraal en schaduwstation zijn allemaal 1 richting. Binnenste ring is dalend (wat minder erg als % iets te hoog wordt) en de buitenste ring is de stijgende ring. Ik heb het dus zo ontworpen dat treinen die uit het schaduwstation komen, dat ze beide richtingen de 8 op kunnen rijden. Ook kunnen treinen van beide richtingen op de 8 weer de 8 verlaten en dalen naar het schaduwstation. Een hoop text, en hopenlijk snap je wat mijn bedoeling hiermee is.

Citaat van: v200marklin op dinsdag 11 december 2007, 02:07:10
Ga nou eens een keer bouwen man ! :mrgreen:
Uit de blote bol plannen is veel leuker :wink:
Citaat van: Erik Salden op dinsdag 11 december 2007, 03:13:25
GA POTVERDIKKE EENS BOUWEN INPLAATS VAN TEKENEN111111.
:P :P :P :P :P :P :P

Jajajaja stukken ongeduldigen hahaha :mrgreen: Ik probeer al tijd te vinden om het baanplpan te finaliseren. Maar wees niet getreurd, in 2008 gaat zeker de start van de bouw plaats vinden. Spaar je vrije dagen maar op Erik ;)

Citaat van: remcy op dinsdag 11 december 2007, 03:18:43
toch zou ik er ook een rolbrug ergens bij plaatsen ( :D :D :D) je hebt de ruimte ervooor als ik het zo zie
en het geeft een mooi gezicht denk ik
Citaat van: Hendrik_marklin op dinsdag 11 december 2007, 10:43:03
Ik zou persoonlijk op het onderste gedeelte (op tekening) ook nog wat industrie(spoor) inplannen, maarja dat is persoonlijk. Evenals je Bw, die zou ik toch iets uitgebreider maken. Je hebt ruimte genoeg, en vooral op het Bw kun je prachtig met scenery werken.
Citaat van: F.P.Vonk op dinsdag 11 december 2007, 11:38:50
Een industrie gebied in het onderste baan gedeelte zou inderdaad een mooie uitbreiding zijn of komt hier misschien een dorp of stad? Blijf je volgen ben benieuwd wat het gaat worden verder, blijf je volgen.

Nee, een rolbrug doet mij niets. Los daarvan heb ik al zoveel belangrijke elementen in de baan zitten, dat als er nog meer komen, dat ik de harmonie in het totaalplaatje niet meer vind kloppen. Dan wordt het te druk. Ik overweeg nog om een of twee industrie spoortjes beneden bij het stationnetje te leggen. Een combi van een station met een verlaadpunt o.i.d. Dit laatste overweeg ik ook bij het losse zijspoortje van het grote station boven, om daar nog een extra spoortje naast te leggen voor een verlaadpunt te maken.

Citaat van: p.ghijsen op dinsdag 11 december 2007, 11:30:56
Wat mij opvalt, is dat je op 'slechts' twee hoogtes werkt en niet op het hoogste niveau een verhoogd traject hebt liggen dat mogelijk over de geplande rails heen gaat. Ik weet niet direkt of je een D-A-CH of Nederlands landschap wilt nabootsen, dus weet ik niet of je bergen erbij wilt betrekken of meer spoordijken en bruggen. Aangezien ik minder plaats heb - ik moet mijn ega nog overhalen voor een uitbreiding - heb ik 1 traject hoger liggen, met een aparte stroomvoorziening en zonder een verloopstuk tussen het hogere traject en de lager gelegen hoofdbaan. Maakt het kijken naar de treinen in ieder geval een stuk afwisselender / playful.

Ik wil een Zuid Limburgs (fantasie) landschap nabootsen, tijdperk III/IV. Er komt(kan) dus zowel DE, als NL als BE materiaal zomaar komen langsrijden straks. Ik hou graag van hoogte verschillen, maar een wijs man ( :) ) heeft mij ooit verteld dat je de baan van laag(voren) naar hoog(achteren) moet bouwen om het mooiste effect te krijgen, heb je hoge dingen voorin, dan (over)zie je het geheel niet meer, en wordt de baan minder aantrekkelijk om te bekijken. Nou zou je zeggen, dan maak het achterin hoger? Een blik op onderstaande foto laat je meteen zien waarom dat niet kan :



Citaat van: bas op dinsdag 11 december 2007, 11:59:01
Mooi plan alleen vind ik de draaischijf een beetje raar liggen net alsof je die er zo graag in wilt hebben en dacht dan moet ie daar maar wellicht is dit een idee:

Daar had ik hem ook in eerste instantie liggen, maar kom niet weg met het hoogteverschil. Dat is niet haalbaar om dat mooi te doen om daar al de uitgaande sporen van het station al onder de draaischijfloos te krijgen. Los darvan vind ik de draaischijf zo'n mooi iets, dat ie best iets prominenter aanwezig in de baan mag liggen, i.p.v. een beetje in een hoekje achterin :-) Maar je hebt wel gelijk, die draaischijf ZAL en MOET erin komen :-P

Hopenlijk beantwoord dit alle jullie vragen.. Als er nog meer adviezen, tips, verbeteringen, commentaar is hoor ik dit graag! Ik ga ervoor dat deze POGING 6 de finale versie wordt! Ik ben zeer enthousiast over dit plan !!!

bedankt allen voor de reacties!
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
sas
begin met bouwen! :roll:

trouwens
ik mis ook in versie 6 de schans...

Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Citaat van: Olaf op dinsdag 11 december 2007, 13:00:54
trouwens
ik mis ook in versie 6 de schans...
Die komt in versie 6.1 :mrgreen:.
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
ik vind het een mooi baanplan Sacha en Desiree.

Lekker ruim opgezet en idd nog genoeg ruimte voor scenery over.
Persoonlijk zou ik de bocht rechtsonder met grotere boogstralen maken. Dat kan gewoon binnen de bestaande geometrie. 24430 (binnenbocht laat voorgaan door een 24064 en ook nog eentje na de bocht.) 24530 (buitenbocht laat je voorgaan door een 24077 en ook nog eentje na de bocht.)

Verder mis ik nog een viaduct. Dat is iets dat ik eigenlijk op elke baan thuis vind horen. Maar ik begrijp je keuzes en concessies en zie zo snel ook niet waar je een viaduct zou kunnen invoegen.

Verder zou ik zeggen. Laat je niet gek maken als je nog niet toe bent aan bouwen. Ik proef dat je een perfectionist bent en dan is definitief een vies woord. ;)

Veel plezier met het bouwen van dit mooie baanplan.
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Zal met spanning je bouw volgen.

Succes met bouwen!!!!!

Dennis
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Mooi baantje, maar net wat een ander schreef weinig goederensporen, en persoonlijk zou ik die bochten onder veel ruimer maken R5 R6 en beginnen met die slanke bochten van die slanke wissel, kijk dan eens hoe een trein de bocht neemt, daar krijg je geen spijt van, verder na poging 6 ga zo door je leerd het wel hahaha.
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Hallo,

Ik zie(lees) al het nodige over het baanplan en ik had Sascha beloofd om de hoogtes van de rails in te tekenen en ook een 3dview te plaatsen.

Vanuit de normale zichtzijde


Een blik op de andere kant


Groetjes

willie

Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
ziet er goed, alhoewel ik de 2e niet kan zien.

Dennis
EDIT: bedankt Mister Marcel
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Ik ook niet :(.
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Geregeld ;).

Hij staat er nu wel.

Marcel
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
ziet er erg goed uit, ik zou zegge nix meer aan doen en bouwen :wink::wink:
veel suc6
GR mike
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Hallo Sascha en Desiree.
Dit is zowel voor Sascha alsook voor Desiree een heel mooi baanplan!
Misschien zijn er nog best wel wat (kleine) verbeteringen mogelijk maar die zie ik zo snel niet.
Heel mooi baanplan om lekker met Koploper aan de gang te gaan en voor Desiree genoeg ruimte om haar modelbouw kunsten eens te etaleren.
Dus inderdaad, zoals al eerder gezegd, lekker mee bezig gaan en dan (met het hele Forum als criticaster) je foto's van de voortgang laten zien! :wink:
Alvast heel veel plezier met de bouw en je kunt al rustig beginnen met de baan in Koploper te zetten! :lol:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Desiree, heb je al voldoende bouwdoosjes klaar staan?  
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Hallo,

Links en rechts in het baanplan wat lopen rommelen, anders blijft Sas aan het tekenen:

De bogen links en rechtsonder wat ruimer gemaakt. Tevens het binnenste enkele spoortje niet meer parallel laten lopen aan het doorgaande dubbele spoor, zodat er wat ruimte is om het hoogteverschil weg te werken met wat sceneryprut.

De toerit naar de draaischijf wat langer dubbelsporig gemaakt, zodat er wat meer bijgevuld en schoongemaakt kan worden. De twee locloodsen iets of wat meer gedraaid, zodat de achterliggende wisselstraat(die toch zeker gezien mag worden) wat voller in beeld komt. Daarachter een seinhuis om de aandacht op die wisselstraat te richten.
De tweede toerit naar de draaischijf vanaf het paradebaanvak verwijderd.





En hier de 3d view



Groetjes

willie
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Willie,

Als je een van de zijlijnen van de bodemplaat weghaalt kan je ook de onderkant in beeld krijgen in 3D.
Misschien ook nog even naar kijken?

Gr
Arjan
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Citaat van: Sascha op maandag 10 december 2007, 23:06:40


Sascha,

1. SCHADUWSTATION
Je schaduw station bestaat uit 2 railbundels. Om dit station "doorrijdbaar" te houden moet je in beide bundels één spoor vrijhouden. Ik heb in mijn schaduwstation één gecombineerd doorrijsspoor gemaakt. Dit zou hier ook passen.



Ik ga er van uit dat je treinen rechts rijden.
RailBundel A wordt van rechts naar links gevuld (locs staan links).
RailBundel B van links naar rechts.

Een spoor wordt het doorgangspoor (aangegeven met cyaan/lichtblauw in de schets).

Als een trein door het schaduwstation heen moet (zonder te stoppen) rijdt het over het cyaanspoor van bundel A, daarna via het groene spoor (bundel B) weer naar het cyaan spoor. En daarna via het rode spoor het schaduwstation uit.

Alle andere sporen van je schaduwstation mogen nu vol staan. Je kunt dus maximaal 7 sporen bezet houden.

Het doorgangsspoor wordt dus in twee richtingen bereden en zal beveiligd moeten worden. De wissels hoeven niet electrisch gestuurd te zijn. Maar kunnen vast ingesteld worden (maak gebruik van de eigenschap dat ze opengereden worden).


2: Opstelsporen WAGONS:
Op de plaats van de "B" in de schets zou je ondergrondse opstelsporen kunnen maken om wagons neer te zetten. Door het doorgangsspoor is als het ware een keerlus gecreerd. Je kunt via cyaan en groen naar bundel A rijden (verkeerd om; en dan achteruit de opstelsporen in. Stootblok/stootjuk bij de pilaar. Loc er af en los terug via doorgangsspoor Bundel-A naar het station.


groetjes
Henk
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Hoi Henk,

Het duurde even voordat ik hem doorhad, maar die doorrijd-route is een erg goed idee die enkel met wat wissels makkelijk te realiseren is. Die komt erin, of ik werkelijk wil doorrijden in het schaduwstation weet ik nog niet, misschien heb ik liever 8 opstelsporen, en wil ik niet dat een trein direct weer naar boven kan komen, maar dat laat ik even nog in het midden, de mogelijkheid cre-eren is makkelijk en ga ik daarom niet achterwege laten. Of ik onzichtbare opstelsporen voor wagons ga maken? Denk het niet.. Als ik zoiets zo willen, zou ik dat ook zichtbaar willen.

Bedankt voor de megagoede tip !!!!
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Ha die Sascha,

Zo een teken van leven, als ik het zo allemaal lees :o :o
Nou ik vind je baanplan geweldig. Dat doorrij spoor vind ik zeer goed gevonden. Ik zelf heb ook een keerlus gemaakt in mijn schaduwstation hierdoor komen de treinen ook niet zo snel naar boven. voor wat betreft niet te veel sporen daar kan ik mij helemaal in vinden. Want ik vind dat scenery de baan maakt. Jammer dat ik niet wat dichterbij woon, dan had ik je zeker wel willen helpen (paar keer, anders gaat het op werken lijken  :D :lol: :lol:)

Succes met de bouw

Ronald
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Sascha,

Maak je de file ook downloadbaar ?
Ik zie hier en daar stukjes die ik wel van dichtbij zou willen bekijken  :D

Groeten,
Arjan
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Citaat van: Arjan op woensdag 12 december 2007, 08:44:37
Maak je de file ook downloadbaar ?
Ik zie hier en daar stukjes die ik wel van dichtbij zou willen bekijken  :D

-klik hier-
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Citaat van: Erik Salden op dinsdag 11 december 2007, 03:13:25
GA POTVERDIKKE EENS BOUWEN INPLAATS VAN TEKENEN111111.
:P :P :P :P :P :P :P

Erik
Precies, ik ben het helemaal met Erik eens.
Wanneer gaat nu eindelijk de eerste paal (desnoods symbolisch) de grond in? Dan hebben we weer eens wat te vieren :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:.
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Sascha,

Thx !

Gr Arjan
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Ha Sascha

Ik vind deze baan wel goed gelukt maar kan je niet meer spoor wat zichtbaar is aanleggen, dat is misschien wel leuk met een rangeer stuk boven de grond.
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Hoi tim,

Citaat van: Marklin-Tim op woensdag 12 december 2007, 18:15:11
Ha Sascha

of misschien wel een draaischijf of rolbrug waar je treinen kunnen staan.

Volgens mij staat er toch echt een draaischijf ingetekend Tim.

Groetjes

willie
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Volgens mij niet hoor willie heb je wel goed gekeken..!?!?!?! 8) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Hoi Sascha,

Wat een mooie ruimte, zeg! Ik vind het leuk dat je om zo'n groot deel van de baan heen kunt lopen zodat je bijvoorbeeld ook die fraaie wisselstraat goed kunt bekijken :-)

Mooi plan, het idee van een splitsings-station vind ik leuk. Laat me raden: het allereerste wat je getekend hebt is het kruiswisselcomplex... :mrgreen:

Ik heb even na zitten denken over het maken van doorrijdsporen in het schaduwstation. Eerlijk gezegd zie ik daar het nut niet zo van in... Ik zou gewoon één van de huidige sporen van het schaduwstation vrij houden om over door te rijden. Dat spoor kan dan als opstelspoor ingezet worden wanneer gewenst: Op de momenten dat je geen behoefte hebt aan een doorrijdspoor, kan het nuttig gebruikt worden om een trein op te stellen.

Mijn eigen schaduwstation is volautomatisch zoals je vast wel gelezen hebt. De mogelijkheid om toch door te kunnen rijden heb ik gevonden in het uitschakelbaar maken van de "automatisch estafette" schakeling. Dat doe ik door simpelweg de nul naar alle reedcontacten te onderbreken. Via een tableautje kan ik dan de boel helemaal handmatig bedienen en dus gewoon een leeg spoor veilig zetten.

Een doorrijdspoor is uiteraard wel erg nuttig als je veel door wilt rijden (duh :-P) maar als het juist bedoeld is om afwisseling in het treinbeeld te krijgen (al dan niet geautomatiseerd) is een doorrijdspoor in mijn ogen zonde van de rails en de ruimte en kun je beter een opstelspoor gebruiken om over door te rijden.

Groets,

Martijn ;-)
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Hoi Martijn,

Allereerst dank voor je complimenten, maar het ligt er nu al bijna een jaar zo erbij (Vandaar ook dat volk dat schreeuwt dat ik gewoon moet beginnen hahaha).

Het idee van het splitsingsstation heb ik uit het boekje van marklin gehaald, baanplannen met C-rails voor banen vanaf 3m. Erg mooi boekie trouwens.

Dan de doorrijd mogelijkheid. Ik ben het met je eens, waarom die mogelijkheid? Aan de andere kant, is het prima en erg makkelijk realiseerbaar me slechts 4 extra wissels. Mocht je later deze functie willen gebruiken dan kan dat. Zo niet gebruik je het toch als 2 opstelsporen?
Het schaduwstation is straks toch het slechtst bereikbare gedeelte van de baan. Ik denk wel dat ik deze mogelijkheid toch ga inbouwen.

Als laatste ga ik het geheel aansturen met de PC, daar ligt mijn passie. Of ik rij met de hand.. Maar dan zal ik het schaduwstation maar weinig benutten denk ik. Overigens had ik nog een geisoleerd ovaaltje erin willen leggen voor de boys... Hmmmmm  :?
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Sascha dat is wel een leuk idee kunnen thomas en kevin straks ook mooi rijden in jouw super baan
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
ziet er goed uit !!!
en ik kan niet wachten tot er een bouwverslag komt  :mrgreen:
groet robert
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Sascha,

Zat er trouwens auteursrecht op die wisselstraat ?


By avds2000 at 2007-12-16

Gr
Arjan
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Citaat van: Acido op woensdag 12 december 2007, 22:55:48
Ik heb even na zitten denken over het maken van doorrijdsporen in het schaduwstation. Eerlijk gezegd zie ik daar het nut niet zo van in... Ik zou gewoon één van de huidige sporen van het schaduwstation vrij houden om over door te rijden. Dat spoor kan dan als opstelspoor ingezet worden wanneer gewenst: Op de momenten dat je geen behoefte hebt aan een doorrijdspoor, kan het nuttig gebruikt worden om een trein op te stellen.

Een doorrijdspoor is uiteraard wel erg nuttig als je veel door wilt rijden (duh :-P) maar als het juist bedoeld is om afwisseling in het treinbeeld te krijgen (al dan niet geautomatiseerd) is een doorrijdspoor in mijn ogen zonde van de rails en de ruimte en kun je beter een opstelspoor gebruiken om over door te rijden.

Het voordeel van het doorrijdspoor is dat je slechts 1 spoor vrij hoeft te houden en toch altijd alle sporen kunt bereiken.
In het ontwerp met 2 gescheiden railharpen zul je anders altijd 2 sporen vrij moeten houden. Bij het doorrijdspoor worden deze 2 sporen in één spoor gecombineerd.
Je houdt dus meer ruimte hebt om treinen op te stellen.

Behalve het beter benutten van de beschikbare ruimte is het eigenlijk ook nog goedkoper.

groetjes
Henk
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
potverdikke ga nu eens bouwen..  :x  :lol:
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Mooi baan ontwerp en een geweldige ruimte. Misschien kan willie goede adviezen geven op spoorplan gebied, maar voor het scenery gedeelte zou ik hem niet zo vertrouwen
zeker als hij termen bezigd als sceneryprut beware voor zijn adviezen op dit gebied.

Gr. Bert :)
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Hey Bert,

In het stadium waar ik op dit moment in verkeer is scenery zo'n beetje de sluitpost van de (veel te ver overschreden) begroting. Sascha zit nog niet eens in dat stadium.

Sommige scenerybouwers "rommelen" wat aan met het gebeuren rondom de sporen. Al doende komt er vanalles bij. Jij zit al wat verder in het bouwproces. Jij hebt dus al wat "afgerommeld ":mrgreen:

Ik ben wel benieuwd wanneer de eerste rail gelegd wordt van het plan van Sascha. Dat moet in ieder geval gevierd worden. :)



Groetjes

willie
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Citaat van: wakkie op maandag 10 maart 2008, 23:43:25
Ik ben wel benieuwd wanneer de eerste rail gelegd wordt van het plan van Sascha. Dat moet in ieder geval gevierd worden. :)
Is die eerste rail nou nog niet gelegd :cry:?
Sascha, waar wacht je op? Op inspiratie 8) of op hulp :P?
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Citaat van: Gerard op dinsdag 11 maart 2008, 00:06:29Sascha, waar wacht je op? op hulp :P?
Ik hoor /zie hier een vrijwilliger :mrgreen:.
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Citaat van: Mister1736 op dinsdag 11 maart 2008, 00:08:38
Citaat van: Gerard op dinsdag 11 maart 2008, 00:06:29Sascha, waar wacht je op? op hulp :P?
Ik hoor /zie hier een vrijwilliger :mrgreen:.
Ja, eentje uit Katwijk meldt zich aan :P.
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baanplan Sascha & Desiree - Poging 6 - nu de final ???
Hallo Sas,

grijp dit bericht met beide handen aan, in het kader van we bouwen een baan, maar goed jij bouwt zelf een baan mag natuurlijk ook, feitelijk het is jou keus en jou hobby! Dus rustig aan is een keuze.

nee heb je, en ja kan je krijgen.

met vriendelijke groet,

Walter