Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

U-baan van een herintreder

Gestart door DjoserBR63 woensdag 16 januari 2013, 18:28:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
U-baan van een herintreder
DjoserBR63
gast

U-baan van een herintreder
Hallo Forumbezoekers,

Na lange tijd afwezigheid van deze facinerende hobby heb ik nu een plan gemaakt voor een U-baan en wil graag dat jullie hierop schieten zodat het eventueel nog verbeterd kan worden voor ik eraan begin.

Even mijn baanopzet:
Het is een baan van 3x1,4 meter lang, 250 breed en de U-poot is 180x 60 cm. Hiermee is mijn ruimte maximaal gevuld. Het aanzicht geeft de Wintrack 3-D uitvoering zoals het ooit moet worden. De baan bestaat uit een schaduwstation met keerlus die via een slinger links en het paradevak naar niveau station gaat via de rechterkant van de baan. Van hieruit gaat via de linker kant een verdekt tracé naar een spiraal die de trein weer naar beneden kan leiden (met uitwijkspoor voor het opgaande verkeer) naar een nevenlijn of verder door het schaduwstation (over de 3-weg wissel). De nevenlijn met eindstationentje is ook via de rechterkant verdekt met het hoofdstation verbonden. Op dit deel moet een pendeltreintje gaan lopen (schienenbus) of een klein nevenlijn treintje. De nevenlijn speelt in landelijke stijl dus er komt een wijn-dorp en -berg en veel vakwerkhuisjes. Het hoofdstation ligt meer in een kleine stad inclusief de brouwerij en Landbouwvoorziening langs het spoor. Op het spoor verkeren verder stoom en diesel (Tijdperk III/IV dus). Model stond het landschap in Franken (Bayern) of het gebied rondom Stuttgart.

Ik hoop dat ik de bijlage goed heb toegevoegd, dat jullie reageren en dat de plaatjes zichtbaar zijn 8o? De uitvoering zal wel ergens dit jaar starten, want ik wil eerst itrain een beetje beheersen. Om te testen ligt er daaarom nu een ovaaltje.
Re: U-baan van een herintreder -tips welkom
Hierbij het .tra bestand ter verduidelijking.
Re: U-baan van een herintreder
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: U-baan van een herintreder
Hoi John,

Ze zijn goed te zien hoor... 1e indruk is erg netjes. Ben echter geen specialist op het gebied van baanplannen.
Heb 1/2 december Itrain Pro aangeschaft en ben nu een poging aan het doen om 6 treinen te laten rijden (volautomatisch) op fase 2 van mijn testbaan....
Succes met testen... Neem er de tijd voor. Ben zelf nu aan het testen vanaf juni en leer nog steeds....
Re: U-baan van een herintreder
Hoi
Met een breedte van 1.40mtr hoop ik wel dat je overal bij kunt.
Je spiraal gaat over je keerlus en hiervoor heb je 6,5cm, dit tussen de rails en aangezien je rails ook nog ergens op moet liggen gaat er nog +/- 1cm vanaf.
Het traject van je spiraal naar je kopstation is veel te steil je gaat direct na een wissel 5,6% omhoog.
Probeer is een wissel neer te leggen en daarna een rails die omhoog gaat, de trein die naar beneden gaat zal vast komen te zitten aangezien de pukos bij een wissel ook nog eens omhoog komen.
Ik neem aan dat de keerlus alleen gebruikt word door treinen die naar het kopstaion rijden anders mis je nog een keerlus.
als je hiervoor oplossing weet te vinden heb je een leuk plan.
Re: U-baan van een herintreder
Hoi Manus,

Bedankt voor de terugkoppeling. Ja de 1.4 m is in zoverre aan gedacht dat het frame op rolletjes staat en verschoven kan worden. Ik denk verder eraan om nog ergens een mangat in te bouwen. Van onderen is nog wel handmatig aan de verdekte sporen te komen.

Je voorlaatste zin is me een beetje onduidelijk. Kun je hier nog iets meer over zeggen. Welke wissel en waar zou die moeten komen?

Ik heb er ook al over nagedacht om de keerlus op het dubbel tracé dat naar het hoofdstation gaat rechtstreeks aan te sluiten. Nog niet uitgeprobeerd dus kwa hoogtes kan ik er nog weinig van zeggen. Klopt de keerlus is enkel bedoeld om vanuit het schaduw station over het dubbelspoor terug te kunnen richting hoofdstation (principe van de trein vertekt er en komt ook weer terug). De doorrij mogelijkheid (het rondje) gaat dan via de klimspiraal. Ik heb het hele ding als eens aan de kant gesmeten omdat de hoogte verdeling in de spiraal onoplosbaar leek. 5% stijging is denk ik niet onhaalbaar met de nieuwe motoren en niet al te lange treinen. Wat denk je?
Re: U-baan van een herintreder
deze
Re: U-baan van een herintreder
Zo klopt ie volgens mij beter. Aansluiten van de kerlus op de retourdubbel naar nivo 0 gaat niet omdat de spiraal in de weg zit.
Re: U-baan van een herintreder
ik zou het zo doen.
Heb wintrack 7 dus kan het niet anders dan zo
Re: U-baan van een herintreder
zo vrij geweest om je schaduwsporen aan te passen
Re: U-baan van een herintreder
Hoi Manus,

bedankt voor je aanpassingen. Grote klasse. Hiermee komt het helemaal goed. De helling van het kopstation naar de spiraal is nu ook niet meer te stijl en de vereenvoudiging in het schaduwstation is prima (ik zat nl. een beetje met de engelse wissel in mijn maag vanwege de segmentscheiding op die plek). Oorspronkelijk had mijn ontwerp ook maar een keerlus en geen gesplitste. Is er zo ingerold maar deze oplossing is beter.

Nogmaals bedankt voor de tijd die je genomen hebt.
Re: U-baan van een herintreder
Toch weer twijfel ontstaan. Heb het oude ontwerp er nog eens bij gepakt en dit is ook wel aardig, zeker voor wat langere treinen is het slinger traject wat speelser (baan is geinspireerd op een ontwerp uit MM 02/2007).

Wat zijn de voor en nadelen t.o.v. ontwerp track 5? Wat vinden jullie de betere baan en waarom?
Re: U-baan van een herintreder
beide plannen hebben nadelen maar ook voordelen.
Ik weet niet of je rond je baan kunt lopen anders word het lastig om overal bij te komen.
Durf geen keuze te maken
Re: U-baan van een herintreder
Hoi Manus,

Sorry was even met vakantie.

Kun je iets meer over de voor en nadelen zeggen.

Ik kan inderdaad niet rond de baan lopen maar kan hem wel verschuiven zodat ik achter de zijde van 260 cm kan komen. Verder was ik van plan 1-2 mangaten te maken
Re: U-baan van een herintreder
Bij het een zijn de station sporen aan de korte kant maar heb je wel weer mogelijkheden om te keren ,bij de andere zijn de station sporen weer langer maar de opstel sporen zijn weer minder dan bij het andere ontwerp .
Het station van de een met de verborgen sporen van de ander zou dus mooi zijn.
De ruime bogen met de brug van de een of het recht langs de zijkant van de ander
Re: U-baan van een herintreder
Manus,

Bedankt voor de tips. Ik heb nu nog iets gewijzigd aan de opstelsporen en een extra omrijspoor toegevoegd in de stationssectie (dit spoor zou eventueel als afgestompt opstelspoor uitgevoerd kunnen worden, maar zo vindt ik het ook wel elegant). Ga toch voor het ontwerp met de ruime boog vanwege de langere sporen in het station (alles boven 110 cm). Ziet er nu iets rustiger uit in het stuk met het rangeerspoor.