Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zéér lange wagon van 70 cm in klimspiraal.

Gestart door Ventie zaterdag 02 maart 2013, 17:26:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zéér lange wagon van 70 cm in klimspiraal.
Hallo,

Het is mijn intentie om zelf een klimspiraal te maken tbv K-rail 2241 (553,9 mm radius) en 2251 (618,5 mm radius) omdat ik met een zéér lange (70 cm) wagon (Bachmann HO Scale Schnabel 380 Ton transformer car) wil gaan rijden.
Is er misschien iemand die weet of deze wagons via deze klimspiraal kunnen rijden zonder een wagon/lok te raken op de binnenring? Of moet ik de binnenring toch naar een andere diam. brengen?

Zijn er verder nog adviezen waar ik met het baanontwerp rekening moet houden om met dit soort wagons van maar liefst 70 cm (27,5 inches) te gaan rijden?
De lading van deze wagon zal ergens moeten worden overgeslagen.

Bij voorbaat hartelijk dank,

Met vriendelijke groet,
Frits
Re: Zéér lange wagon van 70 cm in klimspiraal.
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Zéér lange wagon van 70 cm in klimspiraal.
gewoon bochten leggen (of iemand bezoeken die er al liggen heeft) en waarnemen hoe ver je wagon buiten de bochten hangt, een oplossing zou zijn bij bochten (in tunnel bv) je sporen uit elkaar laten gaan(aparte tunnelportalen),een tweede(aparte) spiraal zal op zijn minst moeten denk ik !

Groeten Peter ;)
Re: Zéér lange wagon van 70 cm in klimspiraal.
Hallo Frits,

Ik heb ook zo'n "kreng" gehad.



Ik heb het anders aangepakt. Omdat ik met koploper rij, heb ik dit gevaarte een aantal beperkingen opgelegd. Een groot aantal blokken waren voor hem simpelweg verboden terrein. Dat geeft nagenoeg hetzelfde effect als dat je deze combinatie(loc + wagon) een vaste route geeft.
Ik zorgde ervoor dat hij alleen de binnenbocht kon nemen. Je bent dan echter wel wat beperkt in de rijmogelijkheden. Daarnaast moet je nog rekening houden met stutbalkjes/draadeindes die het bovenliggende nivo ondersteunen, om nog maar niet te spreken over bovenleidingsmasten, seinpalen e.d.

Voordat je daadwerkelijk gaat bouwen, zou ik zeker testen met een aantal rails die je "snel" even neerlegt!

Groetjes

Willie
Re: Zéér lange wagon van 70 cm in klimspiraal.
.