Hallo allemaal,
Wow - wat een hoop reacties al zo snel met goede tips.. Ik zal even reageren :
Citaat van: Mister1736 op maandag 10 december 2007, 23:26:44
Ik mis het goederengedeelte
.
Citaat van: Gerard op maandag 10 december 2007, 23:40:02
Niet iedereen is gecharmeerd van heel veel / alleen maar goederentreinen. In mijn nieuwe plan zal je ook weinig goederensporen tegenkomen.
Tja Marcel, ik vind goederen inderdaad net als Gerard niet zo heel boeiend.. maar er zal wel doorgaand goederen verkeer door de stations gaan rijden. Maar wil wil mijn baan ook weer niet tè vol leggen met rails, en zodoende genoeg plaats overlaten voor scenery, om zo toch meer een harmonie te vinden tussen rails, scenery en rijmogelijkheden. Er ligt nu eigenlijk al te veel, maar nog minder rails/rijmogelijkheden krijg ik niet over mijn hart (Sorry Erik

)
Citaat van: Rbs op dinsdag 11 december 2007, 00:38:08
Een idee voor de sporen naar de draaischijf, plaats de wissel voor de bevoorrading dichterbij de aftakkende wissel in het stations spoor.
Na het plaatsen van een paralel bocht twee overgangs rails van C naar K en deze op twee punten op de draaischijf aan laten sluiten.
Je hebt hiermee meer lengte voor verzorging en wanneer je een slakkenput wil aanbrengen is dit met K rails ook makkelijker, je hebt er de ruimte voor.
De aansluiting aan de andere zijde zou ik helemaal weg laten, dit omdat ik dan alleen maar vanaf een kant hoef te zorgen dat de rails aansluiten op de draaischijf, en ik persoonlijk het nut van zo een aansluiting niet zie.
Ik ben nog aan het knutselen met de aansluiting van het station naar de draaischijf. Wilde zowiezo al de twee parallel spoortje wat verder uit elkaar leggen. Wat je moet weten is dat de werkplaats, en de draaischijf een niveau hoger komt te liggen, dan het 'onderste vierkant' wat een klein dalletje moet gaan vormen. Dus te veel naar voren maken, wil ik niet doen
De andere aansluiting laat ik inderdaad vervallen. Met die gedachte speelde ik al langer. Zou je die aansluiting zowiezo tweerichting willen maken, dan moet er weer een engelse wissel bij, en dan heb je alweer een wisselstraat te pakken, en ik vind een langer stuk zonder wissels ook erg mooi.
Citaat van: Rbs op dinsdag 11 december 2007, 00:38:08
Die spiraal, heeft hij meerdere windingen?
Is er halverwege verbinding met het rechter binnenste spoor en wordt dat alleen in één richting bereden, of rij jij via de spiraal op de buitenbocht zowel omhoog als omlaag.
Ik kan dat niet zo goed inschatten dus wat ik hierboven geschreven heb kan we helemaal mis zijn.
Ja als je het grote station als niveau 1 ziet, dan ligt het kleine stationnetje onderin op 0, en het schaduwstation ligt dan op -1. Er is halvewege de spiraal een aansluiting met de buitenste ring. Deze aftakking is voor de treinen die uit het schaduwstation komen, en de 8 op willen rijden, maar dan de andere richting op, dan als ze helemaal naar boven rijden. de sporen in de spiraal en schaduwstation zijn allemaal 1 richting. Binnenste ring is dalend (wat minder erg als % iets te hoog wordt) en de buitenste ring is de stijgende ring. Ik heb het dus zo ontworpen dat treinen die uit het schaduwstation komen, dat ze beide richtingen de 8 op kunnen rijden. Ook kunnen treinen van beide richtingen op de 8 weer de 8 verlaten en dalen naar het schaduwstation. Een hoop text, en hopenlijk snap je wat mijn bedoeling hiermee is.
Citaat van: v200marklin op dinsdag 11 december 2007, 02:07:10
Ga nou eens een keer bouwen man ! 
Uit de blote bol plannen is veel leuker 
Citaat van: Erik Salden op dinsdag 11 december 2007, 03:13:25
GA POTVERDIKKE EENS BOUWEN INPLAATS VAN TEKENEN111111.

Jajajaja stukken ongeduldigen hahaha

Ik probeer al tijd te vinden om het baanplpan te finaliseren. Maar wees niet getreurd, in 2008 gaat zeker de start van de bouw plaats vinden. Spaar je vrije dagen maar op Erik

Citaat van: remcy op dinsdag 11 december 2007, 03:18:43
toch zou ik er ook een rolbrug ergens bij plaatsen (
) je hebt de ruimte ervooor als ik het zo zie
en het geeft een mooi gezicht denk ik
Citaat van: Hendrik_marklin op dinsdag 11 december 2007, 10:43:03
Ik zou persoonlijk op het onderste gedeelte (op tekening) ook nog wat industrie(spoor) inplannen, maarja dat is persoonlijk. Evenals je Bw, die zou ik toch iets uitgebreider maken. Je hebt ruimte genoeg, en vooral op het Bw kun je prachtig met scenery werken.
Citaat van: F.P.Vonk op dinsdag 11 december 2007, 11:38:50
Een industrie gebied in het onderste baan gedeelte zou inderdaad een mooie uitbreiding zijn of komt hier misschien een dorp of stad? Blijf je volgen ben benieuwd wat het gaat worden verder, blijf je volgen.
Nee, een rolbrug doet mij niets. Los daarvan heb ik al zoveel belangrijke elementen in de baan zitten, dat als er nog meer komen, dat ik de harmonie in het totaalplaatje niet meer vind kloppen. Dan wordt het te druk. Ik overweeg nog om een of twee industrie spoortjes beneden bij het stationnetje te leggen. Een combi van een station met een verlaadpunt o.i.d. Dit laatste overweeg ik ook bij het losse zijspoortje van het grote station boven, om daar nog een extra spoortje naast te leggen voor een verlaadpunt te maken.
Citaat van: p.ghijsen op dinsdag 11 december 2007, 11:30:56
Wat mij opvalt, is dat je op 'slechts' twee hoogtes werkt en niet op het hoogste niveau een verhoogd traject hebt liggen dat mogelijk over de geplande rails heen gaat. Ik weet niet direkt of je een D-A-CH of Nederlands landschap wilt nabootsen, dus weet ik niet of je bergen erbij wilt betrekken of meer spoordijken en bruggen. Aangezien ik minder plaats heb - ik moet mijn ega nog overhalen voor een uitbreiding - heb ik 1 traject hoger liggen, met een aparte stroomvoorziening en zonder een verloopstuk tussen het hogere traject en de lager gelegen hoofdbaan. Maakt het kijken naar de treinen in ieder geval een stuk afwisselender / playful.
Ik wil een Zuid Limburgs (fantasie) landschap nabootsen, tijdperk III/IV. Er komt(kan) dus zowel DE, als NL als BE materiaal zomaar komen langsrijden straks. Ik hou graag van hoogte verschillen, maar een wijs man (

) heeft mij ooit verteld dat je de baan van laag(voren) naar hoog(achteren) moet bouwen om het mooiste effect te krijgen, heb je hoge dingen voorin, dan (over)zie je het geheel niet meer, en wordt de baan minder aantrekkelijk om te bekijken. Nou zou je zeggen, dan maak het achterin hoger? Een blik op onderstaande foto laat je meteen zien waarom dat niet kan :

Citaat van: bas op dinsdag 11 december 2007, 11:59:01
Mooi plan alleen vind ik de draaischijf een beetje raar liggen net alsof je die er zo graag in wilt hebben en dacht dan moet ie daar maar wellicht is dit een idee:
Daar had ik hem ook in eerste instantie liggen, maar kom niet weg met het hoogteverschil. Dat is niet haalbaar om dat mooi te doen om daar al de uitgaande sporen van het station al onder de draaischijfloos te krijgen. Los darvan vind ik de draaischijf zo'n mooi iets, dat ie best iets prominenter aanwezig in de baan mag liggen, i.p.v. een beetje in een hoekje achterin

Maar je hebt wel gelijk, die draaischijf ZAL en MOET erin komen

Hopenlijk beantwoord dit alle jullie vragen.. Als er nog meer adviezen, tips, verbeteringen, commentaar is hoor ik dit graag! Ik ga ervoor dat deze POGING 6 de finale versie wordt! Ik ben zeer enthousiast over dit plan !!!
bedankt allen voor de reacties!