Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.

Gestart door Nobody donderdag 01 juli 2010, 17:58:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Het is duidelijk een budgetmodel. Standaard staat de decoder op adres 78. De logica is me niet duidelijk. De T12 werd onder het DB regime BR 74, dus 74 kan ik nog begrijpen...
Doch de wegen van M* zijn ondoorgrondelijk.
Zoals, in de bovenvermelde link aangegeven, rijdt het lokje goed. Is nagenoeg onhoorbaar. Heeft stroomafname van alle wielen, dus óók van het voorloopwielstel...
De wielen zijn enigszins zijdelings verschuifbaar en de middelste as is geveerd. De voorste as is ietwat "pendelend" opgehangen. Goed railcontact is verzekerd. Prima voor een instapmodel dat dikwijls op slordig gelegde baantjes zal vertoeven.

'k Zou wat pimpwerk doen, daarvoor moest e.e.a. gedemonteerd worden. Dat is geen sinecure. Het verwijderen van de kleine kruiskopschroeven, om het machinistenhuis + waterbakken te kunnen afnemen, gaat nog wel. Dat afnemen gaat niet zomaar. Niet forceren!!! Even loswrikken met een kleine schroevendraaier of scalpel. Pas op de decoder en lichtgeleiders die zich in het achterste deel van het huis bevinden. Het geheel heeft de neiging om mee uitgenomen te worden. En dat is niet de bedoeling. Let er dus op dat dat item op het chassis blijft zitten. Vele handen maken licht werk.. Ik heb slechts twee handen. Dus enig improviseren was van node.
Heb het huis van "glas"voorzien. Vastgeplakt met Crystal Clear van Humbrol.
Machinistje van Roco aan stuurboordzijde erin geplakt. Keteldeel, dat zich in het huis bevindt, zwart geverfd. Armaturen van kleurtjes voorzien. Daar zie je niets van als ze over de baan beweegt... De, te kleine, luchttank verwijderd. En naar achteren verhuist. Een luchttank van betere propoties (afmetingen zijn geschat aan de hand van afbeeldingen in het prachtige boek "Die Dampflokomotiven der Deutsche Reichsbahn - Merkbuch für Triebfahrzeuge", dat ik voor een zacht prijsje bij De Slegte op de kop tikte) vervaardigd van een verbruikt penseel. Front houder en koppeling verwijderd. Roco imitatie koppeling en remslangen op de voorbufferbalk bevestigd. En héél delicaat enige gebruikssporen aangebracht. Het is een museumlokkie.
Het weer aanbrengen en vastdraaien van de voorvermelde kleine kruiskopjes kreeg ik niet voor elkaar alvorens de sleper en wielasafdekking weg te nemen. Maar; het is volbracht...   
Re:Märklin 36741 = T12 8361der K.P.E.V.
Adres 78 is volgens mij de stoomloc op de delta control.
En aangezien het om een budget model gaat niet geheel onwaarschijnlijk.
Maar nu ben ik wel heel nieuwsgierig naar het resultaat.
Re:Märklin 36741 = T12 8361der K.P.E.V.
Citaat van: Lodewijk op donderdag 01 juli 2010, 18:40:56
Maar nu ben ik wel heel nieuwsgierig naar het resultaat.
Fotootje is klaar. Zie ===> http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23568.0
Re:Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
dat ziet er goed uit. oogt niet bepaald budgettig :D
Re:Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
interessant wat je schrijft over de 74. Wat vindt je van het rijgedrag op een kruising. Die van mij blijft achterwaarts rijdend, met de sleper hangen waardoor de lok hapert op een standaard electrische kruising (C-rail). Dit komt door de vreemde sleper die er onder is gemonteerd. De lok is n.l. geen nieuwe ontwikkeling van M. maar komt uit het programma van Trix. M. heeft de lok aangepast vandaar de keuze voor deze sterk vereenvoudigde sleper. De trekkracht in de kleinste radius van de C-rail, die circa 8cm per meter stijgt, valt ook tegen. Twee donderbussen met slepers trekt hij niet. Dit ligt volgens mij aan het type motor.
groet, roska
Re:Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Citaat van: roska op zondag 04 juli 2010, 00:07:05
De trekkracht in de kleinste radius van de C-rail, die circa 8cm per meter stijgt, valt ook tegen. Twee donderbussen met slepers trekt hij niet. Dit ligt volgens mij aan het type motor.

Dit heeft niets met trekkracht van de motor te maken maar met een grove stijging van maar liefst 8%  :shock: terwijl dat het verantwoorde stijgingspercentage maximaal 3% mag zijn (liefst nog minder).

Zelf heb ik ook een paar M* T modellen, met Esu LP 52610 decoders waar beslist geen problemen mee zijn betreffende de trekkracht, ongeacht het aantal rijtuigen/wagons.
K-Rails 2221 = aan C-rails 24130, welke in mijn spiraal verwerkt zitten.
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Hola Wim,

Speciaal voor dit hobbymodel heeft oa Weinert een setje van messing armaturen te koop (artnr 82008) voor nog geen 15 euro.
Zo kun je een fantastisch gedetailleerd modelletje krijgen wat je geen kapitalen kost.
Ga er zelf ook eentje mee voorzien. Wanneer klaar show ik het resultaat.

H la P
Fred
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Hola,

Ben nu bezig mijn T12 te superen.
Nieuwe sleper eronder is een fluitje van een cent, maar dan....
Om het machinistenhuis en de waterkasten van de loc te nemen is werkelijk een crime. Je hebt niets teveel gezegd, Wim!
De handleiding doet het voorkomen alsof het een fluitje van een cent is. Je verwijdert een paar schroefjes aan de onderzijde en klaar ben je. Me hoela dus. Ik begrijp niet waarom Marklin het met een schier eenvoudig model uit het hobby programma zo moeilijk moet maken. De afdekplaat - met remschoenen en nagebootste vering - aan de onderzijde moet afgenomen worden om bij die schroefjes te geraken en ja hoor, niet dat je gewaarschuwd wordt, nee <ploing!!> de aandrukveer van een van de gevederd gelagerde asjes drukt zo de asjes naar buiten! Leuke bijkomstigheid is dat het drijfwerk direct verandert in een onontwarbare kluwen spaghetti. Je hebt hier echt 2 paar handen voor nodig! En als klap op de vuurpijl wil na het verwijderen van de eerder genoemde schroefjes het huis noch de waterkast van zijn plekje. Hoe ik ook wrik en voorzichtig de boel forceer, er zit geen beweging in. Ik durf eigenlijk niet nog meer kracht te zetten, bang als ik ben om meer kapot te maken dan goed voor de loc is. Voorzichtig heb ik de assen weer in het chassis weten te frotten en gelukkig is het drijfwerk ook ongehavend uit de strijd gekomen. De loc rijdt intussen weer maar ik ben er na een dik uur gepruts eigenlijk geen reedtdt mee opgeschoten. De raampjes en het personeel moeten vooralsnog maar even wachten. Helaas kan ik hierdoor ook niet beginnen met het bevestigen van de onderdelen van Weinert die ik Sauerkrautcountry heb laten overkomen. De loc wordt immers nog delicater en vastpakken wordt dan helemaal lastig.
Kortom, een bijzonder fraai staaltje van kansloos ondernemen dit, maar wordt vervolgd. U bent gewaarschuwd!
Hoe dan ook,

Hasta la Pasta
Fred
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Hoi Fred,

Om bepaalde redenen heb ik er twee... Die zijn beiden behoorlijk uit elkaar geweest, maar dit? Ik heb het nog niet meegemaakt, maar ik heb dan ook geen sleper vervangen. Voor het losmaken van de kap heb ik wel extra een M-schroevendraaiertje gekocht, want anders kwam ik er niet bij. Dit klinkt bijna als een vrouw aan het werk, zo vol dramatiek  ;)!

Ik ben heel benieuwd naar de extra onderdelen, dus, als Peter Jan Rens vroeger al zei: "Geef nooit op!"! Ik ben benieuwd... Ga je dit draadje gebruiken voor de voortgang?

Mvg,
William "the toolman Taylor"
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Hola

Ik ben dan ook erg in touch with my feminine side!
Dus als ik je goed begrijp, William, heb jij die schroefjes kunnen bereiken zonder verwijderen van de onderste afdekplaat? Enkel gebruikmakend van een speciaal Marklin schroevendraaiertje?
Hop naar de winkel! En snel een beetje!

H la P
Fred

PS Heb je de schroefjes helemaal "uitgedraaid" of slechts los gedraaid? Ik ben bang dat je ze bij volledig uitdraaien/ verwijderen nauwelijks terug geplaatst krijgt.
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Citaat van: nobody op donderdag 01 juli 2010, 17:58:05
Het weer aanbrengen en vastdraaien van de voorvermelde kleine kruiskopjes kreeg ik niet voor elkaar alvorens de sleper en wielasafdekking weg te nemen.
William is dan wel héél handig, als hij dat klusje klaart zonder weghalen van de vermelde onderdelen... ;)
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Hmm... Ik ga nog eens kijken...

Volgens de handleiding hoef je "maar" 4 schroefjes los te draaien om het huis te verwijderen. Zover ben ik gegaan en ik meen me toch echt te herinneren dat ik niet meer los heb gehaald van deze loc. Jullie maken wel dat ik aan mezelf begin te twijfelen.

In ieder geval, met deze schroevendraaier kon ik ze zonder problemen losdraaien.

Wanneer ik weer thuis ben, ga ik nog eens kijken, maar zo'n puinhoop als Fred beschrijft, kan ik me niet voor de geest halen.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Hola en nu met recht!

Want ja, verdomd als het niet waar is, de vlag kan weer uit! Het is me gelukt het machinistenhuis te verwijderen!
Ik ben als volgt te werk gegaan: ik heb heel, maar dan ook heeeeeeel voorzichtig met het kleinste schroevendraaiertje dat ik in mijn gereedschapskistje aantrof de 4 schroefjes losgedraaid. Let wel: losgedraaid! Dus niet eruit gedraaid! De schroefjes zaten dus nog aan het chassis. Na een beetje wrikken en forceren kon ik het kapje inclusief lichtgeleider (dank je Wim!) telkens een klein stukje verder afnemen tot het helemaal loskwam. Vervolgens heb ik het huisje voorzichtig van de waterkasten losgepeuterd. Dat was vrij eenvoudig door slechts licht de zijkanten van het huisje te verbuigen. Ik wilde naast het superen ook dat deze dame in gewicht zou toenemen opdat dat haar trekkracht zou vergroten. Ik was daartoe voornemens de waterkasten te vullen met een beetje lood, maar helaas zat daar al af fabriek enig verzwaringsmateriaal. Dan straks maar proberen of er in het machinistenhuisje wat lood kan worden weggewerkt. Oh ja, de vorige eigenaar heeft waarschijnlijk de klok wel horen luiden maar wist niet waar hij de klepel zou moeten zoeken want het lijkt er sterk op dat hij de loc heeft geolied door het spul via de raampjes naar binnen te gieten....... Wat een kliederzooi daarbinnen! Enfin, daar kom ik wel overheen. Inmiddels zijn de waterkasten, kolenbak en lantaarntjes inclusief geleiders (Dank je, Wim!) weer op het chassis geplaatst. Het enige losse onderdeel is dus het huisje, waar ik nu op het gemak de raampjes in kan gaan maken.



Hasta la Pasta
Fred
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Mooi dat 't tot dusverre gelukt is. Nu 't huis eraf is, meteen even dit doen...:
Citaat van: nobody op donderdag 01 juli 2010, 17:58:05
Machinistje van Roco aan stuurboordzijde erin geplakt. Keteldeel, dat zich in het huis bevindt, zwart geverfd. Armaturen van kleurtjes voorzien.
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Hoi Fred,
ik heb in de waterkasten het ijzer verwijderd en daar lood in aangebracht,
tevens kan je dat doen met bladlood op de machinistenvloer..
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
 :thumbup:
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Voila,

De T12 voorzien van vensterglas en personeel





Het vensterglas is het plastic voorkantje van een doosje van Viessmann seinen. een en ander is op maat geknipt en vastgezet met Kristal Klear. Ook heb ik het oppervlak op sommige delen lichtjes vervuilt met hetzelfde Kristal Klear zodat het lijkt of er vieze vegen op de ruiten zitten. Best goed gelukt!

H la P
Fred
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Hola

Zo, de lijm waarmee ruiten en personeel zijn bevestigd is gedroogd en inmiddels heeft madam ook een streng dieet van vislood achter de rug waardoor ze liefst 27 gram is aangekomen. Ze was natuurlijk met haar 174 gram dan ook een vlieggewicht die amper 2 drie-assers voorttrok . Dat gaat nu zichtbaar een stuk comfortabeler. Sterker nog: een extra wagen gaat ook! En ik moet zeggen: ja behoorlijk aangekomen, maar ze kan het hebben, hoor!



H la P
Fred
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Heb je de ramen aan de achterkant van de cabine óók van "glas" voorzien?
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Ja, de ramen aan de achterzijde zijn ook van glas voorzien.
Ik heb nog getwijfeld of ik beide raampjes aan de linker en rechterzijde van de loc zou beglazen of slechts een enkele, zoals ook op vele voorbeelden te zien is, maar uiteindelijk gekozen voor de dubbele variant. Ook uit luiigheid want makkelijker te knippen en te plakken...
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Ziet er goed uit. Heb je nog meer werkzaamheden op de rol staan voor deze lok?
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Hola Bas,

Ik heb een set met allerlei ketel- en behuizingsarmaturen speciaal voor deze loc van de firma Weinert aangeschaft.
Deze messing onderdelen moeten nog geplaatst worden.
De bedoeling is om uiteindelijk een fraai gedetailleerd model te krijgen voor de prijs van een hobbyloc plus 25 euro inclusief verzendkosten!

H la P
Fred
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Tussen de buffertjes......



(nemschacht verwijderd)
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Weet je zeker dat je een imitatie koppelingshaak tussen de remslangen hebt gemonteerd?
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Daar zeg je zowat, Wim. Er zit wel een haak aan. Heb eventueel nog andere liggen van Brawa. Kijk wel of dat beter is.
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Hola,
Ik zie het eigenlijk nu pas, maar zoals je op de foto in post 22 duidelijk kunt zien, heeft de rookkamerdeur (Rauchkammertür) een nummerschildje. En de puristen weten waarschijnlijk wel dat de Pruisische locomotieven helemaal geen nummering aan de voorzijde hadden. Niet dat er al een nummer opstaat, nee dat komt pas bij de DB variant Br74. Maar het is wel lekker makkelijk van Marklin: één deur voor meerdere locs. Tja, je moet bij een hobbymodel ook niet de wereld verwachten, ik weet het, maar dit detail stoort mij wel....

Ik heb in de onderdelenlijst van deze loc wel gevonden dat de rookkamerdeur te verwijderen is. Nu dacht ik deze te gaan vervangen door eentje van een ander fabricaat. Weinert heeft wel rookkamerdeuren in het program, maar helaas niet voor een T12. Roco's T12 heeft geen schildje op de deur maar deze zit vast aan de ketel (in een stuk gegoten) en is dus ook geen optie. Er zijn vast nog meer producenten. Zoeken jullie mee?

H la P
Fred
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Citaat van: IJsengel op woensdag 20 augustus 2014, 17:49:18
Ik heb in de onderdelenlijst van deze loc wel gevonden dat de rookkamerdeur te verwijderen is. Nu dacht ik deze te gaan vervangen door eentje van een ander fabricaat.

Of je lost het zo op als Wim: klik.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Hola,

Het nummerschildje is gegoten en maakt deel uit van de deur. Het gaat me tever om die met een dremel of zo te verwijderen. Ik laat het maar zo, ondanks dat het niet correct is, maar goed er klopt wel meer niet aan de loc. Zo zou ik ook alle wielen nog moeten vervangen door rode exemplaren. Nee, ergens houdt het op. Ik heb me voorgenomen de loc te verfraaien maar de totale kosten mogen niet boven de 100 euro uitkomen. Tot nu toe gespendeerd: loc 78 euro, Weinert armaturen 12 euro, personeel 5 euro, sleper 4 euro. Netjes dus!

H la P
Fred
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Roodbruin is correct voor wielen en chassis (behalve de bufferbalk, die is signaalrood) van een K.P.E.V. stoomlocomotief.
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
 Hola,

Helaas, helaas, vette pindakaas! Ik probeer nu al vanaf een uur of twee de messing onderdeeltjes op de T12 te krijgen, maar het lukt mij simpelweg niet. Mijn vingers zijn te dik, mijn ogen te slecht en de onderdeeltjes te klein. Ik geef me gewonnen. Dit is gewoon te priegelig voor mij. Ik heb tot nu toe enkel de stoomfluit op het dak kunnen bevestigen. Ook mooi, maar wel een beetje armetierig....

H la P
Fred
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Kom op zèg Fred. Laat je niet kisten door Weinert.
Nachtje slapen, borreltje nemen tegen de trillende handen en een loupebril op. Dan moet 't lukken.
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Die eerste twee zaken van je opsomming lukken prima! Voor de laatste zal ik eerst nog eens marktplaats moeten afschuimen. Sowieso geen verkeerd plan om goed gereedschap in huis te habben, want ik merk dat veel van mijn snode plannen sneuvelen bij gebrek daaraan.
:D
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Hola,

Deze hadden jullie nog te goed:


Kunnen jullie zien wat er anders is dan aan het origineel?

Ik zit nog te wachten op de loupebril met jawel! een ledlampje!
Het prul op MP gescoord voor een drol en drie knikkers.
Ben benieuwd!

H la P
Fred
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Fluit, machinist, beglazing, koppeling.
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Nou, de loupebril is binnen.
Geen succes.
Ik word helemaal kotsberoerd als ik dat ding opzet!
Binnen een paar tellen begint alles te draaien.
Af met dat kreng!

Kan ik weer van vooraf beginnen en een loupelamp proberen te bemachtigen.
Het zit ook niet mee....

H la P
Fred
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Het helpt wanneer je met één oog kijkt. Je weet zelf wel welk oog het scherpst ziet op korte afstand.
Eventueel het glas dat voor je minst goede oog zit afplakken. Hoef je niet krampachtig dat oog dicht te knijpen...
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Hou op, zeg! Ik heb al +6 en niet van de Hema....
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Fred, ik gebruik (ondermeer) dit ding ===> klik
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Maak je niet druk, Edward!  ;)
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Die van mij heeft drie vergrootglaasjes die je op een stangetje op ongeveer 4 cm van de bril klemt en geen lampjes ( zoals de MP verkoper had beloofd...)



Hopelijk kan ik door de verkeerde gegeven info de koop weer ongedaan maken.
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.

He Fred !

Ik kunt natuurlijk ook de dingen die je amper ziet, niet op de loc monteren.
Of hulp vragen van iemand met goede ogen en een vaste hand en dat hoeft geen modelspoorder te zijn  :P

Ook met minder juwelen is dit een fraaie Pruisin.

Grtz Tony
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin 36741 = T12 8361 der K.P.E.V.
Hola,

Door de punnik- en borduurlamp van oma ziet het er al een stuk beter uit!



Eigenlijk zou ik de messing onderdelen ook nog weer matzwart moeten verven, maar ik vind dit koperachtige kleurtje wel charmant staan. Ik laat het maar zo, in elk geval voorlopig dan.
Ik heb de rudimentair aangebrachte sluiter met wiel,, want meegespoten met de ketel, aan de meesterzijde met de dremel voorzichtig weggehaald en vervangen door een mooi exemplaar met opengebroken spaakwiel. Staat haar beeldig, echt waar!

H la P
Fred