Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Voorbeeld vervuild anker

Gestart door Blausee-Mitholz dinsdag 14 oktober 2008, 19:17:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Smeren met B52 vet
KlaasZ
gast

Re:Smeren met B52 vet
Citaat van: Dutchman op dinsdag 05 mei 2009, 15:15:08
Het smeren van (Faulhaber) gelijkstroommotoren of de kleine type sinusmotoren heb ik nog niet bij de hand gehad.
Faulhaber motoren hebben bij fabricage een levenslange smering meegekregen. Je kunt ze ook niet zelf smeren, want 1 van de lagers zit in het inwendige, daar kan je alleen maar bij als je de motor sloopt.
Leuk detail: bij motoren van het Faulhaber type wordt vaak ook de collector gesmeerd.
Re:Smeren met B52 vet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Smeren met B52 vet
Citaat van: KlaasZ op vrijdag 08 mei 2009, 09:30:48
Leuk detail: bij motoren van het Faulhaber type wordt vaak ook de collector gesmeerd.
Die zijn dan ook vaak van een edelmetaal gemaakt en niet van koolstof.
Re:Voorbeeld vervuild anker
AnalogDriver
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker
Ik heb dat B52 intussen besteld  :P samen met nog een stuk gereedsschap dat ik op een de site van de eerste leverancier zag.
Re:Voorbeeld vervuild anker
Ondertussen ben ik ook eens voorzichtig begonnen met reiniging ed.
Ik ben begonnen met één van mijn 3000'en, nog afkomstig uit vaders collectie, met 2 lampjes voor ed. Volgens mij heeft ie al heel wat km op het klokje staan. Alles is aardig goed gelukt al zeg ik het zelf, moet nu nog even wachten tot mijn bestelling olie en koolstofborstels binnen zijn.  8)
Ik heb alleen drie vraagjes:

1. aan de dichte kant van het tandwielhuisje zit boven waar de ankeras uitsteekt een opening. (klopt dit Nederlandsch nog?) Hier zat bij mij allemaal pluis en drek in, dat heb ik er maar uitgetrokken. Het was een soort kussentje, was dit wel de bedoeling of is het een soort filtertje?

2. De tandwielen van het tandwielhuis, zijn die ook los te maken om schoon te krijgen, of is dat met een wattenstaafje behelpen? Ik heb nu dat laatste gedaan.

3. Het ene locje had het draadje rechtstreeks aan de sleper gesoldeerd, dat heb ik nu ook maar gedaan. Het andere locje had een contactplaatje (die is wel verrot) wat is beter?

Oh enne.... In vergelijking met mijn ankers zijn die op de foto super schoon  :P :P

Alvast bedankt voor het antwoord!

Simon
Re:Voorbeeld vervuild anker
Antwoord 1 dat is eigenlijk de bedoeling dat je dit laat zitten en je daarop olie druppeld.
Re:Voorbeeld vervuild anker
Oepsie! En waar zou ik nog meer moeten smeren? Zonder dat het een al te grote kliederboel wordt.....
Re:Voorbeeld vervuild anker
Normaal staan de smeerpunten aangegeven in het bijhorend boekje.
Re:Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: Simon1419 op vrijdag 12 juni 2009, 19:15:17
En waar zou ik nog meer moeten smeren?
Het staat allemaal in het service handboek pagina 25:

http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0735NL.pdf

Gr, Ben.
Re:Voorbeeld vervuild anker
Hartelijk dank! :D
Re:Voorbeeld vervuild anker
marklin 1992
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker
hallo

diverse loks die alleen maar willen schakelen

wie weet hoe ik dit op kan lossen

vr gr marklin 1992



Re:Voorbeeld vervuild anker
hallo

koolborstels ontbreken of te weinig druk of motor vast

koolborstels aandrukken en motor handmatig draaien

vr gr kiezel 1974 :mrgreen:
Re:Voorbeeld vervuild anker
marklin 1992
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker
bedankt  :lol:
Re: Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 14 oktober 2008, 20:37:06

Met een spelde punt haal ik de spleten tussen de lammellen schoon. Denk er om niet hard drukken en krassen!!!! Voorzichtig doorhalen. Voorkom dat je bramen drukt op de randen van de lamellen!


Met een doekje ingespoten met kontaktspray maak ik de collector schoon van de vette laag. De lamellen zijn hier verkleurd maar het is weer schoon en glad.


Gaat ook heel goed door anker in regelbare boormachine te spannen en vervolgens met een glaspotlood te reinigen. jasper
Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2007

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Of in de wasbenzine mikken, paar minuten laten weken en met een zacht kwastje het vuil wegborstelen.
Re:Voorbeeld vervuild anker
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Ik kwam dit draad net voor het eerst tegen en ben blij met de vele tips die er in staan.

Mijn BR86 had de zelfde problemen, ik had hem helemaal schoongemaakt met wasbenzine en de tandwielen een klein beetje kogellagervet gegeven.
Hij reed weer super, na een 30 minuten werd het weer minder.

Op aanraden van Seinwezen heb ik een nieuwe set koolborstels gehaald, want deze zaten vol met olie en troep.
Mijn locje staat nu bij hem en ik heb er alle vertrouwen in dat hij weer probleemloos zijn rondjes gaat rijden :D :D

Peter / degeluidsman.
Re:Voorbeeld vervuild anker
marklin 1992
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker
hoi

lok schoon gemaakt nog doet hij het niet alle draadjes zitten vast kool staafjes ontbreken niet  dus wie weet hoe je dit op kan lossen

vr gr marklin 1992
Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2018

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: marklin 1992 op donderdag 02 juli 2009, 11:17:35
hallo

diverse loks die alleen maar willen schakelen

wie weet hoe ik dit op kan lossen

vr gr marklin 1992

Citaat van: marklin 1992 op zaterdag 05 september 2009, 12:19:05
hoi

lok schoon gemaakt nog doet hij het niet alle draadjes zitten vast kool staafjes ontbreken niet  dus wie weet hoe je dit op kan lossen

vr gr marklin 1992




Doet de loc alleen maar schakelen?
Dan zou het ook nog het veertje kunnen zijn wat aan je omschakelrelais zit.
Misschien het proberen waard?
Re:Voorbeeld vervuild anker
marklin1992
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker
net mijn lok schoon gemaakt 3074 en hij doet niks meer er ondbreekt niks wie weet wat ik hier aan kan doen  :oops:
Re:Voorbeeld vervuild anker
AnalogDriver
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker
klinkt als losgeraakte soldeerverbinding/draadje.
Of vergeten borstels terug te plaatsen.

Omschakelen, gaat dat wel?
Re:Voorbeeld vervuild anker
marklin1992
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker
ja dat gaat wel maar dat is ook alles
Re: Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2008

offline
Re: Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 14 oktober 2008, 21:32:15
Belangrijk, weg leggen in doos zorg dat de lok rechtop staat. Heel vaak worden ze liggend weggelegd, je kunt wel raden wat de olie doet..........

Ik zet tegenwoordig ook mijn locs zoveel mogelijk rechtop weg. Maar veel sets zitten in grote platte dozen die je eigenlijk alleen maar liggend goed weg kan zetten. Dat doen ze ook al in de winkel...
Re:Voorbeeld vervuild anker
Wel uitkijken met rechtop wegzetten, na een tijdje worden de assen krom door het gewicht van de lok.
Re:Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: Mana op vrijdag 16 oktober 2009, 23:01:52
Wel uitkijken met rechtop wegzetten, na een tijdje worden de assen krom door het gewicht van de lok.
Onzin, broodje aap verhaal.
Re:Voorbeeld vervuild anker
afgeplette flensen?
Re:Voorbeeld vervuild anker
Mana,

Als een loc langdurig stilstaat op de rails, dan kunnen de antislipbanden een platte kant krijgen. Bij langdurig moet je dan denken aan maanden.
Maar een loc die rechtop in een doos staat, staat op zijn flenzen. Die zijn van metaal, en dat zakt niet zomaar in elkaar.
Re:Voorbeeld vervuild anker
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Ik zie vaak dat de dozen plat liggen, zowel bij beurzen als winkeliers.

Maar ook ik probeer zoveel mogelijk de loc,s rechtop weg te zetten, maar dozen zoals de koploper zijn echt niet handig.

Peter / degeluidsman
Re:Voorbeeld vervuild anker
Blausee-Mitholz
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 17 oktober 2009, 03:19:50
Maar ook ik probeer zoveel mogelijk de loc,s rechtop weg te zetten, maar dozen zoals de koploper zijn echt niet handig.

Peter / degeluidsman

Het rechtop zetten van het model is voornamelijk van belang bij modellen met de traditionele Märklin motor met trommel of schijfcollector.
Modellen zoals koploper, Hobby modellen en modellen met Sinus hebben een hele andere motoren waarbij de smering nauwelijks naar de koolborstels kan kruipen bij plat neerleggen.

Dat de handel plat neerlegd is niet zo vreemd. Beter etaleren en zij hebben over het algemeen geen weet van de gevolgen dozen schuivers

Mvg, Johan
Re:Voorbeeld vervuild anker
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
In de Insider 2009/5 staat ook weer een artikel over motortypen en onderhoud.
Daar zegt M ook dat loks het beste rechtop gezet worden.
Er staat ook in dat versleten anker vervangen dienen te worden, of de collector kan worden afgedraaid.
Verder wordt ook het reinigen van de collectorspleten genoemd.
een oud schijfcollectortje
supermodel
gast

een oud schijfcollectortje
Hier een voorbeeld -mooi aansluitend op het nuttige verhaal van de TS- van een schijfcollector. Het betreft de motor van een TM800 uit 1950.






- foto 1 toont het anker, vuil is niet zozeer het probleem;
- foto 2 toont de groeven die zijn gesleten en de kraters die zijn ontstaan;
- foto 3 toont het resultaat na 1 maal schuren op een vel 400-korrel schuurpapier;
  napolijsten met een viltschijfje op de dremel;
- foto 4 toont het deksel met in het midden het asgat.

Na de behandeling draait de motor al bij de minste voedingsspanning, voorheen kwam de loc nog niet van zijn plaats. Schoonmaken doe ik met WD40 (10 minuten laten inweken), uitspoelen in een bakje terpentine en droogblazen met perslucht. Alle raakvlakken reinig ik met katoen zonder oplosmiddel. Vetten met minder dan 1 druppel PTFE-spray per raakvlak. Je kunt een klein schroevendraaiertje gebruiken om te doseren. De hele operatie hoeft niet meer dan een half uur te duren.
Re:Voorbeeld vervuild anker
marklin1992
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker
waarom schuur je hem op
Re:Voorbeeld vervuild anker
supermodel
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker
Het was onderdeel van een totale opknapbeurt van het mechaniek, na decennia van gebruik en overvloedige smering was de lok vervuild geraakt. Bedenk dat zowel de koolborstel als de koperrol tegen de collector worden geduwd zodat wrijving een belangrijke rol speelt bij de omwenteling van het anker. Ik hecht waarde aan de goede mechanische werking van m'n speelgoed en kan er van genieten als een motortje mooi loopt. Zeker die 'oude knollen' klinken indrukwekkend als ze over de baan gaan  :D
Re:Smeren met B52 vet
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re:Smeren met B52 vet
Citaat van: KlaasZ op vrijdag 08 mei 2009, 09:30:48
Citaat van: Dutchman op dinsdag 05 mei 2009, 15:15:08
Het smeren van (Faulhaber) gelijkstroommotoren of de kleine type sinusmotoren heb ik nog niet bij de hand gehad.
Faulhaber motoren hebben bij fabricage een levenslange smering meegekregen. Je kunt ze ook niet zelf smeren, want 1 van de lagers zit in het inwendige, daar kan je alleen maar bij als je de motor sloopt.
Leuk detail: bij motoren van het Faulhaber type wordt vaak ook de collector gesmeerd.

De kogellagertjes die je bij Conrad kunt krijgen voor toepassing in de Märklin loks zijn ook levenslang gesmeerd, het zijn zogenaamde ZZ lagers en dat wil zeggen dat ze aan beide zijde dicht zijn.

Fred Vonk
Re:Voorbeeld vervuild anker

Het beste voor een beschadigde/ingesleten collector is het afdraaien.
Bij deze behandeling krijg je terug een 100 % vlakke of ronde collector (oude of nieuwe type).
Zodoende heb je een veel betere contact van de kooltjes.
Ook krijg je minder vonken en brandt de collector minder in.
En gaat de motor langer mee.

Mvg

Olivier
Re:Voorbeeld vervuild anker
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Naar mijn mening is nog het beste om er een nieuwe motor in te zetten, ze zijn voor nog geen 30 euro te koop op ebay.de en een los anker kost ca. 16 euro. de motor schilden zijn ook los verkrijgbaar vvor rond de 8 euro. Maar toch moet het motorhuis zelf eerst goed schoon gemaakt worden.

Fred Vonk
Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re:Voorbeeld vervuild anker
@ Olivier,

Niet iedereen heeft een draaibankje om dit te kunnen doen.

@Märklin1992,

Schuren?Eigenlijk moet het polijsten heten.

@Supermodel,

Je hebt gelijk dat je dat anker zo hebt opgeknapt,immers de slijtage van de collector valt nog mee (heb erger meegemaakt).

Mvg Hans V200.0
Re:Voorbeeld vervuild anker
supermodel
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker
Olivier, het betreft een oud locje dat geringe waarde bezit (je vervangt hem voor 40 euro plus postzegel vanuit Duitsland). Voor mij is het zaak dat dit oude speelgoed een zekere originaliteit bezit. Als het met kleine inspanning in technisch goede staat is terug te brengen, vooruit dan maar. Een nieuwe motor monteren en het (laten) overspuiten van de kap hoeft van mij niet zo nodig. Waar ik wel behoefte aan heb zijn nieuwe wielen, vaak is het chroom en de messing onderlaag op de loopvlakken afgesleten. De assen van de oudere onder de ouden draaien nog in messing bussen, die je met enig boor- en perswerk kunt vervangen. Kijk, dat zijn zinnige reparaties tegen 2 euro materiaalkosten  :lol: .
Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Als iemand een anker afgedraait wil hebben, kan ik dat wel doen. ik heb een volledige werkplaats tot mijn beschikking hiervoor. (eigen baas in de metaal).

Groetjes

Roy
Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2008

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 01 december 2009, 20:03:02
Als iemand een anker afgedraait wil hebben, kan ik dat wel doen. ik heb een volledige werkplaats tot mijn beschikking hiervoor. (eigen baas in de metaal).

Groetjes

Roy
Hallo Roy,

Mag ik jou ook vragen of jij een mogelijkheid ziet om de spoeltjes van de Wiad grijpers opnieuw te wikkelen? Heb er twee liggen die niets meer doen en waarschijnlijk opengemaakt en opnieuw gewikkeld moeten worden.
Groet,
Frank
Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Frank,

helaas, wikkelen kan ik niet. Maar ik heb wel een draaibank en freesbank enzo. Dus daarom bood ik het aan, om ankers af te draaien.

Roy
Re:Voorbeeld vervuild anker
Beste Frank,

Terug wikkelen kun je zelf hoor.
Is een kwestie van geduld, de juiste nieuwe wikkeldraad vinden en terug de juiste lengte erop krijgen.
Ik heb vroeger zelf assen van elektromotoren voor slotracing wagens gewikkeld en primitief uitgebalanceerd.
Als het heel kleine wikkelingen zijn is het wel moeilijk.
Bij elektromagneten komt er geen balanceren aan te pas.

Mvg

Olivier
Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Hallo ik heb een motertje schoongemaakt en hij komt nu weer lekker op toeren,alleen als ik hem wat minder toeren laat maken is het net of er een bak spijkers in zit.Komt dit ook door de vervuiling
Groet Harrie
Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Harry,

heeft je anker niet teveel speling in de "lagergaten"?

Roy
Re:Voorbeeld vervuild anker
Heb je hem alleen gereinigd of ook gesmeerd?
Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Hallo Johnnie.
IK heb hem weer ligt gesmeerd,ik wil niet dat alles weer te vet wordt.
Als de lok koud is moet hij eerst weer even lopen voordat hij weer op toeren is, het zijn net vrouwen.
Harrie
Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Even iets over de reinigingsperiode.

Omdat ik dan weer een paar weken intensief bezig ben met de baan en er veel wordt gereden en dan weer een tijd niet, heb ik voor mezelf een onderhoudsschema ingevoerd. Ieder half jaar komt elke lok aan de beurt voor compleet onderhoud. Dat betekent reiniging en inspectie, controle werking en eventueel herstel.
Voor reiniging van de ankers heb ik reinigingsdoekjes die ik bij de auto-onderdelenhandel heb gekocht. Die zijn bedoeld voor reiniging van elektrische contacten, daar waar je geen spray wilt of kunt gebruiken. Gaat perfect.
Daarna gaan de ankertjes weer met een stipje vet van Trix of een drupje olie de lok in.
Re:Voorbeeld vervuild anker
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Ik doe het anker, de koolborstels enz. in de wasbenzine.

Laat het een tijdje staan en maak dan alles schoon met papier en wattestaafjes.

Op zich ben ik wel tevreden over deze manier van schoonmaken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Voorbeeld vervuild anker
een bus TEC7 cleaner doet wonderen.Vraag maar op de academie.Goedkoop,beregoed en je doet er massa's locs en andere dingen mee.Zelfs op een doekje op hardnekkig vuil tussen je wisseltongen.
Re:Voorbeeld vervuild anker
marklin1992
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker
wel vet heb je nodig om het anker te smeren

Re:Voorbeeld vervuild anker
Lid sinds: 2020

offline
Re:Voorbeeld vervuild anker
Hallo,

CiteerIk heb na een ombouw naar een 5 polig anker of een grondige schoonmaakbeurt wel altijd last van 'geschreeuw' van de loc. Dit is met smeren ook niet volledig weg te krijgen. Kan iemand mij vertellen wat hier de oorzaak van is en wat ik er aan kan doen?

dit is een citaat van Menno van een kleine 2 jaar geleden  :shock: maar in het draadje kan ik hier geen antwoord op vinden. Het is een probleem dat ik ook heb bij twee locs, ook na het smeren.

Weet iemand hier raad mee?

Ik ben benieuwd.

Veen
Re:Voorbeeld vervuild anker
AnalogDriver
gast

Re:Voorbeeld vervuild anker

Scherp opgemerkt.

Ik vermoed dat het hier gaat om de bekende herrie van 5 polige ankers in Märklin loks.
Is al veel over geschreven elders op dit forum, niet echt helemaal te verhelpen, is eigen aan de constructie. Beetje temperen op diverse manieren kan wel.

Zoek eens op 5 polig anker of herrie e.d.