Beste Märklin-ist, een stukje over onderhoud van uw kostbaar model.
Daar het regelmatig aan de orde komt wil ik hier een voorbeeld geven van een zwaar vervuild anker. Dit is het gevolg van overvloedig smeren met olie bij het ankerlagertje.
*** De informatie die hier stond, is verplaatst naar de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s6-kk17EAVVcuR2qqghz-rQCKhq6u2izPMX99HJZYm-Y=/http://files.3rail.nl/wiki/wiki100.png) (http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Reinigen)
Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie beter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes. Door de informatie van het forum af te halen na plaatsing op de wiki, is meteen duidelijk welke informatie al is verplaatst, en we hebben geen twee versies van eenzelfde artikel.
Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar (https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,se8c4_OPhiOLxwEuUNt6Trl1qzXEyO29xExW11i-xv9o=/http://files.3rail.nl/wikiteam.jpg)
Het forumbeheer / Wiki redactieteam.
Johan,
dat ombouwen naar kogellagers is niet voor iedereen weggelegd.
Misschien kun je je verhaal nog uitbreiden door te laten zien hoe je zo'n vervuilde collector weer schoon krijgt.
Schoonmaken anker :
*** De informatie die hier stond, is verplaatst naar de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s6-kk17EAVVcuR2qqghz-rQCKhq6u2izPMX99HJZYm-Y=/http://files.3rail.nl/wiki/wiki100.png) (http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Reinigen)
Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie beter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes. Door de informatie van het forum af te halen na plaatsing op de wiki, is meteen duidelijk welke informatie al is verplaatst, en we hebben geen twee versies van eenzelfde artikel.
Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar (https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,se8c4_OPhiOLxwEuUNt6Trl1qzXEyO29xExW11i-xv9o=/http://files.3rail.nl/wikiteam.jpg)
Het forumbeheer / Wiki redactieteam.
Johan,
Vraagje toen je nog bij dat bedrijf werkzaam was die speciale onderdelen van onze machines maakte zaten daar ook bewegende delen in ?.
Mvg,
Peter
Hm, zo'n anker met 'gecrashte' collector komt mij helaas bekend voor, heb dat gehad met een 3 polig anker. Van een net aangeschafte loc van Ebay; Tams decoder erin gezet en tijdens het programmeren slaat ie vast... Einde anker en einde Tamsje... :(
Gelukkig was Herr Tams (je kunt van de decoders verder zeggen wat je wilt!) zo coulant dat ze mij gratis een nieuwe decoder hebben gestuurd nadat ik de oude ter eventuele reparatie had aangeboden. Da's toch erg netjes want het was in feite mijn eigen fout (immers kortsluiting in de motor). En een welwillend forumlid had nog ankertjes liggen, dus ik was snel weer uit de brand! (3 hoeraatjes)
Maar ik ga jouw tip Johan maar eens ter harte nemen en binnenkort al mijn ankertjes lekker schoonmaken. Voorkomen is beter dan etc...
Groetjes,
Kiezel :)
Johan,
alvast bedankt voor de heldere foto's. Heb zelf nog geen baan dus sta te kijken van de hoge mate van vervuiling. Kun je inschatten na hoeveel bedrijfsuren een anker er zo uit gaat zien?
Kun je het anker niet gewoon in een badje van wasbezine wassen?
Groetjes, John
Ik wil niet in bedrijfs uren spreken. Hangt af of de koolborstels verzadigd raken, ja dan nee. Die proeflok heeft echt 1 1/2 jaar zeer regelmatig gereden, je ziet hoe dat er uit ziet (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=680.msg181901#msg181901)
Met dat gecrashte anker was binnen het half jaar gebeurd plus minus 15 jaar geleden.
Is dus meer een kwestie hoe snel raken de kooltjes verzadigd want daar ligt de ellende.
Ik begrijp best dat niet iedereen aan de kogellagers wil/kan. Er is wel mee te leven zie de 3 punten genoemd door mij.
De Märklin olie is dun, net water. Dikkere olie en dan één drupje dat moet al veel beter gaan. Belangrijk, weg leggen in doos zorg dat de lok rechtop staat. Heel vaak worden ze liggend weggelegd, je kunt wel raden wat de olie doet..........
Mvg, Johan
Citaat van: Tilly op dinsdag 14 oktober 2008, 21:17:07
Kun je het anker niet gewoon in een badje van wasbezine wassen?
Groetjes, John
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden zo ook in de wijze van anker reinigen.
Ik geeft mijn manier aan en anderen de hunne. Zal wel uitkristaliseren wat geschikt is en wat minder geschikt is. Dus stof voor discussie, barst maar los zou ik zeggen :mrgreen:
Mvg, Johan
Johan,
mooi helder duidelijk verslag.
Ik heb wel 2 kogelagertjes al maanden liggen maar ben er nog niet aan begonnen.
Zo'n alu opspanblokje is wel handig, maar dat zie mijzelf niet 1 2 3 maken 8)
De handeling op zich is echter wel goed uit te voeren, heb je niet zo'n blokje over/te koop :roll: :mrgreen: Heb wel een boorstandaard en zat gereedschap, maar schildje fixeren is zeer belangrijk.
Kan het natuurlijk ook gewoon op een stukje hout schroeven 8), maar zo'n alu blokje is beter.
Momenteel olie ik alleen de tandwielkant en op de borstelkant doe ik op het asje een heel klein beetje kogellagervet, heeft ook bevredigende resultaten, en door de dikte t.o.v. olie loopt het ook niet naar kanten waar het niet heen moet 8).
Ik blijf het overigens vreemd vinden dat een hoop van de 5 polige ankers / motoren soms zo krijsen, heb je bij de 3 polige ankers nooit :?
Mvg gert
Tot nu toe heb ik 2 ankertjes geheel gedemonteerd en nachtje in de wasbenzine gelegd en goed afgeveegd.
Zou dat niet veiliger zijn dat krabben met een naald, als dat bramen maken zo nauw luistert?
Hajo
Citaat van: AnalogDriver op dinsdag 14 oktober 2008, 21:52:44
Tot nu toe heb ik 2 ankertjes geheel gedemonteerd en nachtje in de wasbenzine gelegd en goed afgeveegd.
Zou dat niet veiliger zijn dat krabben met een naald, als dat bramen maken zo nauw luistert?
Hajo
Als het vuil tussen de spleten geheel oplost, dan is het goed.
Mvg, Johan
Je kunt de spleten tussen de lamellen ook uitkrabben met een tandenstoker, dat geeft minder kans op krassen.
Beste Johan,
Goed, duidelijk en zeer leerzaam verslag. Ik heb wel al heel wat vuile ankers gezien maar het anker op de foto van jou is toch wel de vuilste die ik ooit heb gezien.
Ik heb wel eens een keertje een loc gekocht waar men zoveel olie in had gedaan dat hij droop.
Johan vraagje in de wat oudere modellen zit er boven de assen in een rechthoekig uitsparinkje een soort sponsje wat met name bij de oudere modellen nog al eens verteerd is.
Wat kan je hier het best weer voor in de plaats zetten of weet jij of M die sponsjes ook los verkoopt.
Gr. Bert
Citaat van: KlaasZ op dinsdag 14 oktober 2008, 22:18:38
Je kunt de spleten tussen de lamellen ook uitkrabben met een tandenstoker, dat geeft minder kans op krassen.
Een tandenborstel durft ook wel eens handig zijn.
Citaat van: baureihe 103 op dinsdag 14 oktober 2008, 22:38:25
Johan vraagje in de wat oudere modellen zit er boven de assen in een rechthoekig uitsparinkje een soort sponsje wat met name bij de oudere modellen nog al eens verteerd is.
Wat kan je hier het best weer voor in de plaats zetten of weet jij of M die sponsjes ook los verkoopt.
Gr. Bert
Hi Bert, Thx.
Nooit bij de hand gehad maar komt zo in mij op. Een heel kein stukje van een katoenen doekje? Die smering bij de schijfcollector motor is een iedergeval stukken beter dan bij de trommelcollector motor.
Mvg, Johan
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 14 oktober 2008, 23:06:38
Citaat van: baureihe 103 op dinsdag 14 oktober 2008, 22:38:25
Johan vraagje in de wat oudere modellen zit er boven de assen in een rechthoekig uitsparinkje een soort sponsje wat met name bij de oudere modellen nog al eens verteerd is.
Wat kan je hier het best weer voor in de plaats zetten of weet jij of M die sponsjes ook los verkoopt.
Gr. Bert
Hi Bert, Thx.
Nooit bij de hand gehad maar komt zo in mij op. Een heel kein stukje van een katoenen doekje? Die smering bij de schijfcollector motor is een iedergeval stukken beter dan bij de trommelcollector motor.
Mvg, Johan
Ik gebruik het topje van een wattenstaafje voor die oliepotjes 8)
Mvg Gert
Inderdaad een zeer goed verslag.
Goed gedaan moderator.
Cleantips (Alpha textwipe) met een beetje Ethanol.
Mvg,
Peter
Ja Johan,
Dank voor dit duidelijke verslag!
Hajo
Goed verslag Johan.
Ik moet zeggen dat ik bij mijn loks nog nooit zo'n vies anker/collector heb gezien.
Maar die hebben ook nog niet veel km's gevreten.
En ik heb ondertussen wel al diverse loks van kogellagers voorzien en dat bevalt prima.
Vooral het lager in het motorschild is het belangrijkst, omdat daar dan geen olie meer nodig is en de collector en koolborstels dus droog blijven.
Bij ombouw van oudere loks, met SFCM of LFCM is het niet mogelijk om het motorframe van een lager te voorzien.
Hier zit, na het boren namelijk te weinig vlees om een lager vast te houden.
Je hebt namelijk eerst de vrij dunne wand met daarachter het smeerpotje.
Dit smeerpotje heeft ongeveer dezelfde diameter als het lagertje, dus blijft er na het boren nagenoeg niets meer over om het lagertje in te klemmen.
Ha die Johan!
Een bijzonder duidelijk en leerzaam verslag.
Dat het (teveel) olieën zoiets teweeg kon brengen had ik niet verwacht.
Nu oliede en/of smeerde ikzelf mijn locs al heel spaarzaam maar omdat niet alles nieuw gekocht is (of wordt) is het zeker raadzaam om deze locs nog maar eens extra onder handen te nemen.
Bedankt voor het advies en de tips.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hoi Johan,
Inderdaad een zeer duidelijk verslag. Dat een vuile motor zoveel problemen kan veroorzaken had ik niet gedacht.
Die kogelgelagerde motoren voor M* modellen zijn voor mij niet weggelegd. Het is leuk om te doen, maar ik denk niet dat de moeite en de kosten opwegen tegen de voordelen. Vandaar dat ik nu zoveel mogelijk Hag koop :P, daar zitten ze standaard in.
Ik heb na een ombouw naar een 5 polig anker of een grondige schoonmaakbeurt wel altijd last van 'geschreeuw' van de loc. Dit is met smeren ook niet volledig weg te krijgen. Kan iemand mij vertellen wat hier de oorzaak van is en wat ik er aan kan doen?
Groetjes,
Menno
Mijn laatst nieuwe aangekochte Marklin loc heeft ook last van dat geschreeuw.
Deze loc doet dat op bepaalde vaste punten op de baan maar bij controle van de rails op die plaatsen kan ik niets zien wat dat geschreeuw kunnen veroorzaken.
Nieuwe loc's uit de doos, worden die door jullie (forumleden) gesmeerd voor ze de baan op mogen ?
@Johan, topics als deze daar hebben we echt wat aan !! :D
Ludwig
Citaat van: Ludwig op woensdag 15 oktober 2008, 09:27:31
Nieuwe loc's uit de doos, worden die door jullie gesmeerd voor ze de baan op mogen ?
Ludwig
Altijd één drupje olie op de ankerlagers doen. Van een nieuwe lok weet je nooit hoelang die in de doos gezeten heeft. Ga er maar van uit dat de ankerlagering droog is.
Mvg, Johan
Mooi en duidelijk verslag Johan. De vervuilde ankers zijn helaas een steeds terugkerend fenomeen bij Marklin. Spaarzaam olie gebruiken is belangrijk of anders kogellagervet.
Zelf heb ik een aantal locs omgebouwd met kogellagers, loc loopt hierna mooi maar de 5-polige motor blijft wat "schreeuwen". Komt waarschijnlijk door de tolerantie in de tandwielen (dit is bij HAG veel minder). Maar de ankers blijven goed schoon. Wat slijpsel van de koolborstels is er altijd maar dat kan je er zo afblazen.
Voor een euro of 9 heb je bij Conrad al 2 kogellagers hier hoef je het dus niet voor te laten.
Groet,
Erwin
Ik zie wel op tegen het precisie boren. Zo'n mal zoals Johan heeft gemaakt lijkt mij prima.
Ik zou eigenlijk een aantal loks moeten open maken, en ter boring laten boren, en dan zelf lagers er in en monteren.
Johan en alle andere,
heeft de mate van vervuiling ook niet te maken met de kracht waarmee de koolborstels tegen de collector(of hoe heet zo'n ding) geduwd wordt? Hoe kun je deze trouwens goed afstellen? M.a.w hoe kun je zien dat deze goed afgesteld zijn?
Groetjes, John
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 15 oktober 2008, 19:17:55
Ik zie wel op tegen het precisie boren. Zo'n mal zoals Johan heeft gemaakt lijkt mij prima.
Ik zou eigenlijk een aantal loks moeten open maken, en ter boring laten boren, en dan zelf lagers er in en monteren.
Lees dit even (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=680.msg182236#msg182236) :wink:
Mvg, Johan
@ John. Naar veerdruk kijk ik nooit zoveel. heeft m.i.z. ook niet veel te maken met mate van vervuiling.
Zij hier wel mensen die waarde hechten aan veerdruk zoals Kappa Ad Mss dat die er meer over kan vertellen?
Mvg, Johan
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 15 oktober 2008, 21:00:18
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 15 oktober 2008, 19:17:55
Ik zie wel op tegen het precisie boren. Zo'n mal zoals Johan heeft gemaakt lijkt mij prima.
Ik zou eigenlijk een aantal loks moeten open maken, en ter boring laten boren, en dan zelf lagers er in en monteren.
Lees dit even (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=680.msg182236#msg182236) :wink:
Mvg, Johan
Prima verwijzing maar ik durf het toch nog niet aan :oops:
Gr. Bert :)
Hoe snel je 5-polig anker vervuild kan raken sta je versteld van :shock:
Heb een nieuwe loc de Bolneus diesel Nohab nr. 37666 met MFX decoder.
Heb de loc denk ik nog geen half jaar, aardig wat mee gereden, af en toe anker asje geolied omdat de 5 sterren motor nogal krijst, wat een bekend euvel is bij M* 5 sterren motoren 8).
De Loc starte af en toe niet op, had een heel klein duwtje nodig :?, dus motor open gemaakt, en ja hoor, anker zag er hetzelfde uit als de foto's boven, spleetjes vol met zwarte bagger, alles netjes schoongemaakt, beetje lagervet op het asje aan de kant van de koolborstels en nieuwe koolborstels er in, en zij rijdt en start weer als een zonnetje :P
Nu waren de koolborstels nog lang niet op, maar wel bagger vet, toch maar nieuwe er in gezet, ipv oude schoonmaken daar ze volgens mij zacht worden van de olie 8).
Mvg Gert
Hallo Gert,
Goed werk. Je zult nu nog bewuster spaarzaam smeren enz. Heb je nog meer plezier van je modellen 8).
Citaat van: v200marklin op donderdag 16 oktober 2008, 21:58:26
Nu waren de koolborstels nog lang niet op, maar wel bagger vet, toch maar nieuwe er in gezet, ipv oude schoonmaken daar ze volgens mij zacht worden van de olie 8).
Zet nu de prijs van een setje kooltjes eens af tegen de
prijs (http://www.cnc-modellsport.de/product_info.php?cPath=35_60&products_id=329) van een paar kogellagetjes
denk dat het snel terug verdiend is........Mvg, Johan
Johan, top onderwerp! Ik heb ook een oude eBay lok die erg warm wordt tijdens het rijden, traag is en vermodelijk vervuild. Nog niet de moeite genomen de motor open te maken, dacht eerst dat het aan de Delta decoder zou liggen. Nu ik je foto van het "ontplofte" anker zie ga ik dat toch maar snel doen. Ik vrees dt het bijna zover is in mijn lok.
Citaat van: baureihe 103 op woensdag 15 oktober 2008, 23:35:13
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 15 oktober 2008, 21:00:18
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 15 oktober 2008, 19:17:55
Ik zie wel op tegen het precisie boren. Zo'n mal zoals Johan heeft gemaakt lijkt mij prima.
Ik zou eigenlijk een aantal loks moeten open maken, en ter boring laten boren, en dan zelf lagers er in en monteren.
Lees dit even (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=680.msg182236#msg182236) :wink:
Mvg, Johan
Prima verwijzing maar ik durf het toch nog niet aan :oops:
Bert,
Gold ook voor mij maar na een bezoekje bij Johan thuis doe ik het met de hand met een draaiers center. Gaat echt gemakkelijk in het kunststof en het kan niet mis.
Gr, Ben.
mooi verslag Johan en icm de andere tips, ga ik t aandurven eens een loc zelf schoon te maken ...
Johan,
Misschien is dit een domme vraag maar heb geen ervaring met smeren met olie, vandaar, maar
is het de bedoeling dat de drup olie tussen die spleetjes van de collector komen ?
Of juist niet !
Robert
Citaat van: Robert Blokker op vrijdag 28 november 2008, 00:26:35
Johan,
Misschien is dit een domme vraag maar heb geen ervaring met smeren met olie, vandaar, maar
is het de bedoeling dat de drup olie tussen die spleetjes van de collector komen ?
Of juist niet !
Robert
Robert,
juist NIET tussen de collector-spleetjes, slechts een heel klein drupje olie op het uiteinde van het asje volstaat, te veel olie zorgt juist voor het zacht worden van de koolborstels en veroorzaakt de zachte smurrie die tussen de collector-spleetjes gaat zitten.
Het beste is, eerst de motor in elkaar zetten, en dan een KLEIN DRUPJE olie op het uiteinde van het asje doen wat door het motorschild te zien is.
Mvg Gert
Gert,
bedoel je het asje tussen anker en collector in of het uitstekende asje uit de collector ?
Sorry voor mij is het ook nieuw.
Robert
Alleen de uitstekende einden smeren. Dat zijn dus de uiteinden die in de lagerbus in het motorschild steken. Dat smeren doe je als alles in elkaar zit. Klein drupje olie op de plek waar je de as in de lagerbus ziet ziten, de olie kruipt er vanzelf tussen.
Normaal staat in het bijgevoegde boekje een plan waar je moet smeren als de loc in elkaar zit.
Nee, dit is een Nspoor locje BR218 van FL en daar staat dit niet in.
Maar in ieder geval bedankt.
Ik denk dat ik in het weekend ga proberen.
Robert
Dit euvel komt dus vaker voor dan gedacht 8), m'n in nieuwstaat verkerende V200 nr. 37803 (sound :P) liep 1 kant op met stukjes, 10 cm rijden - stil - 10 cm rijden - stil :shock:, vreesde al voor de decoder 8), maar andere kant op ging wel goed, al was de V-max naar beide richtingen ook te minimaal 8)
Dus..........het handeltje even opengemaakt, en wat een hoop koolborstelslijpsel !, helemaal goor , spleetjes tussen de anker collectors helemaal dichtgekoekt !
Nu betreft het hier een loc die NIET met olie is gesmeerd op de ankeras , maar met een tipje kogellagervet, dus het slijpsel was wel kurkdroog, maar gaat toch lekker tussen die spleetjes zitten 8)
Handeltje netjes schoongemaakt met wasbenzine en een kaasprikkertje voor tussen de spleetjes, gelijk nieuwe borstels er in gezet, en............
Loc loopt weer als een zonnetje , V-max ook weer toegenomen 8), ben al lang blij dat het geen decoder probleem was :P
Dit is wel een Loc die op een hellingspoor rijdt met 10 zilverlingen, m.a.w. een Loc die het zwaarder heeft dan 1 op vlakspoor, dus zal ook wel sneller vervuilen, neem ik aan :roll: :wink:
Mvg Gert
Citaat van: Robert Blokker op vrijdag 28 november 2008, 20:41:34
Nee, dit is een Nspoor locje BR218 van FL en daar staat dit niet in.
O nee? In deze handleiding (http://www.fleischmann.de/images/anleitungen/BA_7235.pdf) staan de smeerpunten anders duidelijk aangegeven, met rode pijlen.
Met veel interesse jullie berichten over het ontwerp "smeren" gelezen. Ontvetten met starterpilot werkt ook prima. Echter pas op bij gebruik van spuitbussen. Breng het middel aan op een doekje of iets dergeljks zodat je het middel gedoseert kan aanbrengen.
Het valt mij echter op dat men smeert met de dunne olie van M* en zelfs lagervet. Wat denken jullie van een teflon-smeermiddeltje dat je in vele soorten en verpakkingen kan kopen. Trekt veel minder tot geen vuil aan. Is er iemand die daarmee ervaring heeft?
Koolborstels op een collector slijten altijd. Door de opening tussen de collector-segmenten zal zich altijd vuil ophopen. Regelmatig schoonmaken is altijd noodzakelijk wanneer je de loc's laat rijden. Berg je ze langere tijd op of plaats je ze in een vitrine altijd eerst schoonmaken. Soms is blazen of borstelen met een niet te hard penseeltje al voldoende.
Citaat van: Wim van Dijen op zondag 22 maart 2009, 16:47:09
Koolborstels op een collector slijten altijd. Door de opening tussen de collector-segmenten zal zich altijd vuil ophopen. Regelmatig schoonmaken is altijd noodzakelijk wanneer je de loc's laat rijden.
Als je de lagers droog houdt
dus kogellagers toepast heb je de slijtage van de borstels als puur droog stof en dat gaat niet als vuil zich ophopen tussen de segmenten. Je behoeft dan minder snel onderhoud te plegen
uiteindelijk wel een keer maar dan is het een kwestie van droog stof weg blazen Wel of niet te behoeven smeren maakt dus heel veel uit.
Bij smeren krijg ja altijd smurrie in de vorm van borstelslijpsel vermengt met olie.
Hoe spaarzaam je ook smeert
wat natuurlijk wel aan te bevelen is olie komt altijd op die plaats waar het niet hoort, de collector.
Toen Märklin de nieuwe trommelcollector motor ontwikkeld had volgde HAG met de nieuwe motor type 88. Deze nieuwe motor van HAG type 88 was net als de Märklin motor uitgerust met glijlagers welke gesmeerd dienden te worden.
HAG onderkende het probleem en binnen twe jaar werden de motoren
tot op de huidige dag voorzien van kogellagers. Hiermee had met het vervuilings probleem opgelost.
Mvg, Johan
Bedankt voor de tip!
Leuke+interessante website trouwens.
Citaat van: Dutchman op dinsdag 05 mei 2009, 10:30:23
Sinds een jaar of 5 gebruik ik nu op aanraden van hobbyisten bij onze oosterburen het B52 vet van dr. Tillwich, wat ook in ons land verkrijgbaar is bij Selva (Internet!).
Altijd leuk tips en meningen van anderen. :D
Materialen veranderen en verbeteren echter regelmatig, m.n. bij kunststoffen. Zelf hou ik het dan toch bij de smeervoorschriften van de betreffende fabrikant. Deze worden altijd meegeleverd. Problemen worden te vaak veroorzaakt door het niet opvolgen van voorschriften in gebruiksaanwijzingen.
Gr, Ben.
Hoi Dutchman, alhoewel ik denk dat je meer Duits dan Dutch bent. :wink:
Je hebt een leuke site opgezet, ik heb je site bekeken en het ziet er goed uit.
Je staat nu bij mijn favorieten. :D
In plaats van olie of vet toe te passen, zijn kogellagers nog het makkelijks en onderhoudsvrij.
Citaat van: spoorman op dinsdag 05 mei 2009, 11:25:24
Zelf hou ik het dan toch bij de smeervoorschriften van de betreffende fabrikant. Deze worden altijd meegeleverd. Problemen worden te vaak veroorzaakt door het niet opvolgen van voorschriften in gebruiksaanwijzingen.
Ben, ik denk niet dat de Márklin olie nu zo'n geavanceerd product is.
Als je je goed informeerd zijn er betere smeermiddelen op de markt dan de Märklin olie.
Vooral op het anker lager, met zijn hoger toerental slaat de dunne Marklinolie zo weer weg.
Vet blijft beter op zijn plaats zitten en doet dus langer zijn werk.
Ik gebruik al tijden teflon-spray voor de smering. Dat smeert echt geweldig en na 1 keer is het niet meer nodig. Nog een voordeel: het lost oude troep op. Als het anker helemaal vast zit na jarenlang liggen: beetje teflon-spray er op, paar dagen laten inwerken en hij loopt weer al een dolle!
groet,
jan-willem
Citaat van: Dutchman op dinsdag 05 mei 2009, 15:15:08
Meerdere loks heb ik inmiddels vanaf ongevere het jaar 200 in gebruik.
Dat is inderdaad al zeeeeeeeer lang Dutchman....:mrgreen:
Citaat van: Dutchman op dinsdag 05 mei 2009, 15:15:08
Het smeren van (Faulhaber) gelijkstroommotoren of de kleine type sinusmotoren heb ik nog niet bij de hand gehad.
Faulhaber motoren hebben bij fabricage een levenslange smering meegekregen. Je kunt ze ook niet zelf smeren, want 1 van de lagers zit in het inwendige, daar kan je alleen maar bij als je de motor sloopt.
Leuk detail: bij motoren van het Faulhaber type wordt vaak ook de collector gesmeerd.
Citaat van: KlaasZ op vrijdag 08 mei 2009, 09:30:48
Leuk detail: bij motoren van het Faulhaber type wordt vaak ook de collector gesmeerd.
Die zijn dan ook vaak van een edelmetaal gemaakt en niet van koolstof.
Ik heb dat B52 intussen besteld :P samen met nog een stuk gereedsschap dat ik op een de site van de eerste leverancier zag.
Ondertussen ben ik ook eens voorzichtig begonnen met reiniging ed.
Ik ben begonnen met één van mijn 3000'en, nog afkomstig uit vaders collectie, met 2 lampjes voor ed. Volgens mij heeft ie al heel wat km op het klokje staan. Alles is aardig goed gelukt al zeg ik het zelf, moet nu nog even wachten tot mijn bestelling olie en koolstofborstels binnen zijn. 8)
Ik heb alleen drie vraagjes:
1. aan de dichte kant van het tandwielhuisje zit boven waar de ankeras uitsteekt een opening. (klopt dit Nederlandsch nog?) Hier zat bij mij allemaal pluis en drek in, dat heb ik er maar uitgetrokken. Het was een soort kussentje, was dit wel de bedoeling of is het een soort filtertje?
2. De tandwielen van het tandwielhuis, zijn die ook los te maken om schoon te krijgen, of is dat met een wattenstaafje behelpen? Ik heb nu dat laatste gedaan.
3. Het ene locje had het draadje rechtstreeks aan de sleper gesoldeerd, dat heb ik nu ook maar gedaan. Het andere locje had een contactplaatje (die is wel verrot) wat is beter?
Oh enne.... In vergelijking met mijn ankers zijn die op de foto super schoon :P :P
Alvast bedankt voor het antwoord!
Simon
Antwoord 1 dat is eigenlijk de bedoeling dat je dit laat zitten en je daarop olie druppeld.
Oepsie! En waar zou ik nog meer moeten smeren? Zonder dat het een al te grote kliederboel wordt.....
Normaal staan de smeerpunten aangegeven in het bijhorend boekje.
Citaat van: Simon1419 op vrijdag 12 juni 2009, 19:15:17
En waar zou ik nog meer moeten smeren?
Het staat allemaal in het service handboek pagina 25:
http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0735NL.pdf
Gr, Ben.
Hartelijk dank! :D
hallo
diverse loks die alleen maar willen schakelen
wie weet hoe ik dit op kan lossen
vr gr marklin 1992
hallo
koolborstels ontbreken of te weinig druk of motor vast
koolborstels aandrukken en motor handmatig draaien
vr gr kiezel 1974 :mrgreen:
bedankt :lol:
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 14 oktober 2008, 20:37:06
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sSM3dIeX_tHgTLarBg-qxjmhlIUorojThxEgrv1uw3p0=/http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_3621_RJ.jpg)
Met een spelde punt haal ik de spleten tussen de lammellen schoon. Denk er om niet hard drukken en krassen!!!! Voorzichtig doorhalen. Voorkom dat je bramen drukt op de randen van de lamellen!
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sbKzOP0n67ieMTjBv02RWMqQscigT1-rvvuS7QS6faiw=/http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_3622_RJ.jpg)
Met een doekje ingespoten met kontaktspray maak ik de collector schoon van de vette laag. De lamellen zijn hier verkleurd maar het is weer schoon en glad.
Gaat ook heel goed door anker in regelbare boormachine te spannen en vervolgens met een glaspotlood te reinigen. jasper
Of in de wasbenzine mikken, paar minuten laten weken en met een zacht kwastje het vuil wegborstelen.
Ik kwam dit draad net voor het eerst tegen en ben blij met de vele tips die er in staan.
Mijn BR86 had de zelfde problemen, ik had hem helemaal schoongemaakt met wasbenzine en de tandwielen een klein beetje kogellagervet gegeven.
Hij reed weer super, na een 30 minuten werd het weer minder.
Op aanraden van Seinwezen heb ik een nieuwe set koolborstels gehaald, want deze zaten vol met olie en troep.
Mijn locje staat nu bij hem en ik heb er alle vertrouwen in dat hij weer probleemloos zijn rondjes gaat rijden :D :D
Peter / degeluidsman.
hoi
lok schoon gemaakt nog doet hij het niet alle draadjes zitten vast kool staafjes ontbreken niet dus wie weet hoe je dit op kan lossen
vr gr marklin 1992
Citaat van: marklin 1992 op donderdag 02 juli 2009, 11:17:35
hallo
diverse loks die alleen maar willen schakelen
wie weet hoe ik dit op kan lossen
vr gr marklin 1992
Citaat van: marklin 1992 op zaterdag 05 september 2009, 12:19:05
hoi
lok schoon gemaakt nog doet hij het niet alle draadjes zitten vast kool staafjes ontbreken niet dus wie weet hoe je dit op kan lossen
vr gr marklin 1992
Doet de loc alleen maar schakelen?
Dan zou het ook nog het veertje kunnen zijn wat aan je omschakelrelais zit.
Misschien het proberen waard?
net mijn lok schoon gemaakt 3074 en hij doet niks meer er ondbreekt niks wie weet wat ik hier aan kan doen :oops:
klinkt als losgeraakte soldeerverbinding/draadje.
Of vergeten borstels terug te plaatsen.
Omschakelen, gaat dat wel?
ja dat gaat wel maar dat is ook alles
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 14 oktober 2008, 21:32:15
Belangrijk, weg leggen in doos zorg dat de lok rechtop staat. Heel vaak worden ze liggend weggelegd, je kunt wel raden wat de olie doet..........
Ik zet tegenwoordig ook mijn locs zoveel mogelijk rechtop weg. Maar veel sets zitten in grote platte dozen die je eigenlijk alleen maar liggend goed weg kan zetten. Dat doen ze ook al in de winkel...
Wel uitkijken met rechtop wegzetten, na een tijdje worden de assen krom door het gewicht van de lok.
Citaat van: Mana op vrijdag 16 oktober 2009, 23:01:52
Wel uitkijken met rechtop wegzetten, na een tijdje worden de assen krom door het gewicht van de lok.
Onzin, broodje aap verhaal.
afgeplette flensen?
Mana,
Als een loc langdurig stilstaat op de rails, dan kunnen de antislipbanden een platte kant krijgen. Bij langdurig moet je dan denken aan maanden.
Maar een loc die rechtop in een doos staat, staat op zijn flenzen. Die zijn van metaal, en dat zakt niet zomaar in elkaar.
Ik zie vaak dat de dozen plat liggen, zowel bij beurzen als winkeliers.
Maar ook ik probeer zoveel mogelijk de loc,s rechtop weg te zetten, maar dozen zoals de koploper zijn echt niet handig.
Peter / degeluidsman
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 17 oktober 2009, 03:19:50
Maar ook ik probeer zoveel mogelijk de loc,s rechtop weg te zetten, maar dozen zoals de koploper zijn echt niet handig.
Peter / degeluidsman
Het rechtop zetten van het model is voornamelijk van belang bij modellen met de traditionele Märklin motor met trommel of schijfcollector.
Modellen zoals koploper, Hobby modellen en modellen met Sinus hebben een hele andere motoren waarbij de smering nauwelijks naar de koolborstels kan kruipen
bij plat neerleggen.Dat de handel plat neerlegd is niet zo vreemd. Beter etaleren en zij hebben over het algemeen geen weet van de gevolgen
dozen schuiversMvg, Johan
In de Insider 2009/5 staat ook weer een artikel over motortypen en onderhoud.
Daar zegt M ook dat loks het beste rechtop gezet worden.
Er staat ook in dat versleten anker vervangen dienen te worden, of de collector kan worden afgedraaid.
Verder wordt ook het reinigen van de collectorspleten genoemd.
Hier een voorbeeld -mooi aansluitend op het nuttige verhaal van de TS- van een schijfcollector. Het betreft de motor van een TM800 uit 1950.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s7un9HqeRxIlgyJKzt5BAYgcS5r3qCW7AmCurt__B8tE=/http://img21.imageshack.us/img21/3308/schijfcollector1.jpg)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sIMDr72RNi1X6vaBlNKCTWvm2FBGpZzeVvPseDgqD_mQ=/http://img21.imageshack.us/img21/2574/schijfcollector2.jpg)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sKkUV7tW0yHeQgiMjEbbLwW63jeHhiEQQYZxsoEXnkOk=/http://img21.imageshack.us/img21/7788/schijfcollector3.jpg)
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sJPpjZMkJSCwCcshWZZ_3DCTiuzFGtfMx6AkHVcCtER4=/http://img21.imageshack.us/img21/9265/schijfcollector4.jpg)
- foto 1 toont het anker, vuil is niet zozeer het probleem;
- foto 2 toont de groeven die zijn gesleten en de kraters die zijn ontstaan;
- foto 3 toont het resultaat na 1 maal schuren op een vel 400-korrel schuurpapier;
napolijsten met een viltschijfje op de dremel;
- foto 4 toont het deksel met in het midden het asgat.
Na de behandeling draait de motor al bij de minste voedingsspanning, voorheen kwam de loc nog niet van zijn plaats. Schoonmaken doe ik met WD40 (10 minuten laten inweken), uitspoelen in een bakje terpentine en droogblazen met perslucht. Alle raakvlakken reinig ik met katoen zonder oplosmiddel. Vetten met minder dan 1 druppel PTFE-spray per raakvlak. Je kunt een klein schroevendraaiertje gebruiken om te doseren. De hele operatie hoeft niet meer dan een half uur te duren.
waarom schuur je hem op
Het was onderdeel van een totale opknapbeurt van het mechaniek, na decennia van gebruik en overvloedige smering was de lok vervuild geraakt. Bedenk dat zowel de koolborstel als de koperrol tegen de collector worden geduwd zodat wrijving een belangrijke rol speelt bij de omwenteling van het anker. Ik hecht waarde aan de goede mechanische werking van m'n speelgoed en kan er van genieten als een motortje mooi loopt. Zeker die 'oude knollen' klinken indrukwekkend als ze over de baan gaan :D
Citaat van: KlaasZ op vrijdag 08 mei 2009, 09:30:48
Citaat van: Dutchman op dinsdag 05 mei 2009, 15:15:08
Het smeren van (Faulhaber) gelijkstroommotoren of de kleine type sinusmotoren heb ik nog niet bij de hand gehad.
Faulhaber motoren hebben bij fabricage een levenslange smering meegekregen. Je kunt ze ook niet zelf smeren, want 1 van de lagers zit in het inwendige, daar kan je alleen maar bij als je de motor sloopt.
Leuk detail: bij motoren van het Faulhaber type wordt vaak ook de collector gesmeerd.
De kogellagertjes die je bij Conrad kunt krijgen voor toepassing in de Märklin loks zijn ook levenslang gesmeerd, het zijn zogenaamde ZZ lagers en dat wil zeggen dat ze aan beide zijde dicht zijn.
Fred Vonk
Het beste voor een beschadigde/ingesleten collector is het afdraaien.
Bij deze behandeling krijg je terug een 100 % vlakke of ronde collector (oude of nieuwe type).
Zodoende heb je een veel betere contact van de kooltjes.
Ook krijg je minder vonken en brandt de collector minder in.
En gaat de motor langer mee.
Mvg
Olivier
Naar mijn mening is nog het beste om er een nieuwe motor in te zetten, ze zijn voor nog geen 30 euro te koop op ebay.de en een los anker kost ca. 16 euro. de motor schilden zijn ook los verkrijgbaar vvor rond de 8 euro. Maar toch moet het motorhuis zelf eerst goed schoon gemaakt worden.
Fred Vonk
@ Olivier,
Niet iedereen heeft een draaibankje om dit te kunnen doen.
@Märklin1992,
Schuren?Eigenlijk moet het polijsten heten.
@Supermodel,
Je hebt gelijk dat je dat anker zo hebt opgeknapt,immers de slijtage van de collector valt nog mee (heb erger meegemaakt).
Mvg Hans V200.0
Olivier, het betreft een oud locje dat geringe waarde bezit (je vervangt hem voor 40 euro plus postzegel vanuit Duitsland). Voor mij is het zaak dat dit oude speelgoed een zekere originaliteit bezit. Als het met kleine inspanning in technisch goede staat is terug te brengen, vooruit dan maar. Een nieuwe motor monteren en het (laten) overspuiten van de kap hoeft van mij niet zo nodig. Waar ik wel behoefte aan heb zijn nieuwe wielen, vaak is het chroom en de messing onderlaag op de loopvlakken afgesleten. De assen van de oudere onder de ouden draaien nog in messing bussen, die je met enig boor- en perswerk kunt vervangen. Kijk, dat zijn zinnige reparaties tegen 2 euro materiaalkosten :lol: .
Als iemand een anker afgedraait wil hebben, kan ik dat wel doen. ik heb een volledige werkplaats tot mijn beschikking hiervoor. (eigen baas in de metaal).
Groetjes
Roy
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 01 december 2009, 20:03:02
Als iemand een anker afgedraait wil hebben, kan ik dat wel doen. ik heb een volledige werkplaats tot mijn beschikking hiervoor. (eigen baas in de metaal).
Groetjes
Roy
Hallo Roy,
Mag ik jou ook vragen of jij een mogelijkheid ziet om de spoeltjes van de Wiad grijpers opnieuw te wikkelen? Heb er twee liggen die niets meer doen en waarschijnlijk opengemaakt en opnieuw gewikkeld moeten worden.
Groet,
Frank
Frank,
helaas, wikkelen kan ik niet. Maar ik heb wel een draaibank en freesbank enzo. Dus daarom bood ik het aan, om ankers af te draaien.
Roy
Beste Frank,
Terug wikkelen kun je zelf hoor.
Is een kwestie van geduld, de juiste nieuwe wikkeldraad vinden en terug de juiste lengte erop krijgen.
Ik heb vroeger zelf assen van elektromotoren voor slotracing wagens gewikkeld en primitief uitgebalanceerd.
Als het heel kleine wikkelingen zijn is het wel moeilijk.
Bij elektromagneten komt er geen balanceren aan te pas.
Mvg
Olivier
Hallo ik heb een motertje schoongemaakt en hij komt nu weer lekker op toeren,alleen als ik hem wat minder toeren laat maken is het net of er een bak spijkers in zit.Komt dit ook door de vervuiling
Groet Harrie
Harry,
heeft je anker niet teveel speling in de "lagergaten"?
Roy
Heb je hem alleen gereinigd of ook gesmeerd?
Hallo Johnnie.
IK heb hem weer ligt gesmeerd,ik wil niet dat alles weer te vet wordt.
Als de lok koud is moet hij eerst weer even lopen voordat hij weer op toeren is, het zijn net vrouwen.
Harrie
Even iets over de reinigingsperiode.
Omdat ik dan weer een paar weken intensief bezig ben met de baan en er veel wordt gereden en dan weer een tijd niet, heb ik voor mezelf een onderhoudsschema ingevoerd. Ieder half jaar komt elke lok aan de beurt voor compleet onderhoud. Dat betekent reiniging en inspectie, controle werking en eventueel herstel.
Voor reiniging van de ankers heb ik reinigingsdoekjes die ik bij de auto-onderdelenhandel heb gekocht. Die zijn bedoeld voor reiniging van elektrische contacten, daar waar je geen spray wilt of kunt gebruiken. Gaat perfect.
Daarna gaan de ankertjes weer met een stipje vet van Trix of een drupje olie de lok in.
Ik doe het anker, de koolborstels enz. in de wasbenzine.
Laat het een tijdje staan en maak dan alles schoon met papier en wattestaafjes.
Op zich ben ik wel tevreden over deze manier van schoonmaken.
Mvg,
Peter / degeluidsman.
een bus TEC7 cleaner doet wonderen.Vraag maar op de academie.Goedkoop,beregoed en je doet er massa's locs en andere dingen mee.Zelfs op een doekje op hardnekkig vuil tussen je wisseltongen.
wel vet heb je nodig om het anker te smeren
Hallo,
CiteerIk heb na een ombouw naar een 5 polig anker of een grondige schoonmaakbeurt wel altijd last van 'geschreeuw' van de loc. Dit is met smeren ook niet volledig weg te krijgen. Kan iemand mij vertellen wat hier de oorzaak van is en wat ik er aan kan doen?
dit is een citaat van Menno van een kleine 2 jaar geleden :shock: maar in het draadje kan ik hier geen antwoord op vinden. Het is een probleem dat ik ook heb bij twee locs, ook na het smeren.
Weet iemand hier raad mee?
Ik ben benieuwd.
Veen
Scherp opgemerkt.
Ik vermoed dat het hier gaat om de bekende herrie van 5 polige ankers in Märklin loks.
Is al veel over geschreven elders op dit forum, niet echt helemaal te verhelpen, is eigen aan de constructie. Beetje temperen op diverse manieren kan wel.
Zoek eens op 5 polig anker of herrie e.d.
Hallo allemaal, ik heb al jaren een stoomloc met hoogvermogen motor.
Toen ik nog hellingen in mijn baan had hoorde je deze loc altijd heel erg kermen en krijzen.
Dat deed hij vanaf nieuw en het werd steeds erger.
Teruggebracht naar een shop in shop met "eigen technische dienst"
De herrie was wel minder maar mede daardoor heb ik besloten om alle hellingen uit maijn baan te halen.
Nu heb ik voor het eerst, naar aanleiding van dit topic, deze loc zelf uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
Het viel me reuze mee om te doen.
Het is een soort motor die niet uit elkaar kan maar ik kon hem wel uit de loc krijgen.
Daarna op de door jullie beschreven manier de tandwielen schoongemaakt en daarna gesmeerd.
Alles voorzichtig in elkaar gezet en wat denk je .......hij zoemt alleen maar.
Blijft raar dat die handelaar het zelf niet kan en ik wel.
Allen bedankt voor de tips, ze zijn voor mij erg waardevol gebleken.
Wat vind je daar nou van, heb ik zelf gedaan met behulp van dit forum ! :D
Ik heb gewoon weer een nieuwe loc,
Gijs
Eigenlijk is je loc nu beter dan nieuw. Toen hij nieuw was krijste hij en nu niet meer. :D
Citaat van: Gijs op zaterdag 15 mei 2010, 10:37:39
Teruggebracht naar een shop in shop met "eigen technische dienst"
Beste Gijs,
Allereerst, heel fijn dat de loc weer als "nieuw" (zoals het hoort) rijd.
Betreffende je citaat; die technische diensten ken ik onderhand wel.
Tijd kost geld en vandaar dat men er geen tijd insteekt om een loc dusdanig schoon te maken zoals het eigenlijk hoort.
Zelf ben ik dagelijks bezig voor mensen en je zou eens moeten weten wat ik binnen krijg, wat voorheen naar een "technische dienst" is geweest, om te huilen.
Wanneer je een loc serieus schoon wilt maken en tevens om wilt bouwen voor iemand red je dat niet in een half uurtje.
Wat er tegenover staat dekt de tijd niet, men dient dit voor interesse in de hobby te doen.
Wanneer men zijn "werk"tijd werkelijk gaat doorberekenen zou het een vermogen gaan kosten om alleen de basis handelingen bij het onderhoud van een loc maar te doen.
Laat staan wanneer een "oudere" analoge loc omgebouwd moet worden met al het extra aanpas werk.
Dus ik heb geen echte hoge pet op t.o.v. zogenaamde "Technische diensten" welke vaak een handige vage kennis is van een handelaar of dealer.
Hallo Gijs, Wat ik even wilde weten is het volgende: Je schrijft dat je bij de vorige dealer alles zo'n beetje kon kopen uit bananen dozen. Welke dealer was dit en waar kan ik hem vinden. Weet je ook zo of hij ook losse onderdelen verkoopt. M.a.w. Of hij ook loks uit elkaar haalt en dan in onderdelen verkoopt. Ik weet nl. dat een duitser dat doet. www.steamwilli.de (http://www.steamwilli.de). Deze duitser verkoopt onderdelen voor een goed bedrag, bijvoorbeeld een complete 5***** motor voor 22 euro exclusief porto van 6,50 euro.
Mvg. Jasper
Hallo leden
Ik heb vandaag en loc uit elkar gehad om het anker schoontemaken de loc staat al 3 jaar stil en wat blijkt anker door de helft :? heb er en nieuwe ingezet heb de hele loc uit elkaar gehad en schoongemaakt :)
Wow! Metalmoegheid? Hoe krijg je dit voor elkaak (in 2-en gebroken)
Foto!
foto heb ik niet helaas :warning:
Het is inderdaad metaal moeheid
Hij heeft 2 jaar stil gestaan
omdat er toen ook al wat mee was
robert
Hallo Robert
kan je er dan geen van maken :help:
want bij mij staan locs langer dan 2 jaar stil en die doen het nog
IK lees hier heelveel over smeren met olie, maar NIET met wat voor olie.Motorolie en dan welke of sla olie .Zelf heb ik totaal geen problemen met 20 /50 motorolie
Geen van beiden, speciale olie van marklin (weet het artikelnummer niet 123), of faller 170489. De locs hebben tenslotte maar een paar drupjes nodig.
Olie van Marklin is kleurloos en net water.
Ik gebruik de olie van HAG, das tenminste nog echte olie :D
Naaimachine olie is ook prima hoor.
Mvg, Johan
Misschien is een transmissie olie 75/90 nog wel het beste voor de tandwieltjes en een motorolie 10W40 voor de motorankertjes
M* Olie is niet veel soeps, i.d. net water.
Faller 170489 rules.................. :D
Mvg Gert
Citaat van: v200marklin op woensdag 11 april 2012, 02:41:31
M* Olie is niet veel soeps, i.d. net water.
Faller 170489 rules.................. :D
Mvg Gert
Mee eens Gert :thumbup:
Mvg: Alex
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 14 oktober 2008, 19:17:53
Beste Märklin-ist, een stukje over onderhoud van uw kostbaar model.
Daar het regelmatig aan de orde komt wil ik hier een voorbeeld geven van een zwaar vervuild anker. Dit is het gevolg van overvloedig smeren met olie bij het ankerlagertje.
*** De informatie die hier stond, is verplaatst naar de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s6-kk17EAVVcuR2qqghz-rQCKhq6u2izPMX99HJZYm-Y=/http://files.3rail.nl/wiki/wiki100.png) (http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Motor_en_Drijfwerk_Reinigen)
Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie beter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes. Door de informatie van het forum af te halen na plaatsing op de wiki, is meteen duidelijk welke informatie al is verplaatst, en we hebben geen twee versies van eenzelfde artikel.
Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar (https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,se8c4_OPhiOLxwEuUNt6Trl1qzXEyO29xExW11i-xv9o=/http://files.3rail.nl/wikiteam.jpg)
Het forumbeheer / Wiki redactieteam.
/quote]
Hallo allemaal,
Ik ben Jan.P en heb ook een vraag. Ik ben in het bezit van een Märklin draaischijf 7186. Helaas ben ik het schakelkastje kwijt. Ik weet dat een zekere Remco die schakelkast in 2010 besproken heeft. Hij had geen draaischijf maar wel een schakelkast. Ik weet niet hoe ik hem kan bereiken om dat kastje over te nemen. Maar is er iemand die mij aan een schakel kastje kan helpen.
Groet, Jan.P
Interessant en leerzaam draadje.
Bedankt.
Mag je ook met vasaline smeren?
Wally
Van mij wel :)
Mvg, Johan
Wat is vasaline en is dat zuurvrij?
Met vaseline smeren is, denk ik, niet zo'n goed idee.
Bij kamertemperatuur is vaseline niet vast, maar licht smeerbaar en zodra de temperatuur stijgt wordt de vaseline snel vloeibaar. De beschermende smerende film die je met vaseline wil maken, zal bij het oplopen van de temperatuur weggedrukt worden. Hierddoor zal de smerende werking gans snel verminderen.
Wat vaseline wel heeft is dat het niet gaat reageren met de zuurstof uit de lucht en zal dus niet gaan verharsen.
Ik zou het niet doen, gebruik om te smeren de door de leverancier aanbevolen middelen of equivalenten. Vaseline is nooit op de markt gebracht als smeermiddel, eerder als frictieverminderend middel dat je gebruikt bij het inschroeven van inoxvijzen in hout, of voor het verminderen van wrijving op de huid.
Met vriendelijke groeten,
Denis
beste mensen,
de ankertjes maak ik schoon in wasbenzine, daarna met een glasvezelpotlood glad maken, opnieuw in de wasbenzine en viola rijden als een trein.
voor smering gebruik ik tegenwoordig de motorolie van mijn passat, erg dun, blijft zitten en heeft een gigantisch positief effect op het rijden van de loks.
groet
jan
Naaimachineolie is in principe de zuiverste olie. Om bepaalde doelen te dienen (bestand zijn tegen hoge temperatuur, stabiele zuurgraad, lagere viscositeit etc) worden toevoegingen gebruikt als siliconen, PTFT, graffiet etc. Er is slechts een dun laagje nodig op de as van het anker, dat met betrekkelijk veel toeren draait en baat heeft bij lage wrijving. De wielassen draaien veel trager en kunnen worden gesmeerd met dikke olie, eventueel met PTFE-toevoeging.
Naaimachine olie is inderdaad zuiver en vlekt niet, zodat als het op de te naaien kleding zou komen, dit makkelijk is uit te wassen.
Maar op het tandwiel van het ankerasje, zal deze dunne olie, door het hoge toerental van het anker, al heel snel worden weggeslingerd door de middelpunt vliedende kracht (http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntvliedende_kracht) en z'n smerende werking snel verliezen.
Ankertjes maak ik tegenwoordig schoon met contactspray. Werkt perfect naar mijn mening. Ook de wielen.
ik heb mijn lok gereinigd met remreiniger in een spuitbus werkt geweldig je spuit alle rotzooi eruit,daarna zag de aandrijving er als nieuw uit!
Hallo Johan,
Ik heb zelf ook een aantal oudere loc's voorzien van kogellagers enz enz, echter nu zijn ze op en ik kan niet meer vinden waar ik ze eerder besteld heb en wat de maten en bestelnummers zijn, heb jij die voor mij?
Alvast bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groet,
Erik Schraven
Iemand kwam onlangs een loc van mij reinigen met teac 7 cleaner. Na dat hij dit product gebruikt had zag de motor er ook als nieuw uit.
met wasbenzine werkt prima heb net een paar treinen.
gedaan wou al trein weg doen maar rijd nu weer super
Hierbij nog een voorbeeld van een sterk vervuild anker. De analoge loc functioneerde nog, maar moest omgebouwd worden naar digitaal. Zonder schoonmaak zou dit zeker een kapotte decoder opleveren.
(https://files.3rail.nl/tinypic/25j8bqp.jpg)
(https://files.3rail.nl/tinypic/2d177na.jpg)
Dat daar nog beweging in zat is een waar wonder
Hetgeen wat ik hier NOOITlees is met welke olie men smeert. Ikzelf gebruik altijd zuurvrije olie, en als oud uurwerkmaker weet je dat er in de uurwerkhandel diverse zuurvrije olie-en te krijgen zijn met verschillende diktes tegen betaalbare prijzen.
-----------------------------------------------------
Het reinigen van ankers in de benzine, hoeft er echt geen uren in te liggen, gebruik een kortharig kwastje en borstel het schoon en polijst het anker op met zeer fijne staalwol.
Kijk ook eens naar de as-uiteinden, er zitten vaak inloopsporen in, en polijst ze op met een viltschijfje met polijstvet, doet wonderen, vaak oorzaak van gekrijs en gejank van de motor.
----------------------------------------------------
Zie het bijna dagelijks bij mijn revisie werkzaamheden van locs, te veel olie--te veel vuil-- te veel haren rond de assen en dan nog maar niet te spreken over de soldeer knoeie-reien
van de beste collega's die zogenaamd alles kennen en het dan als gereviseerd en goed verkopen.
--------------------------------------------------
Men zou ook eens kunnen vragen aan een uurwerkmaker of hij in het bezit is van een "verbus-apparaat", zo ja, dan kan hij hiermee deze motor-lagers zeer precies boren en plaatsen,
kan misschien wel wat kosten maar bespaart veel ellende en geld.
Zelfs dit anker is te reinigen
Zo,n anker moet bij een nieuwe lok al nagedraaid worden.De collector is erop gestanst en zit er niet echt zuiver op,en kan wel 1/10e mm slingeren.de collector is vaak erg ingelopen ,vooral aan de spleetjes vaak echt diep ingeslagen.Zo,n vlakgedraaide collector loopt echt veel beter,de borstels vonken bijna niet en gaan dan zeer lang mee en veroorzaken dan ook niet zo,n smurrie.De oude ankers met de smalle spleetjes waren veel beter.Een CM800 met orgineel anker en veldwikkeling kan op een gewone trafo ook zeer langzaam lopen,en het oude motorschild met bronzen lagertje en fatsoenlijke koolborstelhouders is ook veel beter.
Het laatste anker komt uit een SE 800 en is volgens mij orgineel.
Dat ziet er niet best uit!
hier altijd tec7 reiniger voor alles .Of SR10 is evengoed als het echt vloeibaar moet zijn