Nieuws:

Er zijn 300 wagons verkocht!! Laat de actie doorgaan en bestel in de Stichting 3rail Shop nu onze 20 jaar Stichting 3rail wagon! Lees de aankondiging en praat mee!!

NS 1300 van Märklin.

Gestart door Hans V200.0 vrijdag 10 januari 2025, 20:35:37

Re: NS 1300 van Märklin.

als er maar een "v" voor op staat

Zal de importeur ook eens benaderen, met nog wat feitjes.
De Franse variant kent ook meerdere varianten.
Het aanstaande jubileum (75 jaar NS1300)
En dat er best gegadigden zijn die er eentje (of meer) uit Goppingen wensen.
Het zal ook hen niet ontgaan zijn, dat Märklin dit gat nog steeds niet vult.

Hoezeer ik dit initiatief ook waardeer, denk ik dat Märklin dit niet gaat doen. 

Voor Märklin is Nederland maar een klein land, 2 percent van hun omzet halen ze hier vandaan. En als je dan kijkt wat ze over de jaren aan Nederlands materiaal hebben uitgebracht, nooit iets echts vernieuwend. Altijd modellen die al eerder uitgegeven zijn, alleen een ander jasje. 

De laatste 1700 is dan wel vernieuwd, andere motor, maar die kosten zijn relatief laag. 

De koplopers die zijn uitgekomen zijn ook niet echt vernieuwend te noemen.

Zelf vind ik de Nederlandse nieuwigheden elke keer weer een teleurstelling.

Ik hoop dat ik er naast zit, en dat ze toch eindelijk eens iets doen voor de Nederlandse markt. 

Niet geschoten is tenslotte altijd mis. Succes. Vol houden en wie weet.

Voor de NS 1300 geldt niet alleen Nederlandse markt, er kan zelfs een Franse variant van komen. Dan ligt het anders.
En zelfs de variant waar de NS1300 vanaf stamt heeft Zwitserse roots.
Die laatse is niet zo gevormd als de Franse 7701 of Nederlandse 1300.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Tja, niets vernieuwend wordt er geroepen.
Maar de 1100 zonder botsneus vind ik toch best wel vernieuwend.
Dus vanuit Marklin gezien doen zo soms best wel een stap.
Wat ik niet begrijp is dat ze zo weinig energie steken in een IC rijtuig met moderne beschrifting. Er zijn veel mogelijkheden maar Marklin bleef te lang vasthouden aan de oerversie, behalve de Frya uitvoering.

Mvg. Marcel
@citaat Meningen verschillen, alleen een 1100 zonder neus vind ik niet echt vernieuwend. Maar dat is mijn mening. Märklin is, op de Nederlandse markt, niet vernieuwend bezig. Er zijn zoveel modellen die uitgebracht zorgen kunnen worden, bv. Een VIRM, ICNG, moderne sprinters.

Maar ik wil niet het draadje kapen, het gaat om de 1300.

Een ICNG en Flirt sprinter zouden een redelijke potentie kunnen hebben, vooral omdat deze in veel varianten mogelijk zijn en dat is met een 1300 ook het geval.

Citaat van: loc1200 op zaterdag 10 mei 2025, 12:31:20Maar de 1100 zonder botsneus vind ik toch best wel vernieuwend.
Dus vanuit Marklin gezien doen zo soms best wel een stap.
Wat ik niet begrijp is dat ze zo weinig energie steken in een IC rijtuig met moderne beschrifting. Er zijn veel mogelijkheden maar Marklin bleef te lang vasthouden aan de oerversie, behalve de Frya uitvoering. 

De 1100 vindt ik ook enigszins vernieuwend ook omdat men de oude 1100 replica loslaat.
Met botsneus komt ie er ook nog wel, en ze zouden ook hier een Franse voorloper van kunnen produceren.

Voor de rijtuigen ben ik het met Marcel eens.
Daar hadden ze meer moeite in kunnen steken, maar ook de vraag vanuit de modelspoorders bleef achter.
Toch waren er zat andere aanbieders die wel de gaten in sprongen.

Voor de 1300 zijn genoeg draagvlakken te vinden, voor verschillende landen, en verschillende uitvoeringen.
Hoop toch echt dat het zover komt, dat er wel een model van gaat verschijnen.

Edit Frenkievee: citaat gerepareerd

De 1100 is interessant, omdat die aantoont dat Märklin bereid is in een geheel nieuw Nederlands model te investeren. Dan kan dat ook voor een 1300.
De 1100 is een loot aan de stam van een hele familie in Frankrijk ontwikkelde locjes. Maar iedere variant is wel zo afwijkend dat er bij de huidige maatstaven in modelspoorland telkens een heel nieuw model zal moeten worden ontworpen.

De CC7100 en de 1300 zijn wel vrijwel identiek. De andere variaties op de CC7100 dan weer niet.

Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Citaat van: henkv op zondag 11 mei 2025, 08:16:08De CC7100 en de 1300 zijn wel vrijwel identiek.
Daar hadden ze destijds bij Alsthom ook problemen mee heb ik me laten vertellen. Beide series werden daar door elkaar gebouwd. NS heeft destijds bij onderhoud nog regelmatig SNCF-onderdelen aangetroffen.

Ja, de 1303 raakte al snel total loss bij een ongeval. Toen is er een voor de SNCF in aanbouw zijnde loc aan NS geleverd. Zo uitwisselbaar waren de locs.

Dat is dan een extra feit, om er twee modellen van te maken.
Kunnen ze heel wat modelspoorders blij maken.

Het is meer dan tijd voor Märklin om beide varianten uit te brengen,  immers kennen ze ook veel gelijkenissen,  onderhuids maar ook bovenhuids.
De fronten verschillen wel vaak, en soms ook de pantografen.
Maar al met al stijgt zo wel de kans op een model van de NS 1300, maar ook van een SNCF 7100 model.
Zeker als het afzetgebied groter wordt zal die kans toenemen.
Goed,

Voordat iedereen over varianten begint e.d. kijk eens naar deze video: How Model Trains Are Made. Dan zie je wat een werk zit in een model. En hoe lang het doet. Of het nu via China is of gewoon in DLD en/of Hongarije of ander laagloonland.
Wiki Redactie

Nou precies, maar liefst 38 minuten! Het kan ook binnen 14 minuten (zonder gekheid: diep respect en zware bewondering voor het vakmanschap van deze meneer).
Citaat van: 1200Blauw op maandag 12 mei 2025, 20:52:59Nou precies, maar liefst 38 minuten! Het kan ook binnen 14 minuten (zonder gekheid: diep respect en zware bewondering voor het vakmanschap van deze meneer).

Jep. Maar die geeft niet het complete proces van ontwerp tot en met verkoop aan. Ondanks dat het knap is dat hij alles zelf doet. Het gaat om het feit dat heel veel mensen dat "even" een modelletje extra erbij kan. Dat het geen probleem geeft. Dat het niet veel meer werk is. Daarin zit veel werk. Zeker als je tig soorten wil gaan uitgeven. Die investering moet terug verdiend worden.
Wiki Redactie

Ik maakte er een soort grapje van, maar vaak wordt wel onderschat hoeveel werk erin gaat zitten voor een model in de schappen ligt. Na het zien van "jouw" filmpje ga je je toch bijna schuldig voelen dat we met z'n allen zo veeleisend zijn geworden.

Veeleisend?

Mogen we een keer naar meer dan 50 jaar wachten op een echte 1100? Of 1300?

Dat gat wat ze niet willen dichten of attenderen dat ze er geen uitspraak over doen,  triggert mij in ieder geval om veel contact te gaan zoeken.
Misschien wel op het irritante af, dan krijgen ze wellicht toch nog spijt dat ze er nooit eerder mee kwamen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

1200Blauw bedoelt "onze veeleisendheid" meer in z'n algemeenheid voor treintjes: detaillering, geluidjes, perfectie.
En met jouw "1300-bril" op verbuig je dat door naar de door jou zo gewenste 1300 (waar het ook voor geldt) ;) .
Je hebt het over "bij het irritante af"; dat level heb je hier inmiddels wel bereikt met je dagelijkse posts. Als M die ook dagelijks van je krijgt dan zijn ze er snel klaar mee lijkt me.

:idea: Start een poll hier en bij de buren en kom eens met een reële en geloofwaardige inschatting van het aantal écht geïnteresseerden. Stuur die uitkomst dan door naar M; daar bereik je wellicht meer mee dan blijven herhalen over "gemiste kansen", "dat het tijd wordt" en "jubileum"...

Heb eigenlijk nog nooit een poll gestart, en weet niets eens hoe dat in zijn werk gaat.
@citaat Dat is dan een goed leermoment om uit te proberen.  :thumbup:  Bij de buren kan je hem wel zo starten als je dat wil. Dan zou ik ook eens kijken bij Franse collega's als je denkt dat de kans dan groter is met verzoeken uit andere landen.

Bij de buren heb ik geen account, dus weer een account aanmaken, eerlijk gezegd krijg ik al de kriebels....
Wachtwoorden en gebruikersnamen ben ik geen ster in :-(
@citaat Als je iets echt wil  :) Goed, je wilt iets dan zal je ook over bepaalde zaken heen moeten zetten. Je zit vol op "Märklin". Je weet net zo goed dat Märklin dezelfde modellen ook onder de naam van "Trix" voor 2rail verkoopt.  Dus het is zaak om die dan ook bij 2railers te peilen of zij een 1300 / 71000 willen hebben. Dan zorg je voor meer draagvlak. Ga desnoods op een Houten staan met een petitie aan Märklin om een 1300 / 7100 te gaan produceren. Dan laat je aan de fabrikant en importeur zien dat je er moeite voor hebt willen doen. Dat er ook andere mensen achter staan dan een simpel forum waar ze hun merknaam niet aan verbonden wilden hebben. Je zal met goede redenen moeten komen. Voor fabrikanten is dat vaak "geschatte aantallen".

Wat je nu opnoemt weet ik Ronald, ik loop al lang genoeg op deze aardbol ;)
Het is niet mijn eigen wens, al zit die er wel bij.
Zo heb ik dat ook in de mail gezet,  dat er een jubileum aan zit te komen, dat er varianten gemaakt kunnen worden,  en niet aan 1 spoorwegmaatschappij gebonden zitten.
Dus in de mail vermeld dat ze op AC en DC best wat modellen kunnen verkopen, omdat er een schare fans er al tijden op zitten te wachten.
Dat bewijs van een "schare fans die er al tijden op zitten te wachten" moet jij leveren. Een email sturen waarin je dat zegt, daar heeft een fabrikant niets aan. 

Start inderdaad een pol, hier en bij de buren. Stuur eventueel een mailing rond waarin je je plannen uiteen zet. Met een retour adres waar mensen kunnen aangeven als ze interesse hebben. 

Dan heb je misschien aantallen waar je mee aan kunt komen.

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

Zou het echt zo werken bij Märklin, u vraagt wij draaien?
Dan vraag ik wel af wie de schare fans waren van de replica van het eerste prototype van de Krokodil in spoor H0  ;)

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ik heb het ChatGPT gevraagd:

Hoe overtuig ik Florian Sieber, de eigenaar van Märklin GmbH, dat hij een model van de NS lok 1300 moet laten ontwikkelen.

ChatGPT zei:
Om Florian Sieber, de eigenaar van Märklin GmbH, te overtuigen een model van de NS locomotief 1300 te ontwikkelen, moet je een sterke en zakelijke pitch maken die appelleert aan zijn zakelijke belangen én zijn passie voor modeltreinen. Hier is een gestructureerde aanpak:

1. Benoem het unieke karakter van de NS 1300
Leg uit waarom de NS 1300 bijzonder is:

Gebouwd door Alsthom op basis van Franse ontwerpen (BB 12000), maar met Nederlandse aanpassingen.

Lang in dienst (1952–2000), dus veel herkenning bij modelspoorliefhebbers.

Cultstatus in Nederland — een van de iconische elektrische locomotieven van de NS.

"De NS 1300 is voor veel Nederlandse en Europese liefhebbers een symbool van de naoorlogse modernisering van het spoor. Deze machine verdient een plek in het Märklin-assortiment."

2. Toon aan dat er markt is
Onderbouw met feiten:

Groot en trouw Nederlands modelspoorpubliek.

Märklin heeft relatief weinig specifiek Nederlandse modellen uitgebracht.

Eerdere Nederlandse modellen van Märklin (zoals NS 1600, Mat '54) waren succesvol en snel uitverkocht.

De 1300 heeft een sterke nostalgische waarde voor 50+ verzamelaars — een koopkrachtige doelgroep.

"De NS 1300 bedient zowel verzamelaars als actieve rijders, en vult een gat in het Märklin-portfolio. Het model zou niet alleen in Nederland verkopen, maar ook bij Franse liefhebbers (door de BB 12000-link) en Duitse verzamelaars die compleet Europa willen modelleren."

3. Speel in op Märklin's strategie
Verbind het idee met Märklin's positionering:

Märklin zoekt naar klassieke Europese locomotieven met emotionele waarde.

De 1300 sluit aan bij bestaande onderdelen (zoals chassis of pantografen van BB 12000).

Eventuele samenwerking met Roco of Trix (zelfde moederbedrijf) mogelijk.

"Het model past bij Märklin's streven naar Europese diversiteit en historisch belang. Bovendien zijn er mogelijk technische synergiën met bestaande Franse modellen."

4. Stel een realistische, haalbare uitvoering voor
Start met een eenmalige gelimiteerde oplage (bijv. Insider-modellen).

Leverbare varianten: blauwe 1300, geel-grijze 1300, "Jaap Nienhuis"-variant.

Duidelijke doelgroep: Nederlandse Märklin-rijders, verzamelaars, clubs, musea.

"Een gelimiteerde Insider-serie met bijvoorbeeld de blauwe 1300 als jubileummodel zou direct aantrekkelijk zijn."

5. Laat zien dat je het meent
Verzamel steun: petitie, interessepeilingen op fora of Facebook-groepen.

Werk samen met Nederlandse winkels of Märklin-dealers (bijv. MTE, Harlaar).

Bied aan om mee te helpen met marktonderzoek of promotie.

Voorbeeldmail / pitch-tekst aan Florian Sieber:
Geachte heer Sieber,

Als gepassioneerde Märklin-liefhebber en fervent kenner van de Nederlandse spoorweggeschiedenis wil ik u voorstellen om een model te ontwikkelen van de iconische NS locomotief 1300. Deze elektrische locomotief heeft een bijzondere plek in de harten van spoorliefhebbers in Nederland en daarbuiten. Ze is niet alleen historisch relevant, maar ook commercieel interessant: er is een duidelijke marktbehoefte onder verzamelaars en rijders.

De NS 1300 combineert Franse technologie met Nederlandse spoorcultuur — precies het soort grensoverschrijdende spoorhistorie waar Märklin zo sterk in is. Met een beperkte oplage en een aantrekkelijke uitvoering zou dit model ongetwijfeld een commercieel succes zijn.

Ik ben graag bereid dit voorstel verder toe te lichten of mee te denken met marktverkenning.

Met vriendelijke groet,
[Jouw naam]
[Eventueel: je contactgegevens of links naar online interessepolls]

Als je wilt, help ik je graag een concrete versie van een pitch of PowerPoint te maken, of een petitietekst voor Nederlandse Märklin-liefhebbers. Wil je dat?

Mijn reactie no. 10 staat er ook in.

Groet, Anne W
Dit gedeelte "er is een duidelijke markt behoefte onder verzamelaars en rijders." Waar is dat op gebaseerd?

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat Nergens op want even later staat er "in beperkte oplage". Zo jammer, want dan vissen dus een hoop belangstellenden -want die schijnen er te zijn(?)- acher het net :-( .
En die beperkte oplage wordt dan ook nog "ongetwijfeld een commercieel succes".... Ongetwijfeld ja :? , maar zou M niet veel liever een grote oplage zien?

Ik adviseer toch wat minder tegenstrijdigheden voor een pitch-tekst :-) .

Dus Hans, grijp Annes aanbod met beide handen aan; wel samen de tekst nog even fine-tunen maar dan zonder Chat-GPT.
Tussen die schare aan potentiële kopers is er ook vast wel iemand die een poll wil starten om de werkelijke behoefte te peilen.
Forumstrijders verenigt u >:-D !

En sorry, ik doe niet mee, ik zit niet in de doelgroep voor een 1300 ;) .
En zo ervaren we dat Chat GPT nog niet "vervolmaakt"  is:
Märklin heeft mat. 54 uitgebracht.  Fout  Dat was Trix, toen nog geheel zelfstandig en al vele decennia terug.
Samen met Roco uitbrengen? Zeer twijfelachtig! Roco is de grote concurrent, samenwerkingen met Piko zijn tegenwoordig gebruikelijk.

En zo kunnen we er denk ik nog wel meer zinnen uitlichten die discutabel zijn...

BB 12000?
Dat zou wat geweest zijn, een Nederlandse krokodil.  :D

Overigens stamt de NS 1300 van de serie CC-7100 van de SNCF, die aan de grondstenen lag van de series die daarop volgden
Daarvoor waren het nog frame-locomotieven zoals de SNCF serie 2D2 5503 en de 2D2 5546.
Dit is allemaal in het boek te lezen wat ik voor mijn neus heb.

Een leuk detail de 2D2 serie 500 heeft een combi van bouwers nodig gehad, te weten de SLM (Zwitsers) en de BBC.
Dus ook daar een connectie mee, en in 1946 kwam Alsthom met een studie naar draaistel loc's, waar ook gekeken werd naar de BLS Ae 4/4 251.
Daarbij was het de bedoeling een lok te ontwerpen voor hogere snelheden, waardoor de BLS Ae 4/4 in beeld kwam.
Alleen was de techniek van 15000 volt wisselspanning, niet zomaar om te zetten naar 1500 gelijkspanning, daar de motoren voor de gelijkspanning te groot en zwaarder zouden uitvallen.
Zo vielen ze terug naar het verleden die bij de PO en de SNCF waren opgedaan, en kwam de elastische Alsthom aandrijving voor een zes-assige lok van de serie E703.
De locomotieven werden door Alsthom gebouwd op basis van het prototype E 703 opnieuw geregistreerd 2D2 5301. In dienst gesteld in 1942-1942, verzorgde deze korte serie 2D2's (eigenlijk 2BB2's) goederen- en passagiersdiensten op de belangrijkste radiale lijnen van Zuidwest-Frankrijk tot 1973, toen de laatste exemplaren werden afgeschreven.
In December 1946 besteld de SNCF bij de Société Générale de Construction Electriques et Mécaniques Alsthom twee zes-assige draaistel-locomotieven, die de nummers CC-7001 en CC-7002 droegen.

Voor de duidelijkheid: Anne heeft geenaanbod gedaan, ChatGPT heeft een aanbod gedaan.

Verder AI, en dus ook ChatGPT, vertelt niets meer dan wat de gemiddelde internetter zou vertellen, want zijn kennis is gebouwd door de gemiddelde internetter.

Groet, Anne W

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Anne W op dinsdag 13 mei 2025, 22:34:00Voor de duidelijkheid: Anne heeft geenaanbod gedaan, ChatGPT heeft een aanbod gedaan.
Groet, Anne W
Oeps, sorry Anne, die AI wordt steeds beter hè?

Er staan 2 lege regels tussen de laatste zin van ChatGPT en de slotzin van mij.

Ja, AI wordt erg opgehemeld, maar het nuttige zit hem in het snel kunnen analyseren van data en daar conclusies aan verbinden.

Modelspoor kun je ook handmatig besturen, maar de mens is veel te langzaam, iTrain en alle andere programma's zijn veel sneller, een vroege AI?

Groet, Anne W
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Volgens mij staat er NS1300 in het onderwerp van dit topic en geen ChatGPT of AI, laten we het maar bij NS1300 houden.
Voor de liefhebbers: lees het artikel in Railmagazine van deze maand over messing modellen van "Michel Vintges en zijn NS-modellen van M.V.". Daar is ook al een tijd terug een draadje bij BNLS (de "Buren") over geweest: Informatie gezocht: oud model NS 1200 ca. 1960, 'M.V. Modelspoorwegen' over de modellen van de M.V. Modelspoorwegen. MV Modelspoorwegen heeft ook een NS 1300 gemaakt volgens het artikel in RM.

Ben echt gespannen of er wat bij het zomernieuws zit......
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Zit ie niet.

Het is nog geen 13.00u Laurent,  of weet je al meer?
Dan heb je vermoedelijk wat "voorkennis" en ben benieuwd waar je dat dan weer gehoord/ gelezen hebt.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Er zal weer genoeg bij zitten; kwartiertje geduld nog ;) .

Duitsland TP III/IV

Weinig nieuws.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 15 mei 2025, 12:22:40Het is nog geen 13.00u Laurent,  of weet je al meer?
Dan heb je vermoedelijk wat "voorkennis" en ben benieuwd waar je dat dan weer gehoord/ gelezen hebt.
Ik had voor 9enen de beide Sommerneuheiten al in mijn mailbox hangen, Märklin en Trix.

Daarbij geloof ik niet dat ze, in het jaar dat de lok 25 jaar uit dienst is, dat stilletjes in de Neuheiten zouden zetten. Dat zou een grote aankondiging op een beurs worden, publicatie en aandacht erop. Wellicht 2030, als het snelheidsrecord 75 jaar geleden gezet is door de 7121. Symbolisch.
En aansluiten op Laurent: ze gaan echt niet in het jaar dat ze een vernieuwde 1100 aankondigen ook nog een 1300 aankondigen.

Koen

Dat zal natuurlijk niet zo zijn, ze achten de Nederlandse markt gewoon te klein voor grootse zaken.
Tenminste ik had enkel wat hoop, maar dat is nu ook overboord gevallen.
Het getuigt in ieder geval dat ze wel naar de vraag kijken, maar misschien naar oude berichtgeving zitten te kijken.

Ben benieuwd of ik nog eens een antwoord op mijn mail krijg want ik wil de poll weleens starten.
Alleen het forum beheer laat er nog niks over horen.
Maar opgeven zit er niet in, immers de vraag sterker en beter onderbouwen is noodzakelijk, zeker als je de nieuwtjes van volgend jaar halen.
Maar ook dat is een utopie,  want in je eentje een reus in beweging krijgen is geen eitje in ieder geval.
Hans,
Als je rond 10 januari naar Märklin een wensmodel opgeeft kun je er toch niet van uitgaan dat dit 4 maanden later word voorgesteld.
Wellicht is het scenario van Laurent dan realistischer.
Ook de "nieuwe" 1100 van dit jaar komt echt niet zo maar "uit de lucht vallen", ja wel voor ons als consumenten.
Maar wie zegt niet dat je verzoek binnen 1-3 jaar gehonoreerd word?
Als dat zo is dan spring je toch alsnog een gat in de lucht en velen met jou.

Hoi Leon,

Dat snap ik ook wel en we wachten eerlijk gezegd al jaren op een dergelijk nieuwe lok.
De 1200 1100 en 16/17/1800, maar die waren niet echt vernieuwend meer te noemen op de sluitlichten en de tot NEM waarde verlaagde buffers.

Dus dat het tijd wordt om de markt te bestormen met een 1300 uit Goppingen,  lijkt nog niet waardig te worden genomen.
Tenminste dat afwijkende antwoord van alles is in behandeling......tja ik snap ook wel dat ze dit niet op deze wijze verklappen.
Nee, zal de tijd benutten dit goed duidelijk te maken  bij Tante M.
Maar hoe en wat zal ook wel de nodige tijd kostten.

Die tijd is er dus nu, en zal deze zo goed mogelijk benutten.

M.v.g.

Hans V200.0

Denk dat we met een 1300 gewoon geduld moeten hebben, zoiets ontwikkelen neemt wat meer dan een paar maanden in beslag, ook in het tijdperk van 3d scanners en printers.

En ik ga er vanuit ze eerst de nieuwe 1100 nog wat gaan uitmelken (dat zou ik tenminste doen), een geel/grijze uitvoering, dan misschien nog een turqiouse, daarna nog een blauwe zonder NS vishaak en misschien ook een keer Franse varianten.

Dat het meer dan enkele maanden kost is vanaf scratch (lees nulpunt), logisch en dat begrijp ik ook wel.
Maar niemand weet of dit daadwerkelijk ook zo is.
Wellicht hebben ze er al eens aan gewerkt  zonder dat we het weten.
Immers er waren al veel aanbieders hier, dus kan dat aardig afgekaatst hebben in de plannen.

Nu de NS1100  uitkomt zullen ze best dat model enigszins uitmelken, dan wel in meerdere uitvoeringen brengen.
Toch hoop ik ook dat ze de NS1300  ook aan het assortiment toevoegen.
Het ligt namelijk net als bij de NS1100  als bij de NS1300, beide hebben Franse roots.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik zat net naar mijn profielfoto te kijken en ging er altijd van uit dat dat een 1100 was; maar het kan eigenlijk net zo goed een 1300 zijn.
Ik ken alle kenmerkende details niet; weten jullie het :help:

@Hanzi,

De 1100 had twee draaistellen met twee assen,  de 1300 heeft twee draaistellen  met drie assen elk.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.