Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

Re: vlakke baan 225 x 165 simpel
oranje: locverzorging
1 ontkoppelrail beter ingeplant
bij de vorige locverzorging stond de loods te kortbij, ingeval de poort gesloten is kon de loc dus niet ver genoeg oprijden om de achterwaartse beweging te maken, ruimer genomen er is toch voldoende plaats voorhanden. Je ziet, er wordt over nagedacht ;)
doenbaar zo? ik begin met aftellen :-)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Lapjeskat op maandag 17 maart 2025, 10:59:39Neem me niet kwalijk, maar ik zie echt de noodzaak niet voor 2 aansluitingen op het rangeerterrein...
Als je het zo doet heb je toch alles wat je nodig hebt?
Klopt, die 2e aansluiting stamt nog uit de tijd dat niet alles 2 richtingen was. Het was verzonnen als één inrit en één uitrit; na alle aanpassingen inmiddels wat overkill. Maar met het huidige plan zijn de 2 aansluitingen noodzaak. Prima :thumbup: .
idd is netter nu, evenveel mogelijk en de 2210 + één sein weg.
Locverzorging kan nu mooi parallel.
Waarom noodzaak 2 aansluitingen? Eerst zeg je overkill en daarna noodzakelijk???
Begrijpe wie kan.

Grüezi midänand!

Het is al meerdere keren gezegd: de seinen hebben alleen een visueel effect. Dus geen seinen in tunnels plaatsen. Sowieso beter om even te wachten met dit soort randzaken.
ingeval een 2de aansluiting dan wordt het dit, betere algemene terreinbezetting
Citaat van: Dibbes op maandag 17 maart 2025, 15:17:59Het is al meerdere keren gezegd: de seinen hebben alleen een visueel effect. Dus geen seinen in tunnels plaatsen. Sowieso beter om even te wachten met dit soort randzaken.

dat komt achteraf ben daar nu niet mee bezig eerst het plan finetunen wat ik nu doe

Grüezi midänand!

Zonder uithaalspoor valt er weinig te rangeren.
idem vorige, compacter
Citaat van: Dibbes op maandag 17 maart 2025, 15:53:57Zonder uithaalspoor valt er weinig te rangeren.

wat is die schuine groene 2209 en 2201 onderaan dan?
langer uithaalspoor 2251 en 2207, maximaal nu

Grüezi midänand!

Hoeveel wagons denk je daarop weg te kunnen zetten?
... en aansluitbocht links vloeiender, dat zal het zijn zeker?
Citaat van: Dibbes op maandag 17 maart 2025, 16:08:02Hoeveel wagons denk je daarop weg te kunnen zetten?

hoeveel zouden erop moeten, toch geen 10, anders versleep je een volledig treinstel dat is geen rangeren meer maar verrijden
een viertal

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

Een uittrekspoor dient ook helemaal niet om er wagons op te zetten, als er een lok op kan om enkele wagons van het ene opstelspoor naar het andere te verplaatsen is dat toch genoeg?
dat dacht ik ook gaf enkel antwoord op een gestelde vraag, een grote loc kan erop, zelfs twee.

Edit Giant: quote gehele voorgaande bericht verwijderd.

Grüezi midänand!

Rangeren betekent het samenstellen van een trein. Het hangt af van de lengte van de samen te stellen trein hoe lang een uittrekspoor moet zijn om prettig te kunnen rangeren. Er zijn rangeerpuzzels in de handel waarbij je het met een uithaalspoor ter lengte van één wagon moet zien klaar te spelen. Maar dat heet niet voor niets een rangeerpuzzel.

goed wat is je punt?

Grüezi midänand!

Dat lijkt me duidelijk: met een langer uittrekspoor is het gemakkelijker rangeren
in de optiek dat voor het rangeren slechts één loc op het uittrekspoor komt (meest logische daarom heet het zo) is dit zelfs mogelijk
de rechteringang van het terrein is mss niet strikt nodig maar kan bij omstandigheden toch handig zijn daarom het behoud ervan, hij doet daar niks verkeerd
wel handig om direct naar de locloods te gaan zonder evt rangeerbewegingen te moeten doorkruisen

Ik kan mijn ogen nauwelijks geloven.... Nu zijn de 2 linker opstelsporen weer enkel te bereiken via het uittrekspoor en ik had je nog zo een net voorbeeldje getoond...
Akkoord, de 2 linker opstelsporen zijn nu nog langer maar je kunt er niks meer mee doen  :(
Je begrijpt het echt niet hé, ontwerpen en tekenen zijn 2 totaal verschillende zaken en duidelijk niet aan jou besteed...
op deze manier wordt de rit van de hoofdbaan naar de locverzorging totaal van het rangeergebeuren gescheiden maar blijft er toch nog connectie tussen beide
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Ha Yves,

Let op dat met je plan in #2972 (En nog meer van toepassing op #2974!) je wel erg veel zult moeten rangeren om de 2 meest linker sporen in je rangeerterrein te bedienen. Maar dus ook om een daar samengestelde trein weer naar een uitgangsspoor (3e spoor links) te rangeren, door de lengte van het opstel spoor ten opzichte van je uithaal spoor is het namelijk niet mogelijk om de gehele samengestelde trein naar een uitgangsspoor te krijgen.

Nou weet ik dat je voorheen regelmatig te horen hebt gekregen dat rangeren via de hoofdbaan "not done" is, maar op dit oppervlak zou ik die "realiteit"* persoonlijk laten voor wat die is (En dus wél rangeren via de hoofdbaan).
Alternatief zou je de 2 meest linker sporen in je rangeerterrein kunnen inkorten zodat daar geen samengestelde trein kan komen te staan. Je zou dan een trein binnen kunnen laten komen op spoor 4 (Vanaf links geteld), waarna je de wagons per 1 a 2 stuks naar 1 van de 2 linker sporen rangeert voor verwerking (laden/lossen). En ten slotte vanaf die sporen weer naar spoor 3 rangeert om een nieuwe trein samen te stellen. Wel nog even opletten dat je met de huidige rangeersporen enkel geduwd kunt binnen rijden omdat anders je loc opgesloten zal raken. ;)

* Let op: Het is en blijft hobby/fantasie wat wij bouwen, hoe realistisch we het soms ook willen laten lijken. En daarbij kun je voor jezelf prima in bepalen dat sommige regels/dingen niet van toepassing zijn op jouw baantje. Maar ook in het echt zijn wel voorbeelden te vinden van kleine emplacementen waar soms een rangeerbeweging via het hoofdspoor noodzakelijk is/was. ;)
idd ik was terug fout, bij deze
Citaat van: Giant op maandag 17 maart 2025, 17:26:45Ha Yves,

Let op dat met je plan in #2972 (En nog meer van toepassing op #2974!) je wel erg veel zult moeten rangeren om de 2 meest linker sporen in je rangeerterrein te bedienen. Maar dus ook om een daar samengestelde trein weer naar een uitgangsspoor (3e spoor links) te rangeren, door de lengte van het opstel spoor ten opzichte van je uithaal spoor is het namelijk niet mogelijk om de gehele samengestelde trein naar een uitgangsspoor te krijgen.

Nou weet ik dat je voorheen regelmatig te horen hebt gekregen dat rangeren via de hoofdbaan "not done" is, maar op dit oppervlak zou ik die "realiteit"* persoonlijk laten voor wat die is (En dus wél rangeren via de hoofdbaan).
Alternatief zou je de 2 meest linker sporen in je rangeerterrein kunnen inkorten zodat daar geen samengestelde trein kan komen te staan. Je zou dan een trein binnen kunnen laten komen op spoor 4 (Vanaf links geteld), waarna je de wagons per 1 a 2 stuks naar 1 van de 2 linker sporen rangeert voor verwerking (laden/lossen). En ten slotte vanaf die sporen weer naar spoor 3 rangeert om een nieuwe trein samen te stellen. Wel nog even opletten dat je met de huidige rangeersporen enkel geduwd kunt binnen rijden omdat anders je loc opgesloten zal raken. ;)

* Let op: Het is en blijft hobby/fantasie wat wij bouwen, hoe realistisch we het soms ook willen laten lijken. En daarbij kun je voor jezelf prima in bepalen dat sommige regels/dingen niet van toepassing zijn op jouw baantje. Maar ook in het echt zijn wel voorbeelden te vinden van kleine emplacementen waar soms een rangeerbeweging via het hoofdspoor noodzakelijk is/was. ;)

deze boterham moet ik even laten bezinken, gaat dit ook op voor #2976 of is dit eenvoudiger bij dit laatste?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Nog niks geleerd Yves?
Citaat van: Hanzi op zondag 16 maart 2025, 19:10:51Ik lach met Lapjeskat mee: haha :-) !
Want, hoe ga je op dat linker spoor komen?
Wagonnetje voor wagonnetje; ach, het houdt je van de straat...
Sterker nog, toen was het één spoor en in #2974 zijn er zelfs twee sporen practisch gezien onbereikbaar :O !

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op maandag 17 maart 2025, 17:40:16idd ik was terug fout, bij deze
Beter.

En als de loc vanaf de locverzorging ook direct naar het station mag, moet je er nog een pijltje bijzetten.

Dat is ware 'vastberadenheid', het mag niet goed zijn!
Citaat van: Hanzi op maandag 17 maart 2025, 17:47:30
Citaat van: yves op maandag 17 maart 2025, 17:40:16idd ik was terug fout, bij deze
Beter.

En als de loc vanaf de locverzorging ook direct naar het station mag, moet je er nog een pijltje bijzetten.

Beter of goed zonder meer?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik vind alle sporen zo strak in dezelfde richting wat stijf aandoen.
Het zal best architectonisch verantwoord zijn, maar ik zou de spoortjes van de locverzorging wat draaien tov de rest.
pijltje (en sein) erbij

En nu ik een uitgelezen plaats zie voor een DKW plaats je er geen...
Rara, waar zou dat nu kunnen zijn?
locverzorging wat gedraaid, idd beter
Citaat van: Lapjeskat op maandag 17 maart 2025, 18:00:01En nu ik een uitgelezen plaats zie voor een DKW plaats je er geen...
Rara, waar zou dat nu kunnen zijn?

één criterium: ik wil vanop bediening poort zien
ik geef me over ik zie het niet
één sein stond verkeerd rara hetwelke?

Ha Yves,

Citaat van: yves op maandag 17 maart 2025, 17:42:43gaat dit ook op voor #2976
In zekere zin: Ja.
Wel is het zo dat je met het plan uit #2976 (en opvolgende) plannen alle 4 de sporen kunt gebruiken als binnenkomend/uitgaand spoor, en zodoende dus ook niet perse hele samengestelde treinen hoeft te verplaatsen. Maar dat veranderd natuurlijk niks, buiten dan de mogelijkheid om meer sporen te bereiken, aan de rangeerbewegingen die ik eerder vermelde. ;)
De "opgesloten" loc bij niet duwend inrijden is trouwens ook nog altijd het geval, en daarmee heb je dus ook altijd minimaal 1 rangeerbeweging op het hoofdspoor om binnen te rijden. Immers is er, bij niet duwen, geen mogelijkheid voor de loc van inrijdende trein om te vertrekken totdat de wagons zijn weg gerangeerd. ;)

Citaat van: yves op maandag 17 maart 2025, 17:42:43deze boterham moet ik even laten bezinken
Laat trouwens gerust weten waar je eventueel een verduidelijking zou willen, want dat kan altijd geschreven worden!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Misschien nog mooier om de 2209 naar de remise te vervangen door een bocht zodat dit parallel komt met het spoortje er rechts naast.
Citaat van: Giant op maandag 17 maart 2025, 18:16:39Ha Yves,

Citaat van: yves op maandag 17 maart 2025, 17:42:43gaat dit ook op voor #2976
In zekere zin: Ja.
Wel is het zo dat je met het plan uit #2976 (en opvolgende) plannen alle 4 de sporen kunt gebruiken als binnenkomend/uitgaand spoor, en zodoende dus ook niet perse hele samengestelde treinen hoeft te verplaatsen. Maar dat veranderd natuurlijk niks, buiten dan de mogelijkheid om meer sporen te bereiken, aan de rangeerbewegingen die ik eerder vermelde. ;)
De "opgesloten" loc bij niet duwend inrijden is trouwens ook nog altijd het geval, en daarmee heb je dus ook altijd minimaal 1 rangeerbeweging op het hoofdspoor om binnen te rijden. Immers is er, bij niet duwen, geen mogelijkheid voor de loc van inrijdende trein om te vertrekken totdat de wagons zijn weg gerangeerd. ;)

Citaat van: yves op maandag 17 maart 2025, 17:42:43deze boterham moet ik even laten bezinken
Laat trouwens gerust weten waar je eventueel een verduidelijking zou willen, want dat kan altijd geschreven worden!

ik hield van in den beginne rekening met het feit dat een trein duwend het rangeerterrein op gaat, dus het laatste plan slaagt als dusdanig die lakmoesproef?

Ha Yves,

Citaat van: yves op maandag 17 maart 2025, 18:21:11dus het laatste plan slaagt als dusdanig die lakmoesproef?
Ik denk dat je die vraag natuurlijk zelf ook wel kunt beantwoorden, gezien je het antwoord eigenlijk al gaf in het eerste stukje van de zin. ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dan heb je dat kruiswissel bij de ingang ook niet meer nodig ;) .
zo dus, ook goed
Citaat van: Giant op maandag 17 maart 2025, 18:23:38Ha Yves,

Citaat van: yves op maandag 17 maart 2025, 18:21:11dus het laatste plan slaagt als dusdanig die lakmoesproef?
Ik denk dat je die vraag natuurlijk zelf ook wel kunt beantwoorden, gezien je het antwoord eigenlijk al gaf in het eerste stukje van de zin. ;)

goed gezien!
Citaat van: Hanzi op maandag 17 maart 2025, 18:23:59Dan heb je dat kruiswissel bij de ingang ook niet meer nodig ;) .

dus niet zoals 2993?
Franky,

waar is nu die uitgelezen plaats?

Grüezi midänand!

Nog vijf en een half uur te gaan, Het wordt spannend!!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op maandag 17 maart 2025, 18:28:08
Citaat van: Hanzi op maandag 17 maart 2025, 18:23:59Dan heb je dat kruiswissel bij de ingang ook niet meer nodig ;) .

dus niet zoals 2993?
Als je altijd achteruit naar binnen rijdt kom je toch nooit vanaf de buitenbaan?
Tenzij je het hele eind achteruit en tegen de richting in rijdt.
:idea: Voor losse loc's kan het kruiswissel evt. wel handig zijn.
verzorgingsspoortjes waren aan de lange kant

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zo past er geen BigBoy op.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.