Ha Yves,
Let op dat met je plan in
#2972 (En nog meer van toepassing op
#2974!) je wel erg veel zult moeten rangeren om de 2 meest linker sporen in je rangeerterrein te bedienen. Maar dus ook om een daar samengestelde trein weer naar een uitgangsspoor (3e spoor links) te rangeren, door de lengte van het opstel spoor ten opzichte van je uithaal spoor is het namelijk niet mogelijk om de gehele samengestelde trein naar een uitgangsspoor te krijgen.
Nou weet ik dat je voorheen regelmatig te horen hebt gekregen dat rangeren via de hoofdbaan "not done" is, maar op dit oppervlak zou ik die "realiteit"
* persoonlijk laten voor wat die is (En dus wél rangeren via de hoofdbaan).
Alternatief zou je de 2 meest linker sporen in je rangeerterrein kunnen inkorten zodat daar geen samengestelde trein kan komen te staan. Je zou dan een trein binnen kunnen laten komen op spoor 4 (Vanaf links geteld), waarna je de wagons per 1 a 2 stuks naar 1 van de 2 linker sporen rangeert voor verwerking (laden/lossen). En ten slotte vanaf die sporen weer naar spoor 3 rangeert om een nieuwe trein samen te stellen. Wel nog even opletten dat je met de huidige rangeersporen enkel geduwd kunt binnen rijden omdat anders je loc opgesloten zal raken.
* Let op: Het is en blijft hobby/fantasie wat wij bouwen, hoe realistisch we het soms ook willen laten lijken. En daarbij kun je voor jezelf prima in bepalen dat sommige regels/dingen niet van toepassing zijn op jouw baantje. Maar ook in het echt zijn wel voorbeelden te vinden van kleine emplacementen waar soms een rangeerbeweging via het hoofdspoor noodzakelijk is/was.
