Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Märklin ICM-1 koploper 37424 KLM

Gestart door Golfer vrijdag 08 maart 2024, 12:26:19

Märklin ICM-1 koploper 37424 KLM
Hehe, lang verwacht maar hij is binnen. Ik heb geen baan staan dus ik kan er niet lekker mee rijden nu. Wel even een modulebak neergezet voor wat foto's en een filmpie. Aangezien die bak maanden op zijn kant stond is de stroomdoorvoer via de rails niet echt lekker en kan de rails toch niet schoonrijden.

IMG_8118.jpg

IMG_8119.jpg

IMG_8120.jpg

IMG_8121.jpg

IMG_8122.jpg

IMG_8123.jpg

IMG_8124.jpg

IMG_8125.jpg

IMG_8129.jpg

Re: Märklin ICM-1 koploper 37424 KLM
Hoi Michiel,

Schitterend treinstel, en mooi op de foto gezet!
Zo te zien de moeite van het wachten waard. Veel plezier ermee.
Ik hoop ook op een spoedig bericht van mijn dealer  :)
Ik had niet eens gezien dat ik het filmpje abrupt en onbedoeld gestopt had. Moet even tijd zoeken die module weer uit het hok te halen.
Zijn de bakken recht?

Valt op dat de witte lijn te hoog is. Deze hoort kleiner te zijn dan de blauwe en voor niet de front-/sluitseinen te omsluiten.
Wat zo op de foto's opvalt is dat het KLM logo op de voorkant (deuren van de doorloopkop) niet geheel dekkend is. De zwarte lijn zie je er nog doorheen.

Kees Hulstein

@citaat

Ook bij het grote voorbeeld is de zwarte streep te zien.
Eigen foto, Zutphen 9 mei 1986.

Carpe diem

Citaat van: NL-modelspoor op dinsdag 12 maart 2024, 18:36:57Wat zo op de foto's opvalt is dat het KLM logo op de voorkant (deuren van de doorloopkop) niet geheel dekkend is. De zwarte lijn zie je er nog doorheen.

@citaat  @citaat

Als dit geen zeperd is die je hier haalt... Tsjonge jonge.

@citaat

Bedankt Kees!  :thumbup:
Citaat van: Schienenbus2012 op dinsdag 12 maart 2024, 18:54:58@citaat

Ook bij het grote voorbeeld is de zwarte streep te zien.
Eigen foto, Zutphen 9 mei 1986.

Of is het de verdikking die te zien is?
Citaat van: Dirkkie_84 op dinsdag 12 maart 2024, 17:52:25Zijn de bakken recht?

Valt op dat de witte lijn te hoog is. Deze hoort kleiner te zijn dan de blauwe en voor niet de front-/sluitseinen te omsluiten.

Dat is niet zo erg. Dat corrigeer je zelf gewoon als je de zilveren onderkant in grijs zoals bij het voorbeeld  overspuit >:-D

Bart

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Die zwarte streep is de rubberen afdichting tussen de deuren in de koppen.
Valt mij al mee dat dat überhaupt wit is. Normaal besticker je geen rubber..

Mvg Marcel
Ik noemde de zwarte streep omdat die het meeste opvalt in het logo. Bij de foto's van het origineel zie je het rubber bij de ene foto beter dan de andere. Maar verder kijkend op de foto lijkt het logo daardoor ook wat blauwer dan bijvoorbeeld die op de zijkant. Maar kan gezichtsbedrog zijn. Helaas heb ik het treinstel nog niet in het echt kunnen bekijken (komt nog wel).
Ik vind het een mooi detail op deze foto dat je het wc papier nog op de rails ziet zitten. Echt een detail uit het ICM tijdperk.  :D

Carpe diem

Mijn exemplaar heeft zojuist de eerste volle ronden gereden. Dat ging tot mijn volle tevredenheid. Ook het ijkproces verliep heel goed. Dus het rijden gaat vooralsnog prima. Ook de functies werken allemaal naar behoren.

Optisch (met het blote oog) zie ik (nog) geen gebreken of opvallende zaken; het model ziet er naar mijn smaak goed uit en is volkomen "recht". Dus vooralsnog voldoet deze heel mooie koploper aan mijn verwachtingen.

Dit keer van mij geen foto's of filmpjes; hetgeen hiervoor reeds is geplaatst lijkt mij voldoende om een goed beeld van het uitgebrachte model te krijgen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi treinstel dan toch :thumbup: ?
Fijn dat deze in één keer recht zijn.

Jammer van 't -in principe onnodige- slordigheidje met de te brede witte band.
En als we dan toch kritisch gaan kijken dan zie ik als ik inzoom op de foto's dat er een horizontaal randje doorloopt links/rechts in het verlengde van de bovenzijde van de frontdeuren en even verderop haaks naar beneden; mal niet 100% vlak? Als het treinstel gewoon op je baan staat valt dit waarschijnlijk helemaal niet op.
Als je kritisch kijkt zie je dat het blauw de verkeerde kleur is. Zowel van de band alsook van de rest van de bakken. De zilveren onderkant en de onscherpe bedrukking dan het toetje op de kers.

Dat iemand dan durft te beweren dat het optisch goed is snap ik dus totaal niet.
Dit treinstel is een aanfluiting, net als de vorige koploper. En recht zijn ze ook niet. Één kop hangt naar beneden.

Maarja..er staat marklin op, dat maakt blijkbaar veel goed.

Bart

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

Ha, alweer een Märklin "liefhebber", op zich geen probleem, maar de laatste zin is onnodig.

Groet, Anne W
Dat vind jij. Feit is dat er weinig kritisch met een rose bril gekeken wordt naar dit model. Gelijstromers zullen trix variant heel wat kritischer beoordelen. Dat was met de geel/blauwe ook al zo.
Puur objectief gezien is dit wat marklin hier aflevert bagger. Alleen de vorm klopt. Decoratie..fout. Kleugebruik..fout. Degelijheid..fout. Technische uitvoering..fout.

Bart
Wow wat een mooie koploper/ICM! Ja het is Marklin, geen PBModels. Dan zijn de verwachtingen toch ook anders? Is net zoals Bachmann vs Lionel in Amerika.
Grapjas  :D

Bart
Citaat van: Bajn-AG op vrijdag 15 maart 2024, 22:20:59Als je kritisch kijkt zie je dat het blauw de verkeerde kleur is.
Dat heeft meer met het licht te maken. Het lijkt de verkeerde kleur.
Over de kleurstelling; wilde precies het zelfde vragen.
Het grote voorbeeld was toch, indien schoon gewassen, glanzend blauw?
Foto's modellen lijken mat of dof.
Maar kerserverse eigenaren kunnen vast uitsluitsel geven, kom maar door Hans!
Speciale Gast

@citaat
Ik wacht nog op mijn exemplaar maar ik denk dat het zijdemat is.
Een loc/treinstel in hoogglans spuiten geeft denk ik teveel weerspiegeling op je baan.
In de grootspoor uitvoering gaf hoogglans de langste bescherming in die tijd,
de lakken van nu zijn natuurlijk weer stukken beter, zijdemat zal ook wel gebruikt worden en ook regelmatig bestickering.
Zijn er net als mij meerdere die nieuwe modellen niet meer vooraf bestellen............ of ben ik de enige?

Ben best bereid om een stevige prijs voor modellen te betalen, maar dan mag je toch wel verwachten dat de basis klopt en je krijgt wat ze aankondigen.

Bij deze KLM viel mij ook direct de overgang van het spuitwerk op aan de kop van Wit naar blauw.

Net zoals de uit 2023 replica 30130 (NS 1100 Blauw) die ze presenteren met oude panto's maar uitleveren met modernere panto's.

Voor dit jaar 2024 hebben ze de turquoise 1100 aangekondigd met oude panto's zal mij benieuwen met welke panto's ze ze gaan uitleveren.

En zo zijn er nog meerdere zaken die mij opvallen...

Maar misschien ligt mijn verwachtingspatroon te hoog.
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 16 maart 2024, 13:14:07Dat heeft meer met het licht te maken. Het lijkt de verkeerde kleur.
Nee, het is de verkeerde kleur. Ik heb het ding in natura aanschouwd. Gewoon RAL5015, dat lijkt op het nieuwe KLM blauw vanaf 1991.
Het origineel is uit 1987 en in het toenmalige KLM blauw gespoten. Deze kleur was aanmerkelijk lichter. De blauwe band was toen donkerder en de zilveren onderkant die marklin heeft gekozen is fantasie. Het hoort ook hier KLM (warm grey pms5c om precies te zijn) grijs te zijn.
Degene die het decor voor marklin verzonnen heeft, heeft zich totaal niet met het voorbeeld bezig gehouden. Daarbij hadden ze in Lima een prima voorbeeld gehad.

Bart

BLIJ dat ik analoog RIJ

Tja, daar heeft Bart wel een aantal punten...
Of je je eraan stoort is een tweede; degenen die dat niet doen zijn de gelukkigen, zij kunnen gewoon lekker tevreden met hun nieuwe treinstel rondkarren.
Citaat van: Anne W op vrijdag 15 maart 2024, 22:24:44Ha, alweer een Märklin "liefhebber", op zich geen probleem, maar de laatste zin is onnodig.

Groet, Anne W

Ik weet bijna wel zeker dat Bart een grotere liefhebber is dan wat jij bent...

Aangezien Bart weet waar hij het over heeft. Denk ik dat ik Bart meer vertrouw daarin. Märklin weet vast wel de juiste kleuren. Dat zal ze vast van te voren reeds in gefluisterd zijn. Dat gebeurt gewoon. Het is gewoon jammer. Heb de PB-models gezien en de märklin. Wat een verschil.

als er maar een "v" voor op staat

Het is duidelijk, ze keken in Goppingen meer naar de vliegtuigen van de KLM, dan naar de koploper van de NS, in de KLM kleuren.
Blijkbaar was ook niet iemand bereid daar eens naar te kijken.
Immers er zijn nog heus foto's te vinden van dit treinstel.
Dus onderzoek was zeker op zijn plaats geweest.

@citaat  @citaat

Ik had het niet over de uitvoering, maar over de laatste zin, wat hij later nog een keer herhaalt met nog wat andere negatieve niet ter zake doende opmerkingen.

Groet, Anne W

Ik vind het op zich wel "vermakelijk" het vergelijken van kleuren van in het echt en van het model, maarbeiden van foto's, beiden zo interpretabel als wat.

Dan doen nu de "buren" het deze keer beter, die hebben een echt zeer zichtbaar verschil ontdekt, zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110821.0, reactie 3

Groet, Anne W

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Bajn-AG op zaterdag 16 maart 2024, 14:46:25Degene die het decor voor marklin verzonnen heeft, heeft zich totaal niet met het voorbeeld bezig gehouden. Daarbij hadden ze in Lima een prima voorbeeld gehad.
Bart
Qua kleuren heb je gelijk denk ik; voor de breedte van de witte band heeft M dan weer wél naar Lima gekeken ;) .

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik lees niks nieuws bij je buren Anne...

@citaat

Heb ik er bij "ons" over heen gelezen dan?

Groet, Anne W
@citaat Ja, hier stond daar al eerder een reactie over maar dan alleen zonder foto's ter verduidelijking.
Citaat van: Bajn-AG op zaterdag 16 maart 2024, 14:46:25Daarbij hadden ze in Lima een prima voorbeeld gehad.

Volgens mij aan de Minitrix ook.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het blauw is op de Lima wellicht beter gekozen, maar de witte streep is net zo breed als op de Marklin.

Beste Hans en anderen,

Sorry, ik heb over de opmerking over de witte streep heen gelezen, ter verontschuldiging, ik ben nog al visueel ingesteld.....en ik ben een redelijk mens.

Groet, Anne W

BLIJ dat ik analoog RIJ

Niemand beweert toch dat je onredelijk bent, Anne ;) ?

@citaat

Daar gaan we het niet verder over hebben.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Om alle twijfel weg te nemen bijgaand een foto met de juiste kleur blauw; ook is te zien dat de witte streep aanzienlijk smaller hoort te zijn dan de donkerblauwe. Onderzijde in zilvergrijs is betwistbaar.
Dit alles niet op, maar boven mijn baan :D :

IMG-20240318-WA0005.jpg
KLM-Jumbo jaaaaaren geleden (<'91?) gebouwd en geschilderd door mijn vader.

En om de "kleurfeestvreugde" nog wat te verhogen de deskundigen van de mini KLM: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=283&t=52267

Groet, Anne W
Om even wat onduidelijkheid weg te nemen, posts over de Marklin koploper kunnen hier gepost worden, posts over de koploper van PB models graag in dit draadje plaatsen.

Live life, love life.

Vandaag de KLM Koploper ontvangen. Heel mooi en ik ben er heel trots op.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Kijk, zo kan het ook :thumbup: , veel rijplezier ermee!
En dat is waar het om gaat!
Kijk, dat zijn mooie berichten :D Veel plezier ermee!
Ik wacht ook nog vol spanning op bericht van mijn winkelier.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Vandaag contact gehad met mijn leverancier, die zitten op de laatste 30 stuks te wachten en daar zit ook mijn bestelling bij als het goed is.
Hij vertelde voor mij iets nieuws, deze treinstellen schijnen uit een nieuwe fabriek te komen die in Vietnam staat.
Deze fabriek is van Marklin en puur bedoeld voor treinstellen.
Zijn er mensen die hiervan op de hoogte waren, of is dit een broodje aap verhaal?

Mvg,

Peter Degeluidsman 

doe maar een treintje

@citaat ik heb hier geen mening hierover, maar als het waar zou zijn, is het dan erg?
Het is bekend dat veel bedrijven uit europa en de VS steeds meer uitbesteden in lage lonen landen en intussen is dat zeg maar algemeen geaccepteerd.

gr. Ruud 
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

@citaat
Het maakt mij ook niet uit Ruud, maar het verbaasde mij dat ik hiervan niet op de hoogte was, dit soort dingen zijn meestal snel bekend, vandaar mijn vraag of dit een broodje aap verhaal is.

Het gaat hier niet over het uitbesteden bij een ander bedrijf maar blijkbaar een eigen fabriek.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

doe maar een treintje

op google vind ik wel wat hits over Vietnam en marklin, maar tis allemaal een beetje vaag.
wel dat loks nog steeds in duitsland worden gemaakt.

Woehoe !! (Like Homer.)

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 21 maart 2024, 19:48:33Vandaag contact gehad met mijn leverancier, die zitten op de laatste 30 stuks te wachten en daar zit ook mijn bestelling bij als het goed is.
Hij vertelde voor mij iets nieuws, deze treinstellen schijnen uit een nieuwe fabriek te komen die in Vietnam staat.
Deze fabriek is van Marklin en puur bedoeld voor treinstellen.
Zijn er mensen die hiervan op de hoogte waren, of is dit een broodje aap verhaal?

Mvg,

Peter Degeluidsman

Broodje aap.

Bron : Marklin vertegenwoordiger
We hebben het er toevallig NET over gehad.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.