Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?

Gestart door Frederik dinsdag 18 januari 2022, 18:11:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Beste vrienden,

Ik ben bezig met een industrie opzetje met het thema 'kalkfabriek'. Dat lijkt mij aardig aangezien ik een setje kalkwagons heb en er is een mooi hoog bouwpakket voor (Vollmer 45725). En het is een mooi periode III thema.

Ik denk dat dit een vereenvoudigde weergave is van een kalkoven, waar kalksteen tot ongebluste kalk gebrand wordt. Dus er is ook een brandstof opslag nodig. Hier heb ik een oud bouwpakket voor geweathered.

Zie bijgevoegde fotos (weatheren nog niet helemaal klaar hoor. Positie is ook nog enigzins flexibel).

Mijn vraag is waar gaat de kalksteen er eigenlijk in? Ik denk aan een transportband systeem, maar waar moet dat naar toe? Ik heb het internet afgespeurd, maar zie eigenliojk niet echt voorbeelden zoals die kalkfabriek van Vollmer.

Kan iemand helpen?

Vriendelijke groet, Frederik
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Ik kan je helaas niet helpen, maar ga dit wel volgen. Heb dezelfde kalkfabriek, maar deze is nog in onderdelen....

gr. Gertjan
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Citaat van: Frederik op dinsdag 18 januari 2022, 18:11:09
waar gaat de kalksteen er eigenlijk in? Ik denk aan een transportband systeem, maar waar moet dat naar toe?

Ik denk vanuit de andere kant. Het is gewonnen, en het wordt rond gereden.

Er zijn organisaties zoals Holcim, Makies AG, Weiacher Kies (in Zwitserland)
Wat doen die: kies (vorm van kalksteen) winnen, en dat spul wordt dan later verwerkt tot cement of beton.
En inderdaad, vanaf de groeve naar het verzamelpunt ligt er een transportband (Kies).
Daarna gaat het spul (Kies) per trein naar een verwerkingspunt.
Wat zijn die verwerkingspunten? O.a. spoortunnels in aanbouw.
En wat wordt daar verwerkt: de grondstof (kies) tot de toepassingsstof (cement, beton).
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
 @citaat zeker weten dat kies een vorm van kalksteen is?
Ik heb niet dat idee...
Kalk wordt gebrand uit schelpen of kalksteen. Uit kies (= kiezel, of vertaal ik verkeerd?) valt weinig te branden.
Volgens mij bestaat kalksteen uit de fossiele resten van schelp- en schaaldieren. Kiezel is door de rivier rond geslepen afgebrokkelde rots, basalt en graniet. Inderdaad ook een ingrediënt voor beton. Naast kalk.
En de vraag is vrij simpel: hoe komt het gemalen kalkgesteente in de oven? En hoe en waar komt de gebrande kalk er weer uit?
Zie dan de heel uitgebreide info waarnaar Anton verwijst.

Groet,

Peter
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
En dan heb je ook nog kalkzandsteen https://nl.wikipedia.org/wiki/Kalkzandsteen waarbij ook ongebluste kalk één van de ingrediënten is.
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Van het duitse Kies (grind, kiezels, etc) wordt inderdaad geen kalk gemaakt. De enige kies waar dat wel van zou kunnen zit in je mond, maar die toepassing is zeer ongebruikelijk en niet waar de TS naar op zoek is.
In het door Antonv aangedragen boek staan wel een aantal plaatjes met ook transportbanden, hieruit is de route die het product aflegt overigens nog niet duidelijk op te maken, wellicht met de tekst erbij wel (?).
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Dank voor jullie reacties. Misschien heb ik mijzelf niet helemaal duidelijk gemaakt.

Ik heb de aangegeven info zelf ook gevonden, maar vroeg mij af waar in mijn Vollmer model de kalksteen naar binnen zou gaan.
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Ik heb me diezelfde vraag ook gesteld bij een beton/cement centrale. Daar is het me helder geworden dat basis grondstoffen deels ondergronds in bunkers worden opgeslagen en middels transportbanden intern worden verplaatst. Een deel van de grondstoffen wordt via tankwagens aangevoerd en via leidingen naar binnen gepompt en opgeslagen.

In hoeverre dat ook voor een kalkoven geldt kan ik je helaas niet vertellen, maar misschien zet het je op een spoor.

Groeten,
Wico 
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
In het boek van de door Anton gegeven link staat wel veel informatie. Het is modelspoor-technisch gezien zeker een interessant object, want er zijn veel goederenstromen nodig: ruw basismateriaal (grondstof) voor de oven, maar ook veel brandstof in de vorm van hout en/of kolen. Waar al deze middelen de modelfabriek in moeten weet ik niet, alsook welke wagons de grondstof aan moeten voeren. Het lijkt mij dat dit niet dezelfde wagons zullen zijn als waar de (poeder?) kalk in afgevoerd gaat worden.
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Weathering van een kalkwagen ===> klik
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Dag Frederik

Citaat van: Frederik op dinsdag 18 januari 2022, 18:11:09
Mijn vraag is waar gaat de kalksteen er eigenlijk in? Ik denk aan een transportband systeem, maar waar moet dat naar toe? Ik heb het internet afgespeurd, maar zie eigenliojk niet echt voorbeelden zoals die kalkfabriek van Vollmer.

Wanneer je de bouwbeschrijving van het bouwpakket bestudeerd, zie je vanaf blad 5 dat beide torens een eigen toevoerbuis hebben.
Het lijkt mij dat de aanvoer m.b.v. perslucht o.i.d. vanuit ondergrondse opslag de silo's ingebracht wordt.
Onderlossers om te lossen naar de ondergrondse opslag, om vervolgens via de silo's erboven in te laden.

Groeten,

Erik.

Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Die is mooi gedaan! Die wagons van mij (weathering af fabriek) lijken meer besneeuwd te zijn...
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Een beey Googlen leverde op Stummiforum een link op:
https://www.riedfritz.de/eisenbahnen/im-pegnitztal/

Doorklikken naar pegnitztal levert foto's van de originele fabriek op! Erg leuk. Maar nog geen antwoord op de vraag hoe de oven werd gevuld met kalksteen.
Het model heeft twee halvemaanvormige openingen bovenin. Ik vermoed dat daar de oven met gesteente werd gevuld. Kennelijk was het oliestook, getuige de opslagtank.

Het model maakt het mogelijk er met wagons onderdoor te rijden. Ik weet niet in welke toestand de gebrande kalk uit de oven kwam. Kon het zo in de wagons gestort? Of alleen in speciale wagons? Misschien waren nog meer bewerkingen nodig.

Hopelijk biedt de pdf van Anton helderheid!

Groet,

Peter
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Voorbeeld van een kalkfabriek ===> klik
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Dank allen!

Het wordt mij duidelijk. Ik denk dat bij het origineel het kalksteen werd aangevoerd per trein, en de ongebluste kalk in vrachtwagens werd gestort via de transport banden.

De aanvoer van kalk in de beide "halve maan" openingen lijkt logisch.

De buizen lijken meer voor de brandstoftoever.

Dus Vollmer heeft eigenlijk een halfmodel geleverd.

Ik kan weer verder.
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
 @citaat Ongebluste kalk wordt in vrachtwagens  met afgesloten tankwagens opleggers geperst. Los storten is ivm veiligheidseisen niet gebruikelijk, kan brandwonden opleveren bij aanraking met de huid.
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Citaat van: brund55 op woensdag 19 januari 2022, 17:30:27
@citaat Ongebluste kalk wordt in afgesloten tankwagons geperst.

Dat zou dus (kunnen) betekenen dat de genoemde kalkwagons (en die op de eerste foto) worden gebruikt voor het aanvoeren van de grondstof. Welke tankwagons zouden dan voor de gebluste kalk in aanmerking kunnen komen (tp III, IV)/

gr. Gertjan
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Ja ja..
Zo iets

Kalksteen wordt gewonnen in een groeve.
Valt onder open mijnbouw.

De vaak onbruikbare deklaag wordt afgegraven, afgevoerd en gestort. (Dumpers, hooglepel)
De bruikbare laag wordt afgegraven, waarbij vaak eerst de laag wordt losgemaakt dmv springstof.
Vaak zitten in de bruikbare lagen ook nog onbruikbaar materiaal, zodat daarvan soms nog 1/3 deel wordt afgevoerd naar een stortplaats.
De kalksteen wordt bij de kalkovens eerst gebroken tot stukken tot ca 6 cm en via transportbanden naar de oven geleid.
Als oven gevuld is kan dmv aardgas, maar ook steenkool de kalksteen zodanig verhit worden dat de helft van het materiaal vergast wordt. Als het proces klaar is laat men het afkoelen en wordt het indien nodig gemalen en gezeefd.
De kalk is nu vocht gevoelig, en dient afgesloten bewaard (bunkers, silo) en getransporteerd te worden. (Per spoor in Tals en Ucs*) en per vrachtauto in kiepwagen (uit bunker met bv losopening met kleppen) met afgesloten bovenkant (zeil) en in poeder vorm 6-0mm in silowagen (onderlosser) ( geladen via bovenkant na verwijderen deksel via afgeschermde trilgoot/pijp) Lossen gebeurd via onderzijde met perslucht.
=>Tals 4-assige zelflosser met zwenkdak.
Ucs is een bollenwagen ( bij NS in 14, 15 en 17 (x2) m3.

En, 20 jaar met ongebluste kalk gewerkt, gelost, verwerkt, en rondleiding gehad in België in de kalkfabriek van Lhoist in Hermalle.
Soortelijke massa kalksteen is ca 2 ton per m3. Wagens worden op gewicht geladen (vulgraad ca 60%) en niet vochtgevoelig.
Soortelijke massa ongebluste kalk is 1 ton per m3. Moet ivm vochtgevoeligheid afgesloten vervoerd worden. Wagens worden maximaal gevuld, op volume, dus.

https://www.lhoist.com/be_nl/node/12443/a

Kijk ook eens via Google Earth.
Moch je meer willen weten...
Ik heb ik nog wel wat foto's.

Mvg
Marcel
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Bedankt voor de link.  :thumbup:
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Ok interessant! Dus eigenlijk moet ik een aan- en afvoerspoor maken... Pff ruimtegebrek...
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kalkfabriek - wie weet hoe zoiets werkt?
Bij een naburig forum is een lid aangesloten die een kalkgroeve in Limburg als baanmotief heeft.
Op de website geeft deze persoon ook achtergrond informatie over kalk- en mergelwinning.

De Geuldalbaan. En aangezien bestaande groeves in het Limburgs Landschap de aanleiding vormen voor een sporenplan van groeve en branderij, valt lering te trekken uit deze site.

Citaat van: Frederik op vrijdag 21 januari 2022, 01:22:43
Pff ruimtegebrek...
Kwam in het echt ook voor. Ik kwam twee Zwitserse draadjes tegen over een kalkfabriek en een sodafabriek, beide met hun eigen groeve, en een cement fabriek.

Wat ze met elkaar gemeen hebben is de aanwezigheid van veldbanen (smalspoor) voor de aanvoer van Cokes vanaf het normaalspoor naar de fabriek , en voor de afvoer van hun eindfabrikaat vanuit de fabriek naar het normaalspoor. Het vervoer van de groeve naar de fabriek gebeurde soms met kabelbaanlorries, soms met smalspoor, en ook dat spaart ruimte. Aan de fotorapportages kun je zien wat er allemaal bij kwam kijken, en interessant zijn fabrieken met deels ondergrondse verwerking (daar valt op schaal ook ruimte mee te winnen).