Ja ja..
Zo iets
Kalksteen wordt gewonnen in een groeve.
Valt onder open mijnbouw.
De vaak onbruikbare deklaag wordt afgegraven, afgevoerd en gestort. (Dumpers, hooglepel)
De bruikbare laag wordt afgegraven, waarbij vaak eerst de laag wordt losgemaakt dmv springstof.
Vaak zitten in de bruikbare lagen ook nog onbruikbaar materiaal, zodat daarvan soms nog 1/3 deel wordt afgevoerd naar een stortplaats.
De kalksteen wordt bij de kalkovens eerst gebroken tot stukken tot ca 6 cm en via transportbanden naar de oven geleid.
Als oven gevuld is kan dmv aardgas, maar ook steenkool de kalksteen zodanig verhit worden dat de helft van het materiaal vergast wordt. Als het proces klaar is laat men het afkoelen en wordt het indien nodig gemalen en gezeefd.
De kalk is nu vocht gevoelig, en dient afgesloten bewaard (bunkers, silo) en getransporteerd te worden. (Per spoor in Tals en Ucs*) en per vrachtauto in kiepwagen (uit bunker met bv losopening met kleppen) met afgesloten bovenkant (zeil) en in poeder vorm 6-0mm in silowagen (onderlosser) ( geladen via bovenkant na verwijderen deksel via afgeschermde trilgoot/pijp) Lossen gebeurd via onderzijde met perslucht.
=>Tals 4-assige zelflosser met zwenkdak.
Ucs is een bollenwagen ( bij NS in 14, 15 en 17 (x2) m3.
En, 20 jaar met ongebluste kalk gewerkt, gelost, verwerkt, en rondleiding gehad in België in de kalkfabriek van Lhoist in Hermalle.
Soortelijke massa kalksteen is ca 2 ton per m3. Wagens worden op gewicht geladen (vulgraad ca 60%) en niet vochtgevoelig.
Soortelijke massa ongebluste kalk is 1 ton per m3. Moet ivm vochtgevoeligheid afgesloten vervoerd worden. Wagens worden maximaal gevuld, op volume, dus.
https://www.lhoist.com/be_nl/node/12443/aKijk ook eens via Google Earth.
Moch je meer willen weten...
Ik heb ik nog wel wat foto's.
Mvg
Marcel