Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Indonesische modelbaan

Gestart door ramdani zondag 16 januari 2022, 09:25:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Indonesische modelbaan
Lid sinds: 2012

offline
Indonesische modelbaan
kijken vanaf 2.09


bron: Stasiun Layout


https://www.youtube.com/watch?v=sfHO1gXEV_E


mvg,
Michel



Re: Indonesische modelbaan
 @citaat Bedankt voor 't plaatsen van deze "ongewone" modelbaan.
Re: Indonesische modelbaan
Dag Michel,

Wat een mooie baan met enorm hoeveelheid aan huisvlijt.
Dank voor het delen.

Vrgr,
Wilko
Re: Indonesische modelbaan
Mooie scenery. Echt heel knap gedaan.
Moet je dan zeuren over Duits rollend materieel of zie ik het niet goed? Mag eigenlijk niet over gemekkerd worden, vind ik, maar wat was het leuk geweest als er een model van een Werkspoorloc had rondgereden... Maar ja. Dat wordt ook zelfbouw en dat is echt een vak apart. Niettemin: als het hotel waar dit staat hun eyecatcher nog meer blikken wil laten vangen, zou het best een idee zijn om te minste iets te zoeken dat lijkt op wat er ooit in Indonesië heeft gereden.
De Delispoorlijn op Sumatra heeft prachtig meterspoormaterieel gehad. Om eens wat te noemen. En op Java hebben tenderlocs met zes gekoppelde assen gereden,  vandaar: Javanic als benaming voor dit type machine...


Groet,

Peter
Re: Indonesische modelbaan
Lid sinds: 2012

offline
Re: Indonesische modelbaan
 @citaat2 er zijn wel Indonesiche modellen te koop, maar dat is allemaal modern materiaal, en die zijn ook al zelfbouw;
Alle gebouwen op deze baan zijn al zelfbouw, en die zullen al veel tijd gekost hebben.
En de man (die ik ondertussen ook al meer dan 10 jaar ken) die deze baan heeft gebouwd maakt elke maand een baan voor anderen, en meestal maakt hij gebruik van Märklin omdat hij ook seminaries (in opdracht van de Indonesische importeur) geeft over de CS3 en andere spullen van M.


mvg,
Michel
Re: Indonesische modelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Indonesische modelbaan
Citaat van: ramdani op zondag 16 januari 2022, 16:42:11
meestal maakt hij gebruik van Märklin
Dit zal de uitzondering zijn (ik miste de puko's).
Over dat Duitse materieel zou ik minder snel vallen.

Toen Nederland Tabee Nonja zei, hebben wat andere landen geholpen om de zelfstandigheid uit te bouwen, ook Duitsers. En dat is zo te zien gelukt.

Dus, ja, ach. Als ze die Werkspoor loc in de plomp hebben gepleurd, zou mij dat niet verbazen. O:-D
Re: Indonesische modelbaan
 @citaat in de plomp?!
Echt niet! Er is nog heel lang, netjes en met respect gebruik gemaakt van de in Nederland gebouwde machines. Pas na de overschakeling op diesel zijn de stoomlocs afgevoerd.
Ik heb trouwens niet de indruk dat er nog enig land door de Duitsers vrijwillig geholpen is aan stoomlocomotieven na de oorlog.
Maar ja, we vergeten graag het verleden en geven er maar een lekkere draai aan. Alsof de nieuwe machthebbers van Indonesië alles wat koloniaal was gewoon maar de plomp in smeten.

Groet,

Peter
Re: Indonesische modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Indonesische modelbaan
Dat is een mooi exotisch cadeautje, Michel  :thumbup:

Bedankt voor het delen !

Grtz Tony
Re: Indonesische modelbaan
Citaat: " Inmiddels was berekend dat het goedkoper zou zijn om spoorlijnen niet met normaalspoor (143,5 cm breed) aan te leggen, maar met een smaller spoor van 106,7 centimeter. Het werd toen vastgelegd in de wet dat spoorwegen alleen in die spoorwijdte aangelegd mochten worden."

Bron ===> klik
Re: Indonesische modelbaan
Lid sinds: 2012

offline
Re: Indonesische modelbaan
ooit ben ik in het spoorwegmuseum van Ambarawa geweest, daar staan er nog stomers die dienst deden tijdens de koloniale periode,
misschien ook wel Nederlandse,(ik ken niks van stomers); als er iemand iets herkent  :)


(bron: eigen fotos)


mvg,
Michel
Re: Indonesische modelbaan
 @citaat Zie ===> klik
Re: Indonesische modelbaan
En een filmpje van de bergkoningin in zeer matige kwaliteit:
Re: Indonesische modelbaan
De zwart met rode kleurstelling lijkt wel verdacht veel op de Duitse en in die zin is de 01 toch minder afwijkend wellicht, hoewel het silhouet van de Indische Pacifics duidelijk anders was.
Leuke foto's en filmpjes!

Groet,

Peter
Re: Indonesische modelbaan
Lid sinds: 2012

offline
Re: Indonesische modelbaan
als je naar het blauwe plaatje kijkt zie je dat de loc in Chemnitz is geproduceerd.
het oude nummer was NS306 (denk ik), en dan veranderd naar B2220;


de meeste locs die er stonden waren in Duitsland geproduceerd, en een paar in de UK;


mvg,
Michel
Re: Indonesische modelbaan
Zie ook ===> klik