Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

verder met de baanaankleding

Gestart door adrie1961 donderdag 04 februari 2016, 07:04:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verder met de baanaankleding
Deze modelbaan is gesitueerd ergens in Duitsland. Niet naar origineel voorbeeld. Hoe origineel! Vandaar dat ik met Duits materieel ga rijden. bij voorkeur tijdperk 4.
Aangezien de baan niet geëlektrificeerd wordt zal de tractie voornamelijk bestaan uit stoomtreinen en dieseltractie.
Het baanplan heeft een afmeting van 290x156. Heeft een hoofdstation. en een schaduwstation van 3 sporen + een passeer spoor aan de voorzijde van de baan.
Bovendien zit er een draaischijf in de baan verwerkt om de locs te keren.

De afgelopen maanden ben ik al druk bezig geweest met het verzamelen van rails en wisselmateriaal. Verder heb ik me door het vraagstuk van de bezetmelders heen geworsteld met heel veel hulp van de forumleden hier aanwezig. Gebruik hiervoor op aanraden van dit forum de melders met diode van Rosoft. Met dank aan Wim voor de uitleg in deze.
Buiten dit om is een neef van me druk bezig geweest Met de zolder te isoleren en af te werken en de onderbouw van de treintafel te maken. Waardoor ik nu eindelijk na veel spannende weken een begin kan maken van de opbouw met al zijn problemen :D

Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
 :) Nou, dat ziet er allemaal erg goed uit. Je weet goed wat je wil en je voorbereiding ziet er ook gelikt uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Zo te zien het gehele baanplan op ware grootte geprint en uitgelegd op de vloer.
En de tafel ziet er ook solide uit en erg mooi gemaakt. B)
Suc6 met de verdere aanleg van je baanplan.

Dirk-Jan


Re: Baan ROTTERSHAUSEN
-Adrie:
Veel suc6 met de start van de bouw van je baan, ga dit wel volgen hoor,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
- Adrie,
Het is een heel goed doordacht plan, wat jij ons voorschotelt. We zien jouw vorderingen wel weer verschijnen. Heel veel suk6 met jouwe plannetjes!
:thumbup: :thumbup:
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
peterke33
gast

Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Adrie,

Ziet er een leuk banenplan uit, je tafel heb je ook mooi stevig gemaakt.
het halve werk is al gedaan, dus nu lekker sporen leggen.
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN

Hoi Adrie !

Heb je weer gevonden  :P
Laat de updates maar komen, zit er klaar voor !

Veel plezier met bouwen en grtz Tony
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Nette solide tafelconstructie.

MvG,

Timaximus
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Allemaal zeer netjes en doordacht, let je wel op met de doorrijhoogte onder de draaischijf!!!


Gr. Arjan
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Hallo constant

Voor de doorrijhoogte heb je zo'n 8 cm nodig. Maar aangezien ik liever op safe speel wilde ik 10 cm aanhouden.
De draaischijf zal dan met zijn diepte van 25 mm er nog net boven zitten aangezien de platdrukt er nog af gaat.
Tevens kan ik misschien wat ruilstukken anders leggen waardoor hij net buiten de draaischijf rijdt.

Ik houd je op de hoogte.

Groet
Adrie
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Hierbij ook een foto uit een ander draadje wat ik heb, waar ik mijzelf voorstelde.

Hierop staan enkele gebouwen die ik al in elkaar heb gezet.

Groet
Adrie
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
peterke33
gast

Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Adrie,

Zijn mooie bouwkunsten, die gaan mooi op je baan staan.  :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Vandaag weer verder gegaan met de opbouw van de baan.
Heb een stuk van het schaduw station gelegd om te kijken hoe deze uit kwam op de baan.

Tevens een oplossing gevonden voor de draaischijf en het spoor wat er onder door liep.

Ik heb in het schaduw baan gedeelte de ruilstukken 077 en 188 links weggelaten en die verplaatst naar rechts. Zodoende komt het spoor iets meer naast de draaischijf te liggen
Als ik het rechte rail stukje 094 ook weghaal op die plaats.
Als ik nu bij rail stuk 24922 (foto 4-bouw 5-2-16) voor de draaischijf een klein stukje verleng. Heb ik geen probleem met het onderliggende spoor.

Foto 2/3-bouw 5-2-16 onder de openingen gemaakt. Voor als de wissel ooit gaat weigeren. Kan ik er altijd nog bij.
Foto 1-bouw 5-2-16 deel van het schaduw station + de loop naar het station.

Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Aliebengalie
gast

Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Ziet er schitterend uit Adrie...... :thumbup:
Bedankt dat je ons laat mee genieten bij de bouw.

Mvg: Alex
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Hallo Adrie
Als je meteen aan de bovenkant van je tafelconstructie inkepingen maakt en daar je plaat oplegt, kun je meteen je kabels doorvoeren. Je hoeft dan niet met boekbinders of iets anders te gaan werken.

Gr. Pamjetje
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Ha pamjetje

Een groot deel van de baan komt hoger te liggen dus zal hier weinig last van hebben. Maar zal het meenemen in mijn bouwwerkzaamheden.


Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Hoi Adrie,

Leuk baanplan met voldoende rijmogelijkheden.
Je zegt dat je je voornamelijk richt op tp IV.
Als je dat strikt wilt hanteren, moet je ook goed letten op locnummers.
Bijv. een stoomloc BR 64 heet in die periode 064.


Groeten,
Ton.
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Dit weekend hard doorgewerkt, ondanks de carnaval hier in het zuiden :) 8) >:-D

De baan ligt er compleet in op 1 kruiswissel en de draaischijf na. (foto 3-bouw 7-2-16)
Er is voldoende ruimte tussen de 1e en de bovenlaag. Zoals te zien is op foto 1/2-bouw 7-2-16.

Nu eerst maar eens baanplan gaan invoeren in de cs2 en de wissels gaan benoemen. Dan kan het testrijden beginnen.
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
-Adrie:
Mooie vorderingen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Dank je ton voor het compliment.

Ik tracht het idd zoveel mogelijk tijdperk IV te houden. Zal er indien mogelijk dan rekening mee houden dat de lotnummers ook kloppen.
Maar eerst maar eens test gaan rijden en kijken of alles rijd zoals ik in gedachten had.

Groet
Adrie
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Waterboy
gast

Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Arie,

Dat ziet er bijzonder netjes uit, ga jou zeker volgen, mooie ruimte heb je ook  :thumbup:

Grtz Bert

Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Hallo Waterboy

En dan heb je nog niet de andere kant gezien waar ik met mijn rug naar toe sta.
Zal van de week eens een foto er van posten.

Groet
Adrie
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Dit is het uitzicht vanaf mijn modelbaan.
Enigszins bewogen. Maar de kleuren doen niets aan duidelijkheid te over.

Wat dat betreft een koninklijke werkplek. O:-D

Een modelbaan 1:1
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
-Adrie:
Mooi uitzicht,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
peterke33
gast

Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Adrie,


Aardig gewerkt weer aan je baan, en ook je zicht naar buiten is mooi. :)


Groeten

Peter
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN

Dat schiet flink op daar bij jou, Adrie !

Sommige mensen liggen wakker van zo'n uitzicht, maar jij niet waarschijnlijk  :P

Grtz Tony
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Inmiddels de eerste testritten gemaakt met heling trekken en afdalen.
Alle wissels werken op de decoder op een nukkige kruiswissel na. >:-D

Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Je gaat als een trein!  ;)

Zonde van die mooie strakke tafelconstructie als je dat straks gaat bekleden met allerlei meuk. :)

MvG,

Timaximus
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Citaat van: adrie1961 op maandag 08 februari 2016, 13:52:22
Wat dat betreft een koninklijke werkplek. O:-D Een modelbaan 1:1
Nou, zelfs Wim-Lex heeft dit niet in zijn tuin, dus jij zit er nog mooier bij.  :D :o)

Dirk-Jan
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Vandaag weer eens verder gegaan met de baan. De eerste blokken aangesloten. foto 1-bouw 12-2-16
Verder op sommige plaatsen de rails gefixeerd met foam blokjes die schuin zijn afgekant. foto 2-bouw 12-2-16

Vanavond naar de marlijn shop in den Bosch. Voor de uitleg over het cs2. Ben benieuwd of het wat meer parate kennis op gaat leveren?

Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Dat ziet er allemaal strak uit Adrie  :thumbup:  :thumbup:

Vraagje, waar lijm je de foam blokjes mee vast.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Gisteren via het seminar bij de Märklinshop in den Bosch toch weer wat bijgeleerd. Weet nu hoe een pendeltrein is in te stellen. Misschien handig voor de railbus die ik wil laten rijden.

Vandaag weer ff aan de baan gewerkt. foto 2-bouw 13-2-16.
Een stuk plaat op maat gemaakt. Waterpas gezet. En jawel de draaischijf ingemeten. Valt niet boven de sporen van het schaduw station :-). Dank voor eerdere opmerking hierover.

Voor wat betreft over de vraag van degeluidsman. zie foto 1-bouw 13-2-16
Polystyreenschuimlijm dacht 10 euro per pot bij karwei. Zal vast wel ergens goedkoper zijn.
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Ik denk dat je bij het lijmen van de platen maar een kwart van de plaat hoeft in te smeren met lijm, het heeft niets te houden.
Dus kan je best heel veel doen met zo'n pot lijm.
Of misschien als optie een stukje proberen met houtlijm, volgends mij werkt dat ook wel.

Dirk-Jan
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Idd Dirk-Jan

Voor het lijmen van platen Polystyreenschuim hoef je niet de hele plaat in te lijmen. Tenzij je in het midden naderhand een gat wilt uitsnijden.
Dus je kunt met 1 pot een hele hoop vierkante meters maken. :thumbup:
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Ronald69
gast

Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Gewoon houtlijm gebruiken, deze in strepen aanbrengen. Tast het piepschuim ook niet aan.

Grt, Ronald.
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Vandaag toch maar ff de plaats van de draaischijf uit het hout gezaagd en hem er in gelegd. Foto 3-bouw 13-2-16

Ook het kastje voor de pc en cs2 is nu klaar. Dank zei mijn lieve neef. Kan onder de apparatuur mooi mijn treinen opbergen hier is plaats genoeg voor. Foto 4-bouw 13-2-16.

Vandaag ontdekt tijdens het proefrijden dat een sleper van een personen rijtuig moeilijk doet bij een driewegwissel. (misschien iemand een oplossing?) De wagon ontspoort hier telkens. Sleeper zit nu aan de voorkant van het rijtuig. Tijdens proefritten dat de sleeper achter zat geen problemen gehad. Ga hem dus nu omzetten naar de ander kant, zodat hij achter komt te zitten.
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Dit weekend weer wat vooruitgang geboekt.

De baan bijna geheel voorzien van blauwe isolatie platen (foto 2-bouw 15-2-16)

Ook bezig geweest met noeste handarbeid. Perronkant van lucifer gemaakt. Moet hier en daar nog bijgewerkt worden (foto 3-bouw 15-2-16)

Tevens even aan het stoeien geweest met i-train. Hij vind mijn cs2 maar kan mijn locomotieven nog niet vinden? Moet je dit eerst kopen voor e.e.a. functioneel wordt. Wil het nl. eerst wel eens testen of ik dit stuk software wel wil gebruiken.


Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN

Lucifer-perronkant ziet er goed uit, Adrie  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Leuke vorderingen weer Adrie, die perronkanten zien er goed uit. :arrow: :thumbup:
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
peterke33
gast

Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Adrie,

Mooi hoor, gelijk leuke vorderingen gemaakt.  :P  :thumbup: :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Deze week weer een en ander gedaan.

Ben bezig geweest met het aansluiten van de draaischijf die nu eindelijk draait.
Tevens de fabrieksschoorsteen van een rookgenerator voorzien (foto 1/4/5-bouw 19-2-16)

Verder alle rails in het station voorzien van draden voor de detectie. (foto 3-bouw 19-2-16)

Seinen geplaatst en werkend gekregen (foto 2-bouw 19-2-16)

Zaterdag naar Rail in Houten, met een lijstje van spulletjes die ik nog moet hebben. Kan ik volgende week weer lekker voort met de bouw.
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
stafmarklin
gast

Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Hoi Adrie,

Knap doordacht plan met veel mogelijkheden. Nauwkeurige uitvoering! :thumbup: Keuze voor deze hobby was zeker niet moeilijk met zo'n uitzicht.  ;)
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
wauw, leuk baanplan.
ik zie ook al wat mooi materiaal voorbij komen, ik ga dit zeker volgen en ben benieuwd naar het vervolg  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
peterke33
gast

Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Hoi Adrie,

Vraagje welke rookgenerator gebruik jij, heb ook een fabriekschouw die ik wil voorzien.
en zie dat die van jou wel heerlijk rookt.  :P  :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
-Adrie:
Dat is weer een hele mooie voortgang,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Hoi Adrie,

Bedankt voor het antwoord over de lijm, ik ben geen iTrain kenner maar als hij je cs2 ziet zou hij ook je loc,s moeten kunnen vinden.

Ik rij zelf met koploper en daarin zit de optie synchroniseer digitaal systeem, dan kijkt hij wat er in de centrale en koploper staat, de verschillen laat hij dan zien en die kun je toevoegen.

Ik neem aan dat iTrain ook zoiets heeft,met de proef versie kun je rijden en daar heb je loc,s voor nodig  :)


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Adrie,

Mooie perronranden heb je gemaakt. :thumbup: :thumbup:
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Vandaag even aan het perron bezig geweest.

Heb de tussen ruimte tussen de sporen opgevuld met foamplaat 1 cm dik, Vastgezet met schroefjes. Daarna het perron erop verlijmt. De houten baardkanten ertegen verlijmt. En nu maar laten drogen. Ben reeds bezig geweest met de overkapping. Oorspronkelijk van perron BadenBaden van Vollmer. ( foto 1/2-bouw 21-2-16) Maar vind de perrondelen niet zo mooi en wil als ondergrond  dan ook kiezel van anita gaan gebruiken A.D. 220 (foto 3-bouw 21-2-16)

@Peterke 33
Voor de fabrieksschoorsteen heb ik de rookgenerator van Seuthe art. nr. 117 gebruikt.
Deze kun je in huisjes en schoorstenen in bouwen. Hier zitten meteen de + en - voor aansluiting op de lichttrafo aan vastgemaakt.
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Dat belooft een mooi perron te worden :thumbup:
Ga je de kiezels van anita als perronverharding of als ballast gebruiken?
Succes!
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
stafmarklin
gast

Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Adrie, mooie baan en vooral het station vind ik knap!
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Baan ROTTERSHAUSEN
ziet er goed uit :thumbup: :thumbup: