Nieuws:

Meer dan 550 wagons verkocht! Bestel ook een 20 jaar Stichting 3rail wagon in onze Shop en maak dit onze succesvolste actie ooit!! Zie de aankondiging en praat mee.

Inklapbare treinbaan

Gestart door Eendenreetx dinsdag 29 maart 2022, 13:26:38

Inklapbare treinbaan

Inklapbare treinbaan
Aangezien ik steeds meer onderdelen aan het kopen ben, en de treinbaan niet alleen wil opzetten in de maand december, ben ik aan het kijken om een inklapbare treintafel te maken. Hier kom ik op internet maar weinig over tegen.

Wellicht dat er iemand is met een mooi idee waar ik mee aan de slag zou kunnen gaan.
Re: Inklapbare treinbaan
Bekijk deze eens: N&N-baan

Groet Ronald.
Is er niet zoveel op internet te vinden?  Het viel mij nog wel mee.
Maar misschien moet je ook eens zoeken onder: modulebaan of modulaire modelbaan. Ook opklabere treinentafel leverde mij nog aardige hits op.
Vanuit de zoekresultaten kom je vaak weer op andere plaatsen. Gewoon volhouden en doorklikken.
Waar het op neerkomt is dat je een constructie maakt die aan een zijde met scharnieren vast zit en omhoog of omlaag wordt geklapt. Heel moeilijk hoeft het niet te zijn.

Groet,
Peter

Neem hem zeker mee in m'n overweging.
Ikzelf zat aan iets te denken met inklapbare poten en dat je het geheel achter het bed kunt schuiven op wieltjes.

Probleem is dat hij eigenlijk los moet staan, aangezien hij komt te staan aan een wand waar maar een dunne gipsplaat zit.
Of kijk deze is: Een soort modules voor onder de bank. Je zal eens mogen kijken naar de ruimte die hebt. En hoe je bij die ruimte komt. Is het een kwestie van uitschuiven / rijden of moet er meer gebeuren. Dan kan je ook wel een constructie bepalen.
Speciale Gast

Of zoek op goegel in het Duits, kom je met modeltrein gerelateerde zaken vaak veel meer tegen.
En dan eerst via bijvoorbeeld vertalen.nu de juiste woorden vinden in het Duits.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Grofweg 3 manieren: klappen (b.v. boven het bed tegen de muur), lade (b.v. onder het bed), of hijstouw (tegen het plafond). Jij zoekt er maar 1: inklapbaar. Maar vergis je niet, opklapbaar (tegen een muur, zoals een logeerbed, of een couchettebed in de ligwagen) is ook een idee. Inklapbaar geeft 24 verwijzingen (inclusief dit draadje), Opklapbaar geeft 125 verwijzingen op dit forum. Let wel, ze gaan niet allemaal over treintafels. Maar toch ...

Van alle drie deze manieren zijn draadjes te vinden op dit forum, waarbij mensen ook uitleggen hoe ze de constructie maakten, waar je op moet letten (gewicht en contragewicht, belasting, lastverdeling b.v. door katrollen, zekeren en schoren, en kabeltoevoer).

Maar als je me concreet vraagt welke mensen en welke draadjes, dan moet ik zelf ook op zoek gaan
(naar foto's die ik me herinner, namen van mensen, zoektermen).

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Mike,

Al eens gedacht om hem op te hijsen ?

groet
Harald

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Zelf heb ik ooit een tafel gemaakt die je in kan klappen op wieltjes. Heb er een ruwe schets van gemaakt in paint om het principe te verduidelijken. Het zijn twee helften die tegen elkaar aan vouwen. Iedere helft is opgebouwd uit een 12 mm multiplexplaat die op latjes ligt van 28x18mm. Tussen deze latjes wordt de bedrading gelegd en het geheel wordt dan afgesloten door een 3mm plaat. Ingeklapt waren de afmetingen; breed 120cm, diep 32cm en hoog 240cm. Het moet natuurlijk nog onder het plafond passen. Uitgeklapt was dat ongeveer 120 breed bij 400 lang en 60 hoog. Hoe hoger je de tafel maakt hoe meer lengte je verliest namelijk.
Nadeel van een dergelijke constructie is dat je geen hoge scenery kunt plaatsen. Echter door deze 'slim' neer te zetten kun je nog aardig wat spelen.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Ik heb er nog één te koop staan.
110x330 cm in een stalen frame.
Dient aan een betonnen muur te worden bevestigd.
Wordt uitgeklapt dmv lier en kabels via geleiding.
Mvg
Marcel

Citaat van: Eendenreetx op dinsdag 29 maart 2022, 13:43:36
Probleem is dat hij eigenlijk los moet staan,
aangezien hij komt te staan aan een wand waar maar een dunne gipsplaat zit.
Dus de oplossing van Marcel gaat niet werken ... (want geen betonnen muur).

Hoe zit het met het plafond? Ook gipsen platen?
Forum Moderator

@citaat @citaat

Waarom aan een betonnen muur? Is deze zo zwaar? Een stenen muur of met gipsplaten, waar dus houten balken achter zitten, zou toch ook kunnen?

later is allang begonnen

Hoi Mike,

Als kind had ik een opklapbare baan tegen de muur. Plaats van het draaipunt bepaald de diepte. Het vormt een kast, het frame links en rechts moet stevig genoeg zijn om de baan te dragen. De gipsen wand hoeft alleen verticaal stabilisatie te geven. Een paar draaibare poten aan de voorzijde laten de baan horizontaal staan. De hoogte heb je zelf in de hand. De onderzijde kun je inrichten als bergruimte.

Succes, Robert

In 2006 stond er iemand op de Eurospoor beurs met als verkoopproduct een treintafel
met een geanodiseerd aluminium frame. Dat frame kon je naar wens kantelen en/of ophijsen.

Ik vond z'n oplossing toen duur voor een h0-baan, maar goedkoop voor een n-baan of z-baan,
en erg handig want lichtgewicht.

Op het stummiforum liep in 2020 een draadje.

Dat draadje begint wat wollig:
Iemand is te klein behuisd, en heeft ruimte voor 1 segment, maar dat moet rechtop gezet worden
als z'n vriendin wil blijven slapen en haar haas meebrengt.
Hoe doen anderen dat?

Die vraagstelling leidt tot veel hulp, tips, creativiteit, ontwerpschetsjes, e.d. Misschien heb je er wat aan.

En op dit forum verwijs ik graag naar Ontwerp Maarsburg en Treinbaan Maarsburg. Een mooi ontwerp, en een mooie uitvoering.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.