Hier zijn we dan met de beloofde up-date:
vandaag ben ik verder gegaan met het gaas spannen achter mijn brug. Met name onderaan bij de binnenkant was het precies klusje want hier moest weer veel knipwerk verricht worden. Verder het kurk bovenop op maat gesneden (lees afgekant) zodat we na het gipsen van de bergen, de railsen kunnen ballasten.
Ten tweede heb ik het 1e tunnelportaaltje, de ruwbouw ervan, gemaakt. Zie hieronder de foto's.
Ik heb in december al heel veel gips klaar gemaakt. Tunnelportalen, muren etc.
Beschrijving van alles staan onder de foto's.
Laaste gaas achter de brug:

Het tunnelportaaltje:
Ik heb de enkelvoudige gipsportaal gepakt en deze uitgetekend op een stukje multiplex. Ik heb het gewoon vierkant uitgezaagd. Vervolgens het tunnelportaaltje erop geplakt. Daarna een binnenmuurtje erin gelijmd. Dat doe ik gewoon met houtlijm.

Ik heb de tunnel op de afstand gezet die ik hebben wil. Om de zijkanten aan de buitenzijde van de tunnel mooi te laten aansluiten op de bestaande rotsen, heb ik eerst een stukje karton gepakt en deze op maat afgetekend en uitgeknipt. Vervolgens plaats je dat voor je tunnel en dan krijg je een goed beeld. In dit geval leek het mij zo de juiste verhouding.

Het malletje gebruik je weer om een stukje multiplex uit te zagen, daarna het stukje multiplex aftekenen op een gipsmuurtje.

Het op maat maken van het gips. Dat doe ik heel voorzichtig met een figuurzaag. Zorg wel dat je het gips zeer dicht op de rand van de tafel zet anders breekt het en dat is weer zonde.

Zie hier het resultaat. Vervolgens ook dit weer vastlijmen met houtlijm op het stukje multiplex.

Zie hier de ruwbouw is klaar. Uiteraard gaan we het eerst nog een kleurtje geven. En ik zal nog een voorbereiding treffen voor de bovenleiding. Want in de tunnel moet weer een opvang gemaakt worden.
Nou tot de volgende "verbouwing" maar weer.
groet Ronald