Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuw baanplan van Ronald Varekamp/ laatste bericht baanplan in ontwikkeling

Gestart door Varekamp zondag 17 mei 2009, 21:37:55

Re:Nieuw baanplan van Ronald Varekamp
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Citaat van: Varekamp op maandag 04 januari 2010, 22:55:40
Ja Peter,

ik heb dat overwogen, maar ik neem aan dat als je ze goed inelkaar soldeert dat het dan goed blijft werken.
Testen zal ik pas volgende week doen als de seinen binnen zijn gekomen.
Als ik er niet uit kom dan geef ik je wel een seintje ( :lol:)

Groeten Ronald

Geef mij maar een seintje Ronald, graag een Nederlandse  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Peter, alvast bedankt voor je aanbod.

Groet Ronald  :D
Zo hier ben ik dan weer eens. Ik ben afgelopen maand geopereerd aan mijn knie en loop momenteel op krukken. Dus vandaar dat ik niet zo aktief ben. Maar ik had alweer een project opgestart en die heb ik al voor een deel klaar.
Ik kwam op het idee om boven op mijn spoor wat leidt naar het schaduwstation om daar ook een spoortje te maken. De bedoeling is dat ik twee bergen maak waarin de locs heen en weer rijden net alsof ze grote rit rijden. Ik wil dit doen met een pendelbaan i.c.m. een automaat. De bedoeling is dat ik twee locs heen en weer kan laten rijden. Maar om het geheel weer mooier te maken heb ik een stenen boogbrug gemaakt. Hieronder volgt een aantal foto's met de werkzaamheden.

Voorbereidingen getroffen om de zijkanten te steunen

Bovenzijde gelegd en railsen uitgemeten.

Nou was dit de bodem van de pendelbaan. Vervolgens nog een laag erop aangebracht met daarin de stenenbrug verwerkt.

Om de brug te bouwen heb ik mdf 8mm gebruikt. eerst heb ik een mal van dun karton gemaakt en vervolgens deze op het mdf uitgetekend en uitgezaagd. Daarna het geheel in elkaar gelijmd (geschroefd). Om de boog aan de binnenzijde ook te bwerken heb ik kleine strookjes mdf gezaagd en deze ertussen gelijmd. Na een dagje drogen heb ik metalen horrengaas gebruikt en deze eraan vast geniet. Vervolgens heb ik met modelgips (met een scheutje houtlijm) een laagje erop aan gebracht. Wel kleine stukjes insmeren want het wordt zo hard. Daarna met een scherpe punt van een pincet heb ik de steentjes erin gekrast. Als het nog niet keihard is kan je vrij gemakkelijk de voegen erin krassen is mij opgevallen. en zo heb ik de hele brug bewerkt. Koste mij wel en week, maar goed dan heb je een brug op maat.
Daarna heb ik de voegen geaccentueerd met een donkere grijze verf wel dus aanbrengen en met een stuk keukepapier weer afdeppen, zodat de voegen blijven zitten. Als dat droog is kan je de kleur opbrengen. Dat doe ik met een stukje spons. Je weet wel die je op de aanrecht vindt bij moeders. Ik heb dat twee keer gedaan. Druk niet te hard, want dan gaat de verf in je voegen zitten. en als dat klaar is heb ik de rand aan de onderkant van de brug met een lichtere betonverf geschilderd. De laatste handeling is het verouderen en wat watersporen aanbrengen. Zie hieronder het vervolg.

Even passen met een uitgesneden mal van karton.

Eerst kleine strookjes MDF gelijmd na het drogen het alugaas er tegen aan geniet en gelijmd.

uiteindelijk hangt hij op zijn plaats. Uiteraard moet ik nog de bergen en andere zaken ernog aan vast maken. Maar de pendelbaan kan nu verder afgemaakt worden.

Groeten Ronald  :D
Mooi hoor zo'n zelf gemaakte steenenbrug.
De voegen komen goed tot hun recht.
Mooie foto's weer Ronald.
Ronald,

Je brug ziet er echt heel mooi uit! Ik had zelf dit idee ook in mijn hoofd zitten en vroeg mij al af waarom mensen een dure marklinbrug kant en klaar zouden kopen.

Ga je de steentjes nog meer verweren? Volgens mij vergeet je de laatste stap, want ze zien er nog vrij 'nieuw' uit. Mooi gedaan met het accentueren van de groeven.

Groetjes,

Erik
Ja dat klopt Erik, maar zoals ik al zei ben ik momenteel nog niet zo aktief. Ik hoop binnenkort de steentjes te verweren.
Wat er ook nog bij komt is dat onderaan de brug een weg komt van het FCS en dat moet ik eerst nog uitpuzzelen. Maar dan moet ik eerst weer goed ter been zijn.

Hallo Ronald,

Je brug is erg mooi geworden. Dat steenrood staat hem heel goed. Laat je de boogrand in de lichte kleur, of geef je deze nog een andere kleur (middelgrijs of zo). Deze kleur overigens past er goed bij, hoor. Zo'n mooie brug zou ik zeker verweren, maar zou dat niet te veel doen. Teveel is ook weer niet mooi.

Succes verder,

Groetjes

Harry

De klei man.........

Hallo Ronald,

Mooi gelukt die brug, wat een werk met gips.
Je had het ook met klei kunnen doen, maar dit is een mooi resultaat.

Gr Einte
hallo ronald,

dat heb je zeer mooi gemaakt seg,knap staaltje heb je laten zien.kijk uit naar meer van jou vorderingen van jou baan.

groeten peter(ke33)
wauw dat is een knap staaltje vakwerk
Dag Ronald,

prachtige brug. Ga ik bij mijn volgende brug ook eens proberen.

Gegroet:

Erik

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

Hoi Ronald, wat een schitterende brug, eigenlijk mis ik alleen nog op de middelste steen in de grijze rand het jaartal van de bouw  8) vr gr Arie

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Ronald,

wat een mooie brug is dat geworden, zeg! Zeker ook een heel duidelijk verslag met dito foto's. Als ik dit zo lees, lijkt het alsof je het dagelijks doet en zomaar even uit je mouw schud. :lol: :lol: :lol:

Hierdoor ben ik zeker overgehaald om dit ook eens te proberen!

Één vraagje: ik lees vaak dat bv een rijdraad van FCS eerst geschilderd moet worden, zodat deze niet door het gips van de weg heen gaat roesten. Ben je niet bang dat het metalen horregaas en de nietjes ook gaan roesten door de vocht in het gips, of heb je hier geen ervaring mee?

Groeten,

Erik
Speciale Gast

Dag Ronald.
Wat een pracht van een "revalidatie" project is dit geworden!
Het geeft toch altijd een bijzondere voldoening (zelfs als kijker! :wink:) wanneer een project volledig zelf bedacht en gemaakt wordt.
En straks, wanneer de brug volledig tot zijn recht in de scenery op de baan staat, zijn dit de stukjes die enorm veel voldoening geven.

Succes en sterkte met revalidatie en renovatie.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 18 februari 2010, 22:49:59
Dag Ronald,

wat een mooie brug is dat geworden, zeg! Zeker ook een heel duidelijk verslag met dito foto's. Als ik dit zo lees, lijkt het alsof je het dagelijks doet en zomaar even uit je mouw schud. :lol: :lol: :lol:

Hierdoor ben ik zeker overgehaald om dit ook eens te proberen!

Één vraagje: ik lees vaak dat bv een rijdraad van FCS eerst geschilderd moet worden, zodat deze niet door het gips van de weg heen gaat roesten. Ben je niet bang dat het metalen horregaas en de nietjes ook gaan roesten door de vocht in het gips, of heb je hier geen ervaring mee?

Groeten,

Erik

Bedankt voor alle leuke reacties.

De nietjes en het horregaas zijn bij mij niet gaan roesten. Teneerste is het horregaas van aluminium en de nietjes van metall. Die zouden kunnen gaan roesten, maar dat is niet gebeurd, want het gips droogt onder je handen vandaan. Desnoods zou je de nietjes nog kunnen schilderen. en als je normaal stalen gaas neemt dan kan je deze ook nog inspuiten met een zinkspray.

Tot de volgende up-date maar weer.

Groet  Ronald  :D

wat een mooie brug heb je gebouwd ronald.
tevens de rest van je bouw werk zit er ook gelikt uit.
helaas ben je nu ook in de 3 rail lappenmand terecht gekomen :? :? :?.pppffffff
nou sterkte man
groetjes bas
Zo mijne dames en heren,

Eindelijk........ ik ben weer een beetje ter been. Ik ben onderhand 7 weken eruit geweest. De krukken heb ik aan de kant gelegd en ik kan weer een beetje normaal lopen. Ik loop nog wel bij de fysiotherapeut, maar ik kan weer eens wat doen. Nou dat heb ik dus afgelopen weekend maar eens gedaan en ik heb maar eens gebogen over de spanten achter mijn brug.
Eerst heb ik mijn zoon (topper) gevraagd of hij het benodigde hout voor mij naar boven kon sjouwen. Nou dat deed hij uiteraard. Tevens had ik bij een lokaal agrariers timmerbedrijf gevraagd of ze alu horregaas hadden. Ze hebben wel wat maar dan nog fijner. Enfin maakt mij niet uit en ik heb een flink stuk meegekregen, zodat ik mijn basis kan maken voor mijn bergen. Het echte scenery werk doe ik later wel. Hieronder zien jullie de resultaten. Ik heb een kleine 40 spanten zitten zagen. Wat een hoeveelheid hout gaat daar ook nog evengoed inzitten  :shock: . Ook heb ik de blauwe lucht geschilderd op de muur. Krijgen we eindelijk eens wat kleur op de baan. :lol:

Dit is dat fijne horregaas.

Om het geluid nou wat te dempen, kwam ik op het idee om in de holle ruimtes te vullen met schuirubber. Dit hebben wij toch op het werk liggen en even op maat snijden en hoepla het het dempt geweldig goed.
ook heb ik het in de zijkanten van mijn brug geplaatst. Zie hieronder.

Bij de volgende up-date zal voor een groot gedeelte het gaas er ook al opzitten.

Groet Ronald, die even uitrust na al dat gezaag...
Hoi Ronald,

Lekker dat je weer wat kunt doen. :)
Dat zijn een flink aantal spanten die je gezaagd hebt.
Dat beloofd heel wat voor de berg.
Succes.

Gr.
René

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

Hoi Ronald, beloofd weer wat, doe je nog wel voorzichtig, vr gr Arie
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hé Ronald, ik zie dat je er weer geen gras over laat groeien (of juist wel)... :lol:
Het ziet er weer veelbelovend uit.
Heb je geen RSI overgehouden aan het gipskrabben?  :P
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Ronald,

Ziet er wederom keurig verzorgd uit,

ga je nou met gips aan de gang, sorry kon het even niet laten  :lol:

met vriendelijke groet,

Walter
Citaat van: Kappa op maandag 08 maart 2010, 23:14:49
Hé Ronald, ik zie dat je er weer geen gras over laat groeien (of juist wel)... :lol:
Het ziet er weer veelbelovend uit.
Heb je geen RSI overgehouden aan het gipskrabben?  :P

Hallo Ad,
Nou gelukkig niet hoor, een knie vond ik al genoeg  :lol: Maar het is inderdaad een monnikkenwerk ach met het resultaat ben ik tevreden. Hoe staat het met jouw bouwwerkzaamheden?

Citaat van: wissels op maandag 08 maart 2010, 23:48:42
Ronald,

Ziet er wederom keurig verzorgd uit,

ga je nou met gips aan de gang, sorry kon het even niet laten  :lol:

met vriendelijke groet,

Walter

Hoi Walter,

Vond het leuk gevonden, maar gelukkig heb ik geen gips gehad om mijn knie maar een afneembare brace. Ik weet nog niet of ik met gips aan de gang ga of met tegellijm, ik vul dit later wel in. Eerst ga ik de pendelbaan afmaken.

Zo vanavond toch nog weer even wat gedaan. Ik heb alvast een begin gemaakt met het bekleden van de spanten, met het fijne horregaas. Zie hieronder de foto's.

Even het rolletje erbij gepakt

Het eerste deel.

Het gedeelte achter en onder de brug.

tot de volgende werkzaamheden, zullen we maar zeggen...... :D

Groet Ronald

150 jaar station Roosendaal

Hoi Ronald,

Goed te zien dat je weer een stuk verder bent gekomen met de opbouw. Aardig zaagwerk gehad met al die spanten.

Ik heb bij mijn vorige baan plastic horregaas gebruikt, werkt dit beter en makkelijker?
Het lijkt erop dat je het gaas dat jij gebruikt beter in model kan brengen.

Hoe dik is het hout van jouw spanten.

Succes verder

Groet

Ronald
Hoi Ronald,

Nou het gaas is van metaal en kan je dus gemakkelijk vervormen. De dikte van mijn spanten is verschillend. De ene is 18mm dik en de andere is 15 mm en 12mm dik. Dat komt omdat ik nog wat reststukken had. Er is bij mij in het dorp een timmerfabriek, en die heeft een container buiten staan waar restafval ingegooid wordt. Nou ik kan je vertellen daar haal ik vele mooie stukken multiplex uit. En die zijn weer verschillend van dikte. De andere keer had ik een bus ingeruild (ik werk bij VW) en daar zat een hele betimmering in van multiplex 15mm en de nieuwe klant wilde het eruit hebben. Dus ja op zo'n manier kom ik aan mijn hout.

groet Ronald  :D

Dag Ronald,

leuk bouwverslag tot nu toe! Dat zijn aardig wat spanten, lijkt mij een goeie dag zaagwerk. :lol:

Wat ik mij afvroeg n.a.v. je bericht van maandag: hoe groot is het effect van het schuimrubber tussen de spanten? Ik vind dit idee op zich heel goed gevonden t.a.v. geluidsisolatie, echter het kán natuurlijk wel een belemmering vormen voor de bereikbaarheid.

Groeten,

Erik
Hallo Erik,

Kijk je moet wel het schuimrubber op plekken doen waar je niet meer bij hoeft te komen. Bij mij is het zo, dat ik bij toeval de eerste laag al gemaakt had en bleek dat het nog hoger moest komen. Hierdoor onstond een holle ruimte van ongeveer 7 cm. Als daar loc bovenop heen en weer rijden gaat deze als klankkast fungeren. Om dit een halt toe te roepen heb ik er schuimrubber ingezet.
Ik heb zelf ook al wat dempingsplaatjes gemonteerd onder de modelbaan, hierdoor dempt ook weer het geluid.

Citaat van: Varekamp op dinsdag 09 maart 2010, 23:03:00
Hoi Ronald,

Nou het gaas is van metaal en kan je dus gemakkelijk vervormen. De dikte van mijn spanten is verschillend. De ene is 18mm dik en de andere is 15 mm en 12mm dik. Dat komt omdat ik nog wat reststukken had. Er is bij mij in het dorp een timmerfabriek, en die heeft een container buiten staan waar restafval ingegooid wordt. Nou ik kan je vertellen daar haal ik vele mooie stukken multiplex uit. En die zijn weer verschillend van dikte. De andere keer had ik een bus ingeruild (ik werk bij VW) en daar zat een hele betimmering in van multiplex 15mm en de nieuwe klant wilde het eruit hebben. Dus ja op zo'n manier kom ik aan mijn hout.

Hoi Ronald,

Dat is niet verkeerd om zo aan je hout te kunnen komen, want dat dikke multiplex is best wel prijzig. Trouwens goed idee om in de berg schuimrubber te monteren als geluidsisolatie. Had ik nog niet eerder aan gedacht.

Groet

Ronald
Ronald,

Ja, je moet soms wel creatief zijn. Als je veel hout nodig hebt, is het wel zo verstandig om eens bij een aannemer langs te gaan om te vragen naar restanten. En als je dan wat geeft voor de fooienpot, dan kweek je altijd goodwill en mag je vaker bij ze langs komen. Want er wordt wat weggegooit in de wereld.
Op deze manier bespaar je weer wat geld, want als je hele platen moet kopen ben je duur uit.

Heb je gelijk in goed idee. We moeten maar geen oproep doen om massaal de aannemers plat te lopen met onze verzoeken. :lol: :lol:

Ik volg het in ieder geval wel op

Groet

Ronald

Citaat van: Varekamp op woensdag 10 maart 2010, 21:17:12
Ik heb zelf ook al wat dempingsplaatjes gemonteerd onder de modelbaan, hierdoor dempt ook weer het geluid.

En wat moet ik mij hier bij voorstellen? (Foto?)

Groeten,

Erik
Hallo Erik,

Kijk ik werk in de auto's (bij sommige al bekend) en daarin worden ook dempingsplaten gebruikt. Ook hierin zijn weer verschillende materialen. Ik heb al een aantal plaatjes verwerkt die niet meer te zien zijn. Ik heb nog wel een foto van een dempingsplaat die ik onder een bureaulegger vandaan gehaald heb. Het is rubberachtig en zeer soepel en ca. 8mm dik. Hiervan knip ik weer stukken die ik onder het hout plak.

Ja ik kijk altijd en overal of ik wat gebruiken kan, voordat het de prullebak in verdwijnt.

Ik zal vanavond nog een up-date geven van het tunnelportaaltje bij mijn pendelbaan.

Groet Ronald
hoi ronald

ik zie dat je ook weer lekker bezig bent woord mooi man.
isolatie goed idee zeg als je ooit bij mij bent en er komt een lok vanaf de spiraal uit de tunnel over de wissel nou dan denk je dit gaat helemaal mis :?
maar dat komt gewoon door de klankvoorming van de berg :lol:
werkt verder mooi he dat aluminium gaas.

groetjes bas

Hoi Ronald,

bedankt voor jouw uitleg!

Dus samengevat en als ik het goed begrijp:
waar mogelijk, een zo groot mogelijke plak rubber lijmen
tegen de onderzijde van de houtplaat van de rails,
helpt bij het dempen van het rijgeluid.
:shock:

Geweldig! Dat wist ik niet, maar dit ga ik zeker weten proberen!
Ik ben namelijk verstokt analoog m-rail rijder, en zoals iedereen hier op het forum wel weet:
hierbij mis je de 'locsound' niet, want de 'railsound' maakt meer herrie!  :lol: :lol: :lol:

Groeten,

Erik
Hier zijn we dan met de beloofde up-date:
vandaag ben ik verder gegaan met het gaas spannen achter mijn brug. Met name onderaan bij de binnenkant was het precies klusje want hier moest weer veel knipwerk verricht worden. Verder het kurk bovenop op maat gesneden (lees afgekant) zodat we na het gipsen van de bergen, de railsen kunnen ballasten.
Ten tweede heb ik het 1e tunnelportaaltje, de ruwbouw ervan, gemaakt. Zie hieronder de foto's.
Ik heb in december al heel veel gips klaar gemaakt. Tunnelportalen, muren etc.
Beschrijving van alles staan onder de foto's.

Laaste gaas achter de brug:

Het tunnelportaaltje:
Ik heb de enkelvoudige gipsportaal gepakt en deze uitgetekend op een stukje multiplex. Ik heb het gewoon vierkant uitgezaagd. Vervolgens het tunnelportaaltje erop geplakt. Daarna een binnenmuurtje erin gelijmd. Dat doe ik gewoon met houtlijm.

Ik heb de tunnel op de afstand gezet die ik hebben wil. Om de zijkanten aan de buitenzijde van de tunnel mooi te laten aansluiten op de bestaande rotsen, heb ik eerst een stukje karton gepakt en deze op maat afgetekend en uitgeknipt. Vervolgens plaats je dat voor je tunnel en dan krijg je een goed beeld. In dit geval leek het mij zo de juiste verhouding.

Het malletje gebruik je weer om een stukje multiplex uit te zagen, daarna het stukje multiplex aftekenen op een gipsmuurtje.

Het op maat maken van het gips. Dat doe ik heel voorzichtig met een figuurzaag. Zorg wel dat je het gips zeer dicht op de rand van de tafel zet anders breekt het en dat is weer zonde.

Zie hier het resultaat. Vervolgens ook dit weer vastlijmen met houtlijm op het stukje multiplex.

Zie hier de ruwbouw is klaar. Uiteraard gaan we het eerst nog een kleurtje geven. En ik zal nog een voorbereiding treffen voor de bovenleiding. Want in de tunnel moet weer een opvang gemaakt worden.

Nou tot de volgende "verbouwing" maar weer.

hallo ronald,

even naar je laaste foto's gekeken en moet zeggen,dat je er een knappe berg van gaat maken.en ook je portaal van je tunnel heb je mooi gemaakt,kijk uit naar de kleuren van je tunnel.

groeten en succes peter(ke33)

Hoi Ronald,

goed geslaagd die tunnelportaal. Is leuk werk met gips muurtjes maken en verwerken. Ben benieuwd hoe het er straks in kleur uitziet.

Groet

Ronald
hoi ronald.

jij bent nu ook niet te stopen :lol:
je bent ook lekker bezig.
ik ga in het weekeind ook weer verder.
maar eerst naar rail

groetjes bas
Ziet er allemaal mooi uit tenminste vanaf bericht #84. De foto's van bericht #1 t/m #83 kan ik niet zien, daar staan bij mij kruisjes.

Fred Vonk
Alle foto's zijn bij mij te zien.
Probeer eens je computer op nieuw op te starten mischien werkt/zie je de foto wel.

De klei man.........

Hallo Ronald,

Dat worden mooie portalen en bergen, ben benieuwd hoe dit gaat worden.
Gebruik je ook telegellijm voor de bergen of gewoon gips?

Gr Einte
Citaat van: Henk-Jan op zaterdag 13 maart 2010, 17:33:24
Alle foto's zijn bij mij te zien.
Probeer eens je computer op nieuw op te starten mischien werkt/zie je de foto wel.

Nee hoor werkt ook niet, zoals gezegt de laatste paar foto's zie ik dus wel vind het maar heel vreemd.

Fred
Ook hier vele mooie rode xxx en geen foto's. Pas vanaf post 84
De foto's staan er bij mij ook allemaal... :mrgreen:
Ja het gekke bij mij dus ook. Ik snap niet hoe dit kan. Ook bij het her-opstarten van de PC blijft dit zo. Ik had voorheen alles via quicknet pagina en nu doe ik het via Tiny picture, ik denk dat het daar dan in moet zitten, anders zou ik het niet weten.
Als ik even tijd heb zal ik de foto's uploaden in het nieuwe programma en deze als nog plaatsen op de berichten met een rood kruisje.
excusus vanaf mijn zijde.

Groet Ronald ( die nu aan het gipsen is)  :D
Ronald,

je bent goed bezig, die brug ziet er fantastisch uit. Ben benieuwd hoe het gipsen je vergaat.

Groetjes, John

PS: ook hier alleen maar kruisjes tot post #84 :?
Hoi Ronald,

Ziet er al veelbelovend uit zeg !!!! compliment  :)

Ben benieuwd naar het vervolg, SUCCES !!

Groeten,

Hans.
Hoi Ronald,

Het probleem doet zich ook nu voor bij mij.
Pagina 1,2  zijn hier in Zaanstad jou foto's ook niet meer te zien.
Heb van alles gedaan wat ik maar kon bedenken  :(

Maar goed.
Eerst wil ik mijn complimenten geven. Naar al dat lezen geeft mij dat heel wat ideeën en neem ik dit ook mee naar mijn toekomstige modelbaan.
Alleen vraag ik me af zou dat gaas niet roesten naar de jaren?
Ik bedoel daar mee te zeggen net als betonrot tegenwoordig.
En wat ik heel slim vind is dat rubber voor geluid isolatie.
Welbedankt weer voor je bijdragen en ga je draadje weer verder volgen.

Thanks.
Hallo Henk-Jan,

Ik was even een paar dagen van slag.....even een griepje denk ik. Ik was erg beroerd maar nu gaat het wel weer  :)

Bedankt voor je complimenten.
Het gaas wat ik gebruik wordt ook gebruikt in de agrarische sector en is gegalvaniseerd, dus roest niet. Maar, ik heb in een eerder gebouwde baan met kippegaas gewerkt en geniet op de spanten. Ik had toen geen last van roest van de nietjes etc. Zoals ik al eerder eens geschreven heb zou je de nietjes een verflaagje kunnen geven of hetgeen inspuiten met zinkspray.

Ik ga morgen eens beginnen met wat wolkjes schilderen. Heb ik nog nooit gedaan maar ik ga het toch proberen. Ik vind het wel breken op een strakke blauwe lucht. Tevens ga ik een stukje berg insmeren met gips of tegellijm. Foto's volgen.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.