Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Keerlus achter paradetracé C-rails

Gestart door Jilger dinsdag 18 augustus 2026, 10:49:13

Keerlus achter paradetracé C-rails
Goedemorgen allemaal,

Ondanks dat modelspoor bij mij op dit moment op een erg laag pitje staat (geen ruimte 'over' in huis met 3 opgroeiende kinderen en een erg volle agenda) ben ik al wel aan het nadenken over mijn toekomstige baan.
Voor dat ontwerp wil ik aan de voorzijde van de baan een dubbelsporig paradetracé aanleggen, dat aan de rechterzijde van de baan in een tunnel verdwijnt. In die tunnel komt een keerlus, die beide sporen van het paradetracé met elkaar verbindt. Maar... wegens ruimte wil ik de keerlus niet náást het paradetracé, maar als het waren erachter gevouwen. Dus na het inrijden van de tunnel vanaf het voorste spoor gezien, maakt de trein eerst een bocht naar links (180 graden) waarna er pas gekeerd kan worden. Uiteindelijk maakt de trein een bocht naar rechts en komt dan op het achterste spoor van het paradetracé weer tevoorschijn.

Hoeveel ruimte zou zo'n constructie innemen met Märklin C-rails? Er mogen krappe bochten gebruikt worden, want de trein is toch niet te zien tijdens het omkeren.
Ik hoop dat ik het duidelijk omschreven heb en dat iemand een tekening kan maken of kan zeggen hoeveel ruimte dit kost.
Alvast bedankt!

Re: Keerlus achter paradetracé C-rails
Als je voor het dubbele paradespoor 20 cm rekent en gebruik maakt van de 24130 dan kom je voor de keerlus op hart-op-hart 72 cm. De rail is 4 cm breed. Dan is het verstandig om in de bogen ruimte te reserveren voor het uitzwaaien. Neem hiervoor 4c m aan beide zijden. Dan heb je nog, dat er ingebogen moet worden voor de keerlus en dat is dan 36 hart-op-hart + 2 (halve spoorbreedte) en 4 voor uitzwaaien en dan zit het oppervlak van de keerlus op 114 x 90,4 cm.

Hierbij liggen de sporen hart-op-hart op 64 mm van elkaar. Als je de 24094 gebruikt, komt er 3 cm bij.

Bedankt, maar dit is niet precies hoe ik het bedoel. Ik wil de keerlus als het ware naar binnen vouwen, zodat beide sporen van het paradetracé even lang zijn en de echte keerlus achter (of in de tekening onder) het paradetracé komt te liggen.
Dat mag je dan wel even schetsen, want kan dat wel?

graag een glaasje wijn

als ik goed lees is wat je wil helemaal niet mogelijk want voorste spoor naar links afdraaien kruis je simpel het achterste spoor onmiddellijk. Omgekeerd bij uitrijden net hetzelfde
Wat ik bedoel is eigenlijk dat je in de bovenstaande tekening de keerlus naar binnen vouwt. De sporen hoeven elkaar dan niet te kruisen, maar ik vraag me af hoe groot de totale diepte van de baan dan zou worden.

graag een glaasje wijn

links staat 904 cm dus neem 1 meter met die kleine boogstraal
Bedoel je dit:

Nee, eigenlijk bedoel dat beide sporen naar links afbuigen (een bocht van 180 graden in dubbelspoor) en dat daarna de keerlus volgt.
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Volgens mij wordt dit bedoeld?
Ja, dat blijkt nu uit de laatste beschrijving van Jilger. De minimale maten zijn dan 164 x 106 cm.
Ja! Dat is wat ik zocht. Heel erg bedankt!
18-08-2026 17-28-59.jpg
En zo sluit het ook met zekerheid:
18-08-2026 17-32-30.jpg

Een paar mm smokkelen is geen enkel probleem:
lus3.jpg
 @citaat

Wel dure oplossing met al die passtukjes.

Het kan nog iets compacter met een helling, als 3,5% geen bezwaar is. Dan wordt de afmeting 164 bij 99 cm. Dan heb je alleen nog een 24094 als passtukje.

graag een glaasje wijn

je hebt gewoon geen helling nodig als je ruimte hebt om er simpel in de sporen een 24094 tussen te zetten aan de halve bocht links
 :reactie:
Dat was al een paar berichten eerder aangegeven. De laatste was meer om te kijken hoe compact het kan.
Citaat van: Cor op dinsdag 18 augustus 2026, 18:09:47Wel dure oplossing met al die passtukjes.
Meen je dat nu echt?
Waar zie jij onnodige passtukjes? Jij gebruikt toch ook halve railtjes?
Het is de enige oplossing om het zo smal te krijgen en tegelijk die klote R1 tegenbocht wat te temperen.
Compacter en beter berijdbaar, maar je moet het willen zien natuurlijk.
Ik heb het over je voorbeeld van 18 augustus 17:30. Daar heb je er 5. Bij mijn weten had ik er maar één, maar kan me vergissen.

Het temperen van de tegenbocht is altijd goed, maar hoe je het ook wend of keert, ideaal is een dergelijke constructie van verre. Het is gewoon vragen om problemen. Voor mij is het belangrijk om niet te hoeven 'wringen'. Maar dat kost vaak weer ruimte.

Nog iets mooier en vermoedelijk minder problematisch is - denk ik - deze:

Maar goed, dan wel drie 'passtukjes' en 1 mm wringen. In de breedte wordt het dan 9 cm langer en in de diepte 7 cm minder. 
Beetje vreemd, je verwijst naar mijn 'verbeterd' ontwerp en spreekt over het 'voorontwerp' van 15 minuten eerder.
Ik zal het een beetje duiden hoe ik tot deze oplossing kwam.
Vraag was voor zover ik begreep wat de minimale diepte was en dat is heel simpel, dubbel spoor en een 180° R1 bocht er achter. Smaller krijg je het niet.
En dan heb ik Wintrack de aansluiting zelf laten tekenen, die in mijn ogen onbelangrijk is voor het ontwerp.
Nadien heb ik er een 'verbeterde' versie van gemaakt door een paar millimeter te smokkelen.
Maar dat verandert niets meer aan de diepte en breedte van de baan.
Je moet het willen zien en willen begrijpen, meer niet, ik toon de meest compacte uitvoering zoals gevraagd, zowel in diepte als in breedte.
Ik trakteer een pintje aan wie het compacter krijgt dan dit:
IMG_1103.jpeg
Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken. Zou iemand misschien tijd en zin hebben om het complete banenplan (in grote lijnen) te tekenen?

De keerlus met paradetracé bevinden zich rechts op de baan. Het paradetracé wordt ongeveer 2 meter lang. Links daarvan verdwijnen de sporen in een tunnel waar een klim-/daalspiraal is (dubbelsporig, 1,5 cirkel). De sporen komen aan de achterzijde van de baan op niveau 1 uit. Het achterste spoor gaat rechtdoor, richting de rechterzijde van de baan en maakt daar een zo ruim mogelijke bocht naar voren. De bocht moet ongeveer 220 graden zijn, waarna het spoor overgaat in een schuingeplaatst station (1 doorgaand spoor, 1 uitwijkspoor en 1 opstelspoor). Na het station buigt het spoor linksaf en gaat weer de tunnel in, nu om af te dalen (binnenste spoor van de spiraal).

Het is misschien wat wollig omschreven, maar dit is wat ik in gedachten heb. Ik houd niet van banen waar heel veel spoor zichtbaar is. Ik denk dat ik hiermee echt een mooie baan kan bouwen die misschien weinig variatie biedt qua rangeren, maar die wel echt mooi is om een statige trein te zien rijden op het paradetracé (voor een arcadenmuur) en door het schuingeplaatste station.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Een schets met potlood op papier van wat je wil zou minder wollig zijn.
Citaat van: Remco2026 op Vandaag om 09:58:14Beetje vreemd, je verwijst naar mijn 'verbeterd' ontwerp en spreekt over het 'voorontwerp' van 15 minuten eerder.

Sorry voor de verwarring. Citeeraanduiding  @citaat  is wat anders dan de inhoud van de tekst. Daarvoor gebruik je in mijn beleving de functie citaat, zoals ik hierboven ook doe.

Citaat van: Remco2026 op Vandaag om 09:58:14Ik trakteer een pintje aan wie het compacter krijgt dan dit...

Ik ben al wel 5 cm minder breed uitgekomen.  :D  Helaas wel een cm breder. Maar pintje hoef ik niet. Drink al jaren niet meer.  :P

Zo iets?
 @citaat  @citaat

Komt het paradespoor aan de achterzijde van je baan of aan de voorzijde?
Het paradespoor komt aan de voorzijde. Het station, wat hoger ligt, komt dus achter het paradespoor.
Persoonlijk zou ik het omkeren, station onder en paraderen achter. Dan zit het station als het ware in een soort van vallei.
Baan zou dan zo worden:

En als je station laag doet dit:
Nog iets over de paradebaan in geval de diepte 1 m zou mogen zijn: gebruik ruime overgangsbogen van paradebaan naar achter en leg de paradesporen wat dichter bij elkaar, je treinen zullen veel mooier verdwijnen in en te voorschijn homen uit de tunnel.
En probeer van recht altijd via een R2 over te gaan naar R1, je treinen zullen je dankbaar zijn.
lus2.jpg
Wat in dit ook nog kan is dat het spoor wat voorlangs gaat ook nog eens een level naar beneden kan.

doe maar een treintje

ik zou ook proberen om de keerlus iets langer te maken als je langste trein zodat je deze even kan parkeren zodat de trein niet gelijk weer tevoorschijn komt
Goede tips allemaal en ook het alternatieve voorstel (station laag, paradespoor hoger) vind ik leuk!
Met keerlus voor de paradebaan wordt de paradebaan wel heel kort, je halveert ze zowat, jammer, want die kan aan de voorkant veel langer zijn.
Met de baan van het station terug verlaag, krijg je dit beeld:

In feite twee paradesporen.

:reactie:

Dat is waar, maar hij is nog 1,8 m lang en geeft links en rechts de mogelijkheid voor zinvol landschapsbouw.

Maar Jilger is degene, die knopen doorhakt.
Bovenstaande is ook leuk, maar dan rijst bij mij de vraag: "Hoe komen de mensen bij het station?" In het eerdere voorstel kan een overweg worden opgenomen in het voorste paradespoor, waarmee het staion geloofwaardig bereikbaar wordt. In de versie met een verlaagd voorste spoor, ligt het station ingeklemd tussen twee hogere delen én het verdiepte, voorste spoor.

En ik weet dat de keuze aan mij is, maar verwacht geen keuze op korte termijn. Eerst moet één van de kinderen het huis uit zijn (de oudste is nu 15, dus dat duurt nog wel even).
Van de bovenste plateaus kun je ook met een weg met haarspeldbochten wel een toegang creëren.
Citaat van: Rudibeer op Vandaag om 11:31:27ik zou ook proberen om de keerlus iets langer te maken als je langste trein zodat je deze even kan parkeren zodat de trein niet gelijk weer tevoorschijn komt
Zoals ik het getekend heb is het verborgen gedeelte van de keerlus 5m70, daar kunnen zelfs meerdere treinen na elkaar op staan.