Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

baanplan ontwerp

Gestart door Luuk BR01-1075 vrijdag 31 juli 2026, 16:18:24

Re: baanplan ontwerp

U plan is zeker niet slechter, enige voordeel is iets beterkoop dan. Maar de route van u binnenbaan gaat om problemen vragen. De bocht van is eigelijk L R L en anders enkel L ( vanaf onderaf bekeken) Hiermee meer kans op ontsporingen en kwa uitstraling gaat dit ook niet echt een zicht geven..

De route van de andere geeft totaal geen problemen. Kost misschien meer aan wissels maar de bocht is veel realistischer en praktischer

Schizofrenie is een ziekte, geen misdrijf

Nu ga je mij toch niet vertellen dat dergelijke constructie met dubbele keerlus in het zicht hoe dan ook realistisch kan zijn? Dat is toch gedoemd om te verbergen om het enigszins realistisch te maken?

Je mag gerust bij u standpunt blijven. Maar de bochten dubbele bochten zijn veel realistischer voor het rijden. De keerlus langs beide kanten door ruimte gebrek is nu eenmaal zichtbaar. Dat is sowieso nooit echt realistisch maar wel praktisch door ruimte..
Maar de route gaat van de dubbele bocht langs elkaar is veel eenvoudiger en minder kans op ontsporingen door het wringen van zoveel bochten van u idee..

Soit je ziet er geen probleem in. Ik stelde de enkel de vraag als hier geen problemen gingen inkomen voor ontsporingen en kwa zicht vond in het nergens optrekken.
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Citaat van: Cor op donderdag 06 augustus 2026, 08:44:00Aangezien je moet werken met hele kleine afstanden, denk ik niet dat je de drie openingen in het echt goed gesloten krijgt zonder veel te wringen.
Die krijg je wel gesloten. Mijn WinTrack limieten zijn op realistische waardes afgesteld op basis van ervaringen. ;) Dat wil niet zeggen dat het niet wringen is, met name links boven. Maar dat kun je ook ruimer oplossen, kost alleen meer passtukjes om alles dan weer sluitend te krijgen.
Maar verder was dit zoals gezegd, vooral ter inspiratie over hoe je een dubbele keerlus op dit formaat kunt implementeren. En let ook op dat de kruisingen intentioneel geen engelswissels waren! ;)

Wissels zijn R2. Dus die R1 bocht heeft daar niets te zoeken.
Gewoon een cirkel R2 en alles sluit veel beter aan.

En wil je rare bochten voorkomen. Dan zet je de twee aftakkende wissels met hun kont tegen elkaar in t midden aan de linker kant.

Een kennis rijd zo al jaren probleemloos.
Bij hem eindigen alle schaduw sporen in 1/4e deel van een keercirkel van wissels en 24206 stukjes.

Mvg Robin.

Schizofrenie is een ziekte, geen misdrijf

Al ontelbare keren getoond, simpel, goedkoop, en bedrijfszeker:
6-08-2026 23-56-14.jpg

Eigenlijk klooi ik maar wat an

@citaat Dit is verreweg de beste optie en wordt inderdaad vaak toegepast op deze wijze.

Dit is totaal is andere op je tekening met je rode lijnen. Daar had je een rare bocht

Dit is inderdaad een goede oplossing

Citaat van: Remco2026 op donderdag 06 augustus 2026, 20:44:14En met 2 kruisingen en 2 wissels minder precies hetzelfde.

De insteek was een keerlus voor dubbel spoor.

Citaat van: Giant op donderdag 06 augustus 2026, 23:46:06Die krijg je wel gesloten.

Ik zie het niet, maar zal je op je woord moeten geloven. Dat ik een hekel heb aan wringen, zal daaraan wel ten grondslag liggen.  O:-D  O:-D

Citaat van: Remco2026 op donderdag 06 augustus 2026, 23:57:11Al ontelbare keren getoond, simpel, goedkoop, en bedrijfszeker

Zeker waar, maar voldoet niet aan de wens, dubbelspoor en zo klein mogelijk. Trouwens in Anyrail moest ik beide 24064 om goed uit te komen vervangen door na de 24230 van het schuine spoor vervangen door 24077.  O:-D

Maar goed mensen, deze discussie startte toen in reactie 88 Luuk zijn laatste ontwerp liet zien en Erwin opmerkte, dat er maar één keerlus in zat, wat als gevolg heeft dat alles uiteindelijk weer dezelfde kant opgaat. Luuk heeft nu het één en ander aangereikt gekregen en kan weer lekker los om te gaan slijpen aan zijn plan.

Citaat van: Remco2026 op donderdag 06 augustus 2026, 23:57:11Al ontelbare keren getoond, simpel, goedkoop, en bedrijfszeker:
Zélfs bruikbaar binnen spoor Z!
Dubbele keerlus compact.jpg
En in Wintrack 9: Dubbele keerlus compact.tra 

Terug naar toen het beste!!!!!!!!!!

Kwa ruimte ben ik van gedachten verander ik wil de baan nu maken aan de andere kant we hebben de optie over dacht.
nu ben ik begonnen om die kant te tekenen maar ik heb een probleem
wie ziet het ik kan het niet voor mekaar krijgen
wie kan me helpen?

groet Luuk
14 jaar

Luuk, als je de 24440 en 24330 wilt gebruiken, zal je ook de slanke wissels 24711/24712 moeten gebruiken met de 24071.

Zo dus.

Hou er wel rekening mee, dat deze wisselcombinatie minimaal twee keer zo duur is als een combi 24611/24612

Waar een wil is, is een spoor

Ik weet niet hoe of wat Luuk z'n budget is, maar hij heeft, net als ik, geen AOW en pensioen en zit ook nog niet in loondienst hè  :P

Daarom raad ik deze combi ook niet aan. Gewone wissels zijn wel bruikbaar voor de 24230 24330

dankje voor het opleten Cor en Adriaan
ik was er mee verder gegaan maar ik kom toch niet uit ik denk dat het aan me zelf ligt maar wie kan mij helpen met het bovenste wissel.

groet luu
14 jaar

doe maar een treintje

:reactie:
wat precies lukt dan niet?

groetjes,

Ruud

PS

C rails geometrie

beste Ruud,
links boven het wissel aan maken ik zou willen dat het bovenste wissel er aan komen en dan die binste ronde dicht maken dat ze aan allebei de kanten even ver ervan elkaar liggen.

Luuk

Misschien van die kleine pas stukjes? 

ik snap niet helemaal wat bedoelt?

luuk

US rail .. what else?

Luuk op dit rondje heb je helemaal geen passtukjes nodig. Als je alleen 24172, 24188 en 24360 voor de lange zijdes gebruikt dan past het prima. En een wissel is even lang als een 24172.

Groeten,
Wico

Wico,
vraagje een ik gebruik nu een 24612 die is toch even lang als de 24188 of niet

luuk

wico als u wilt zou u dan miss links boven en rechts onder een wissels in willen leggen
ik krijg het niet voor mekaar

luuk

Luuk, als je twee wissels met de gebogen kant tegen elkaar doet, dan moet je het rechte deel met een 24172 doen.
Zie hieronder in het midden.

dankjewel voor uw hulp

groet luuk

Dit is voor jou ook wel een handige pagina hier op het forum

US rail .. what else?

Citaat van: Luuk BR01-1075 op vrijdag 07 augustus 2026, 20:02:23Wico,
vraagje een ik gebruik nu een 24612 die is toch even lang als de 24188 of niet

luuk

Luuk dat klopt, ik was niet duidelijk. Cor heeft het inmiddels goed uitgelegd.

Groeten,
Wico

als er maar een "v" voor op staat

Dit is vaak een probleem/uitdaging bij een jonge modelspoorder:

Groots aanpakken en uitpakken.

Ben ook jong geweest en dacht ook precies zo, maar nu ik de 57 bereikt heb denk ik er anders over.

Kijk naar de beschikbare ruimte, en plemp het niet te vol.
Let ook op je budget, hou het dus binnen het haalbare.

Heb zelf nog geen baan, maar ga zeker iets bouwen.
Daarvoor haal ik inspiratie uit het Märklin Magazine of uit andere Duitstalige bladen.
Ja ook daar staan soms grote banen in, die sla ik dus over.
Leg ik daarmee dan alles weg, neen ik kijk naar het haalbare.
Heb een klein appartement dus ook met die ruimte is het schipperen.
Maar juist die uitdaging maakt het leuk, betaalbaar en het plezier van het bouwen/ plannen.

Bovendien komt enkelspoor in het echt ook voor, en zelfs dan komt er meer beveiliging kijken dan je wellicht denkt.

In ieder geval is het hebben van een baan, en het erop rijden met de treinen 1 van de mooie dingen in de hobby.

M.v.g.

Hans V200.0

Beste hans
Als u tereug leest dan weet u dat ik op dit moment een baan heb een hele grote veel loc 12 of zo marklin m rails ik ben nu op dit moment een digitale marklin c baan aan het ontwerpen op anyrail
Mijn ruimte komt pas in april vrij dus ik wil nu een ontwerp hebben dan kan ik het analoge spul verkopen en daar van al nieuwe of tweedehandse rails van te kopen.

Groet Luuk
14

Hoi Luuk,

Dat stuk heb ik gelezen, en ik wil je plezier in de hobby er niet mee vergallen.
Analoge lok's in een digitaal tijdperk verkopen is bijna als vis verkopen in de woestijn.
Het is wat de gek ervoor geeft.
Zelf heb ik in een winkel gewerkt en daar merkte ik ook de doorslag naar het digitale tijdperk bij velen.

Kan Anyrail ( althans de versie die jij hebt) ook een stuklijst genereren?
Reken is voor de grap het totaal uit wat je kwijt zou zijn voor alle nieuwe rails, als je alles nieuw zou kopen.
Ga er voor de veiligheid ook even bij zitten.

Je hebt al veel lok's die je kunt verkopen,  maar je kan als ze niet te oud zijn, ze soms best nog goed ombouwen.

Mijn baan wordt niet zo groot ( ongeveer 3mtr bij 1,30mtr), dus daar komt geen dubbelspoor op voor behalve een stukje paradespoor.
De meeste rail heb ik ervoor, gespaard door de jaren heen bij elkaar gekregen.

Maar ook het bouwmateriaal moet nog volgen al heb ik wel alvast de spanten uitgeprint.

Hout is zeker niet het goedkoopste van een modelbaan.
En dan nog de techniek ( seinen,  decoders, wisselaandrijvingen), doen ook nog een duit in het zakje.
En dan nog de scenery.

Al met al dingen om goed over na te denken.
En vergis je niet, ontwerpen is vaak niet hetzelfde als bouwen.
Dus hou met de rails rekening dat het degelijk is als de M-rails, en bedrijfszeker als de C-rails.
Vergeet niet dat 2e hands C-rails, best problemen kan geven, met geknipte massa verbinding.
Zelf kocht ik een partij C-rails waarbij dat ook het geval was.

In ieder geval wens ik jou veel plezier in het plannen en tekenen van de nieuwe baan.

M.v.g.

Hans V200.0

@citaat
Maar de tegenvraag bij het stuk van Hans is: Luuk, hoe handig ben je zelf?

Kun je je huidige loks ombouwen? Heb je de kennis en de materialen om dit te doen?
Elke lok is om te bouwen maar als je alles moet laten doen, is dat het vaak niet waard.

Tipje: ga eens naar een modelspoorbeurs en kijk wat er gevraagd wordt voor de spullen die jij ook zou willen verkopen. Dan heb je een beeld bij wat je huidige collectie waard is en heel eerlijk: ik denk dat je je rot schrikt.
M-rails voor € 0,50 en de verkoper raakt het aan de straatstenen niet kwijt. Er is vele malen meer M-rail te koop dan er mensen zijn die daar nog wat mee willen doen.

Locomotieven en wagons; idem. Het is voor mij intussen een sport geworden om juist die goedkope "rommel" uit de bak te vissen en daar weer iets leuks van te maken. Deels omdat je voor heel weinig een leuke lok of wagon op je baan hebt, deels omdat je iets kunt maken wat standaard niet op de markt is of omdat je iets wil proberen; als je dan een wagon van 2,50 vernaggelt is dat minder erg dan een wagon van 25 euro.
Een enkele keer is het zo interessant dat je het kunt repareren en verkopen.

Waar zit jij in dit spectrum en waar zou je eventueel naar toe willen groeien?

Mijn advies: als je C-rail in het zicht wil, leg je M-rail dan in de niet zichtbare trajecten. Die paar overgangsrails zijn goedkoper dan het prijsverschil tussen M- en C-rail in jouw plan.

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 15 augustus 2026, 00:11:00Analoge lok's in een digitaal tijdperk verkopen is bijna als vis verkopen in de woestijn.
Het is wat de gek ervoor geeft.

Er is nog steeds een contingent, die er behagen in schept analoog om te bouwen naar digitaal. Maar het is inderdaad wat die er voor overhebben.

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 15 augustus 2026, 00:11:00Kan Anyrail ( althans de versie die jij hebt) ook een stuklijst genereren?

Dat kan ik Anyrail.

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 15 augustus 2026, 00:11:00Reken is voor de grap het totaal uit wat je kwijt zou zijn voor alle nieuwe rails, als je alles nieuw zou kopen.

c-rail is ook prima tweedehands te verkrijgen.

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 15 augustus 2026, 00:11:00Hout is zeker niet het goedkoopste van een modelbaan.
En dan nog de techniek ( seinen,  decoders, wisselaandrijvingen), doen ook nog een duit in het zakje.
En dan nog de scenery.

Luuk is 14 en kan dus nog jaren vooruit en geld verdienen. Komt vast goed.

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 15 augustus 2026, 00:11:00Vergeet niet dat 2e hands C-rails, best problemen kan geven, met geknipte massa verbinding.

Of geknipte rails problemen veroorzaken is arbitrair. Als je weet wat te doen, niet. Maar terecht aandachtspuntje. Als je ongeknipt kan kopen, doen.

Citaat van: ikke op zaterdag 15 augustus 2026, 08:49:58M-rails raak je aan de straatstenen niet kwijt. Er is vele malen meer M-rail te koop dan er mensen zijn die daar nog wat mee willen doen.

Hoe waar. Ik heb nog een drietal uitbreidingssets liggen met elektrisch aangedreven wissels in ovp. Ben het nog steeds niet kwijt.

@Cor,

Misschien vis je in de verkeerde vijver.....

M.v.g.

Hans V200.0

:offtopic:

Laten we Luuk zijn topic niet verder 'vervuilen'.

Aan de andere kant, koop twee overgangsrails en leg alle onzichtbare delen van je baan vol met M-rail. Kost minder, tot bijna niks dus ;)

Tja dat is best een goed advies te noemen.
De oude M-rails mits in goede staat is nog best te gebruiken.
En vervangen kan altijd nog.

ik ga de bovenste baan met k doen
ik ben weer eens aan het ontwerpen maar ik kom maar niet uit
wie kan mij helpen
groet luuk

Duitsland TP III/IV

Het wordt voor ons duidelijk waar je niet uitkomt en waarmee we jou kunnen helpen.