Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Maxon met Loksound 5 op CS2

Gestart door Rheinpfeil 1967 woensdag 08 juli 2026, 16:10:07

Maxon met Loksound 5 op CS2
Ben een tijd weggeweest van het forum, geen zin meer, er ging te veel kapot en andere hobbies kregen de voorkeur. Nu weer aan het bouwen en ombouwen. Meteen weer een nieuw probleem. Mijn 39123 begon lelijk te stotteren en ik wilde dat omwille van emotionele redenen tegen elke prijs verbeteren. Bij SB Modellbau een setje met een Maxon motortje gekocht en op advies een Loksound 5 met werkelijk fantatstisch geluid laten inbouwen. Bij de inbouwer, een Marklin dealer, reed het als mfx ingerichte lokje prima. Thuis ging het fout. De decoder bleef zich steeds opnieuw aanmelden en maakte nieuwe loks aan met adres 22. De CS2 gaf verschillende meldingen. 1) Decoder heeft een onofficiele mfx UID. 2) Het uitlezen van instellingen is mislukt 3) Meerdere decoders van type kunnen tot problemen op de baan leiden.
Vervolgens lok verwijderd uit CS2, alle aangemaakte loks met adres 22 verwijderd, in de decoder decoder Railcom uitgeschakeld, mfx en M4 auitgeschakeld en lok als DCC aangemaakt. Tot onze verbazing blijven de eerder gemelde storingen gewoon doorgaan. Alsof de decoder steeds mfx blijft adverteren terwijl dat uit staat.
Ik heb dit niet zelf gedaan omdat ik geen enkel benul heb van deze materie. Dus telkens met lokje en CS2 onder de arm naar de dealer.
Wat rest ons nog om dit probleem te tackelen, heeft iemand een idee?
Re: Maxon met Loksound 5 op CS2

samen staan we sterker

Wat zegt de dealer ?
Dat hij dit nog nooit heeft meegemaakt maar dat het uiteindelijk goed komt  ;) . Het voorstel is nu of een loksound 4 monteren of toch weer een andere loksound 5. Contact opnemen met ESU en zoveel mogelijk informatie zien te krijgen om een plan te maken.
Omdat ik zijn geduld en toewijding zeer waardeer blijf ik zelf niet aan de zijlijn staan en ga ook op zoek naar kennis/ervaring die ons ontbreekt.

graag een glaasje wijn

zou zomaar eentje uit de slecht v5 reeks kunnen zijn die raar doen of gewoon niet meer reageren
Citaat van: Rheinpfeil 1967 op woensdag 08 juli 2026, 16:28:24Contact opnemen met ESU en zoveel mogelijk informatie zien te krijgen om een plan te maken.

Hoe lang geleden is dat dan? Patrick (importeur Benelux) reageert wel redelijk vlot altijd.
Het heeft geen zin dat ik dat zelf doe, dat doet de dealer. Eind vogende week ga ik weer met de lok en CS2 naar hem toe en dan hoorik het wel. Het is niet bepaald naast de deur. 

Light My Train

Er kunnen heel veel woorden over worden geschreven, naar Esu, naar de importeur. Of heel veel uitpluistijd met van alles te proberen.  :roll:

Voor de leverancier/dealer; wissel de decoder voor een andere Loksound 5.0 en kijk eens of hetzelfde probleem optreed. Ik durf voor 95% zekerheid te zeggen dat deze decoder (deels) defect is.
Vandaag lokje weer opgehaald met een nieuwe loksound 5. Op het testbaantje in de shop diverse rondjes gereden op mijn eigen CS2. Ging prima, reed perfect. Lokje mee naar huis genomen en op de baan gezet. Dit is toch niet te bevatten? Weer hetzelfde fenomeen er wordt na twee rondjes weer een lokje toegevoegd alleen het adres is nu anders.
Hoi,
Conclusie; er zit in jouw baan iets mis.
Ik weet niet welke rails je gebruikt maar zit er misschien ergens een aansluitrail met een ontstoringscondensator.
Of in de bedrading een slecht contact?
Leg eens een simpel ovaaltje en kijkt wat er gebeurt.
Probeer ook eens hoe de lok reageert als al het andere van de baan is.
Succes.
Er zit waarschijnlijk niets anders op. Ik rijd met C-rails zonder condensator.
Ik zal alle locs van tafel halen dan de 1269 rondjeslaten rijden vervolgens 1 voor 1 de andere locs op de baan zetten en kijken wat er gebeurt. Als ik drie minuten per loc tijd neem ben ik ruim 4 uur bezig. 8o
Ik denk dat ik de ESU loks maar als eerste op de baan zet ook al rijden die met MFX aan. Aanlsuitend de oudere Marklin MM en als laatste de Marklin MFX.
Omdat ik helemaal geen zin heb in dit feestje kan het even duren voordat ik iets terug meld.
Dank zover voor het meedenken.

N.B.
Maar dan nog, de ESU decoder zou zou helemaal niet als MFX gezien/herkend mogen worden, alles staat immers uit.
Toch maar meteen beet gepakt. Alle locs van de baan maakt niets uit. Zodra de lok begint te rijden weer dezelfde symptomen. Als de lok niet rijdt komen er ook geen meldingen. Aan de baan ligt het m.i. ook niet. De baan is zorgvuldig gebouwd en ruim zestig loks rijden probleemloos ook een viertal met een ESU decoder. Nooit storingen of problemen gehad.
En de logica wringt ook. Als MFX M4 en Railcom zijn uitgezet in de decoder dan mag de CS die toch niet als MFX vinden?
Mijn steeds groter wordende vriend AI beveelt aan een ZIMO decoder te monteren. Heeft iemand daar ervaring mee?

Hoe zet je die uit?
OP je CS of in de decoder middels je CV?

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Als test: zet alles behalve DCC uit in de decoder en in de centrale.

Groet, Anne W
Ref: digibert

In de decoder.
Ref Anne W.

Dat werkt uitstekend. Met als nadeel dat dit lokje dan als enige in DCC bestuurd kan worden. Alle overige loks besturen kan vanzelfsprekend alleen in de stand auto.

Verwijder de lok compleet uit de lijst en voer hem weer in als DCC lok, rijdt hij dan op DCC?. Zo ja, zet MFX ook aan in de centrale

Groet, Anne W
Die procedure heb ik al een keer of drie gevolgd. Ingevoerd op het programmeerspoor als DCC paar rondjes gereden en vervolgens CS2 weer op auto gezet. Dan duurt het ongeveer 30 seconden en vindt de CS2 weer een MFX decoder met onofficiele mfx Uid.

Ook heb ik de twee gekopelde Mobile stations verwijderd en alle loks die erin stonden eruit verwijderd.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Maar je bent nog steeds in je baan bezig? Je hebt geen testspoortje neergelegd?

Mijn eerste Zimo met Mfx heeft waarschijnlijk de laatste stamtafel NH geheel plat gelegd. Dat heb ik ondertussen dus uitgeschakeld.

Je schrijft overigens dat je maar 1 lok met dcc hebt en de rest alleen op auto rijdt. Iedere decoder die MFX kan, kan DCC of MM naast Mfx/m4. Iedere esu die MFX/m4 heeft, kan allebei.

Hoe heb je MFX uitgeschakeld in de decoder? Je hebt het over railcom en Mfx. Dat is NIET hetzelfde!
Ik heb geen losse bochten meer maar een recht spoortje van plm 1,20 meter neergelegd. Daarop heb ik op met een losse Mobile station na een 30 x heen en weer geen meldingen. Ik heb de loc in de Mobile station natuurlijk als DCC aangemaakt. De CS2 staat aan de baan terwijl ik alle verbindingen naloop. Ik knoop de CS2 later wel aan dat spoortje maar alle verbindingen nalopen is een buitengewoon tijdrovende klus. Ik vernieuw alle stekkertjes en controleer alle wisseldecoders en hun verbindingen.

Oef, dat geen beste referentie. Niets voor mij dus.

Laat ik het zo zeggen. Het merendeel van loks is Marklin mfx. Een stuk of 7 zijn wat ouder zo rijdt er b.v. een 34440 E44 098 en een 34691 E19 12 en een aantal zijn eerdere/oudere Loksounds die zich als mfx hebben aangemeld. Zet ik de CS2 op DCC dan rijdt de rest toch niet?
Dat heb ik niet zelf gedaan maar de Marklin dealer die de inbouw heeft verzorgd. In de decoder staan Railcom, mfx M4 uit.

Bedankt voor het meedenken.
Forum Moderator

Mededeling als moderator:
Voor het citeren, zie hier hoe je dat beter kan doen.
En daarbij is het niet handig dat je voorgaand bericht citeert. Dat spreekt voorzich indien je de naam van persoon noemt, of het op een andere manier aan de hand van de tekst duidelijk wordt. Een andere optie is om @citaat danwel :reactie: te gebruiken om dat te benadrukken.
Hoi
Als de CS de lok weer als onbekende Mfx ziet is of decoder stuk(wat me gek lijkt,) maar staat CV47 niet goed.
Moet de lok alleen op DCC reageren dan moet de CV47 op 1 staan.
digibert
Ik ga ook dat controleren, thanx.

Ben nu op ongeveer op de helft met alle aansluitingen te controleren en heb ondertussen m.b.v. AI een andere invalshoek gevonden. Spookmeldingen nog van de eerste keer toen de vorige Loksound 5 decoder nog met mfx aan stond.
Het schijnt te kunnen dat die meldingen in CS2 blijven hangen. Daartoe kwam AI met een procdure om die spookmeldingen te laten verdwijnen. In het kort: Eerst loc van de baan halen en vervolgens verwijderen uit CS2. MFX uitzetten in CS2 en dan opnieuw opstarten. Lok aanmaken in DCC met lok op programmeerspoor. CS2 opnieuw opstarten en mfx aanzetten met delok nog steeds op programmeerspoor. Geen nieuwe meldingen procdure geslaagd.

Moet ik ook nog gaan doen maar eerst maar CV 47 controleren.

Stationchef van de S.a.A.-bahn

Is je cs2 wel up to date? Misschien herkent ie daarom de loksound 5 M4 onjuist.

Jan
Ja, laatste update gedaan in februari.

De laatste update in februari?, heren CS kenners: is dat de goede? er was wat "gebonder" met updates....

Groet, Anne W

doe maar een treintje

:reactie: dat betreft de CS3
Het is m.i. nog te vroeg om te juichen maar inmiddels heeft de lok 10 rondjes gereden op de baan zonder bijzonderheden. Ik ben door mijn stekkertjes heen en was het onder de baan liggen ook wel een beetje beu.

Toen opzoek naar CV47, helaas die is niet zichtbaar in de CS2. Wel te zien waren o.a. CV28=0, CV12=1 en CV29=2 volgens AI waren dat juiste waarden. Daarna heb ik de CS2 op het proefspoortje van 1,20 meter gezet en ja hoor dezelfde melding binnen 3 minuten. Daarmee was het duidelijk dat het niet aan mijn baan kon liggen maar aan de CS2 of de decoder. Immers de Mobile station kwam niet met meldingen.

Dan maar eerder uitgevoerde procedure uitgevoerd met dat verschil dat ik de loc van de baan heb gehaald voordat ik hem in de CS2 heb gewist. Dus: 1) Loc van de baan 2)loc verwijderd uit CS2 3) CS2 opnieuw opgestart en mfx uitgeschakeld. 4) CS2 uit gezet en een half uur laten staan zonder voeding. 5) Loc op prgrammeerspoor en als DCC aangemaakt. 6) zonder rijden functies getest en de loc een uur laten staan. 7) CS2 uitgeschakeld en 10 minuten zo gelaten. 8) CS2 aan en weer op auto gezet. Daarna met een hoge polsslag op de baan gezet en laten rijden.

Ik heb geen meldingen meer gezien en voordat het weer mis zou kunnen gaan de boel weer uit en zonder spanning gezet. Morgen weer verder.
Ik heb nu een donker bruin vermoeden dat het inderdaad spookmeldingen zijn die in de CS2 zijn blijven hangen nadat de vorige decoder die als mfx stond voor de problemen zorgde. Kennelijk vindt de CS2 resten van firmware waarop hij dan reageert.

Ik laat nog later deze week nog weten of dit zo blijft.

Citaat van: Rheinpfeil 1967 op zondag 19 juli 2026, 13:24:16Toen opzoek naar CV47, helaas die is niet zichtbaar in de CS2. Wel te zien waren o.a. CV28=0, CV12=1 en CV29=2 volgens AI waren dat juiste waarden.

Denk dat je niet van AI uit mag gaan.... Kijk liever even in de handleiding van ESU die voor de Loksound-decoder geschreven is. De fabrikant weet meestal wel het beste wat je met een decoder kan doen. Uit de handleiding van de website van Esu gedownload:

Citeer9.5. Turning off data protocols not needed
If you know for certain on which layouts your locomotives will be "travelling" you can turn off the data protocols not needed. This is useful if multi protocol command stations lead to problems. CV 47 is responsible. Ex works all protocols are active (CV 47 = 15). In order to establish the value of CV 47, simply add all values in column 3 and write them into CV 47

Dus CV47 is welke je gebruikt voor de protocollen aan / uit te zetten. CV28 is voor het instellen van wat Railcom doet. CV12 wordt niet gebruikt volgens de handleiding van ESU zelf dus werkt niet. CV29 is voor een aantal instellingen, waaronder Railcom uitzetten. Met waarde 2 voor CV29 heb je mogelijk het aantal rijstappen aangepast voor de rest uitgezet. Lange adressen DCC werkt dan niet. Dan zou je een waarde van 34 (2 + 32) moeten schrijven. Railcom niet. Al deze informatie kan je gewoon in de handleiding lezen. AI / CHATGTP of een ander is daar gewoon niet geschikt voor. Gewoon "ouderwets" de handleiding erbij pakken. Een alternatieve methode: Installeer ESU Lokprogrammer op je PC. Gwbruik het programma. Maak de instellingen en laat dan op het scherm zien welke CV's aangepast worden. Dan programmeer je met je centrale de juiste CV's. Dat kan je rustig doen zonder de fysieke Lokprogrammer.

Maar je hebt dus nu nog steeds gewoon al je protocollen op je decodertje aanstaan. Niets uitgezet. Geen wonder dat de centrale nog steeds het lokje met het MFX-protocol ziet. Kijk maar in de handleiding.

Als een CV niet zichtbaar in je CS2 zichtbaar is: lees even de handleiding van je CS2 goed door. Ga op zoek naar hoe je dat moet instellen. Ik heb het al wel in de handleiding van de CS2/CS3 gevonden. Märklin maakt het een gewone gebruiker niet simpel. Ze willen blijkbaar niet dat een gebruiker gemakkelijk de boel via CV's kan aanpassen. Ze hebben namelijk het MFX-protocol dat van hun zelf is. Daar zijn gebruikers als jij goed de dupe van dat Märklin het erg simpel wil houden. Want even iets snel aanpassen is wat omslachtig. Goed, het zit verstopt maar goed te doen. Je moet extra regels in het configuratiescherm aanmaken en deze weg laten schrijven naar de lok. Zelfs met een Märklin Mobile Station 2 is het vrij gemakkelijk en staat het goed beschreven in de handleiding. Makkelijker dan bij de CS2/CS3 als ik het zo lees. Zou eens met mijn eigen MS2 moeten prutsen.

Je hebt een erg dure centrale. Terwijl je er niet goed mee om kan gaan. Ga eens kijken of je niet ergens les kan krijgen over je centrale die je in huis hebt. Het is zonde als je er niets mee kan. Investeer dan liever een paar honderd euro voor een cursus dan een nieuw lokje die je toch niet kan bedienen met je apparaat omdat je niet weet wat je moet doen.

Succes met je AI oplossingen!
Speciale Gast

CV's programmeren met de MS2 is over het algemeen makkelijker dan met de CS2. Met de CS3 is het ook niet heel makkelijk gemaakt, maar an sich ook geen rocketscience. Je moet even weten wat je doet. Maarja, dat moet je sowieso. En een LLM is daarvoor een beduidend slechtere bron dan de simpele handleiding, al dan niet in combinatie met een forum waarop je gerichte vragen stelt.

Ik vind een programmer gewoon een must. Voor ESU is dat de Lokprogrammer, voor Zimo kan je tegenwoordig ook af met de CS3 als je alleen ZCS wil gebruiken. Wil je ook gaan sound programmeren, dan moet je naar een MXULFA of MSKLUG.
Hmm, CV29 staat bij mij op 0, kan niet meer herleiden waarom ik daar een 2 getypt heb. Lok staat nu 20 uur onder spanning op de baan en er zijn geen meldingen te zien. Mogelijk dat die komen als ik er weer mee ga rijden maar vooralsnog prima zo.

Omdat ik zelf geen enkele ambitie heb mij te verdiepen in CV's zal ik alle adviezen delen met de inbouwer maar ik vermoed dat deze al goed is geinformeerd. Ik beleef de hobby op een andere manier nl. 1967 op de baan weergeven op een zo realistisch mogelijke manier. Ik koop/bestel wat ik wil hebben en dan moet het maar functioneren. Windows 95-achtige strubbelingen heb ik genoeg gehad  ;) .

Als geschreven, met een 20 tal omgebouwde lokjes is dit de eerste keer dat het fout ging. Verschillende ESU decoders op mfx gaven nooit eerder problemen.

Enfin, dank voor alle adviezen.
Citaat van: Rheinpfeil 1967 op maandag 20 juli 2026, 09:40:05Omdat ik zelf geen enkele ambitie heb mij te verdiepen in CV's zal ik alle adviezen delen met de inbouwer maar ik vermoed dat deze al goed is geinformeerd.

Dan had jij nooit met AI aan het kloten gehoeven als hij het zou weten. Een goede inbouwer weet hoe hij CV's moet instellen. Als jij aangeeft dat je niet met MFX en/of Railcom wil werken dan kan hij dat zo instellen in de decoder. Als hij heel veel doet ESU dan zal hij ook een ESU Lokprogrammer hebben dat hij het zo voor je kan instellen. Een goede inbouwer geeft ook aan wat hij gewijzigd heeft aan de instellingen. Voor als je het een keertje zelf moet doen.

Citaat van: Rheinpfeil 1967 op maandag 20 juli 2026, 09:40:05Als geschreven, met een 20 tal omgebouwde lokjes is dit de eerste keer dat het fout ging. Verschillende ESU decoders op mfx gaven nooit eerder problemen.

Er zal wel meer aan de hand zijn waarom het nu niet helemaal lekker gaat dan alleen een instelling in de decoder. Dat is een beetje moeilijk bepalen zo vanachter de computer. Daar gaat AI ons echt niet in helpen.
Lok rijdt nu ongeveer 1 1/2 uur zijn rondjes geen melding gezien. Behalve dan dat het icoontje mfx is toegevoegd terwijl dat er in het begin niet stond.
Citaat van: Rheinpfeil 1967 op maandag 20 juli 2026, 16:21:23Lok rijdt nu ongeveer 1 1/2 uur zijn rondjes geen melding gezien. Behalve dan dat het icoontje mfx is toegevoegd terwijl dat er in het begin niet stond.

Logisch toch? MFX is niet uitgezet op de lokdecoder en het staat niet uit op de centrale. Logisch dat een mfx-loc gevonden wordt?
Inderdaad, lok gaat terug naar de inbouwer. Nu ook weer in een hoog tempo dezelfde meldingen.
Speciale Gast

Zet het gewoon uit in de decoder.
Antwoord van ESU:
The problem is caused by the Märklin central station, not by the LokSound 5 decoder. This was a software error that has already been corrected.
Please update the CS2 to the latest available software version. Afterwards, delete the duplicate locomotive entries and register the locomotive again.
Best regards

ESU electronic solutions ulm GmbH & Co. KG
Christoph Wölfli

Kan ik niets mee. laatste software was al op voorhand geinstalleerd.

Edit:
CV47=1 zojuist door de inbouwer bevestigd.