Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Buffer condensator

Gestart door ruud krikke zaterdag 27 juni 2026, 20:38:38

ruud krikke en 1 gast bekijken dit board.
Buffer condensator

Buffer condensator
Hoi,

Ik heb een vraagje, mag een eigengemaakte buffer condensator van 2000ųF 25v ook op de esu adapterplaat 51968 aangesloten worden.
Of alleen op de decoder.
Ik heb de lokpilot 4 M4. Met een dcm 5p motor.
Ik merk namelijk geen verschil, lok hapert nog steeds.
Re: Buffer condensator

graag een glaasje wijn

Hoi johnny

Hoe bedoel je mapping, de plus zit op de u+,
en de - op de GND.
Het maakt toch niet uit denk ik, of moet de condensator echt op de decoder zelf aangesloten worden.

graag een glaasje wijn

nee je moet buffering in de mapping activeren door CV 113 aan te zetten.Staat trouwens netjes in de handleiding. Vergeet ook niet de weerstand en de parallel diode.

Hoi

Ik dacht dat cv113 alleen bedoeld was voor een esu powerpack, en niet de losse condensator

graag een glaasje wijn

10.9. De "Power Pack" turn-off configureren
LokPilot V4.0 – LokPilot V4.0 DCC – LokPilot V4.0 M4 – LokPilot micro V4.0 – LokPilot micro V4.0 DCC – LokPilot XL
V4.0
Als u een externe condensator of een "Power Pack" aansluit, kunt u bepalen na hoe lang de decoder uitschakelt.
Verantwoordelijk CV is 113. Hiermee kunt u de tijd (als een veelvoud van 0,0164 seconde) instellen waarna de
decoder uitschakelt. U zou een looptijd tussen 0,3 en 1,0 seconde instellen om te vermijden dat uw loc te ver zou
rijden in noodgeval

https://www.tsdbvba.be/handleidingen/LoPi4NL.pdf

Even een soortgelijke vraag.

Weet iemand het cv nummer dat t doorrijden bepaald van t accu pack van een Roco loc met Zimo decoder erin ?
Mn Sik rijd nu de halve baan over mocht de spanning wegvallen omdat er ergens wat fout gaat.

Mvg, Robin

Hoi,

Hij schrijft cv113 niet.
de lokprogrammer zegt voltooid bij scrijven, waarde 150, maar bij opnieuw uitlezen staat ie weer op 50

Nu wel denk ik, ga testen.

Volgens mij werkt het niet.,
Als ik de tender van de rails haal stopt de lok direct.

Meine (Landkreis Gifhorn)

Citaat van: ruud krikke op zondag 28 juni 2026, 10:48:38Hoi

Ik dacht dat cv113 alleen bedoeld was voor een esu powerpack, en niet de losse condensator

Klopt en eventueel voor ander powerpacks die drie draden hebben.

De "simpele" powerpacks werken met de RC constante. Ik gebruik 100 of 150 ohm. Het heeft te maken hoe snel het ontlaadt. Ook hoeveel de elco heeft is behoorlijk essentieel. Dit moet je gewoon proberen. Je mag blij zijn met 0,1 of 0,2 seconden die je overbrugd.

Meine

Plat door de bocht: C=(Ixt)/U geeft je de capaciteit van de condensator in deze context.
C=capaciteit condensator
I=stroom
t=tijd
U=spanning

Ja, je kunt hier nog een heleboel omheen gaan bedenken, maar voor het simpele werk voldoet dit.

Of de weerstand die Meine noemt ook nodig is, hangt mede af van wat er eventueel op de decoder al voorzien is maar die 0,1 a 0,2 sec is nooit heel ver naast de waarheid, tenzij je een condensatorbank in een bagagewagen inbouwt.....

Hoi , .
Oei das niet veel.
Ik heb 2x van 1000 parallel.
Dan merk je toch geen verschil met een eigenbouw condensator als het maar een 0.1 sec is

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Ruud.

Citaat van: ruud krikke op zondag 28 juni 2026, 11:57:46Als ik de tender van de rails haal stopt de lok direct.
Onderbreek je daarmee dan ook de massa?  :roll:
Test eens met wat afgeplakte puko's  :idea:

Groeten,

Erik.

Citaat van: ruud krikke op zondag 28 juni 2026, 13:24:13Dan merk je toch geen verschil met een eigenbouw condensator als het maar een 0.1 sec is

Ik heb een 4700 ingebouwd in een ns1100. Van slecht is het naar een goede rijeigenschap gegaan. 0,2 lijkt niet veel, maar is genoeg om een klein stukje op te vangen.

Maar het is aan jezelf om te bepalen of het voldoende is.. gewoon proberen.

Meine

Hoi,
Tot hoever mag je gaan kwa waarde eigen gemaakte elco,
Had ergens gelezen niet hoger dan 3000uf voor lokdecoder

doe maar een treintje

@citaat  @citaat
hoi Meine kan jij geen workshop geven met het maken en inbouwen van zo'n buffer condensator, want ik en zoveel velen zijn daar niet goed in. ;)
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: ruud krikke op zaterdag 27 juni 2026, 20:38:38Ik heb een vraagje, mag een eigengemaakte buffer condensator van 2000ųF 25v ook op de esu adapterplaat 51968 aangesloten worden.
Ik zie in de manual van Johnny geen CAP+ aansluiting op de adapterplaat 51968.
Volgens mij ondersteunt alleen de PluX22 connector de CAP+.
Bij de 21mtx sluit je de elco gewoon aan tussen U+ en U- en hoef je geen CV's te configureren.
Maar voor een merkbaar resultaat moet je meer dan een 1000uF elco gebruiken, liefst 2x 2200uF parallel.

@citaat  @citaat

Ik houd de handleiding van Esu aan. Daar staat precies in hoe het moet. Probleem is de capaciteit. Wat Kappa zegt: je moet behoorlijk wat uF hebben om iets te kunnen. 2200uF is in mijn praktijk eigenlijk nog te weinig. Maar groter is veel meer ruimte voor deze elco's. En dat zit niet in iedere lok.

Daarom zijn de goldcaps ideaal. Die zijn relatief klein, met veel uF. Alleen deze zijn er niet in 25v. Dus moet er gehannest worden met electronica. Step down, step up. Ook niet ideaal,

Meine

Citaat van: ruud krikke op zondag 28 juni 2026, 11:49:02Hoi,

Hij schrijft cv113 niet.
de lokprogrammer zegt voltooid bij scrijven, waarde 150, maar bij opnieuw uitlezen staat ie weer op 50

Ruud,

Dat klopt. Alleen zoek ik  naar het cv nummer van dezelfde functie op een Zimo decoder daar doet cv 113 iets met snelheids curves.

Mvg Robin

Zimo CV 153