Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Nieuw project, hulp gevraagd voor passende geometrie in de vorm van tekening

Gestart door DutchBoss donderdag 11 juni 2026, 20:35:07

hermanvk, 1200Blauw en 4 gasten bekijken dit board.
Nieuw project, hulp gevraagd voor passende geometrie in de vorm van tekening
Beste allemaal,

Recentelijk gaan samen wonen en een eigen kamer tot beschikking gekregen.
Betreft de kleinste kamer van het huis maar deze heeft een afmeting van 3.50 lange zijde en 2 meter voor het raam korte zijde.
Echter ben ik vergeten de radiator mee te rekenen 10 cm vanaf de wand. Na meten kom ik 3.45 uit.
De afstand deur kozijn tot wand is 112.5 cm

Nu ben ik wat rails gaan leggen en denk ik dat ik een heel eind ben maar de rail geometrie klopt niet helemaal.
Is onderstaande foto uberhaupt te realiseren op 3.40 met een spiraal naar het volgende niveau of moet ik totaal iets anders bedenken?

Er is echter nog een optie om de iets grotere kamer te nemen, die is 224cm bij 475 cm.

Wie zou me kunnen helpen om het onderstaande te realiseren in een baanplan op computer. Heb zelf al een aantal avonden gezeten maar kom er niet uit met de geometrie.
Alvast bedankt voor jullie bijdragen!

Met vriendelijke groet,
Jaimy Jansen
Re: Nieuwe baan
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Re: Nieuwe baan
Hoi Jaimy,

Ik ben zelf geen tekenaar/ontwerper, maar als tip wil ik je even meegeven om je topic titel aan te passen, dit kun je doen in je eerste bericht.
Iets in de trant van hulp gevraagd bij baanplan.

En wat de kamer betreft zou ik altijd voor de grootste gaan  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Nieuw project, hulp gevraagd voor passende geometrie in de vorm van tekening
Citaat van: Degeluidsman op zondag 14 juni 2026, 07:36:42Hoi Jaimy,

Ik ben zelf geen tekenaar/ontwerper, maar als tip wil ik je even meegeven om je topic titel aan te passen, dit kun je doen in je eerste bericht.
Iets in de trant van hulp gevraagd bij baanplan.

En wat de kamer betreft zou ik altijd voor de grootste gaan  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Heb de titel aangepast, dankjewel!
De grotere ruimte is ook zeker een optie, alleen dacht ik voor mezelf als eerste echte grotere baan dat misschien de kleinere kamer een mooi start project zou zijn.
Re: Nieuw project, hulp gevraagd voor passende geometrie in de vorm van tekening
Het is lastig om zomaar een uitspraak te doen op je vraag. Een belangrijk gegeven is bijvoorbeeld welke lengte treinen je wilt gaan rijden. Ook is het handig om te weten of je graag treinen ziet rijden.
Daarnaast is ook de vraag hoe vaardig je bent met modeltrein banen en wat je doel is.

Misschien kun je een tipje van de sluier oplichten.
Citaat van: Cor op zondag 14 juni 2026, 11:36:52Het is lastig om zomaar een uitspraak te doen op je vraag. Een belangrijk gegeven is bijvoorbeeld welke lengte treinen je wilt gaan rijden. Ook is het handig om te weten of je graag treinen ziet rijden.
Daarnaast is ook de vraag hoe vaardig je bent met modeltrein banen en wat je doel is.

Misschien kun je een tipje van de sluier oplichten.

Lengte treinen heb ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht maar denk gezien de ruimte dat een locomotief met 4/5lange wagons te doen zijn en dat een mooi beeld geeft

In me hoofd zit het idee om 3 schaduw stations te bouwen en dan verder te kijken.

Het bouwen van zal wel goed komen heb in digitale techniek al wel ervaring opgedaan door een klein test baantje te bouwen. Hier kon ik met rocrail 3 treinen tegelijk laten rijden.

Met zulke lange treinen zou ik zeker het advies van Peter opvolgen en de grotere kamer nemen. Een trein met 5 rijtuigen is al gauw 1,8 m lang. Bogen 24230 vragen 0,9 m, dan heb je al 2,7 m van je lengte van 3,45 m opgesoupeerd. Doe er bij de bogen aan beide zijden een wissel in, dan zit je al op 3 m. In beeld betekent dat een trein een boog uitkomt en in een paar seconden alweer een boog induikt.
Dan is een grotere lengte wel fijn.
In je schaduwstation moet je wel een trein van 1,8 m kunnen opstellen. Met melders erbij, zit je al gauw tegen de 2 m aan. Zaken om bij het ontwerp rekening mee te houden. Ook met de helices moet je rekening houden met de lange treinen. Een binnen boog van 24230 en een hoogteverschil van 90 mm geeft al een helingspercentage van 3,3%, dus zul je een aantal rechte stukken moeten opnemen in de helix. Een 24188 ertussen verlaagt het percentage naar 2,9 %. Dan heb je al over een helix met 1,1 m doorsnede.
Voor lange treinen zou ik zelf liever naar 2 % gaan, maar dat is een persoonlijke voorkeur, waar anderen ongetwijfeld een andere mening over hebben.
Citaat van: Cor op zondag 14 juni 2026, 14:09:09Met zulke lange treinen zou ik zeker het advies van Peter opvolgen en de grotere kamer nemen. Een trein met 5 rijtuigen is al gauw 1,8 m lang. Bogen 24230 vragen 0,9 m, dan heb je al 2,7 m van je lengte van 3,45 m opgesoupeerd. Doe er bij de bogen aan beide zijden een wissel in, dan zit je al op 3 m. In beeld betekent dat een trein een boog uitkomt en in een paar seconden alweer een boog induikt.
Dan is een grotere lengte wel fijn.
In je schaduwstation moet je wel een trein van 1,8 m kunnen opstellen. Met melders erbij, zit je al gauw tegen de 2 m aan. Zaken om bij het ontwerp rekening mee te houden. Ook met de helices moet je rekening houden met de lange treinen. Een binnen boog van 24230 en een hoogteverschil van 90 mm geeft al een helingspercentage van 3,3%, dus zul je een aantal rechte stukken moeten opnemen in de helix. Een 24188 ertussen verlaagt het percentage naar 2,9 %. Dan heb je al over een helix met 1,1 m doorsnede.
Voor lange treinen zou ik zelf liever naar 2 % gaan, maar dat is een persoonlijke voorkeur, waar anderen ongetwijfeld een andere mening over hebben.

Bedankt voor je bruikbare informatie. Zal zelf even naar de teken tafel gaan en proberen of ik wat kan tekenen.
Voor de helling zou ik zeker minimaal 2x een rechte rail er tussen houden

Citaat van: DutchBoss op zondag 14 juni 2026, 10:57:13als eerste echte grotere baan dat misschien de kleinere kamer een mooi start project zou zijn.
De kleinere of de grotere kamer: maakt niet uit, snel genoeg gaan ze allebei te klein zijn... ;-)
Vraag maar na... :lol:
Klein beginnen. Van klein naar groot is makkelijker dan andersom.
Vandaag begonnen met een opzet van, voor de grotere kamer. echter is het nog niet naar me zin. Dit is de daadwerkelijke beschikbare ruimte en het grijze vlak is de deur.

ga je met veel trek en duw treinen rijden want ander sis het schaduwstation nagenoeg nutteloos met zoveel stopsporen
Citaat van: DutchBoss op maandag 15 juni 2026, 20:01:21...echter is het nog niet naar mijn zin.

Ik kan me je gevoel voorstellen. Nadeel van dit schaduwstation is, dat je vanuit de helix moet 'inparkeren'. Of dat altijd goed gaat, is de vraag.

Mogelijk kun je voor jezelf helder krijgen hoeveel lange treinen je op de baan wilt.
Bij de buren heeft iemand een schaduwstation gemaakt, wat misschien voor jou ook van toepassing kan zijn. Ik ben daar eens mee gaan puzzelen in Anyrail. Het nadeel van c-rail is de 'starheid'. Het is wel te doen, maar met de nodige passtukken. Het zou er dan zo uit kunnen zien:

test050.any
Citaat van: Cor op dinsdag 16 juni 2026, 09:27:00Bij de buren heeft iemand een schaduwstation gemaakt, wat misschien voor jou ook van toepassing kan zijn. Ik ben daar eens mee gaan puzzelen in Anyrail. Het nadeel van c-rail is de 'starheid'. Het is wel te doen, maar met de nodige passtukken. Het zou er dan zo uit kunnen zien:

test050.any

Bedankt zal het even bestuderen als ik tijd heb vanavond
In verband met gebrek aan ruimte ben ik een voorstander van een "visgraatmotief.
10 spoors schaduwstation
Mogelijk is dit hier ook een optie?
Héél mooi dat "visgraatmotief" maar 10 sporen is toch een beetje misleidend, niet?
Aan beide kanten MOET toch één spoor ALTIJD vrij blijven voor doorgaand verkeer.
Dus finaal hou je 8 opstelsporen of zie ik iets vekeerd?

Maar om op de vraag van DutchBoss te reageren; wat bedoel je juist met "passende geometrie" je ontwerpsoftware zal je toch tonen of het past of niet?
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Citaat van: ermindewinkel op dinsdag 16 juni 2026, 13:47:33In verband met gebrek aan ruimte ben ik een voorstander van een "visgraatmotief.
dat heeft ook als voordeel dat alle sporen even lang zijn. Op die manier hoeft een lange trein nooit te wachten tot dat ene lange spoor voor hem beschikbaar komt.

Citaat van: mcs51 op zondag 21 juni 2026, 16:26:52Aan beide kanten MOET toch één spoor ALTIJD vrij blijven voor doorgaand verkeer.
dat is natuurlijk in elk schaduwstationhet geval, dus ook in dat van bijvoorbeeld Cor.

Een schaduwstation met veel doodlopende sporen is naar mijn mening alleen handig als je veel pendelverkeer (treinstellen, trek-duwcombinaties) hebt. Heen en weer rangeren met getrokken materieel in een schaduwstation is vragen om ellende.
Citaat van: mcs51 op zondag 21 juni 2026, 16:26:52Aan beide kanten MOET toch één spoor ALTIJD vrij blijven voor doorgaand verkeer.

Waarom MOET er altijd doorgereden kunnen worden?

Dat bestrijd ik bij hoog en laag.
Je kunt ervoor kiezen dat die optie er moet zijn, of je bouwt je ontwerp op een volledig gebruikt schaduwstation.
Of je verzint een hele andere uitwerking.
Citaat van: ikke op zondag 21 juni 2026, 19:17:29Waarom MOET er altijd doorgereden kunnen worden?

Dat bestrijd ik bij hoog en laag.
Je kunt ervoor kiezen dat die optie er moet zijn, of je bouwt je ontwerp op een volledig gebruikt schaduwstation.
Of je verzint een hele andere uitwerking.

Mee eens. Je kunt prima een trein van een spoor laten vertrekken en het vrijgekomen spoor benutten voor het opstellen van een andere trein.

Persoonlijk ben ik niet zo'n liefhebber van veel spul in een schaduwstation. Materieel wat alleen maar stof verzamelt en veel werk als je moet poetsen. Maar goed, dat is mijn mening. Anderen zullen dat mogelijk niet zo ervaren.
Dat is afhankelijk van het rijschema wat je aan wilt houden. Maar een vrij spoor is binnen dit schema zeer wel te realiseren.
Bedankt voor jullie reacties, helaas zelf nog geen tijd gehad om daadwerkelijk weer te tekenen.

Maar heeft wel tot nieuwe inzichten geleid! Waarvoor dank.

Waarschijnlijk ga ik toch voor de grotere kamer omdat je daar inderdaad meer rij opties hebt.

Aankomend weekend ben ik vrij en dan wil ik toch is gaan puzzelen.

Wat betreft de vraag voor de geometrie, ik kwam er niet uit in de kleine kamer zoals afgebeeld en daarom was de vraag ook of het mogelijk was op die kleine ruimte
Wiki Redactie

Citaat van: DutchBoss op Vandaag om 08:20:36Waarschijnlijk ga ik toch voor de grotere kamer omdat je daar inderdaad meer rij opties hebt.
Dat is een gevaarlijke denkrichting... Je zult bij die grotere kamer tot de conclusie komen dat een nòg grotere beter is omdat je meer mogelijkheden hebt. Uiteindelijk is verhuizen de consequentie :D (of op tijd stoppen met deze denkrichting en genoegen nemen met de ruimte die er is).

Een variant daarop is trouwens zoveel mogelijk rails proppen op het beschikbare oppervlak, want dan heb je zoveel mogelijk rijmogelijkheden. Laat ik je alvast het advies geven daar vooral niet op door te gaan. Veel rijmogelijkheden op een klein oppervlak leidt vrijwel altijd tot veel wissels en bijna zonder uitzondering tot de ruimtebesparende: meegebogen, kruis, of drieweg. Dat zijn ook de meest storingsgevoelige exemplaren, zowel qua wisselmechaniek als qua loopeigenschappen van het materieel erop. Daar zit dus de "catch": (te) veel rijmogelijkheden leidt tot veel storingen. Dan vergaat je de lol om te rijden uiteindelijk wel. Probeer dus te komen tot een eenvoudig ontwerp en laat je niet verleiden tot nog meer rails. Vermijd S-bochten (links-rechtscombinaties zonder een stukje recht ertussen) of in zijn algemeenheid onnodige (scherpe) bochten ook zoveel mogelijk.
Citaat van: Cor op zondag 21 juni 2026, 19:51:02Persoonlijk ben ik niet zo'n liefhebber van veel spul in een schaduwstation. Materieel wat alleen maar stof verzamelt en veel werk als je moet poetsen. Maar goed, dat is mijn mening. Anderen zullen dat mogelijk niet zo ervaren.

Ik deel ook deze mening. Je ziet vaak dat er een 3 laags schaduwstation gemaakt wordt omdat men zoveel treinen heeft. Vergeet niet dat dit soort schaduwstations geldslurpers zijn want alleen al de hoeveelheid wissels die je nodig hebt zijn een enorme kostenpost en helemaal als deze ook nog eens digitaal gemaakt moeten worden en met de bijbehorende randapperatuur. Tuurlijk, de banen die hier getoond worden met de bijbehorende schaduwstations zijn jaloersmakend maar vergeet niet dat men met deze banen al jaren bezig zijn en jij als starter dit niet zomaar even nabouwd. Ook "even" een baan bouwen die digitaal aangestuurd wordt doe je niet zomaar. Vaak wordt er voorgesteld om eerst een simpel ovaal met inhaal spoor te bouwen om zo het e.e.a. onder de knie te krijgen. Je zult er spijt van krijgen om gelijk groot te beginnen en er achter komen dat het allemaal niet werkt wat je in het begin zo te bouwen en dan de boel te verkopen omdat je het allemaal niet meer ziet zitten wat in het begin allemaal zo simpel werd verteld hier op dit forum.
Een simpel baanplan met veel mogelijkheden kan ook heel mooi worden als je de tijd er maar voor neemt.
Nog een klein tipje, op de door jouw getoonde oppervlakte kan je niet met hele lange treinen rijden zoals een ICE of getrokken trein met 5 á 6 rijtuigen want die ruimte heb je gewoon niet. Lokaalbaantreinen met tenderloks en 3 á 4 2assige rijtuigen komen meer tot hun recht.
Citaat van: 1200Blauw op Vandaag om 14:46:35...meegebogen, kruis, of drieweg. Dat zijn ook de meest storingsgevoelige exemplaren, zowel qua wisselmechaniek als qua loopeigenschappen van het materieel erop.

Dit verhaal steekt steeds de kop weer op zonder dat er een goede onderbouwing is. In de jaren, dat ik met c-rail reed, heb ik nooit problemen ondervonden met deze wissels. Wel zijn er verhalen bekend van de m-rail, waarbij het niet zo soepel ging.
Waardoor het vaak fout gaat, is de snelheid waarmee deze wissel worden genomen. De korte wissels zoals de 24611/24612, 24671/24672 en de 24620 zijn in verhouding rangeerwissels en deze hebben hebben een scherpe hoek met een wisselverhouding 1:7 of 1:9. Bij het grootspoor mogen dergelijke wissels met maximaal 40 km/h. Dit is een schaalsnelheid van ongeveer 13 cm/s.
 @citaat  @citaat er is ook een middenweg denk ik want je ziet hier best veel grote of middelgrote banen waar ruimte is voor een eenvoudig schaduwstation.
Het aantal opstelsporen laat ik even in het midden want dat ligt puur aan de situatie maar het pluspunt is toch de afwisseling van het treinenspel en ja het kost wat centjes  :D 
Wiki Redactie

Citaat van: Cor op Vandaag om 18:34:53
Citaat van: 1200Blauw op Vandaag om 14:46:35...meegebogen, kruis, of drieweg. Dat zijn ook de meest storingsgevoelige exemplaren, zowel qua wisselmechaniek als qua loopeigenschappen van het materieel erop.
Dit verhaal steekt steeds de kop weer op zonder dat er een goede onderbouwing is.
[...]
Waardoor het vaak fout gaat, is de snelheid waarmee deze wissel worden genomen.
Het is ook geen verhaal, maar een kille constatering. Märklin-wisselmechanismes zijn sowieso al kwetsbaar (ik heb ze alle 20+ aan moeten passen door de eindafschakeling door PTC's te vervangen) en die in dergelijke wissels helemaal. Dat is mijn eigen ervaring. Dat zit 'm in de zwakke overbrenging, waardoor hangende wisseltongen van met name de kruiswissels vaak voorkomen. Daarbij komt dat bepaald materieel, zowel van Märklin als van andere merken, met dergelijke wissels meer moeite heeft dan met "normale". Ook dat is mijn eigen waarneming en ervaring. Je zegt zelf ook al dat je de wissels met een bepaalde snelheid moet nemen om ervoor te zorgen dat het goed gaat. Ik vind dat een vorm van storingsgevoeligheid, maar misschien ben ik dan gewoon te kritisch :)
Citaat van: 1200Blauw op Vandaag om 19:47:18Märklin-wisselmechanismes zijn sowieso al kwetsbaar

Je praat nu over de wisselaandrijvingen. Dat is een ander onderwerp, dan de wissels zelf, waar ik het over had.

Citaat van: 1200Blauw op Vandaag om 19:47:18Daarbij komt dat bepaald materieel, zowel van Märklin als van andere merken, met dergelijke wissels meer moeite heeft dan met "normale".

De bogen van de 24611/24612 en de 24620 zijn R2 (straal 437,5 mm). Die van de 24671/24672 R1 (360 mm). Van de laatste is radius is bekend, dat bepaald materieel daar moeite mee heeft. Alleen staat men daar vaak niet bij stil.

Of je kritisch bent, dat valt wel mee. Iedereen wil graag, dat alles goed werkt, maar onwetendheid kan een bitch zijn.

Het aanpassen van de wisselaandrijvingen met een PTC is een prima, goed werkende oplossing. Deze komt vast uit de koker van Rainer Lüssi (Zijn website.)
Wiki Redactie

Citaat van: Cor op Vandaag om 20:48:25
Citaat van: 1200Blauw op Vandaag om 19:47:18Märklin-wisselmechanismes zijn sowieso al kwetsbaar
Je praat nu over de wisselaandrijvingen. Dat is een ander onderwerp, dan de wissels zelf, waar ik het over had.
Correct. Ik geef daarmee aan dat het uitgangspunt al matig is. Daarbovenop komt nog de minstens zo matige overbrenging voor de genoemde complexere wissels.

Citaat van: Cor op Vandaag om 20:48:25Het aanpassen van de wisselaandrijvingen met een PTC is een prima, goed werkende oplossing. Deze komt vast uit de koker van Rainer Lüssi (Zijn website.)
Iemand heeft me die site inderdaad ooit eens als oplossing aangedragen ;)
Dat was een goede tip. Mijn wissels werken sindsdien 99,9% storingsvrij. Dat is niet overdreven.