Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Piko locje

Gestart door Qwerty Asd zaterdag 23 mei 2026, 18:18:02

Piko locje

Piko locje

Dit lijkt mij wel een leuk modelletje.
Heb alleen geen ervaring met Piko.
Ik lees dat de decoders nu niet het neusje van de zalm zijn en nogal eens problemen geven met programmeren.
Wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt en fijne pinksterdagen!

Mvg
san
Re: Piko locje

Piko is tegenwoordig gewoon goed.

Als het maar Zwitsers is.

Veel gezeur gehad met de decoders van de 2 Piko locs die ik heb en daar blijft het dus bij bij deze 2.
Voor mij geen Piko locs meer.

Groet Michel

Geen mfx gebruiken. Piko onder dcc gebruiken. Dat is bij neer merken een dingetje

Swiss rail .. what else?

Oudere Piko decoders gaven bij mij onder MFX wel conflicten, die rijden inmiddels allemaal probleemloos onder DCC. De meest recente Piko locs die ik kocht hebben het "fits mfx" trademark. Deze rijden probleemloos onder MFX.

Ik gebruik de locs plug&play, dus geen ervaring met programmeren en/of veranderen van CV waardes.

Kijk anders ook eens naar dit topic.

Groeten,
Wico

Dit is al een redelijk oudje. MFX ondersteuning zal er sowieso niet zijn, alleen DCC en Motorola. Ik gok dat het nog een 100% Uhlenbrock decoder is die hier in zit. Werken meestal gewoon prima alleen een wat luidruchtige motor regeling. De Plux22 versies had ik altijd dusdanig veel problemen mee dat ze niet bruikbaar waren. De 8-polige en Plux16 werken gewoon prima (is een andere decoder dan de P22).

Gezien de vraagprijs kan ik ook nog overwegen om er een lopi 5 basic in te zetten, mocht dat nodig zijn. Neem aan dat dat geen probleem is.

Zit een 8-polige decoder in zo te zien, moet geen probleem zijn.

Wel, mijn allereerste Piko locomotief is binnen.
De VT van de Sächsisch Staats Eisenbahn.
Leuk model, redelijk gedetailleerd en boven verwachting goede rijeigenschappen.
Maar één punt staat me toch wel minder aan. De in een plastic zakje meegeleverde insteek-onderdelen.
Werkelijk niet één deeltje past, waardoor er rondom de loc kleine gaatjes zichtbaar zijn waar de onderdeeltjes horen te zitten. Zelfs een in mijn optiek eenvoudig af fabriek te monteren stoomfluit past niet. Erg teleurstellend.

Wat zijn jullie ervaringen met deze insteekonderdelen?

Al schuurpapiertje geprobeerd? Daarna vastzetten met Kristal Clear.

Of deze gebruiken.

Die pincetten met rubbertip zijn wel wat, denk ik. Alleen.....niet verkrijgbaar...

Schuurpapier? De deeltjes zijn al zo klein dat ik vrees dat dat niks wordt. Maar goed, kan het proberen.

Het is me gelukt met behulp van een nagelvijltje om de insteek-onderdeeltjes passend te krijgen.
Remslangen, stoomfluit, lantaarnhouder, grijpstangen en keteldeursluiter sieren nu de Sächsische VT.
Zelf de bekisting van de kolenbak in een iets afwijkende kleur uitgevoerd (was zelfde kleur als rest van de loc) en voorzien van echte kolen.

Nu nog wat personeel opsnorren en dan is ze klaar.
Leuk ding voor een schijntje.
En misschien is het zelf moeten toevoegen van al die priegeldeeltjes wel de reden waarom ze de prijs van dit model zo laag hebben kunnen houden?

Mooi, dat het gelukt is. Wat de 'priegeldeeltjes' betreft, een groot deel van de locomotieven heeft deze los. Deze vanaf fabriek bevestigen, zou een loc duurder maken en vaak worden er meerdere typen meegeleverd, zodat de consument een persoonlijke keuze kan maken.

Gewoon omdat het zo'n schatje is...

Wie heeft een metaal draaibank of kent iemand met zo'n ding?

Zojuist getracht om de loc iets in gewicht te laten toenemen zodat ze iets meer tractie krijgt.
Nadat ik de plastic kap had verwijderd, moest ik helaas constateren dat er geen ruimte is om bladlood te kunnen aanbrengen. Ja, in het machinstenhuisje, maar daarmee komt het gewicht achter de laatste as te liggen, dus of dat winst gaat opleveren? Afijn toch maar gedaan waardoor deze lichtgewicht, 152 gram schoon aan de haak, maar liefst 10 gram zwaarder is geworden.
Het enige dat echt gewicht in de schaal zal leggen, is een antislipbandje (of 2..)
Dus mijn vraag uit mijn vorige post herhaal ik dan nog maar eens:

Wie heeft een metaal draaibank of kent iemand met zo'n ding?

Alvast bedankt!

Wat wil je aan trekkracht hebben? Ik heb juist zo min mogelijk ASB-bandjes onder mijn loks. En als het kan: Mogen ze eraf. Dus hoeveel wagonnetjes wil je achter zo'n lokje doen? Het is een Nebenbahn tenderlok. Daar deed men nooit zoveel achter.

Is dit een optie?

Dat het ook in het echt waarschijnlijk geen echte krachtpatser was, is me duidelijk. Ze werd voor rangeerdiensten en lichte goederentreinen op zijlijnen ingezet.
3 of 4 2-assers zou wel fijn zijn. Dat trekt ze ook wel zolang het tracee vlak is.
Bij een stijging van net aan 3 procent blijft ze met doorslaande wielen staan met slechts 2 wagonnetjes aan de haak.
En omdat de loc zich niet echt laat verzwaren, dacht ik dat het aanbrengen van een asb misschien wel een optie was.
Wat is de reden dat jij je locs het liefst op blote voeten laat lopen, Ronald?

Citaat van: Cor op zaterdag 13 juni 2026, 21:10:25Is dit een optie?

What the heck?? 😇

(Ik hou mijn rails het liefst zo schoon mogelijk, maar heb jij er ervaring mee, Cor?)

Ah, je brengt het aan op de wielen. Niet op de rails.
Proberen waard. Dank voor de tip!

Citaat van: Qwerty Asd op zaterdag 13 juni 2026, 21:17:55... maar heb jij er ervaring mee, Cor?

Het antwoord is nee, maar ik meen mij te herinneren, dat het eens langskwam op één van de fora en de gebruiker er wel enthousiast over was. Maar pin me er niet op vast.

Heb even een paar filmpjes over de vloeibare antislipbandjes bekeken.
Er is iets waar ik bij toepassing op een wiel waar af fabriek geen asb gemonteerd is vraagtekens bij plaats.
Hoe dun je het spul ook aanbrengt, er komt hoe dan ook een laagje op het loopvlak van het wiel.
Het betreffende wiel is daarmee groter dan de overige wielen, waardoor de loc niet met alle wielen gelijk op de rails staat. Overdreven gezegd staat ze dus scheef of getordeerd.
Bij uitgefreesde wielen waar een asb op kan, is het geen probleem. Maar die heeft dit licje niet.

Wat zijn jullie gedachten hierover? Maak ik van een mug een olifant?

Dan smeer je het toch op alle wielen, staat ie weer recht.

Citaat van: flyerman op zondag 14 juni 2026, 10:16:49Dan smeer je het toch op alle wielen, staat ie weer recht.
Fantastisch idee. Vooral ook omdat het in wezen een laagje plastic is dat isoleert en er voor zorgt dat de loc helemaal niet meer zal lopen. Bedankt voor je gouden tip...

@citaat het ging over het rechtstaan. Voor de rest ken ik dat spul niet.

Dat klopt. Misschien had ik er uitdrukkelijk bij moeten melden dat het wel de bedoeling was dat het locje zou blijven functioneren. Ik ging ervan uit dat dat wel duidelijk was. Aannames zijn dodelijk. My bad..

Zou het echt opvallen, dat scheef staan? Het is maar een dun laagje wat er op komt denk ik.

Vermoedelijk zal het met dat opvallen wel meevallen. Ben alleen een beetje bang omdat het locje met maar 6 minus 1 wielen die contact met de rails hebben door het scheef staan nog minder contact zal maken.
Voordeel van dit spul is dat het bij niet bevallen wel weer te verwijderen is. Nadeel is dat het behoorlijk aan de prijs is...

Citaat van: Qwerty Asd op zondag 14 juni 2026, 12:07:34Nadeel is dat het behoorlijk aan de prijs is...

Sinds wanneer mag een hobby geen geld kosten?  >:-D  >:-D

Geld kosten is niet het probleem. Geld kosten in combinatie met niet goed werken is dat wel.😇

Duitsland TP III/IV

Volgens de onderdelenlijst is er geen as aanwezig met ASB en dus hoort die er ook niet op. Wat eerder geschreven is, plaats er hooguit 3 á 4 wagentjes achter want meer hoort er niet achter. Normaal gesproken moet dit geen probleem zijn voor zo'n lokje en anders zou je naar je hellingspercentage moeten kijken of je deze op 2% kan krijgen.

Tja, wie niet waagt, blijft maagd.  >:-D  >:-D

Dat er geen asb onder "hoort" is me duidelijk, maar niet het issue.
Dat ik meer tractie wil, wel.
De vraag is dus hoe.

Toch nog even verder zitten prutsen met bladlood om te kijken of er toch niet nog een extra grammetje in de loc te proppen valt.
De verhoging op het dak is hol, dus ik mag toch lijen als daar niet iets in past.

En het is gelukt! Ook in het huis nog een paar gram kunnen herbergen zonder dat de vrije doorkijk ernstig beperkt is.
Totale gewichtstoename is nu 14,5 gram. Das bijna 10% van het oorspronkelijke gewicht van de loc.
Resultaat is dat ze nu met 3 2-assers aan de haak de stijging zonder slippende drijfwielen overmeestert.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Op het buurforum is wat meer ervaring met bullfrog omdat daar meer 2-railders actief zijn.

Groet, Anne W

Citaat van: Qwerty Asd op zaterdag 13 juni 2026, 21:13:42Wat is de reden dat jij je locs het liefst op blote voeten laat lopen, Ronald?

Vooral omdat je bij antislipbandjes weer een afnamepunt gaat opofferen. Daarnaast is het totaal niet nodig bij mijn baan. Die is zo vlak als het kan.

Waar je als 3railer waarschijnlijk ook meezit is die verdomde sleper onder de lok. Die geeft een bepaalde weerstand zeker als het overal niet gelijk is. Dan zal een helling niet altijd daarin goed meewerken. Ook de weerstand van de wagonnetjes / rijtuigen is van belang. Hoe hoger hoe slechter het zal rijden.

Bullfrog: Kan je doen. Kan je proberen. Dat vergt ook bepaalde aanpassingen. Bij BNLS hebben ze er inderdaad ervaring mee. Maar daar geeft ook de meerderheid aan: Verzwaren. Dat helpt. Goed, je hebt ook "vloeibaar lood". Dat is ook al een keer voorbijgekomen op BNLS. Dan maak je ruimte om daar spul in te gieten. Volgens mij heeft dat ook wel eens in een blad gestaan.