Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Spoorwegmuseum in nood?

Gestart door wirbel010 maandag 16 maart 2026, 09:46:42

Spoorwegmuseum in nood?

Spoorwegmuseum in nood?
Het is al een tijdje dat het Spoorwegmuseum in Utrecht in zwaar weer zit en moet bezuinigen. Eerst zijn er al theater voorstellingen geschrapt en nu is de samenwerking met de vrienden van het museum opgezegd, wat toch vreemd is?
Nu maar hopen dat OnTraXS niet op de tocht komt te staan? Dat is komend weekend, dus pak die kans om er nu naar toe te gaan en het museum daarmee ook te steunen.
Wellicht kunnen de vrienden overstappen naar de Veluwsche Stoomtreinmaatschappij??

Artikel over: "Noodlijdend Spoorwegmuseum breekt met financiële vrienden"

Edit frenkievee: link aangepast.
Re: Spoorwegmuseum in nood?

Windhoven

De band met de Vrienden was al een tijdje verbroken.
Citaat van: wirbel010 op maandag 16 maart 2026, 09:46:42Het is al een tijdje dat het Spoorwegmuseum in Utrecht in zwaar weer zit en moet bezuinigen. Eerst zijn er al theater voorstellingen geschrapt en nu is de samenwerking met de vrienden van het museum opgezegd, wat toch vreemd is?

Er zijn vast redenen die nu niet in het artikel staan die wel genoemd zijn. We kennen niet alles van het hoe en waarom. Vooralsnog kan je je steun rechtstreeks bij het Spoorwegmuseum zelf doen en niet via de vrienden van het spoorwegmuseum.

Citaat van: wirbel010 op maandag 16 maart 2026, 09:46:42Nu maar hopen dat OnTraXS niet op de tocht komt te staan? Dat is komend weekend, dus pak die kans om er nu naar toe te gaan en het museum daarmee ook te steunen.

Die kans zit er altijd in. Het spoorwegmuseum kan altijd besluiten om niet verder te gaan met OnTraXS!. Dat recht heeft het Spoorwegmuseum.

Citaat van: wirbel010 op maandag 16 maart 2026, 09:46:42Wellicht kunnen de vrienden overstappen naar de Veluwsche Stoomtreinmaatschappij??

Dat kan mogelijk niet zomaar. Mogelijk moeten de statuten van de stichting gewijzigd worden om het steunen van andere projecten mogelijk te maken.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Als het echt noodlijdend is, waarom gooien ze het dan niet gewoon gelijk dicht?
Die paar treintjes stal je gewoon bij een ander (die vast ook binnen tien jaar de deuren sluit).

De gemeente Utrecht kan die ruimte goed benutten voor sport faciliteiten.
Nou Jan, dat valt me toch tegen van een spoorwegfan. Het museum zit daar niet zomaar. Het is een historische plek en nationaal erfgoed wat mij betreft. Het is gewoon mismanagement wat je wel bij meer musea ziet waar het belang van dat management zwaarder weegt dan dat van de bezoekers en vrijwilliger. De vrienden worden om voor ons niet geheel duidelijke redenen aan de kant gezet. Ook typisch dat het bedrag wat de vrienden voor het museum hadden nu middels crowdfunding van het museum wordt gevraagd. Er hingen overal posters in het museum om te doneren om aan de in het artikel genoemde 100.000 euro te komen.
LS .
Even apart gezien van management is een museum afhankelijk van het aantal geinteresseerde bezoekers die ,in het geval Spoorwegmuseum,nog de tijd hebben meegemaakt van wat ze aan materiaal hebben staan.
Niet alles natuurlijk, denk aan stoomtractie ed.

Ook is het historisch besef belangrijk en dat geldt voor elk museum.
Eigenlijk zou het museum een trekpleister moeten hebben, zoals een Mona Lisa of een Nachtwacht😁.

Toegang
Ik was laatst bij de OntraXs show en na eerst langs opgesteld treinmateriaal te zijn gelopen, je uiteindelijk bij de kaart controle aanbeland .
Ik vroeg aan de medewerker waarom nu pas controle?.
Zijn antwoord was simpel.
Het eerste deel is een NS station en is dus voor een ieder toegankelijk.
Je kunt daarom gratis het opgestelde materiaal ed bezichtigen..
Van publiek dat dit voldoende vindt, krijg je dus geen entreegelden.

Promoten
In deze tijd van AL,tiktok enz. er, in elk geval bij jongeren, niet echt veelbelangstelling is voor ons industrieel erfgoed.
Terwijl wel reizen met de trein bij jongeren nog wel populair is.Ook in Europa.
Wellicht dat men bij een treinkaartje aanschaf, op een moderne en aansprekende manier,het Spoorwegmuseum moet promoten.

Met vriendelijke groet,Koos

Groninger Museum staat er financieel ook slecht voor. De voorgaande directeur verdiende €179.776 per jaar. Zo is daar ook een interim-bestuur. (Verzin het maar). Kon niet achterhalen wat de huidige directeur verdient in het spoorwegmuseum maar ik mag hopen dat zo'n klein museum die bestaat uit Raad van Toezicht vrijwilligers zijn. Maar als dat ook betaalde banen zijn en het museum heeft financiële tekorten dan mag de boel van mij wel dicht. En gezien het jaarverslag van 2023 van het museum komt er heel wat geld binnen. Heeft erg veel vrijwilligers en dan vraag ik me af waar blijft dat geld allemaal?  Misschien zie ik het niet goed en kijk ik er wel verkeerd tegenaan natuurlijk.
Even een beetje of topic. 

Ik heb een tijdje maandelijks een betaling gedaan aan een bepaald goed doel. Tot ik er achter kwam dat de directeur 150.000 euro per jaar verdiende om 9 vrijwilligers te begeleiden.

Toen ben ik maar gestopt met mijn bijdrage. 

Totaal buiten proporties.