Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Control unit of mobile station

Gestart door pmvangrieken zaterdag 14 maart 2026, 13:14:07

Control unit of mobile station
Bedankt voor toelating op dit forum.
Om te beginnen ben ik een analoge rijder, al ruim 50 jaar.
Nu heb ik een control unit op een test rail en een mobile station ook op een test rail. Onlangs gekocht een 3774 lokje van marklin ,adres 78.
Deze doet niets op de control unit en doet alles op het mobile station.ander lokje op control unit gaat prima, dus deze is niet defect.
Ra ra vertel en leg me dit eens uit.
Mvg paul
Re: Control unit of mobile station
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Even uitgaande van dat je met Control Unit een Marklin 6021 bedoeld: Heb je al eens geprobeerd om de rode en bruine draad net andersom op de Control Unit aan te sluiten?
En anders de 4 mini schakelaartjes op de achterkant van de controle unit misschien in een verkeerde stand?
De spanning omdraaien lijkt mij als elektronicus niet zo'n best idee.

En wat voor invloed hebben die schakelaartje?

Bij elke andere digitale lok werkt de 6021 prima.

graag een glaasje wijn

ff goed lezen en als je al zegt dat de polariteit omdraaien niks goed is dan ben je weinig op de hoogte van marklin decoders.De oudere decoders hadden wel degelijk de rode op de pukos en de bruine op de rails nodig om goed te werken.De schakelaartjes op de 6021/control unit hebben wel degelijk een functie als je de moeite doet de handleiding te lezen :

https://www.hetspoor.com/handleidingen/6021_ControlUnit.pdf
Schakelaars functie gevonden maar geen verbetering.

Rood staat op pukos en bruin is massa.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Control unit 6021: schakelaar 2 op on; rest op of.
Rode draad op middengeleider.
Op welke rail is deze aangesloten? Bij M-rail kan er een ontstoringscondensator in zitten.
Verder kan je kijken wat voor decoder er in zit. Misschien is het niet de originele C90. Als er een mfx of fx decoder is geplaatst dan moet je hem eerst uitlezen om achter het adres te komen. Dit is op je mobiel station uit te voeren.
Mvg.

graag een glaasje wijn

in die loc zit een 6080 in volgens boekje
Ok een 6080 dus. Moet een 6021 daar mee overweg kunnen?
Zo ja , waarom doet die dat dan niet.
Lokje is uit de laatste jaren 1980, dus geen mfx.
Conclusies?
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Ja een 6080 moet met een 6021 overweg kunnen. Maar even een zijweg: Toen je de lok op het spoor plaatste dat is verbonden aan de mobile station, moest je de lok toen nog zelf aanmaken in de mobile station? Of werd die automatisch voor je aangemaakt? Indien dat laatste: Dan zit er dus een andere decoder in dan waar de lok vanaf de fabriek mee werd geleverd, want dan is die aangemeld door middel van MFX.
Ik moest de lok zelf aanmelden.
Misschien is het wel zo simpel als het loc adres invullen ipv het functie adres. Of toch gewoon op 'go' drukken. De meeste moeilijke oplossingen hebben we al gehad.
Dat wel er vanuit gaande dat de draden goed aangesloten zijn  en ook goed contact maken.
Met een multimeter of een lampje kan je controleren of er wel spanning op de rails komt.
Loc adres is goed ingevuld. Stop en go gedaan. Spanning klopt.
Andere lok in verzameling doet het wel.

Ik ben wel benieuwd naar een foto van de decoder.
Als je echt een 37xx lok hebt, is standaard een c90 decoder geplaatst. Anders had de loc 36xx als artikelnr gehad. Ook de 37xx is moterola 1.
Overtuig je nog eens of je de draden goed hebt aangesloten. Dus rood op rode aansluitpunt en middengeleider van rails.
Een foutje is zo gemaakt... rijden andere locs wel op je 6021?
Mvg.

graag een glaasje wijn

https://wiki.3rail.nl/page/M%C3%A4rklin_3774

Op het marklin forums staan foto's en er zit gewoon een 6080 en zelfs een gewone veldspoel in.

Ik heb de loc toch maar even opgezocht.
En inderdaad, een oerdecoder van Marklin, zonder smd techniek. En toen was ook het 37xx nog niet gereserveerd voor de C90 varianten.....
Deze decoder is polariteitsgevoelig.
Mochten de aansluitdraden goed zijn, dan kan ik alleen nog maar bedenken dat in de loc bruin en rood omgedraaid kunnen zitten. Lijkt mij heel onwaarschijnlijk, maar je weet het nooit...
En anders is misschien iets in de decoder defect... ik zou het zo gauw niet weten.
Mvg.
Heb de aansluitingen nagekeken en die zijn ok.
Ideeën zijn welkom maar verklaar eens dat het wel op een mobile station werkt. En niet op de 6021 control unit.
Heb je nog een andere loc? En zo ja, wat doet die op de 6021?
Als de 6021 wel spanning op de rails zet weet je nog niet zeker of daarin ook de juiste data zit.
Een andere lok op de 6021 loopt goed.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Probeer dit eens

Als alle 4 schakelaars op Off staan geeft de CONTROL UNIT hetzelfde signaal af als de vroegere CENTRAL UNIT 6020 en de
destijds verkrijgbare CENTRAL CONTROL uit de startsets 2602,
2610 en 2620

Groet, Anne W
Citaat van: pmvangrieken op zondag 15 maart 2026, 23:43:51Heb de aansluitingen nagekeken en die zijn ok.
Ideeën zijn welkom maar verklaar eens dat het wel op een mobile station werkt. En niet op de 6021 control unit.

Gewoon om het uit te sluiten rood en bruin toch eens verwisselen.

Op de 6021 dip2 op aan, rest uit.

Bart
Ok ga ik proberen
Mmm excuses naar alle die voorstelde om de polariteit om te wisselen.
HET WERKT NU.
Moet zeggen dat ik dit niet verwacht had.
Alle bedankt voor de hulp.

Mvg
Paul

graag een glaasje wijn

aanvaard want stond al in #5 :)
Citaat van: pmvangrieken op maandag 16 maart 2026, 11:39:39Moet zeggen dat ik dit niet verwacht had.

Dat heeft te maken met het (oude) protocol dat je aan het gebruiken bent. Motorola I is polariteit afhankelijk voor de oudere decoders. Motorola II is dat al weer niet. Je gebruikt met de 6021 control unit apparatuur en decoders (aanpassing) uit het jaar kruik van de digitale modelspoorwereld. Märklin heeft in de tijd het digitale protocol een paar keer aangepast: Eerst Motorola I, toen Motorola II oftwel Motorola New, daarna heeft Märklin het MFX-protocol door Esu laten ontwikkelen en als laatste MFX+-protocol als aanvulling op het MFX-protocol weer zelf gedaan. O ja, voor de liefhebber: ze hebben opdracht gegeven voor het ontwikkelen van een protocol bij Lenz. Dat is het DCC-protocol geworden. Wilde dat toch niet gaan gebruiken. Een aantal mensen aan de overkant van de plas hebben het DCC-protocol ontdekt en in overleg met Lenz is dat een open protocol geworden. Daarom gebruikt een heel groot deel van de modeltreintjeswereld nu en zijn andere protocollen eigenlijk zo goed als verdwenen. Behalve dan bij de Märklin-rijders die vooral gebruik maken van Motorola (MM I/II) of MFX(+) omdat heel veel digitale Märklin-treintjes dat gebruiken. Daarom is het niet altijd handig om het oude spul te gaan gebruiken. Je kan beter dan de nieuwere centrales gebruiken zoals de Mobile Station II die ook de oudere protocollen ondersteund.
Het probleem heeft niks met de centrale of het protocol van doen, maar puur met de opbouw van de decoder.
Een 6080 haalt de "data" zonder gelijkrichter van de middenleider. Deze wordt dan via een spanningsdeler en een transistor naar het IC geleidt. Verkeerdom aansluiten is dan "onleesbare troep" voor het ic.

Bart
Citaat van: Bajn-AG op maandag 16 maart 2026, 13:39:57Het probleem heeft niks met de centrale of het protocol van doen, maar puur met de opbouw van de decoder.
Een 6080 haalt de "data" zonder gelijkrichter van de middenleider. Deze wordt dan via een spanningsdeler en een transistor naar het IC geleidt. Verkeerdom aansluiten is dan "onleesbare troep" voor het ic.

Dat gaf ik al aan dat het de decoder is. Zal even de post aanpassen dat het ook de decoder uit het jaar kruik is  :D
Nou.. je schrijft dat je beter nieuwe centrales kan gebruiken. Maar als je deze verkeerd om aansluit zal een 6080 net zo goed niks doen. Het probleem heeft dus niks met de centrales te maken.

Bart

@citaat  @citaat

Oh, oh, wat is Märklin toch een slecht bedrijf.....

Groet, Anne W

graag een glaasje wijn

@citaat totaal nutteloze opmerking want dateert uit beginperiode toen ze allemaal nog zochten naar de beste oplossing/decoders/protocol
Op de rails zat rood op de puko's en bruin op de rails, dat is correct, maar zit dan op de centrale rood op rood en bruin op bruin, of zit er een kableerfout in de lok?
Als de fout in de lok zit loop je later met een correct gekableerde lok met een oude decoder weer tegen dezelfde fout aan...

@citaat  @citaat

Mijn opmerking is "cynisch" en bedoeld voor iemand die geen "vriend" van Märklin is.

Groet, Anne W
Citaat van: Bajn-AG op maandag 16 maart 2026, 13:57:57Nou.. je schrijft dat je beter nieuwe centrales kan gebruiken. Maar als je deze verkeerd om aansluit zal een 6080 net zo goed niks doen. Het probleem heeft dus niks met de centrales te maken.

Daar heb je gelijk in. Als iemand ook decoders uit het jaar kruik blijft gebruiken dan schiet het niet op. Wil je een beetje goed digitaal beginnen dan neem je decoders die een beetje bij de tijd zijn. Als je met heel oud spul gaat beginnen krijg je dit soort problemen waar je als "beginner" van denkt: Waarom? Maakt dat uit?. Koop een goede digitale startset met een goede digitale centrale (bijvoorbeeld de MS II) en een bijhorende lok erin. Dan heb je alles voor elkaar. Dan weet je dat het samen moet werken en werkt. Dan kan je gaan uitbreiden. Niet met hele oude meuk. Met oud spul moet je weten waarom iets niet werkt.

graag een glaasje wijn

@citaat :thumbdown: :thumbdown:

We zijn hier op dit forum om te leren en dus moeten volgens jou alle loks modern omgebouwd worden door zelfs beginners.? Niet iedereen heeft de centen op tafel liggen zoals sommigen en velen houden nog van nostalgie of origineel houden van apparatuur.Hier wordt ook zelfs geen enkel model verouderd om zijn waarde te behouden terwijl velen dat wel doen.Of het nou waarheidsgetrouw is op de baan of niet doet er niet toe.Ieder beleefd de hobby op zijn manier.
He guys, relax.
Ik rij analoog. Maar als ik een digitale lok koop wil wel weten of hij het digitaal ook goed doet. Ja, dan alles op off en analoog rijden. Ik hou ze graag origineel. Dus vlieg elkaar nu niet in de haren. Nergens voor nodig.
Citaat van: pmvangrieken op maandag 16 maart 2026, 17:19:26Ik rij analoog. Maar als ik een digitale lok koop wil wel weten of hij het digitaal ook goed doet. Ja, dan alles op off en analoog rijden. Ik hou ze graag origineel.

Dat geldt dus niet voor iedere lok "op off" zetten. Allen bij alle oudjes. Bij de nieuwe decoders hoef je niets aan te passen. Dan hoef je alleen te weten of ze ook analoge modus ondersteunen. Dat staat in de handleiding van de lok. En voor het analoog rijden met digitale decoders: Gebruik alleen de witte trafo's niet de blauwe trafo's vanwege de mogelijk te hoge omspanningspuls. Ook kan het zijn dat de regelaar van de trafo iets verder "open" moet om het lokje met decoder te laten reageren.

Als je een "testcentrale" wil hebben: Neem een Mobile Station II. Daarmee kan je alle beschikbare protocollen, Motorola I / II, MFX en DCC aansturen en dus controleren. Eventueel kan je van de nieuwere decoders ook (rij)instellingen voor analoog aanpassen. Zeker als de decoder dat ondersteund. Dat verschilt per decoder en merk.
Citaat van: ronaldk op maandag 16 maart 2026, 17:47:14Dat geldt dus niet voor iedere lok "op off" zetten. Allen bij alle oudjes.

En dit is dus niet waar. Het alles op Off zetten hoeft alleen maar bij delta decoders.
Een C80 zoals bij de lok waar het hier over gaat, maar ook de C90, rijden prima analoog terwijl er een adres ingesteld staat.
En over witte of blauwe trafo's denk ik het mijne. 
Gevaarlijk voor decoders zijn de 10 en 16 VA trafo's uit de beginsets. En ESU decoders. Die zijn maar spanningsvast tot 40V en de aanleiding van de trafo discussie toen marklin die OEM inbouwde.

Bart

Maar nou ben ik toch wel benieuwd waarom de loc het niet deed?
Verkeerde draadkleuren aangesloten op de 6021?
Of 2 bruine , of 2 rode gebruikt?
Of zo overtuigd van je "ik weet het toch zeker" dat je niet nogmaals gecontroleerd hebt...
Tja, met de billen bloot is niet leuk, maar ik blijf benieuwd...
Mvg. Marcel
Marcel,
Inprincipe stond alles goed. Correcte polariteit naar de 6021 en goede polariteit naar de testbaan. En toen reden ze niet.
Nadat de polariteit naar de testbaan was omgekeerd liepen ze.
Mvg
Paul

Dat klinkt heel onlogisch.....

Groet, Anne W
Anne,
Dat was het voor mij ook.
Maar het werkte. Zie het eerdere control ok commentaar waarom.

BLIJ dat ik analoog RIJ

De hamvraag blijft: stond de juiste polariteit op de rails?
● rood op de puko's en bruin op de rails én was dit ook correct aangesloten op de centrale?
● of waren in de loc de beide aansluitingen omgedraaid?

Dus eigenlijk de vraag die Franky ook al stelde:
Citaat van: Franky op maandag 16 maart 2026, 16:03:13Op de rails zat rood op de puko's en bruin op de rails, dat is correct, maar zit dan op de centrale rood op rood en bruin op bruin, of zit er een kableerfout in de lok?
Als de fout in de lok zit loop je later met een correct gekableerde lok met een oude decoder weer tegen dezelfde fout aan...

Met andere woorden:
○ ofwel alles zit nu correct aangesloten,
○ ofwel er is sprake van twee verdraaiingen (1x in baan 1x in loc) waardoor het lijkt alsof alles correct is aangesloten.

Als je er vanuit gaat dat de Mobile Station wel goed aangesloten was en de loc daarop wel werkte. Dan zou ik niet verwachten dat het de bekabeling in de loc zou zijn.
Citaat van: pmvangrieken op woensdag 18 maart 2026, 16:20:49Inprincipe stond alles goed. Correcte polariteit naar de 6021 en goede polariteit naar de testbaan. En toen reden ze niet.
Nadat de polariteit naar de testbaan was omgekeerd liepen ze.
Nu is er al sprake van meerdere locs, dan is er nog maar 1 logische verklaring, de kablage in de 6021 is fout, maar dat lijkt mij wel heel onwaarschijnlijk.
Heel vreemd verhaal...

Met het Motorola signaal en een multimeter op de DC stand kun je de polariteit controleren: op de puko's moet dan een negatieve spanning gemeten worden.

Groet, Anne W

De mobiele station is altijd goed aangesloten. Tenzij je hem los maakt van de C-rail, om hem op K-rail te gebruiken en de draden verwisseld.

En als je op de Central unit een andere loc uit de 36xx laat rijden met een C80 decoder... wat doet die andere dan...
Inwendig zijn de 2 bruine aansluitingen in de c80 met elkaar verbonden.

Mvg. Marcel
Raar verhaal!
Mijn vraag: heeft de vraagsteller het over een MS1 of MS2. Bij de MS1 zit de "railbox" in een stuk Crail. Verwisseling niet mogelijk tenzij er geklust is.
Bij de railbox van de MS2 kun je de natuurlijk de draadjes wel verkeerd aansluiten.
2evraag; heeft hij een CU6021 of misschien een control unit uit een eerste digitaalsets. Daarin zat een CU met 4 adressen en een paar wisseladressen.
digibert
Het is een 6021
Of je denkt dat de "B" op centrale of rail bruin betekent. :D
Maar bij een C-rail zit rood op B en bruin op 0. Je zal niet de eerste zijn die hier de mist mee in gaat.

Bart

graag een glaasje wijn

oorsprong in duits  O = nul en B = bahnstrom maar kan zijn dat het bij die c rail omgekeerd zit. Tante M gaat daar soms wel meer raar in doen :)