Ergens eind jaren 90 heeft Marklin de Zwitserse Re 460 uitgebracht. Dit model was per zijde voorzien van 2 gloeilampjes.
Ook zat er in het model een lichtwissel print met ik dacht 4 diodes. Door deze print was een wit achterlicht te schakelen de zogenaamde Zwitserse lichtwissel.
Enkele jaren later heeft marklin de Re 460 een upgrade gegeven met LED verlichting, nieuwe lichtwissel print en een C sinus motor. Model nummers 39601 t/m 39610. Ook heeft marklin nog een Ae 6/6 met C sinus motor uitgebracht. Dit zijn mooie modellen met goede rijeigenschappen.
Met de nieuw ontwikkelde lichtwissel print 605242 was het mogelijk om naast de frontseinen en een wit sluitsein ook nog een rood sluitsein te schakelen. Als extra waren er ook schijnwerpers te schakelen.
Destijds heb ik al mijn Re 460/465 modellen omgebouwd met de lichtwissel print 605242 en LED verlichting en hierbij ook nog een 5 polige motor en een ESU Lokpilot ingebouwd.
Helaas was de lichtwissel print op een bepaald moment niet meer leverbaar bij Marklin. Toen heb ik de lichtwissel printen besteld in Duitsland bij Hans Gunter Heisserholt (HGH).
Helaas is hij met zijn webshop gestopt. Dus de lichtwissel print is nu niet meer leverbaar.
Tegenwoordig hebben de nieuwere decoders veel meer uitgangen dus is een lichtwissel print niet altijd meer nodig.
Inmiddels heb ik hier enkele Re 460's omgebouwd met een ESU adapter platine 51957 hierdoor zijn de diverse LEDS via een aux apart aan te sturen. Je hebt dan wel minimaal per zijde 4 aux-en nodig.
Hierdoor kun je nog meer lichtbeelden schakelen bij de locomotief. Alleen frontseinen, enkel wit achterlicht of een enkel rood achterlicht is mogelijk. En natuurlijk een parkeerlicht (enkel wit aan beide zijden).
Doe er je voordeel mee.
Groet Erwin