Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Aansluitrail K-versie Marklin type 2290 in blokssyteem/iTrain

Gestart door Märklin.Pk zondag 01 februari 2026, 18:49:32

Aansluitrail K-versie Marklin type 2290 in blokssyteem/iTrain
Hello ik heb een vraagje over de Märklin aansluitrail 2290. Ben momenteel bezig mijn schaduwstation reviseren, en dus ook de diverse aansluitpunten voor de stroom opnieuw onder de loupe te nemen. Mijn baan functioneert via iTrain in combinatie met een Ecos2 en twee Ecos boosters. De gehele baan is straks weer in diverse blokken ingedeeld, zodat er weer meerdere treinen tegelijkertijd kunnen rijden. De (kruis)wissels worden apart van stroom voorzien. Nu heb ik nog een aantal K-aansluirail type 2290 voorradig, en vroeg mij af. Zijn deze wel of niet te gebruiken (bijvoorbeeld in het schaduwstation), zonder dat de werking van het blokssyteem versus de algehele stroomvoering in gedrang komt. Óf ben ik toch 'verplicht' om alle massadraden en stroomdraden aan de rail te gaan solderen. (In het schaduwstation, welke veelal onzichtbaar is, maakt mij het gebruik van deze 2290 niet uit! De vraag is alleen gaat dit werken of is bij deze 2290 rail de massa van twee spoorstaven onderling al verbonden? Tot zover. Bij voorbaat dank voor het juiste antwoord.
Grt, Paul
Re: Aansluitrail K-versie Marklin type 2290 in blokssyteem/iTrain
Als er geen ontstoorcondensator op zit, zijn ze gewoon bruikbaar. Het principe is niet anders dan wanneer je aan de rails zou solderen.
Beide spoorstaven zijn wel doorverbonden, in ieder geval bij de versie die ik hier heb.
Bij gebruik van terugmelding via de massa, heb je met een doorverbinding van de linker en rechter spoorstaaf een probleem. De bedoeling is juist dat een wielstel de verbinding maakt op het moment dat dit passeert. Een permanente verbinding via een draad of aansluitrail werkt verstorend.

De oplossing kan zijn de verbinding tussen de railstaven op je 2290 door te slijpen en alleen op een kant van de rail de massa aan te sluiten op je 0 van de centrale of booster.

Groet,

Peter
Dank voor de antwoorden, ga wat experimenteren. Ik kan sowieso een dergelijke aansluitrail gebruiken aan het begon en eind van een lang blok in het schaduwstation maar dan wel deze BUITEN de blokindeling te houden. Dus bijvoorbeeld de aansluitrail direct koppelen aan de wissel (met de wetenschap dat een wissel nimmer in een blok wordt opgenomen...)
Zal ook eens kijken of doorslijpen een optie is...(proefondervindelijk testen ;-)
Grt, Paul

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Märklin.Pk op maandag 02 februari 2026, 17:46:40Zal ook eens kijken of doorslijpen een optie is.
Grappig hoe iedere keer het wiel opnieuw wordt uitgevonden.

Bij standaard wissels (ik gebruik ze niet meer) sleep ik de (deels verborgen) dwarsverbindingen door.
Bij schakelrails boorde ik de contactstrip door (voor zuiver potentiaalvrij contact).

Aansluitrails gebruik ik standaard niet, omdat ik K-rails zowel met 2-rail als met 3-rail locs berijd.

Of ik slijp of boor hangt af van de ruimte die ik nodig heb voor die ingreep.
Bij het pasmaat zagen van flexrails ontdekte ik dat slijpwieltjes (dremel) slijten, waardoor de omvang afneemt.
Die kleiner geworden slijpwieltjes spaar ik op zodra ze kleiner dan een cm zijn.
En die zijn ideaal bij het 3-rail polariseren van slanke 2-rail wissels, en het verwijderen van strips in verborgen bielsen.

Succes met testen.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Ik zou de 2290 aansluitrail gewoon niet gebruiken.
Hier ligt een programmeerspoor van 6 stuks 2290.  :D