Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

2e hands CS2 kopen is dat in mijn geval handig en verstandig

Gestart door Antonius maandag 19 januari 2026, 19:24:53

2e hands CS2 kopen is dat in mijn geval handig en verstandig
Goedendag.

Ik denk dat ik wat meer moet vertellen over hoe ik mijn treinen wil laten rijden.

Nog niet zo lang geleden heb ik mijn oude treinhobby weer opgepakt.
En het digitale gebeuren geeft ten opzichte van mijn oude analoge trein, toch wel erg leuke nieuwe mogelijkheden.
Ik ben simpel begonnen met een startset van Marklin. Want je moet toch ergens beginnen.
En dan langzaam tot de ontdekking komen dat er vreselijk veel mogelijkheden zijn.
Zoveel, dat ik haast door de bomen het bos niet meer zie.
Ik wil het graag simpel houden met de mogelijkheid tot uitbreiding.
Ik ben niet zo van de gehele automatisering. En daar bedoel ik mee. Het werken met blokken, terugmelders en dat soort zaken.
Mijn wissels schakel ik al met "ouderwetse" drukschakelaartjes met een rood/groen ledje.
Verder heb ik een niet al te grote baan waar nu drie loc's op rijden.
Daar komen er nog wel een paar bij. Maar drie tegelijk is al veel.

Nu rij ik met twee MS2 besturingen. En dat wil.
Maar wat ik zie op de youtubefilmpjes van die luxere grotere centrales,
is dat het besturen van de treinen met de functies die erbij zitten, net wat leuker en makkelijker gaat.
Maar. Die centrales hebben ook een aardig prijsje.
En als ik dan maar een klein deel van de mogelijkheden gebruik van de centrale, is het dan de prijs wel waard.

En zo kwam ik op het idee om dan een 2e hands CS2 te doen. Daar kan ik die MS2 ook op aansluiten.
Wat het rijden weer wat makkelijker maakt. En er zitten natuurlijk nog wat meer leuke mogelijkheden in.

Nu heb ik een link gekregen van een 2e hands CS2. en dat scheelt toch wel wat geld ten opzichte van een nieuwe CS3.
Alleen begreep ik van iemand dat deze CS2 met artikelnummer 60213 wat problemen had met het werken met DCC. (er schijnt ook nog een 60214 en 60215 te zijn)
Wie weet daar zo wat van?
Is dat op te lossen met een goede update?

Ik rij op dit moment alleen met Marklin MFX treinen.
Heb geen verdere decoders in mijn baan.

Om het voor mij overzichtelijk te maken, zou ik graag het bij Marklin spullen willen houden.
Dus mijn vraag is dan ook.
Is het in mijn geval goed te doen met een 2e hands CS2

Wat vind een ieder hier van.

Mvg Anton
Re: 2e hands CS2 kopen is dat in mijn geval handig en verstandig
Citaat van: Antonius op maandag 19 januari 2026, 19:24:53En dan langzaam tot de ontdekking komen dat er vreselijk veel mogelijkheden zijn. Zoveel, dat ik haast door de bomen het bos niet meer zie. Ik wil het graag simpel houden met de mogelijkheid tot uitbreiding. Ik ben niet zo van de gehele automatisering. En daar bedoel ik mee. Het werken met blokken, terugmelders en dat soort zaken. Mijn wissels schakel ik al met "ouderwetse" drukschakelaartjes met een rood/groen ledje. Verder heb ik een niet al te grote baan waar nu drie loc's op rijden. Daar komen er nog wel een paar bij. Maar drie tegelijk is al veel.

Nu rij ik met twee MS2 besturingen. En dat wil. Maar wat ik zie op de youtubefilmpjes van die luxere grotere centrales, is dat het besturen van de treinen met de functies die erbij zitten, net wat leuker en makkelijker gaat.

Zelf zou ik zeggen: Ga eens kijken bij iemand met een CS2 of CS3. Of ga in een winkel kijken en probeer het ding uit. Dan weet je of de investering wil doen. Het is de vraag als je nu maar met 3 lokjes rijdt waarom je zo'n grote centrale aan de baan wil hangen? Zeker als je denkt met niet meer dan 2 of 3 tegelijk te willen rijden. Daar is de huidige MS II wel goed genoeg voor. Extra treintjes stil op de baan kan vaak wel veel meer omdat een stilstaande trein met lokdecoder heel weinig stroom verbruikt. Ook omdat je aangeeft dat je geen automatisering wil doen is het dan de investering dan nog waard?

Citaat van: Antonius op maandag 19 januari 2026, 19:24:53Nu heb ik een link gekregen van een 2e hands CS2. en dat scheelt toch wel wat geld ten opzichte van een nieuwe CS3. Alleen begreep ik van iemand dat deze CS2 met artikelnummer 60213 wat problemen had met het werken met DCC. (er schijnt ook nog een 60214 en 60215 te zijn) Wie weet daar zo wat van? Is dat op te lossen met een goede update?

Zie daarvoor dit draadje: Märklin Central station 60213 ook geschikt voor gelijkstroom?. Gaat over het toepassen van het DCC-protocol bij de CS2 en de updates die daarvoor nodig zijn.

Citaat van: Antonius op maandag 19 januari 2026, 19:24:53Ik rij op dit moment alleen met Marklin MFX treinen. Heb geen verdere decoders in mijn baan. Om het voor mij overzichtelijk te maken, zou ik graag het bij Marklin spullen willen houden. Dus mijn vraag is dan ook. Is het in mijn geval goed te doen met een 2e hands CS2

Wat houdt je dan tegen om een CS2 aan te schaffen? Een oude versie is al een jaar of 18 oud want sinds eind 2008 op de markt. Zelf heb ik hier centrales die ouder zijn en nog goed functioneren. De CS2 was altijd wel een prima apparaat als je je treintjes wil besturen.

Citaat van: Antonius op maandag 19 januari 2026, 19:24:53Wat vind een ieder hier van.

Je krijgt zoveel meningen van voor en tegenstanders van het ding. Het is een puur persoonlijk ding. [/quote]
Hoi Anton,
De CS2 ken ik niet goed en weet dus ook niet hoe hij reageert met MS2 en DCC format.
Wel weet ik dat je met MS2 met laatste SW ook alle functies kunt benaderen.
groet digibert
Maar wat ik zie op de youtubefilmpjes van die luxere grotere centrales,
is dat het besturen van de treinen met de functies die erbij zitten, net wat leuker en makkelijker gaat.

🗣.  Hoezo? Draaiknop en druk knoppen groot of klein, ze doen hetzelfde hoor 😃

Die centrales hebben ook een aardig prijsje.
En als ik dan maar een klein deel van de mogelijkheden gebruik van de centrale, is het dan de prijs wel waard.

🗣.  Nee 😇

✅ik zelf zou geen 2e hands kopen, en lekker doorgaan met sparen voor ooit een nieuwe.
En ondertussen werken alle toetertjes en belletjes op je locs ook wel hoor..
Kwestie van shift indrukken op je ms..
Wat betreft de CS2 had je 60213 als de oudste versie, 60214 en 60215. Alleen de 60215 is iets anders je kon daar een 100 VA trafo op aansluiten. Officieel alleen bedoeld voor spoor 1.

De nieuwe centrales zijn CS3 en die is uitgebracht in 2 versies de tweede en duurste versie is CS3+ die kan je ook aansluiten op een pc of laptop.

De CS3 goedkoopste versie schijnt te koop te zijn vanaf 577 euro. Een paar dagen geleden bij Amazon.nl
Ook heb je een gelijkstroom trafo van minimaal 60 va nodig.

Swiss rail .. what else?

Citaat van: David123 op zondag 25 januari 2026, 10:34:56De nieuwe centrales zijn CS3 en die is uitgebracht in 2 versies de tweede en duurste versie is CS3+ die kan je ook aansluiten op een pc of laptop.

Helaas maar dat klopt niet, ook een standaard CS3 beschikt over een netwerkaansluiting.

Google AI:

Het belangrijkste verschil tussen de Märklin Central Station 3 (60226) en CS3+ (60216) is dat de CS3+ over een directe S88-terugmeldpoort (RJ45) beschikt en als Master-centrale kan fungeren in een netwerk met meerdere centrales. De gewone CS3 heeft deze aansluiting niet en is bedoeld als stand-alone unit of als slave-unit.

Overzicht van verschillen (Märklin CS3 vs CS3+):

S88-aansluiting: De CS3+ (60216) heeft een ingebouwde S88-poort (RJ45) voor directe aansluiting van terugmeldmodules, waardoor een losse Link S88 (L88) module niet direct nodig is. De CS3 (60226) mist deze poort.

Netwerkpositie: De CS3+ is ontworpen om als hoofdcentrale (Master) te fungeren, terwijl de CS3 uitstekend werkt als (extra) bedienstation.

Galvanische scheiding:De CS3+ heeft een galvanische scheiding tussen de vermogensregeling en de bedieningselektronica.

Uitbreidbaarheid: De CS3+ kan worden gebruikt in combinatie met een tweede CS3 of MS2, waarbij de CS3+ de centrale rol inneemt.

Overeenkomsten: Beide bieden dezelfde grafische interface, 2 rijregelaars, ondersteuning voor mfx/mfx+, loc-database, en USB/Ethernet-poorten.

Groeten,
Wico
Even wat duidelijkheid scheppen in het CS2 verhaal.

De 60213 kon MFX en motorola. Met de update ook dcc en werd daarmee gelijk aan de 60214 die "ab Werk". al dcc sprak.
Beide zonder galvanische massa-scheiding en 2.8A vermogen.
Latere 60214 hebben galvanische scheiding (stikker aan de onderkant met 2 cirkeltjes in elkaar) en kan na de update 5A leveren. Hiermee identiek aan de 60215.

Als je geen boosters of slave centrales gebruikt is het ontbreken van de galvanische scheiding geen probleem. Heb je wel boosters dan moet je even opletten hoe alles aan te sluiten.
Verder...veel gemakkelijker in gebruik dan een CS3.

Bart
Citaat van: Wico op zondag 25 januari 2026, 12:53:59Google AI:

Nou... niet altijd geloven wat AI op dreunt.... Wat een "BS"-verhaal wat wordt bedacht....

Swiss rail .. what else?

Ronald,

Vandaar dat ik dat er ook altijd bij vermeld, vanwege het risico op "alternative facts". Maar wat is er feitelijk onjuist volgens jou?

Zie ook het volgende topic.

Groeten,
Wico
@Wico Het hele verhaal over "netwerkpositie" is natuurlijk "BS". 99% van de modelspoorders hebben maar één grote centrale aan de baan hangen dus een ECoS / Märklin Central Station 1 Reloaded, Märklin Central Station 1/2/3/3+. De CS3(+) is niet speciaal als "netwerkcentrale" ontworpen. Natuurlijk kan je aangeven dat je de duurdere versie als "hoofdunit" in een configuratie met meerdere centrales ziet. Wat ook in de handleiding staat. Märklin heeft destijds bedacht dat het (marketing) slimmer is om een "instapversie" te maken zonder een standaard een mogelijkheid tot terugmelding hebt. Deze kan je dan goedkoper in de markt zetten. Dan blijf je meer in lijn Veel mensen willen namelijk niet automatiseren maar wel een uitgebreide centrale hebben. De versie met de standaard terugmelding kan je dan een stukje duurder maken. Voor de versie met geen terugmelding maak je een extra apparaat dat de combinatie zo duur maakt dat het niet uit maakt of je de duurdere versie neemt.

De MS2 kan op iedere versie van het CS3 aangesloten, zie de handleiding van Märklin van de CS3: Handleiding CS3 PDF. In de handleiding staat trouwens ook uitgetekend wat je allemaal op de CS3(+) kan aansluiten. Ga uit van de handleidingen.
@Antonius Mijn situatie lijkt een beetje op waar jij naar toe wilt. Ik heb een CS2 en daarop 2 stuks MS2 aangesloten. Dat werkt prima. Op mijn baan(tje) kun je eigenlijk maar met 1 loc rijden en met een tweede kun je dan een beetje rangeren. Met een van de MS2's bestuur ik mijn 8 locs die altijd op de baan staan, met de andere bedien ik (zelden) de 3 ontkoppelrails.

Ik gebruik de CS2 eigenlijk alleen maar voor de bediening van de wissels, waarvoor ik rijwegen heb ingesteld, dat vind ik erg handig. Daardoor moet ik van scherm wisselen op de CS2 om de locs te besturen en dat vind ik niet prettig, ik wil altijd zicht hebben op de ingestelde rijwegen. Soms gebruik ik de CS2 wel om de locs te besturen omdat je dan makkelijker een bepaalde snelheid kunt instellen en ook twee locs op het scherm kunt hebben. Ik speel met de gedachte om een CS3 erbij te kopen voor het besturen van de locs, maar dat vind ik veel geld voor een beetje extra gemak. Voor het updaten van de CS2 èn de MS2's is het wel prettig dat je de CS2 via je router thuis aan het internet kunt hangen, het updaten gaat dan een stuk makkelijker.

Als jij de wissels niet met de CS2 gaat bedienen, voegt de CS2 volgens mij dus niet veel toe.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Je zou voor de andere wissels eens kunnen kijken naar het Stellpult van CAN Digital Bahn:
https://can-digital-bahn.com/modul.php?system=sys7&modul=85
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Citaat van: ronaldk op dinsdag 27 januari 2026, 09:16:46@Wico Het hele verhaal over "netwerkpositie" is natuurlijk "BS". 99% van de modelspoorders hebben maar één grote centrale aan de baan hangen dus een ECoS / Märklin Central Station 1 Reloaded, Märklin Central Station 1/2/3/3+. De CS3(+) is niet speciaal als "netwerkcentrale" ontworpen. Natuurlijk kan je aangeven dat je de duurdere versie als "hoofdunit" in een configuratie met meerdere centrales ziet. Wat ook in de handleiding staat. Märklin heeft destijds bedacht dat het (marketing) slimmer is om een "instapversie" te maken zonder een standaard een mogelijkheid tot terugmelding hebt. Deze kan je dan goedkoper in de markt zetten. Dan blijf je meer in lijn Veel mensen willen namelijk niet automatiseren maar wel een uitgebreide centrale hebben. De versie met de standaard terugmelding kan je dan een stukje duurder maken. Voor de versie met geen terugmelding maak je een extra apparaat dat de combinatie zo duur maakt dat het niet uit maakt of je de duurdere versie neemt.

De MS2 kan op iedere versie van het CS3 aangesloten, zie de handleiding van Märklin van de CS3: Handleiding CS3 PDF. In de handleiding staat trouwens ook uitgetekend wat je allemaal op de CS3(+) kan aansluiten. Ga uit van de handleidingen.

Aanvullend hierop: het maakt ook precies geen fluit uit. De centrale waarop je aanvinkt dat ie Zweitgerät is, is de slave. De andere de master. Dat kan de 60215 zijn, de 216, de 226.
Het enige is dat er door de galvanische scheiding maar 1 226 in een netwerk als regelaar/booster kan zitten. De andere apparaten moeten een galvanische scheiding hebben. Ik kan echter via het LAN netwerk alsnog extra CS3 226 verbindingen toevoegen en die gebruiken als veel te dure controller.

Swiss rail .. what else?

Citaat van: ronaldk op dinsdag 27 januari 2026, 09:16:46@Wico Het hele verhaal over "netwerkpositie" is natuurlijk "BS". 99% van de modelspoorders hebben maar één grote centrale aan de baan hangen dus een ECoS / Märklin Central Station 1 Reloaded, Märklin Central Station 1/2/3/3+. De CS3(+) is niet speciaal als "netwerkcentrale" ontworpen. Natuurlijk kan je aangeven dat je de duurdere versie als "hoofdunit" in een configuratie met meerdere centrales ziet. Wat ook in de handleiding staat. Märklin heeft destijds bedacht dat het (marketing) slimmer is om een "instapversie" te maken zonder een standaard een mogelijkheid tot terugmelding hebt. Deze kan je dan goedkoper in de markt zetten. Dan blijf je meer in lijn Veel mensen willen namelijk niet automatiseren maar wel een uitgebreide centrale hebben. De versie met de standaard terugmelding kan je dan een stukje duurder maken. Voor de versie met geen terugmelding maak je een extra apparaat dat de combinatie zo duur maakt dat het niet uit maakt of je de duurdere versie neemt.

Ronald,

Als ik je goed begrijp wordt eigenlijk het bullshit verhaal (lees: marketingstrategie) van Märklin dus door Google AI als waarheid aangegeven ;) .

Groeten,
Wico
Hallo Anton, komende zaterdag is er ook weer een Märklin Digitaal infodag. Daar kun je ook terecht met je vragen over rijden met een Central Station. Deze dag is bij de modelspoorwinkel in Zetten (even googelen). Op de site van de winkel staan de tijden, ik dacht van 10 tot 15 uur ongeveer. Als het niet in de buurt is: op de Märklin website kun je bijhouden wanneer het op andere locaties is, alleen voorlopig staan er nog geen data voor 2026. In de gaten houden dan dus. https://www.marklin.nl/service/infodagen
Citaat van: Wico op dinsdag 27 januari 2026, 12:55:32Als ik je goed begrijp wordt eigenlijk het bullshit verhaal (lees: marketingstrategie) van Märklin dus door Google AI als waarheid aangegeven ;) .

Nou, lees de handleiding maar wat er over "netwerk van CS3'en staat. Sommige dingen worden door AI meer overdreven en daarom als belangrijk gezien. Terwijl het voor 95% van de mensen het apparaat er niet voor zouden aanschaffen. Dat zie je wel met meer producten. Zoveel mogelijk zaken opnoemen op het product dat je liever verkoopt dan bijvoorbeeld de goedkopere variant terwijl er nauwelijks verschil in zit. Dan lijkt je echt meer waar voor je geld te krijgen. Dat zie je ook met "upgrades" (bij heel veel producten, van auto's, computers tot software). Een aantal van de onderdelen in een upgrade heb je nodig of wil je hebben maar de rest van de onderdelen niet. Dan wordt je toch verleid om een duurdere upgrade aan te schaffen.

AI / CHATGTP is ook geleerd door informatie van (openbare) bronnen te gebruiken en deze samen te vatten. Of de samenvatting goed is en/of er niets bij verzonnen is weet je niet. Zeker als je geen verstand van de materie hebt. Dat is het grootste probleem met gebruik van AI. Je weet niet wat de bron is of je moet er expliciet om vragen. Bij gewoon zoeken (via google / duck.com / enzo...) kan je naar de bron gaan en zelf beoordelen of het een goede (betrouwbare) bron is. Daarom is het altijd zo gevaarlijk om iets direct opgezocht uit AI ergens neer te zetten.
In de oudere Märklin Magazines toen het internet populair begon te worden stond altijd een waarschuwing bij dit soort onderwerpen om niet alles van het internet te geloven. Misschien moeten ze die waarschuwing maar weer erbij zetten met de opkomst van AI?  ;)  :D
Citaat van: wirbel010 op dinsdag 27 januari 2026, 13:51:06In de oudere Märklin Magazines toen het internet populair begon te worden stond altijd een waarschuwing bij dit soort onderwerpen om niet alles van het internet te geloven. Misschien moeten ze die waarschuwing maar weer erbij zetten met de opkomst van AI?  ;)  :D

Dat eerste geldt nog steeds  :D  en het laatste: Geen gek idee.  :)
@citaat  @citaat  @citaat
CiteerDaarom is het altijd zo gevaarlijk om iets direct opgezocht uit AI ergens neer te zetten.
is een beetje overdreven, jij als persoon bepaalt uiteindelijk of je het voor waar neemt wat AI vertelt of dat je alsnog een second opinion opzoekt.

gr. Ruud
Citaat van: Rudibeer op dinsdag 27 januari 2026, 15:41:37is een beetje overdreven, jij als persoon bepaalt uiteindelijk of je het voor waar neemt wat AI vertelt of dat je alsnog een second opinion opzoekt.

En dat doen mensen tegenwoordig niet meer... want voor veel mensen is het "snel" opzoeken en op het forum plempen voordat er gekeken wordt of het waar is wat ze opzoeken.
 @citaat dat is weer een aanname of een mening zo zou je het ook kunnen zeggen.
man man waar gaat het over  :?
geloof het of niet maar dit komt rechtstreeks van tante M*
@Rudibeer: Dat gaf ik in een eerder bericht ook al aan. Zie de handleiding. Ze geven de mogelijkheid tot koppelen aan.  :D
 @citaat alleen doe ik het op een normale manier en niet gelijk generaliserend  :D
Citaat van: Rudibeer op dinsdag 27 januari 2026, 16:17:35@citaat dat is weer een aanname of een mening zo zou je het ook kunnen zeggen.
man man waar gaat het over  :?
Het gaat erom dat heel veel informatie welke genegeerd is door AI, maakt niet uit welk vlak, vaak, heel vaak, verkeerde informatie bevat.

En aangezien bijna iedereen maar gelooft wat er geschreven wordt, en niet aan, laten we het fact checking noemen, doet, worden diezelfde personen op het verkeerde been gezet.

AI is een gevaarlijke ontwikkeling, en naar mijn idee zou het gestopt mogen worden.
 @citaat: Je bent de eerste die de handleiding leest  :D
 @citaat  @citaat
CiteerAI is een gevaarlijke ontwikkeling, en naar mijn idee zou het gestopt mogen worden.
dat zei men vroeger ook over de stoomtrein  :D
Zullen we weer gewoon naar de discussie of een CS2 handig is voor de vraagsteller of niet gaan, en even stoppen met de discussie over AI...
Anders moeten we straks nog de zamboni gaan opstarten of hier met de bezem erdoor. ;)
 @citaat ok ok  ;)
ik stel voor dat mijn draadje hier eindigt.
Ik ben op mijn manier erg tevreden met de opstelling en gebruik zoals ik het nu heb.
Met de CS2 en de twee MS2 eraan.

Wellicht is de rest van de discussie voort te zetten op een ander draadje.

Dus wat mij betreft is dit draadje klaar.

Bedankt allemaal voor het meedenken.