Hallo allen,
Ik wil al mijn goederentreinen voorzien van een eindwagen met sluitlichten. Maar, ik behoor nog tot de oudere generatie die mijn sturingen stuurt via contactrails, je weet wel, die op de sleper reageren (en die dubbel richtings gevoelig zijn, super gewoon). Maar als ik mijn eindwagen voorzie van een sleper draait onder andere de automatische sequens in mijn schaduwstation in de soep. Nadat de hele trein gepasseerd is komt er opnieuw een 'bezet' signaal, dat natuurlijk compleet vals is.
Kortom, hoe kan ik dat oplossen? Ik dacht aan een afzonderlijke voeding in de eindwagen, nl een batterij, die de sluitlichten voedt. Een 9 Volt item kan dit doen, alleen moet ik een schakelaar voorzien voor de 'rusttoestand'. Niet meteen simpel in een schaduwstation... Is er iemand die een elegante oplossing heeft? Een volledige uitrusting van de hele trein met stroom voerende koppelingen vanuit de lok wil ik niet, omdat ik dan mijn hele park moet uitrusten, te veel dus en wellicht niet zo betrouwbaar bij voortdurende omwisseling van de samenstelling van mijn trein. Ik gebruik trouwens graag de Fleischmann koppelingen wegens het gemak van 'uithalen' van een wagen.