Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

sleperloze eindwagen

Gestart door MotorBob zondag 11 januari 2026, 23:52:06

sleperloze eindwagen

De BR44 blijft mijn topper

sleperloze eindwagen
Hallo allen,

Ik wil al mijn goederentreinen voorzien van een eindwagen met sluitlichten. Maar, ik behoor nog tot de oudere generatie die mijn sturingen stuurt via contactrails, je weet wel, die op de sleper reageren (en die dubbel richtings gevoelig zijn, super gewoon). Maar als ik mijn eindwagen voorzie van een sleper draait onder andere de automatische sequens in mijn schaduwstation in de soep. Nadat de hele trein gepasseerd is komt er opnieuw een 'bezet' signaal, dat natuurlijk compleet vals is.

Kortom, hoe kan ik dat oplossen? Ik dacht aan een afzonderlijke voeding in de eindwagen, nl een batterij, die de sluitlichten voedt. Een 9 Volt item kan dit doen, alleen moet ik een schakelaar voorzien voor de 'rusttoestand'. Niet meteen simpel in een schaduwstation... Is er iemand die een elegante oplossing heeft? Een volledige uitrusting van de hele trein met stroom voerende koppelingen vanuit de lok wil ik niet, omdat ik dan mijn hele park moet uitrusten, te veel dus en wellicht niet zo betrouwbaar bij voortdurende omwisseling van de samenstelling van mijn trein. Ik gebruik trouwens graag de Fleischmann koppelingen wegens het gemak van 'uithalen' van een wagen.
Re: sleperloze eindwagen

Kijk daar eens.

Heel interessant, dank je!

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: MotorBob op zondag 11 januari 2026, 23:52:06((zo'n extra)) sleper draait onder andere de automatische sequens in mijn schaduwstation in de soep

Dat is een klassieke vraag (die analoog vaak is gesteld), en er zijn verschillende antwoorden op mogelijk.
Overigens noemt men op dit forum zo'n contactrails schakelrails (dat haal ik uit je beschrijving van hoe het werkt).
Je had ook het catalogusnummer kunnen noemen dat staat onder op de bedding van de rails (als het M-rails is).

Het simpelste is 1 extra schakelrails te plaatsen op een maximale treinlengte na het schaduwstation. Die rail reset alle voorgaande standen.
Het een na simpelste is een CDU gebruiken; daardoor kan een schakelrail maar 1 en niet meer dan 1 signaal geven in pakweg een minuut.

Er zijn meer oplossingen, en voor elke oplossing bestaat een draadje op het forum, en vaak ook in de 3railwiki.
Welke oplossing je kiest, hangt af van handvaardigheid, beschikbaar budget, en materiaalkennis.

Ik heb dit opgelost via een heel simpele oplossing : gebruik reedcontacten.
Het maakt dan niet uit hoeveel slepers passeren. En je kan de magneet en reedcontacten links én rechts plaatsen.
Zo hangen bij mij de magneten bij mijn goederentreinen op rechts en die van de passagierstreinen op links.
Heel handig als je wil dat goederentreinen doorrijden ipv stoppen in een station.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Ook een heel goede oplossing, en die magneten lenen zich voor meer functies, b.v. halverwege en bovenaan de wagon, bij mij met de bedoeling om sommige treinen te laten afslaan en andere niet (ik maak b.v. ook onderscheid tussen getrokken treinen en pendeltreinen qua rijwegen).

BLIJ dat ik analoog RIJ

En HIER (klikkie) nog eentje. Echt poepsimpel om te maken en batterijtjes gaan een eeuwigheid mee (als je m niet niet vergeet uit te zetten ;) ).

Ik ben verder gegaan op het idee van het fietslichtje. Alleen de batterijhouder daarvan behouden, en als schakelaar een microswitch, die door de schuifdeur bediend wordt. Hopelijk geven de foto's inzicht...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leuk alternatief met wel erg mooie sluitlantaarns :thumbup: !

Dat witte cilindertje is naar ik aanneem het overblijfsel van het fietslichtje; zitten daar van die knoopcelbatterijtjes in?

Ja, dat witte cilindertje is (was) inderdaad een sleutelhanger met LED (die heb ik eruit gehaald, niet bruikbaar wegens te groot). Er zitten drie koopcelletje in, 4,5 dus. Heb een 100 kOhm weerstand gebruikt om het licht te dempen. Sluitlantaarns waren nooit verstralers..
De leds in de lantaarns zijn van digikeijs, DR0049, de lantaarns van Weinert.

Nog een ombouw, van een Fleischmann wagen met originele sluitlantaarn (kan het type nummer jammer genoeg niet terugvinden. Batterijhouder is voor een platte knopcel 2032, uit de detail elektronica handel hier in Leuven (kostprijs 1,12 Euro).

IMG_7534_Batterijhouder CR2032 en microswitch.jpeg

IMG_7536_wagenmetklem.jpeg

IMG_7537_ deur toe.jpeg     

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooi gedaan Bob. Je had hier natuurlijk wel het voordeel dat er al mooie lampbehuizingen aanwezig waren. Blijft een grappig concept met die schuifdeur en microswitch.

Ja Hans, was makkelijker, maar wat meer knoeiwerk om de led uitgelijnd te krijgen met de lichtgeleider. Deze zijn eigenlijk wel de juiste sluitlantaarns voor de DB... Heb er nog besteld op e-bau (kokoleggo)

Groetjes, Bob