Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ESU switch pilot 3 servo kapot? UPDATE!

Gestart door Mark147 zondag 04 januari 2026, 15:12:03

ESU switch pilot 3 servo kapot? UPDATE!
Hallo allen,

Inmiddels zijn de 2 switch pilots op de terugweg.
En.... zo te zien hoef ik niks te betalen jippie!!!

Ik heb op mijn baan 4x esu switch pilots 3 servo hangen.
Inmiddels lijkt het of 2 ervan de geest hebben gegevens.
Bij nr 1 is het scherm uit en doet niks het meer.
Bij nr 2 jitteren de servo's en ik krijg dit niet verholpen.
Nr2 heb ik ook terug gezet naar fabrieksinstelling, helaas werkte dit niet.

Bij beide de boel opengemaakt, zie geen rare dingen en ruik geen brandlucht.
Ook heb ik ze gewisseld met 2 nieuwe, deze doen het prima.

Jullie nog ideeën????

Ik heb deze 2.5jr geleden gekocht. Middels een aangemaakt ticket bij de winkelier, gaven zij aan dat ze waarschijnlijk de geest hebben gegeven. Ook gaven zij aan dat ik net buiten de garantie viel helaas, met het het advies om ze naar Esu zelf op te sturen, wellicht coulance regeling daar. Op de site van Esu kan ik geen adres vinden oid om ze terug te sturen.
Wel staat er op de site dat ze niet rechtstreeks met particulieren handelen. Dat moet dan via een dealer gaan

Graag advies?

Gr
Mark
Re: ESU switch pilot 3 servo kapot?
Ik heb het een en ander naar ESU opgestuurd via een handelaar.

Maar verwacht niet teveel van ESU, service holt achteruit, althans mijn ervaring momenteel.
Dat zijn net van die momenten dat het verschil "tussen de jongens en de mannen" zichtbaar worden.. :P
Verkopen doen ze allemaal, klantgericht oplossen is een vaak een ander verhaal!   :|

:idea: Neem alsnog contact op met de verkoper, wie weet heeft ie nog wel een passende oplossing voor je.  :favorite:
Goedemorgen,

Goed, Nederlandse garantie is anders dan Europese / Duitse garantie. In Nederland is de Winkelier verantwoordelijk voor de afhandeling omdat je daar het product gekocht hebt. De Nederlandse garantie werkt op basis van verwachte levensduur. De verwachte levensduur van een Esu Switch Pilot is geen twee jaar in principe. Die levensduur is vast langer. Zeker als ESU zelf binnen drie jaar een reparatieprogramma heeft. Zie hieronder:

CiteerReparaturpauschalen
Innerhalb der ersten 3 Jahre nach Kaufdatum können wir defekte ESU Produkte, die nicht (mehr) unter die gesetzliche Gewährleistung fallen, zu vergünstigten Konditionen (sog. Reparaturpauschale) instand setzen.

Die Reparaturpauschale kommt unabhängig vom Fehlerbild zur Anwendung. Voraussetzung dafür ist allerdings, dass das defekte Produkt innerhalb von 3 Jahre nach Kaufdatum zu uns gesendet wird und dass der Original Kaufbeleg (Kassenzettel) der Rücksendung beiliegt. Die Reparaturpauschale gilt nur für im Fachhandel erworbene ESU-Produkte, nicht jedoch bei Decodern, die ab Werk in Loks eingebaut waren.

Sollte bei Decodern oder einem LokProgrammer der Kauf länger zurückliegen oder Sie den Kaufbeleg nicht mehr besitzen, müssen Sie den Artikel dennoch nicht gleich verschrotten, sondern können gegen Berechnung einer Austauschpauschale trotzdem zu einem neuen ESU Produkt kommen.

De verkoper kan dus aangeven dat je contact mag opnemen met ESU. Maar in principe werkt dat volgens de Nederlandse wet niet. Dat moet hij dat voor je doen. In Nederland is namelijk de winkelier verantwoordelijk voor de afhandeling van de garantie. (En nu weet je waarom sommige winkels en fabrikanten stoppen met het verkopen van rijdend materieel en aanverwante zaken). Jij als consument moet aantonen dat jij gedurende periode dat je het spul in bezit hebt gehad niets anders hebt gedaan dan zoals met het product hoort te doen, zie ook Rijksoverheid: Welke garanties heb ik op een product.

Goed, als je dat gezeur en gezeik allemaal niet wil hebben kan je zelf contact opnemen met ESU: Zie de website: Rücksendungen an ESU. Staat dat je eerst een mailtje naar ESU moet sturen.

Succes!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Eerste mailtje bevestigd ESU dat je de onderdelen op mag sturen en in dat mailtje zit ook een code.

Alle correspondentie met ESU gaat ook middels die code.

Ik heb ooit eens mijn CS1 naar hen op willen sturen voor de S88 bus, geven ze daar aan stuur de module uit het CS1 maar op, kreeg ik per ommegaande een andere retour.

Exchange systeem dus.

Ben over afhandeling door ESU meer dan tevreden.

graag een glaasje wijn

idem hier.Locprogrammer opgestuurd buiten garantie en netjes tegen de aangemelde prijs een andere gekregen.Zijn zelfs via de handelaars coulant met herstellen van de ecos/decoders als die maar ff buiten garantieperiode is
Tnx voor de antwoorden.
Stomme vraag misschien, (bestaan niet denk ik dan, alleen stomme antwoorden), maar kan ik de mail in het Engels opstellen, of misschien zelfs in het Nederlands? Of moet het echt in het Duits???

graag een glaasje wijn

engels of nederlands is goed
Dank voor alle reacties!!!
Inmiddels een mail gestuurd naar Esu.

Mocht één en ander naar tevredenheid zijn afgehandeld dan horen jullie het uiteraard!

Grtz
Mark
Kleine update:

Heb inmiddels mailcontact gehad en ga de 2 opsturen naar Esu.

@ronaldk , helaas, ook in Duitsland (zal veranderd zijn) is nu maar 2 jr garantie. Althans zo staat het in de mail.
Dus hoop maar op coulance regeling oid, en anders zien we het wel.
Citaat van: Mark147 op vrijdag 09 januari 2026, 19:08:30helaas, ook in Duitsland (zal veranderd zijn) is nu maar 2 jr garantie. Althans zo staat het in de mail.
Dus hoop maar op coulance regeling oid, en anders zien we het wel.

Duitsland was altijd al 2 jaar garantie. Dat is niet veranderd. Alleen Nederland heeft een aparte regeling. Dat maakt het lastig voor winkeliers. Zij moeten dus "garantie" verlenen terwijl als ze bij de fabrikant aankloppen kosten moeten maken. Het aparte van het Nederlandse recht is dat je als consument meteen naar de rechter moet om je gelijk te halen. Dat is voor iets van 50 Euro niet te doen. Zelfs voor een treintje van 300 euro is dat niet te doen. De rechtsbijstand zal ook niet in stappen. Daarom is het hopen op de coulance van Esu.

Koop je spullen bij een buitenlanse winkelier / handelaar dan geldt de wetgeving uit dat land.
Ah ok, mijn Duits is niet zo goed en dacht, gezien jouw eerdere citaat, dat het 3jr garantie was.
Even door vertaalmachine gehaald en blijkt idd gewoon 2jr te zijn.
Echter binnen 3jr wellicht een coulance regeling etcetc als ik het goed begrijp.

dank je wel!
Ze hebben voor producten binnen 3 jaar na aankoop (bewijzen overleggen in de vorm van een kassabon of factuur van de winkelier) een reparatieprogramma. Mocht het niet te repareren zijn dan bieden ze je een nieuw product aan tegen een bepaalde korting.