Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Mijn eerste baan - Roger

Gestart door Rosbrik vrijdag 26 december 2025, 14:19:35

Mijn eerste baan - Roger

Mijn eerste baan - Roger
Beste allemaal,

Als beginner was ik  hier  (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=98485.0) begonnen met jullie op de hoogte te houden van mijn vorderingen. Maar nu ik echt heb besloten om een baan te bouwen dacht ik dat het beter was om een nieuw draadje te beginnen in 'Modelbaanbouw'.

Op dit moment ben ik bezig met het verbouwen van de zolder en dat gaat mij van het voorjaar een mooie en ruime hobbykamer opleveren. Tot de kamer af is en de tafel er staat ga ik mijn plan rond maken en bouw ik alvast de diverse gebouwen.

Ten aanzien van het plan....

Ik heb de afgelopen dagen goed nagedacht en ik hoor graag van jullie wat er eventueel te verbeteren valt. Maar eerst neem ik jullie graag even mee in mijn gedachten. Ik bouw mijn baan binnen de volgende kaders:

• Trein modelbouw is niet mijn nummer 1 hobby... Ik ben vooral RC modelvlieger en dat zal mijn hoofdhobby blijven. Maar voor de winter, en met meer tijd in de toekomst, en vooral omdat ik nu een hele ruime hobbykamer krijg, is er ruimte om dit erbij te doen.
  • Bouwen, naar het resultaat kijken en vissen naar complimenten bij mijn vrouw en kinderen (die er niets mee hebben....) vind ik leuker dan rijden.
  • Digitaal is mooi maar ik heb niet de ambitie om alles automatisch te laten rijden. Dus ik hou het bij een Marklin Mobile 2 en alle wissels onder handbereik en handbediend.
  • Periode: 1955 – 1975, alleen stoom en diesel.
  • Behapbaar en binnen afzienbare tijd "af" te maken. OK, het gaat wel een paar jaar duren – maar het moet niet een eindeloos project worden of nooit afkomen. Ik moet gemotiveerd blijven en niet te veel hooi op mijn vork nemen.
  • Een cleane look, less is more. Ik vind de baan van  Marcel (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=47444.0) echt prachtig en deze baan heeft mij enorm veel inspiratie gegeven!

Ik wil een realistische,, niet overvolle baan maar wel met een aantal aansprekende elementen:

• Rangeerterrein
  • Station / dorp
  • Fabriek / groeve
  • Berg / tunnel / brug
  • Voldoende meters om ook relatief lange treinen te laten rijden
  • Achter iets hoger om wat diepte te creëren

Maar geen schaduw station of keerlussen, ik ben tevreden als lange treinen in tegengestelde richting kunnen rijden en ik daarnaast kan rangeren .

Ik heb verder alvast een soort mood-board gemaakt van de gebouwen en treinen die mij erg aanspreken.

Alle tips en suggesties zijn welkom – maar hou alsjeblieft in gedachten dat ik concessies moet doen en dat e.e.a. behapbaar moet blijven.

Dank alvast!

Roger

Re: Mijn eerste baan - Roger

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Roger.

Je hebt dit plan al redelijk ver uitgedacht,
maar ben je niet bang dat het rondje rijden
van twee treinen gauw gaat vervelen?  :roll:

Wanneer je een zogenaamd hondenbot
sporenplan hanteert, gesitueerd in een berglandschap
kun je met enkelspoor en verdekte opstelsporen
een wat interessanter en eventueel automatisch
treinverloop creëren.
Hierbij is tevens meer ruimte voor scenery  :wink:

Groeten,

Erik.

Hi Erik,

Ik vind het beeld van een dubbelspoor erg mooi. Twee treinen die elkaar in in tegengestelde richting tegenkomen (zie foto) - maar je hebt zeker een punt en ik sta open voor suggesties.

Ik kan mij echter niet zo goed een voorstelling maken van wat je bedoeld. Ook ben ik bang dat mijn baan misschien uit meerdere lagen moet gaan bestaan en dan wordt het project ineens veel groter.

Heb je misschien een voorbeeld waar je aan denkt?

Roger

Goedendag Roger,

Het hoofd heeft vaak meer ruimte dan een tafel. Je geeft aan een 'Blauer Enzian' op je verlanglijstje te hebben. Deze heeft een lengte van 126 cm. Je langste stationsspoor is 104 cm. Dat gaat dus al wringen.
Dan heb je ook rangeersporen, waar je hooguit twee wagonnetjes op kwijt kunt. Dan heb je ook nog vijf locomotieven op je verlanglijstje staan.
Je baan is iets groter dan een plaat multiplex. Daar wil je dubbel spoor op en rangeren. Met de genoemde lengte van je rangeerspoortjes valt er niet zoveel te rangeren. De ruimte voor rangeren wordt eigenlijk weggenomen door je wens van een dubbelspoor.
Daarnaast heb je een stationsgebouw al gebouwd, maar deze heeft alleen een plek langs het rangeergedeelte.
Als jij twee treinen tegen elkaar in wilt laten rijden, dan hou je zelf weinig mogelijkheid over om te rangeren. Daarnaast wil je ook een beetje kunnen 'pochen' naar je betere helft en nageslacht.
Daarom denk ik, dat het hoofd meer ruimte heeft dan de tafel. Godfried Bomans zei ooit: ' Schrijven is schrappen'. Daarnaast geef je zelf al aan: Less is more. Het is niet mijn bedoeling je baanplan af te kraken, maar eerder je een inzicht te geven in wat gevolgen van wensen kunnen zijn.

Ook allemaal goeie punten Cor,

Ik heb nog nooit een baan ontworpen en weet echt niet waar ik allemaal rekening mee moet houden - dus je feedback is meer dan welkom.

Ik ga  mijn banenplan herzien en kijken of ik een hondebot met alternatieve locatie voor mijn station kan tekenen die meer ruimte biedt om te rangeren.

En een lange trein zet ik bij deze uit mijn hoofd...

Je zou het rangeren naar buiten kunnen brengen, zodat je binnen de boog ruimte hebt. Je zou dan aan zoiets kunnen denken:

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/fd8fd5af-49c3-45c2-b3e1-c2249c1d0424.jpg

Dan kun je wel wat langere treinen rijden. Maar een baan als dit, blijft natuurlijk een rondje om de kerk
.

Hi Cor, (en alle anderen)

Hieronder een tweede poging. De dubbele baan is verdwenen en het rangeer terrein is ruimer opgezet.

Maar alle scenery heb ik gehouden.

Vinden jullie het nog steeds te veel? En moet ik bijvoorbeeld de beton fabriek eruit halen?

Of vinden jullie dat de eerste versie de voorkeur heeft?

Ik hoor graag!

Roger

Ik zou je adviseren een paar kleine aanpassingen te doen:
- het gebogen wissel links gelijk na de afbuigende wissel,
- dat korte spoortje bovenin eerder laten beginnen, zodat je wel wat lengte overhoudt om te rangeren,
- het spoortje rechts verlengen.

Zie mijn voorbeeld.

Ik gebruik in mijn ontwerpen vaak de 24360 (=24172+24188). Tekent wat sneller. Verder is een 24094 en 24077 gelijk aan een 24177.

US rail .. what else?

Roger,

Ik las je introductie hierboven en zag wel een paar overeenkomsten. Zo vind ik het bouwen ook leuker dan het rijden en is het ontvangen van complimenten een mooie stimulans om door te gaan. Vooral veel updates en foto's op het forum plaatsen en je ego wordt regelmatig gestreeld (en je krijgt veel nuttige feedback).

Verder staat jouw loods ook hier op de baan en heb ik een betoncentrale staan. Ook tunnels en bruggen zijn er volop aanwezig. Groot verschil is de omvang van mijn baan, maar daar moet je lekker doorheen kijken. Het gaat namelijk om het plezier wat je uit de hobby haalt en verder niet. De baan van Marcel is inderdaad een zeer mooi voorbeeld van less is more, en het vereenvoudigde baanplan van Cor past daar ook beter bij. Ik heb nog wel een suggestie voor de opstelsporen, zie onderstaand plaatje.

Naamloos.jpg

Naamloos.any 

En als je het leuk vindt en/of inspiratie zoekt, klik eens op de link onderaan dit bericht!

Groeten,
Wico

Allereerst Cor bedankt voor je laatste suggesties, en voor het uitwerken van het plan!

Met een paar kleine aanpassingen heb ik deze allemaal meegenomen.

Ik heb een iets grotere afstand gehouden voor her rangeer terrein t.o.v. de rails boven. (24115 ipv 24107) en dat stukje ook iets korter gehouden. Reden is dat het rangeer terrein 6 cm lager ligt dan het spoor daarboven, en ik wil wat ruimte houden voor de geplande weg. Verder heb ik ook de gekke bocht rechts boven eruit gehaald.

Vervolgens heb nog twee opties uitgewerkt. Eentje met een extra baan om het geheel heen. En eentje met een extra keerlus. (Die lus kan ik in een "doos" bouwen, de treinen kunnen in en uitrijden - ik moet morgen nog wel even meten of het past....)

Toen ik klaar was en mijn drie opties wilde posten zag ik pas het bericht van Wico! Jij ook bedankt! (en ik ga zeker naar je baan kijken voor inspiratie). Ik moet er nog in details naar kijken maar ik ben op de goede weg. Zoals gezegd wil ik graag enige afstand houden van het buitenste spoor omdat deze iets hoger komt te liggen. Ook vind ik een schuin weglopend rangeerterrein iets speelser staan. Verder kan ik het niet zo snel zien maar denk ik dat jou ontwerp nog wat breder is dan mijn eerste optie.

OK - dus die eerste optie met misschien nog wat kleine aanpassingen als ik Wico's plan beter heb bestudeerd is in ieder geval goedgekeurd....

Maar dat dubbele spoor er omheen en een keerlus vind ik ook interessant....

Wat vinden jullie? Moet ik het bij de eerste optie laten of dan beter maar met dubbelspoor en een keerlus?? Zie fotos

Groet!

Roger

1 keerlus is een zinloze toevoeging, want na 1 keer door de keerlus rijdt alles weer dezelfde kant op. Daarnaast liggen de wissels voor de keerlus ver buiten je bereik. Wat trouwens ook wel een beetje geldt voor het rangeerspoor in het midden.

Met een dubbelspoor eromheen kan prima en blijf je ook wat dichter bij je wens. Ga dit eerst maar eens uitleggen op de vloer en rijden. Vooral om de bereikbaarheid te testen als de gebouwen er ook op staan.

US rail .. what else?

Roger,

Laten we eerst vaststellen hoeveel ruimte je beschikbaar hebt, want spontaan verschijnt er een keerlus zonder toegevoegde waarde. Maar als die ruimte er is, dan zou je op die oppervlakte ook een heel ander ontwerp neer kunnen leggen!

En schuine opstelsporen zijn speelser maar kosten vaak meer ruimte. Dubbelspoor op zo'n kleine baan zou ik niet doen (less is more toch?).

Groeten,
Wico
Als je die ruimte hebt zou ik voor een hondebot gaan, met de lussen linksboven en rechtsonder. Op de plek waar het spoor dubbel is een wisselstraat, zodat je alle kanten op kunt. de ruimte die je overhoudt kun je gebruiken voor rangeren of scenery.
Citaat van: Rosbrik op zaterdag 27 december 2025, 00:52:29of dan beter maar met dubbelspoor en een keerlus??
Met hondebot bedoel ik iets in deze geest. Er valt hiermee natuurlijk eindeloos te variëren.
Hondebot in hoek.jpg

Dank voor alle adviezen!

Jullie hebben gelijk, een keerlus voegt niets toe en een dubbelspoor maakt het meteen een stuk drukker en bewerkelijker.

Ik heb mijn uitgangspunten ook nog eens goed nagelezen en daar moet ik mij gewoon aan houden. Het is mijn eerste baan en ik moet deze eerst maar eens zien af te maken. Daarna zien we wel weer.

Dank ook Ermin voor je hondenbot voorbeeld. Googlen in het Duits (Hundeknochen) leverde ook veel inzicht op wat je hiermee bedoelde. Ik vind het een mooie optie maar ik ben ook nog even op zolder geweest en ik heb mij goed afgevraagd hoeveel ruimte de baan mag innemen. Voor nu is 240 x 130 de max en wil ik niet een hele hoek innemen.

Wico, ik heb je ontwerp nu goed bestudeerd en ik heb mijn eigen ontwerp vervolgens wat opgeschoond en compacter gemaakt. Ik heb nog steeds twee opties waarbij ik B iets aantrekkelijker vind. Afhankelijk van de ruimte die ik nodig heb voor wegen en gebouwen ga ik bepalen wat het wordt. (ik heb ook naar je baan gekeken, dat is inderdaad andere koek - prachtig!)

Dank nogmaals – ik ben eruit! Ik ga nu weer een gebouwtje in elkaar plakken en zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen,

Groet, Roger

Na het maken van mijn baanplan ben ik meteen doorgegaan met mijn derde bouwsel.

Deze bouwkit van een locloods had ik in Houten op de kop getikt. Ditmaal heb ik geprobeerd om de voegen met verdunde olieverf aan te brengen, maar dat was geen succes. Na het wegvegen van de verf die op de stenen was gekomen bleek dat er geen tot heel weinig verf in de voegen was gebleven. Daarnaast glommen de muren op een onnatuurlijke manier.

Toen heb ik het weer met acryl verf van de Action gedaan en dat gaf een erg goed resultaat. Vervolgens nog een lichte zwarte aanslag gecreëerd door heel zachtjes met een licht vochtige kwast wat zwarte vegen aan te brengen. Deze moet je met een schone droge kwast of keukenpapier uitwrijven. Ook het dakje van de schuur aan de achterzijde is erg goed gelukt vind ik. Het is een bitumen dak met groene aanslag.

Al met al weer dik tevreden.

Op marktplaats heb ik een diesel tankstation, watertoren, compressiehuis, en voetgangersbrug gescoord. Dus ik kan nog effe vooruit met nieuwe bouwsels.

Groet, Roger

US rail .. what else?

Roger,

De locloods is erg mooi geworden :thumbup:. Je zou de houten dakranden, de dakgoten en de nok nog kunnen drybrushen met witte verf. Dan steken die wat meer af ten opzichte van de dakpannen.

20220123_145547a.jpg

Groeten,
Wico

Dank je,

Meteen maar even gedaan. Inderdaad, het krijgt allemaal net meer contrast!

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Roger,

Je bent lekker bezig!

Het ontwerpen van een leuke baan is best moeilijk: wat wil je: ..vaak te veel... Ik zat met de zelfde problemen. Ik wilde lange treinen op dubbelspoor en landelijk lokaalspoor voor het kleinere treinen geweld. Dat werd heel erg moeilijk en dat resulteerde bij mij in eigenlijk drie banen: Een dubbelspoor, eigenlijk twee banen want er is geen verbinding tussen die twee sporen, die bijna volledig op hetzelfde niveau liggen, gedeeltelijk zichtbaar aan de voorzijde van mijn baan en schaduwstations aan de achterzijde.

Het enkelsporige gedeelte heb ik daarboven geplaatst, ook dat is een zelfstandige baan op mijn onderbouw dus geen verbinding met de andere twee banen.

De laatste, het enkelspoor, is eigenlijk een hondenbot met aan beide koppen een keercirkel. Daartussen zitten dan een paar (schaduwstations) en twee zichtbare stations en uiteraard nog wat verdere invulling met een BW en houtzagerij en wat natuurlijk ingevulde delen. in deze baan zitten hoogteverschillen en onzichtbare delen zodat je niet meteen een overzicht hebt hoe het spoor daadwerkelijk loopt. Dat houdt het spannend.

Ik zou mijn volgende baan absoluut kleiner houden dan wat ik nu heb. Ten eerste omdat ik heel veel tijd nodig had om dit te kunnen bouwen en ten tweede omdat tijdens jaren van de bouw mijn idee van invulling regelmatig wijzigde.

In jouw geval zou ik gaan voor een enkelsporige baan en lekker landelijk invullen, niet te groots maar wel iets wat aanspreekt en daar ben je al lekker mee bezig want de scenery bepaald hoe mooi het kan gaan worden.

Succes met het brainstormen en dromen!

Baan Enkelspoor.jpg

Dank voor je aanmoediging en tips,

Het is zeker uitdagend om iets leuks te ontwerpen. H0 is klein maar je tafel staat binnen no-time vol met sporen en bouwsels. Zoals je kon zien aan mijn laatste ontwerp houdt ik het simpel. Mijn ambitie is een relatief kleine baan maar wel met top scenery. Ik merk dat ik dat bouwen erg leuk vind.

Ik hoop dat mijn ontwerp voldoende ruim is voor een loods (links), een station en een paar huisjes in het midden, een rangeer terrein midden boven en een betonfabriek rechts voor. Als ik de belangrijkste scenery heb gebouwd leg ik het uit op de grond en ga ik eens goed kijken of ik moet schrappen.

Ik vind jou baan echt fantastisch! Erg overzichtelijk en strak, maar tegelijkertijd enorm gedetailleerd. Erg aansprekend. Less is more inderdaad en ik kan mij voorstellen dat je hoofd niet heeft stilgestaan over de afgelopen jaren. Ik merk nu al hoezeer het mij allemaal bezig houdt, dat moet bij jou een graadje erger zijn geweest. Maar al die hoofdbrekens en dat bouwen heeft wel wat moois opgeleverd!

Ik ga nu inderdaad snel maar dat heeft te maken met mijn vakantie. Vanaf maandag 5 januari weer terug naar werk en dan zal het tempo wel lager komen te liggen. Ook moet de zolder nog worden afgebouwd en daarna is de eerste verdieping aan de beurt om onder handen te worden genomen. Daarnaast ben ik dus eigenlijk RC modelvlieger en vlieg ik veel in het weekend. Erg leuk - maar vraagt ook veel tijd.

Maar die baan gaat er wel komen hoor, het wordt alleen een meerjarenplan.

Als laatste nog een fotootje van hoe mijn baan er nu uitziet. Mijn collectie bestaat vooralsnog uit 3 bouwwerken, 2 locs en 2 wagonnetjes.

Groet!

Hallo Roger,

Inderdaad, tijdens het bouwen loop je tegen heel veel dingetjes aan waar je niet aan hebt gedacht maar waar je wel iets op moet verzinnen. Ik nam daar tijdens het plannen bedenken en het bouwen altijd tijd voor om het resultaat over een langere periode te laten bezinken. Even aankijken en dan de vervolgstappen zetten met het bouwen. soms zijn het goede plannen, soms niet, dan weer terug naar de nadenk modus en daarna weer verder. Zo ben ik tijdens de bouw heel wat hoofdbrekens tegengekomen en vaak dacht ik ook  zoiets als hoe los ik dat nou weer op. Uiteindelijk, stapje voor stapje wordt het steeds meer en mooier.

Ik heb het sporen plan ook uitgeprint in schaal 1:1. Dat helpt inderdaad om een goede schatting te maken van waar je heen wilt. Doen!

Uiteindelijk staat er dan toch iets waar je op had gehoopt en dan is het dubbel genieten!

Het kleine tafereeltje wat je laat zien geeft nu al een aardig idee wat jij er van kan maken. Het spreekt mij al aan, al staat er nog bijna niets!
@Narwal : dat plan heb ik gedownload - het lijkt mij een hele goede basis voor wat ik hopelijk snel ga kunnen opbouwen...
 :thumbup:  :thumbup:

Goedemorgen Herman,

Hopelijk kun je er wat mee. Alleen het bedenken van dit plan kostte mij al veel tijd en is meerdere keren gewijzigd tijdens de "brainstorm" periodes.

Ik zou het geweldig vinden als ik in jouw toekomstige baanplan bekende tracés terug ga zien!  :P

Aan de buitenzijde van bovenstaand plan loopt het dubbelspoortraject, aan de binnenkant zichtbaar met aan de achterkant de schaduwstations. (dat staat dus niet in deze tekening)

Jullie riepen het al, het plannen van een baan is een process, je blijft er constant er mee bezig.

Ik dacht dat ik eruit was maar dat is niet zo. Natuurlijk wil ik graag het adagium 'less is more' volgen, maar tegelijkertijd wil ik ook wel wat elementen kwijt....

Ik moet dus op zoek naar het optimum en in dat kader bleef de opmerking van Cor in mijn hoofd doormalen: "Je zou het rangeren naar buiten kunnen brengen, zodat je binnen de boog ruimte hebt".

Dus maar weer aan de slag met een volgende optie en ik denk dat dit een verbetering is. Het fabrieksterrein binnen de ring en het rangeerterrein buiten, zijn aan elkaar verbonden en dat geeft m.i. veel mogelijkheden. Overigens ligt de baan aan de bovenzijde 6 a 7 cm hoger. Dat geeft wat diepte en dan kan ik ook een brug plaatsen. De berg is verhuist naar de rechterzijde omdat de tafel rechts in de hoek van de kamer staat.

Ik heb er ook de scenery ingetekend - dat lijkt vooralsnog een beetje druk. Beslissingen neem ik pas als ik de baan 1:1 heb uitgetekend. (Als het wat meer rust geeft kan ik bijvoorbeeld de betonfabriek vervangen voor een halte station en de boel rechtsboven landelijk invullen).

Maar ik ben wel blij dat ik twee goeie opties heb.

Dank Cor, voor je suggestie,

Groet, Roger

Omdat ik van plan ben om alleen diesel en stoom uit te periode 1955 - 1975 te laten rijden op mijn baan heb ik natuurlijk ook een serieus dieseltankstation nodig.

Deze was een lastige, de treetjes van de trappen zaten er los bij en waren misschien 4 millimeter breed. Ook het weatheren en dieselvlekken ging niet in 1 keer goed.

Fijn weekend!

Roger

US rail .. what else?

Roger,

Misschien niet in één keer goed gelukt, maar ik vind de weathering perfect! Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig. Het is kennelijk je eerste baan, maar is dit ook je eerste ervaring met weatheren?

Groeten,
Wico

Hi Wico, dank voor het compliment en de 4 bouwsels die ik in de afgelopen 2 weken heb gemaakt zijn echt mijn eerste ervaring met weatheren. De laatste keer dat ik een plastic model bouwdoosje heb gemaakt is bijna 50 jaar geleden en toen kliederde ik met van die humbrol potjes.

Ik heb een youtube filmpje gezien van een vrolijke zweed (zie onder), en die doe ik een beetje na. Een plan heb ik niet echt, het gaat veelal op gevoel.

Voor wat betreft de materialen en technieken:

- Acryl verf van de Action en ik doe ook een beetje zeepsop bij het water.
- Als ik verf meng dan brengt ik met wat geel en/of groen wat meer leven in de kleur.
- Voor de voegen bestrijk het geheel met verdunde verf en dan fohn ik het een half minuutje. Daarna veeg ik de overtollige verf weg met licht vochtige keukenpapier. Daarna drybrushen met zwart voor kolen stof of algemene veroudering en bruin/groen/zwart voor dieselvlekken.
- Vervolgens borstel ik het met een licht vochtige harde kwast na zodat de kleuren vervagen en in elkaar gaan overlopen. Dat borstelen gaat vaak redelijk stevig zodat de boel wordt uitgesmeerd. Dit luistert vrij nauw: als je teveel vocht in je kwast hebt smeer je de verf helemaal door elkaar en wordt het een egale kleur.
- Ik verf meestal als de onderdelen nog in het raamwerk zitten. Gaat het mis dan spoel ik de boel af en begin ik opnieuw.

Groet!

Roger

Duitsland TP III/IV

Prima gelukt deze Öl- en Diesellagerstelle. Die kleine stellage met dat horizontale ding is een "Galgen" Of anders gezegd een Ölbetankungsanlage.
Onderstaande foto laat zien hoe het werkt:
100131.jpg
41 241 an der Ölbetankungsanlage im Heimat-Bw Osnabrück Hbf. Im August 1958 hatte sie den Neubaukessel (Henschel 29644/1958) und Ölhauptfeuerung erhalten. Nach ihrer Ausmusterung wurde die Lok von der BSW-Gruppe Gelsenkirchen-Bismarck als Ersatzteilspender für die 41 360 übernommen. 1991 konnte die Lok dann aber durch den Verein Dampflok-Tradition Oberhausen e. V. hauptuntersucht werden. 2006 ging die Lok, zunächst als Leihgabe an die Stoom Stichting Nederland (SSN) in Rotterdam. Seit 2015 gehört 41 241 der VSM (Veluwsche Stoomtrein Maatschappij) in Beekbergen. Diese baute sie mit dem Tender der 01 1512 auf Kohlefeuerung zurück und nahm sie 2023 wieder in Betrieb. (24.06.1960) Foto: Wolfgang Jahn.
Op deze foto is het goed te zien met daaronder de uitleg:
26927.jpg
Um in Altona die Ölvorräte bunkern zu können, wurde dort eine Betankungsanlage (sog. "Galgen") errichtet. Das schwere Bunkeröl wurde üblicherweise von oben eingefüllt. Seine zähe Konsistenz erforderte das Erwärmen auf 40-80 Grad C, damit die teerige Masse überhaupt pumpfähig war. Später wurde an allen DB-Ölloks am Tenderende seitlich unten ein Einfüllstutzen mit Steigrohr angebracht, um die Unfallgefahr für das Personal zu minimieren. (1959) Foto: Walter Hollnagel
Later is men overgegaan op het aan de zijkant gaan vullen van de olietenders i.v.m. het tegengaan van ongevallen.
32972.jpg
10 001 ergänzt ihre Ölvorräte in ihrem Heimat-Bw Kassel. Die Befüllung erfolgt über den seitlichen Einfüllstützen mit Steigrohr, während der Lokführer auf dem Tender den Fortschritt der Befüllung beobachtet. Anfangs erfolgte das Bunkern der Ölvorräte über eine Betankungsanlage, den sog. "Galgen" von oben in den Tender. Um die Unfallgefahr für das Personal zu minimieren, wurde der Ölanschluss bei allen DB-Loks später nach unten verlegt. (17.06.1966) Foto: Kurt Reimelt
En nog een foto van een gevulde olietender:
41 096 (Bw Osnabrück) mit einem Blick in der gefüllten Öltender. (1968).jpg
Ein seltener Blick in der gefüllten Öltender der Osnabrücker 41 096. Die teerige, schwarze Masse namens Bunkeröl C musste erwärmt werden, um überhaupt flüssig zu werden. Eisenbahnfreunden wird die Masse besonders bei den Rundgängen im Bw Rheine noch unangenehm in Erinnerung sein, wenn man unvorsichtigerweise in eines der mit dieser Pampe gefüllten Löcher trat. Hose, Strümpfe und Schuhe konnte man dann am besten direkt vor Ort verfeuern, zu retten waren sie nicht mehr. (1968) Foto: Hans Landwehr

Ik laat ook even mijn eigen installatie zien:
20250103_160048.jpg

Wat leuk zeg! Dank je wel.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Roger.

Citaat van: Rosbrik op zaterdag 03 januari 2026, 12:54:23Deze was een lastige, de treetjes van de trappen zaten er los bij en waren misschien 4 millimeter breed. Ook het weatheren en dieselvlekken ging niet in 1 keer goed.

En toch is het goed gekomen!  :cool:
Prima resultaat, toch?  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Nadeel van je nieuw plan, is dat je altijd de hoofdbaan moet kruisen om van het ene rangeergebied naar de ander te kunnen.
Daarnaast op je station maar 53 cm aan spoor. Locje is al gauw 12 cm, dus maar 41 cm over voor wagonnetjes. Rijtuigen is dan al geen optie meer, eerder paar donderbussen.

Hi Cor, ja dat klopt,

Maar nu ik uren met wintracks heb gespeeld ben ik ervan overtuigd dat je altijd iets moet inleveren op een kleine baan. Ik zou het onderste rangeertraject nog naar de andere kant richting de loods, kunnen doortrekken.

Ik hou het in beraad, groet,

Roger

Heb je Franky zijn m-rail baantje al gezien? Zou ook een optie voor je kunnen zijn.

Ik heb er nu even naar gekeken maar dat is veel te veel rails en sporen voor mij. In ieder geval voor mijn eerste baan.

Ik heb misschien de mogelijkheid om een L tafel te creëren of misschien zelfs een u tafel. Maar dat is nog niet zeker want mijn vrouw claimt ook een plek in mijn hobbykamer (Mijn? Hoezo "mijn"? Ik woon hier ook en ik vind het ook leuk om te knutselen")

Voor haar had ik een klein hoekje en een lijmpistool in gedachte maar ze wil meer ruimte en een eigen kast......

Enfin, je begrijpt het. Daarnaast ben ik niet zo een treinrijder, meer een bouwer. Maar we gaan het zien Cor. Het potje staat op het vuur en kan nog wel een paar maanden sudderen.

Misschien is dit dan een idee voor je:

- Wissels mooi binnen bereik
- Het rangeerspoortje boven naar beneden gehaald
- Naar keuze de oranje en groene sporen toevoegen.

Zeer gewaardeerd Cor,

Ik ga hier mee stoeien en kijken hoe ik e.e.a. qua gebouwen kan inrichten. Ik denk dat ik een heel eind kom, misschien is er nog ruimte voor dat zijlijntje aan de bovenkant. Dan kan ik misschien nog een halte station naast de berg rechtsboven kwijt. Dat wordt dan een soort bergdorp of alpenwei.

Fijne avond!

Roger

Outlaw, banned forever

Citaat van: Rosbrik op zaterdag 03 januari 2026, 16:56:29Ik heb er nu even naar gekeken maar dat is veel te veel rails en sporen voor mij. In ieder geval voor mijn eerste baan.
Schrappen wat er teveel aan is hé  ;)

En als laatste deze kerstvakantie heb ik een compressorhuisje gebouwd.

Ik voeg ook nog wat fotos toe die laten zien hoe ver ik ben.

Vanaf morgen weer aan het werk dus het zal hier wat stiller worden...

Fijne zondag, Roger

Duitsland TP III/IV

Een kleine toevoeging, de Schürhakengestell(gereedschap rek) hoort niet bij de Rohrblasgerät(vlambuisreiniger). Deze hoort bij de Schlackengrübe(slakkenput)zur Entschlackung von Dampflokomotiven.(ontslakken van de stoomlokomotieven)
Ook hier weer een voorbeeld van mijn baan:
20250103_160247.jpg
Misschien een idee om de L van de treintafel af te kunnen dekken met een klapbaar tafelblad waar neergeklapt de sporen onder verdwijnen en je vrouw daarboven dan een werkblad heeft?
 @citaat lijkt een goed idee, maar in de praktijk niet haalbaar:
Als er tegelijkertijd gebruik wil gemaakt worden...?
En die tafel moet ook telkens vrijgemaakt worden...?

Als je maar eens ziet hoeveel "rommel" je nog achterlaat, na een beetje knutselen?

Citaat van: Rosbrik op zaterdag 03 januari 2026, 18:34:11... misschien is er nog ruimte voor dat zijlijntje aan de bovenkant. Dan kan ik misschien nog een halte station naast de berg rechtsboven kwijt.

Misschien dan een idee om ergens links met een 24672 een afbuiging te maken met een helling naar boven.
Citaat van: hermanvk op zondag 04 januari 2026, 15:18:10@citaat lijkt een goed idee, maar in de praktijk niet haalbaar:
Als er tegelijkertijd gebruik wil gemaakt worden...?
En die tafel moet ook telkens vrijgemaakt worden...?

Als je maar eens ziet hoeveel "rommel" je nog achterlaat, na een beetje knutselen?

Een keerlus of wat opstelsporen kunnen er zeker onder. Als het hoog genoeg is kunnen de treinen eronder gewoon doorrijden en als je erbij moet kan je het tafelblad omhoog klappen. Dan moet die werktafel natuurlijk wel even leeg gemaakt worden bovenop, dat is waar.

Dank voor de suggesties maar ik denk niet dat het nodig is om een deel van de baan te combineren als werkbank.

De kamer is 6 meter lang met een erkertje aan een einde van de lange zijde. Als ik aan de andere kant van de lange zijde een stuk van 2.5 meter gebruik voor een treintafel hou ik nog minimaal 3.5 meter werkbank over. Overigens is het met 2.5 meter wel een smalle kamer.

Langzaam  maar zeker begin ik te denken dat ik misschien iets te bescheiden ben. Misschien moet ik wel beginnen met een tafel van 250 x 130 om de boel overzichtelijk te houden en niet teveel hooi op mijn vork te nemen.

Maar ik kan in mijn plannen misschien wel meenemen dat ik aan de kopse kant van de kamer later nog een stuk toevoeg van 120 x 130. Dan krijg ik dus een L waarbij de beide poten 250 cm lang zijn. De tafel is dan 130 cm diep.

Ik zou dat extra stuk alvast kunnen neerzetten en er ook sporen voor kunnen intekenen. Maar dan richt ik het vooralsnog niet in met scenery - dat blijft dan voorbehouden aan de tafel van 250 x 130. In de tweede fase kan ik onder dat extra stuk tafel misschien een schaduwstation kwijt met (in eerste instantie) nog steeds handbediende wissels.

Enfin, de ideeën groeien dus nog en ik heb voldoende tijd om e.e.a. te laten bezinken.

Dank!
wat laat maar here goes: teken eerst eens de kamer met alle deuren en hun draairichting, ramen en/of deze open moeten kunnen.
De afmetingen van de kamer en deuren en ramen in kaart gebracht is het belangrijk of je een typische module baan wilt of eerder een 1970 stijl met een grote plaat.

Dan zou ik eerder kijken wat je wil doen, kijken en zien rijden of rangeren of beide.
Dan welk type trein, lang kort, hoge snelheid, traag stoom tuffen.
Dan pas wat je allemaal kan toevoegen (gebouwen, industrie, stations.

Anders ga je heel lang twijfelen wat je juist gaat maken en duizend en één spoor plannen hebben.

Je hebt gelijk hoor. Ik ben onbevangen begonnen met het idee om een baan te bouwen zonder dat ik weet wat ik echt wil en waar ik allemaal rekening mee moet houden.

Gelukkig heb ik nog even. De vloer wordt begin februari gelegd en daarna moet ik eerst intern verhuizen omdat we ook de eerste verdieping gaan opknappen.

Ik heb zojuist even wat fotos gemaakt om de nieuwe ideeen weer te geven - maar er staat nog niets vast hoor.

Nu dat ik tape op de vloer heb geplakt zie ik dat 130 cm erg breed is. Het zal moeilijk zijn om de scenery te bouwen als de tafel vast staat.

(En ja! Het idee van een U opstelling met een tafeldiepte van ongeveer 1 meter begint ook te dagen. Ik kan dan een hondebot design kwijt. Maar op deze wijze groeit de ambitie en de hoeveelheid werk en ergens moet ik toch een grens stellen....)

Enfin, ik moet er zeker nog wat langer over nadenken.

Groet,

Roger

US rail .. what else?

Roger,

Als je voor een plaat van 1.30 gaat, dan zou ik er wieltjes onder monteren. Dan kan je hem naar voren halen indien nodig. Alternatief is een L baan (hondenbot) met een smaller middengedeelte.

Groeten,
Wico

130 diep geeft een bereikbaarheidsprobleem.

Even out of the box: Wat als je nu waar die witte bak met emmer staat, daar een keerlus/helix maakt, dan langs het raam 70 cm diep maken, boven die lage kasten/luiken langs de bocht om en dan gelijk weer een keerlus/helix?

Dan is er voor je betere helft een mooie muur, waar zij een mooie werktafel kan hebben.

Voor je baan heb je een mooie lengte met allerlei mogelijkheden. Langere treinen, rangeermogelijkheden landschapsbouw, enz.

Cor, dat is een mooi idee maar dan krijg ik dus een baan over de hele lengte van de kamer en ook langs de kopse kant waar de luiken zitten. Al met al 8.5 meter lang, en met keerlussen en helixen.... Op deze manier groeit de ambitie maar door, ik denk dat het teveel wordt.

Vergeet niet dat ik deze treinhobby erbij ga doen. Mij eerste hobby blijft RC zweefvliegtuigen bouwen en vliegen - en daar heb ik een mooie en lange hobbytafel voor nodig.

Het voorlopige plan is als volgt:

Vanaf de hoek waar de witte bak en emmer staat is het 610 cm naar de luiken onder het schuine dak. Vanaf die hoek komt er een werktafel van 350 cm met twee werkplekken. In de erker kan ik misschien ook nog een kleine werktafel maken met een soldeerstation en verfspullen - daar kan ik dan mijn treinbouwsels in elkaar plakken.

Ik hou dan 250 cm over aan het einde van de lange zijde bij het raam. Ik heb dan twee opties: of een tafel op wieltjes van 250 x 130, of een U opstelling met een diepte van rond 80 cm (dan kan ik overal nog wel bij).

Ik moet er echt nog even op kauwen, misschien ga ik wat hondebot ideeën uitwerken. Ook moet ik mijn vrouw zien mee te krijgen als ik nu de volledige kopse kant wil invullen met treinbaan. Gelukkig is zij al aardig opgeschoven in haar mening over de trein hobby: van het optrekken van haar wenkbrauwen toen ik meldde dat ik mij op treintjes zou storten, naar: ik begrijp echt wel waarom jij dit zo leuk en ontspannend vind. Wat ook mee helpt is dat veel van mijn vrienden erg positief reageren op mijn nieuwe hobby. Stiekem willen ze allemaal een treinbaan.

Maar goed, wordt vervolgd,

Roger

US rail .. what else?

Roger,

Met een L opstelling kun je ook nog variëren met de breedte, zodat je er vanaf de kopse kanten nog steeds bij kunt. Als voorbeeld en wellicht ter inspiratie:

IMG_1672.jpeg

Groeten,
Wico