Zaterdag 15 november 2025, op de beurs in Veendam, was een Peco wissel te koop.
Op zich heb ik wissels genoeg, maar als wissel-freak kon ik 'm niet laten liggen,
want deze uitvoering kende ik nog niet.
Dat wissel is een Peco SL-E87, Code 100, in de originele verpakking.
Op de onderzijde van de bielsen staat productie "2006".
SL-E87 is een electrofrog type (daarvoor staat de letter "E") meegebogen wissel links, met een wisselhoek van 12 graden, en een extreem grote radius. De binnenboog heeft r=762, de buitenboog r=1524 (dubbel zoveel). Wat slechter is gedocumenteerd zijn de maten van de boogsegmenten.
Bij Märklin is een heel gebogen railstuk altijd 30 graden, en de kleinere stukjes zijn de helft, een kwart of een achtste van 30 graden. Bij Piko-A is dat ook zo. Maar bij dit Peco wissel niet. Bij benadering is de binnenboog tweederde, en de buitenboog eenderde van 30 graden. Bij benadering want 1/3 is iets minder dan 10 (9.5 graden), en 2/3 is geen 20 maar 20.8 (graden).
Daar kom je achter als je de Peco SL(E)-87 gaat gebruiken.
Omdat niet zo snel opvalt of het wel of niet precies past, is raadzaam om het met wat flexrails te testen.
Een x.1 graad verschil leidt al snel tot het naar elkaar toe of juist van elkaar afwijken van de 1e, 2de, 3de, 4de, 5de of zelfs 6de flexrails.
Als ze alle 6 achter elkaar recht lopen, pas dan is het goed (in Wintrack, althans).
Aan het puntstuk zit een draadje gelast waarmee je dat puntstuk kunt polariseren.
Bij uitsluitend 3-rail toepassing is puntstuk polarisatie zinloos.
Bij hybride 2-rail+3-rail bedrijf is puntstuk polarisatie afhankelijk van het treintype dat passeert.
Omdat de wisselhoek 12 graden is, zul je de z.g.n. "bakkenschiene" (de binnenste spoorstaven) moeten kunnen polariseren voor 3-rail gebruik. Tot 12:50 graden gaat het net aan goed, maar nog slanker en het gaat net niet goed met sleper passages.
Bij 3-rail polarisatie gaat het om twee zaken:
- hoe de wisseltong vast zit, met of zonder scharnier (je moet ergens een zaag in kunnen zetten)
- of de binnenste spoorstaven verbonden zijn met de buitenste spoorstaven, of niet (want dat mag niet).
Een van de twee exemplaren was stuk, er zat een wisseltong los, dus die kreeg ik erbij cadeau.
In de trein op weg naar huis repareerde ik dit wissel, achteloos, met een duimnagel.
Op dat moment nam ik waar dat elke wisseltong vast zit in de stelbiels, maar aan de andere zijde niet met een tongscharnier.
Hoe dan wel? Met een soort halfhoog mini-raillasje van hooguit 2 mm lang (wat is het toch fijn om bijziend te zijn).
Waarom ging dit wissel "stuk"? Simpel, er zit (te)veel speling in de stelbiels.
Als je de stelbiels naar de wisselwortel verschuift, dan komt de tong los, en kun je de "raillas" herplaatsen.
Daarna druk je de stelbiels (en de tong) aan met je duimnagel. Je hoort een klik, en klak, klaar is het klusje al.
Onmiddellijk viel me op dat de binnenste en de buitenste spoorstaven wél zijn verbonden, tussen 2 bielsen in.
Tweerail wissels hebben vaak zulke 'bruggetjes' om te voorkomen dat een locomotief op een wissel stopt
Piko-A wissels hebben die brugjes standaard, maar ze zitten verborgen onder een biels, en weg halen betekent bijna altijd ook beschadiging van de biels.
Ik heb stilgevallen DC-locs op banen nogal eens gezien, o.a. bij de modelbaan van Den Helder, jaren geleden.
Op wissels waar de loc stilvalt, ontbreken de bruggetjes, en zijn geen voorzieningen aan gebracht die bij polarisatie noodzakelijk zijn.
De brugjes bestaan uit kleine koperen stripjes die gepuntlast of gesoldeerd zijn op de (onderkant van de) spoorstaven.
Voor 3-rail polarisatie moet je die brugjes weg halen, voor een "denkend wissel" (een Fleischmann begrip) ook.
De wisseltong bepaalt welke spoorstaaf spanning krijgt, en welke niet. Bij Peco zitten de brugjes tussen bielsen, en is dus relatief gemakkelijk om door te knippen.
Bij Piko-A is knippen uitgesloten. Strips zitten daar verborgen onder een holle biels. Dus als je de biels wil sparen, heb je een probleem). Gelukkig zitten de brugjes bij Piko-A slecht vast en laten makkelijk uit zichzelf los.
Weichen Walter beschrijft
op z'n site 3-rail-polarisatie, en
2-rail puntstuk polarisatie. Drierail polarisatie heeft hij gepatenteerd.
Conclusie: is dit wissel nou echt geschikt voor 3-rail polarisatie?
Niet echt, want je zult de brugjes moeten verwijderen (desolderen of knippen), en de zaag moeten zetten in de binnenste spoorstaven, pal voor het puntstuk.
De manier waarop de tongen vast zitten op die binnenste spoorstaven is, op z'n zachtst gezegd, broos, kwetsbaar en afhankelijk van fixatie van de stelbalk.
De binnenste spoorstaven zitten wel vast op de bielsmat, en doorzagen is daar mogelijk, mits met klein gereedschap.
Zo'n zaagsnede is al aanwezig, maar op de verkeerde plek voor 3-rail polarisatie.
Er geldt ook een andere beperking, meer in het algemeen. Een dergelijk meegebogen wissel inpassen in een bestaand plan valt niet mee.
Hoe flauwer de boog van een boogwissel, hoe meer je inlevert op de radius erna, om toch uit te komen binnen het zelfde railplan.
En is het voordeel van Piko-A meegebogen wissels; die laten zich gemakkelijker inpassen in 2241, 2251 k-rails bogen.
Ik heb een paar voorbeelden in Wintrack uitgewerkt om het effect te laten zien. En ben bezig met nog wat voorbeelden over hoe dat zit met de SL(E)-87 boogsegmenten. Normaal gesproken zul je de buitenboog en de binnenboog willen aanvullen tot 30 graden.
De info verwacht je te vinden in de geometrie van Peco wissels. Dat is de titel van een brochure, maar ik ken die niet.
Het verschil tussen de aanvullingen op de twee boogsegmenten van de SL(E)-87 is 1.1 graad (bijvoorbeeld buiten/binnen: 8.4/9.5, 12.1/13.2).
De verhouding kom telkens terug; de getallen zelf zijn variabel. Het is een beperkte set als je niet meer dan 90 graden de hoek om wilt.
En als de SL(E)-87 aansluit op andere wissels of een engelsman, dan zul je de hoek daarvan moeten meenemen in het geheel.
Voor alle duidelijkheid: er zijn geen Märklin passtukje op basis van derden van hele segmentbogen. In Wintrack maak je die gebogen passtukjes als flexrails op basis van straal en hoek (en dan moet je de hoek weten), of als flexrails met muiscursor (in dat geval moet de vervolgrails al goed liggen).