Onlangs was ik wat aan het stoeien met een demoversie van wintrack.
Het viel me op dat je flexrails in bogen op verschillende manieren kunt definiëren.
Maar dat de graden die je op die verschillende manieren hanteert, ongelijk zijn.
Het snelst gaat flex toevoegen met de muiscursor. Dat is snel, en altijd passend. En als je het 1:1 uitprint ligt het tracé ook goed.
Op het moment dat je met de muiscursor een boog passend maakt, vermeldt Wintrack de booggraad; daarna niet meer, ook niet onder eigenschappen.
Flex verleg ik zelf liever in een radius over een x aantal graden. Zo hanteer ik R1=515, R2=572 mm, t/m R5=473 mm.
Wintrack toont nu de booggraad altijd onder eigenschappen, en dat kan handig zijn.
Reden waarom ik die manier prefereer?
Wat rekenwerk over
overhang en uitzwenking leerde me dat de uitzwenking van de minst efficiente (stuurstand) wagon vanaf R=515 toestaat dat de h.o.h. 57 mm bedraagt (en dat is de h.o.h. van slanke k-rails wissels). Ik gebruik geen standaard wissels meer.
Nog meer handigheid? Ik heb een schuin dak (hoek 57,50 graden), en als een helling pal bij dat dak stijgt, dan zal die helling schuin weg moeten lopen van het dak. Als de baan relatief op 44 mm hoogte zit, dan is de afstand tot het dakbeschot 100+44=144 mm.
Dat heb ik een keertje uitgetekend, en toen bleek dat bij mijn schuine dak een 1.5 graad draaiing exact goed uitkomt.
Met flexrails toevoegen met radius en graad, verander je de graad naar b.v. 1.5, 31.5 of 28.5, afhankelijk van wat je aan het doen bent.
Dat doe je met maar 1 boograils, en alle overige bogen zijn standaard 30 graden.
Waarom doe ik dat? Omdat als de helling stijgt, een 180 graden boog een kleinere radius moet krijgen, dan op een platte tafel (zonder helling) kan.
Je komt bij stijging steeds verder van het dakbeschot af t.o.v. de relatieve nulstelling, en dus blijft er een steeds kortere tafeldiepte over.
De rails komt niet recht aan op een boog, maar schuin (vanwege die 1.5 graad draaiing), en die draaiing moet dus ergens in een boog opgevangen worden.
En toen viel me op dat de graden die ik realiseer met de muiscursor ongelijk zijn aan de op deze manier afgedwongen graden. Ik kan niet eerst even met de muiscursor een boog tekenen, de graad ervan noteren, en daarna de muiscursorboog vervangen door deze 2e methode. Dat werkt domweg niet. Althans niet in versie 10.0 (met alle updates die sindsdien zijn verschenen).
Is dat een bug of begrijp ik iets niet goed?