Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

Marklin 7286 werkt niet

Gestart door PePo dinsdag 05 augustus 2025, 16:38:05

Marklin 7286 werkt niet

Marklin 7286 werkt niet
Ik heb een draaischijf Marklin 7286 gekocht met het witte kastje. Draaischijf zou bijna niet gebruikt zijn. Kwam ook keurig in de originele verpakking. Alleen krijg ik hem niet werkend. Ik heb de handleiding een paar keer doorgenomen maar niks. Ik heb hem zoals op de foto aangesloten en stroom krijgt hij van een Marklin 16 volt lichttrafo. Alleen wanneer ik MS 2 aansluit hoor ik de motor af en toe een tik geven. Doe ik iets fout? Alvast bedankt voor het meedenken.
Re: Marklin 7286 werkt niet

Ik zie nu dat op de printplaat de bussen anders genummerd zijn. Dat is niet handig gedaan van Marklin en heeft er w.s. nu voor gezorgd dat ik mijn draaischijf om zeep heb geholpen
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Citaat van: PePo op dinsdag 05 augustus 2025, 16:42:08Dat is niet handig gedaan van Marklin en heeft er w.s. nu voor gezorgd dat ik mijn draaischijf om zeep heb geholpen
Dat zal waarschijnlijk nog wel meevallen. De tik die je hoorde was waarschijnlijk het relais in de draaischijf dat bekrachtigt werd en weer los liet. Maar het printplaatje wat je hier laat zien is enkel geschikt voor de eigen handregelaar van je 7286.

Ik heb even mijn eigen handregelaar voor je erbij gepakt, en de aansluiting van het printje is als volgt (Als je goed kijkt zie je onder de silkscreen ook nog de B 0 0 en 1 2 3 staan op het PCB trouwens):
B1: Rood vanuit MS2
B2: Bruin vanuit MS2 (Rail 1)
B3: Bruin vanuit MS2 (Rail 2)

B4: Zwart vanaf handregelaar
B5: Blauw vanaf handregelaar
B6: Groen vanaf handregelaar

En voor de zekerheid: De handregelaar sluit je dus met de gele en bruine draad aan op de 16VA lichttransformator, wat een gescheiden circuit blijft van de MS2!

graag een glaasje wijn

de aansluitingen staan hier in de wiki. Als je het digitaal bakje nog niet gebruikt hebt is er weinig aan de hand.Zoals gezegd is dat het printje voor handregeling en heb je dus digitaal niet nodig

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=23882.0

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=33360.0

Dank voor de antwoorden. Opnieuw aangesloten zoals het moet en hij loopt als een trein (zonnetje)